Uruchomienie programu partnerskiego to pierwszy krok w działaniach afiliacyjnych reklamodawcy. Kolejnym jest zbudowanie sieci wydawców, którzy będą polecać produkty w ramach programu afiliacyjnego. Bez wydawców nie będzie sprzedaży, dlatego właśnie rozwój efektywnej sieci wydawców stanowi jeden z najważniejszych czynników sukcesu w marketingu afiliacyjnym. Z poniższego artykułu dowiesz się, jak zbudować efektywną sieć wydawców, która zwiększy sprzedaż w Twoim sklepie internetowym.
Marketing afiliacyjny w e-commerce
Już przed rozpoczęciem pandemii koronawirusa 80% sklepów internetowych w USA korzystało z afiliacji (Mediakix). Przez wprowadzenie krajowego lockdownu niemal wszystkie przedsiębiorstwa musiały przenieść swoją sprzedaż do internetu. Spowodowało to wzrost konkurencji w branży e-commerce i wręcz zmusiło wiele firm do zwiększenia budżetu na działania wzmacniające świadomości marki i zwiększenie widoczności firmy w internecie. Aby osiągnąć te cele i dodatkowo zwiększyć sprzedaż, wiele przedsiębiorstw skorzystało wówczas z marketingu afiliacyjnego, co okazało się dla nich strzałem w dziesiątkę.
Kto jest kim w afiliacji?
Rozróżnienie, kto jest kim w marketingu afiliacyjnym, jest podstawą rozpoczęcia współpracy. Reklamodawca to właściciel sklepu internetowego, który chce zwiększyć sprzedaż poprzez reklamowanie swoich produktów na stronach wydawców. W przypadku skutecznego polecenia, czyli takiego, które doprowadzi do sprzedaży, reklamodawca dzieli się zyskiem z wydawcą (zgodnie z zasadami programu partnerskiego). Wydawcą w działaniach afiliacyjnych może być zarówno osoba, jak i firma, która poleca produkty reklamodawcy na swojej powierzchni online i otrzymuje prowizje za wygenerowaną sprzedaż w sklepie internetowym reklamodawcy.
Zapraszanie wydawców do programu
Program partnerski bez wydawców nie będzie przynosił żadnych korzyści – ani wizerunkowych, ani tym bardziej sprzedażowych. To jest jasna sprawa. Dlatego uruchomienie programu partnerskiego to dopiero początek działań w marketingu afiliacyjnym.
Poszukiwanie wydawców na własną rękę
Jeśli reklamodawca decyduje się na samodzielne uruchomienie programu partnerskiego, tzn. bez pośrednictwa sieci afiliacyjnej, to zapraszanie wydawców do programu stanowi nie lada wyzwanie. Dlaczego? Już tłumaczę. Po pierwsze, najpierw trzeba potencjalnych wydawców znaleźć. Po drugie, z każdym z osobna należy się skontaktować i zaproponować warunki współpracy. Po trzecie, jeśli dojdzie do nawiązania współpracy, to rozliczenia z prowizji trzeba zrobić indywidualnie z każdym z wydawców.
Może samo rozliczenie nie jest problemem przy pięciu wydawcach w programie. Jednak jeśli reklamodawca prowadzi kilka programów partnerskich i jego sieć liczy kilkadziesiąt albo nawet kilkaset wydawców, to okazuje się, że samodzielne zarządzanie programem partnerskim staje się okrutnie czasochłonne.
Program partnerski w sieci afiliacyjnej
Aby zaoszczędzić cenny czas, warto uruchomić program partnerski w sieci afiliacyjnej. Dzięki temu reklamodawca uzyskuje dostęp do kilkutysięcznej bazy wydawców, których może samodzielnie zapraszać do swojego programu. Takie działanie jest jednym z lepszych rozwiązań podczas budowania sieci wydawców, ponieważ to reklamodawca zna najlepiej swój produkt i branżę, w której działa, i ta wiedza pozwala mu zapraszać wydawców tworzących treści o tematyce zbieżnej z produktami ze sklepu internetowego reklamodawcy.
Efektywna baza wydawców pozwala na wzmocnienie wizerunku i wzrost sprzedaży w sklepie internetowym.
Wydawcy w sieci afiliacyjnej mają dostęp do listy programów partnerskich. Mogą oni samodzielnie wybrać reklamodawcę, którego produkty będą chcieli promować. Aby dołączyć do programu danego reklamodawcy, muszą wysłać prośbę o dołączenie. Jeśli reklamodawca zaakceptuje prośbę wydawcy, to może on natychmiastowo przystąpić do polecania produktów na swojej powierzchni online.
Jeśli chodzi o kwestie rozliczania, to w przypadku programu partnerskiego w sieci afiliacyjnej reklamodawca płaci co miesiąc tylko jedną zbiorczą fakturę za prowizję wszystkich wydawców uczestniczących w programie partnerskim. To po stronie sieci afiliacyjnej leży obowiązek odpowiedniej dystrybucji środków do każdego wydawcy z osobna. Wygodne, prawda? 😊
Dobre relacje kluczem do sukcesu
Najlepsze efekty współpracy w ramach programu partnerskiego odnoszą reklamodawcy, którzy budują i utrzymują dobre, partnerskie relacje z wydawcami. Oczywiście wydawca również musi być otwarty na współpracę i prezentować swoim odbiorcom treści najwyższej jakości, aby doprowadziły do sprzedaży, ale też dbać o dobry wizerunek reklamodawcy. W jaki sposób reklamodawca może wzbudzić zaufanie wydawcy i zbudować partnerską relację? Oto sprawdzone sposoby.
1 Systematyczne akceptowanie wydawców do programu
Metody pozyskiwania wydawców są jasne. Albo reklamodawca zaprasza wydawców samodzielnie, albo wydawcy wysyłają prośby o dołączenie do programu partnerskiego. Akceptacja prośby o dołączenie to tak naprawdę pierwszy kontakt z nowym wydawcą. Im szybciej reklamodawca odpowie na prośbę, tym lepsze pierwsze wrażenie wywoła na wydawcy. Trzeba wziąć pod uwagę, że wydawca może wysyłać prośby do kilku programów partnerskich z tej samej branży. Jeśli reklamodawca w porę nie zaakceptuje prośby, wydawca może uzyskać zgodę w innym programie partnerskim i zaangażować się we współpracę z innym reklamodawcą. Dlatego dobrą praktyką jest systematyczne przeglądanie próśb o dołączenie do programu i ich szybka akceptacja.
PORADA
Sieci afiliacyjne często dają swoim reklamodawcom możliwość ustawienia automatycznej akceptacji wydawców, wobec czego reklamodawca unika ryzyka, że wydawca rozpocznie działania promocyjne w innym programie partnerskim. Automatyczna akceptacja powoduje, że do programu partnerskiego może dołączyć każdy wydawca, bez względu na tematykę jego działań. To może być niespójne z oczekiwaniami reklamodawcy, dlatego w każdej chwili może on zakończyć współpracę z wydawcami, którzy zostali wcześniej zaakceptowani do programu.
2 Szybka weryfikacja zamówień
Tylko wydawca wie, ile pracy i czasu trzeba poświęcić na stworzenie treści, które doprowadzą do kliknięcia w link afiliacyjny, skutkujący następnie sprzedażą w sklepie reklamodawcy. Zarejestrowanie prowizji na koncie wydawcy to dla niego nie tylko nagroda, ale i satysfakcja z włożonego wysiłku. Każde kolejne udane polecenia nakręcają wydawcę do aktywnego promowania kolejnych produktów. Ale… reklamodawca może nieświadomie ten zapał ostudzić poprzez opóźnianie akceptowania zamówień.
Zazwyczaj reklamodawca ma 30 dni na zweryfikowanie poprawności zamówienia. To czas na sprawdzenie, czy transakcja została sfinalizowana, a towar nie został zwrócony. To też czas niecierpliwego oczekiwania wydawcy na wynagrodzenie za jego skuteczne polecenia. Im szybciej wydawca dostanie odpowiedź dotyczącą przyznania prowizji, tym szybciej będzie w stanie wdrożyć ewentualne poprawki w swoich działaniach, a co najważniejsze – tym większym zaufaniem obdarzy reklamodawcę i będzie chętny do dalszej współpracy.
Wydawcy ciężko pracują, żeby odpowiednio wypromować produkt reklamodawcy. Poświęcają na to dużo czasu i energii. Dlatego też do współpracy będą częściej wybierać takich reklamodawców, którzy zapewniają im zysk, ale i feedback, dzięki któremu wydawca będzie w stanie ocenić skuteczność swoich działań i wybrać najlepiej konwertujące metody i kanały promocji.
3 Terminowe wypłacanie prowizji
Po etapie weryfikacji poprawności zamówienia nadchodzi etap końcowy, czyli wypłata prowizji. Każdy wydawca czeka na ten dzień tak samo niecierpliwie jak każdy pracownik na wypłatę za wykonaną pracę. Prowizja wydawcy to nagroda za włożony w promocję wysiłek i czas, ale także za podjęte ryzyko niepowodzenia kampanii. Chcąc utrzymać dobre relacje na linii reklamodawca-wydawca, należy zadbać o to, by prowizje były wypłacane bez zbędnego opóźnienia.
Terminowe wypłaty motywują wydawców do dalszych działań afiliacyjnych z produktami reklamodawcy i dają jasny sygnał, że współpracę z danym wydawcą traktuje się poważnie. Niezwlekanie z wypłatą prowizji to też forma docenienia wydawców za ich działania. Szczególnie warto dbać o tych wydawców, którzy zapewniają programowi partnerskiemu największą liczbę sprzedaży. Byłoby szkoda, gdyby odeszli do programu afiliacyjnego konkurencyjnego sklepu internetowego.
PORADA
Chcąc dodatkowo nagrodzić najlepszych wydawców, reklamodawca może zaproponować im wyższą stawkę prowizji. Wyższe wynagrodzenie za doprowadzenie do sprzedaży jeszcze mocniej mobilizuje do skutecznego polecania produktów reklamodawcy.
Podsumowanie
Wymieniłam najważniejsze elementy współpracy z wydawcami, które prowadzą do sukcesu afiliacyjnego w branży e-commerce. Należy pamiętać, że fundamentem afiliacji jest właśnie współpraca i potrzebne jest szczere zaangażowanie zarówno reklamodawcy, jak i wydawcy. Efektywna sieć wydawców to największa wartość programu afiliacyjnego. Reklamodawcy, którzy dbają o dobre relacje z wydawcami, mogą spodziewać się świetnej promocji sklepu, która przełoży się w końcu na wzrost sprzedaży. Bez względu na to, czy wydawcy wygenerują dużo, czy mało transakcji, to wciąż wartością dodaną współpracy pozostanie wzrost świadomości użytkowników o sklepie internetowym reklamodawcy, co z pewnością przełoży się na wzmocnienie wizerunku marki.
Artykuł powstał przy współpracy z webePartners.
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.
Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!