Anna Kołodziej, Weronika Wareńczak

Dzień Dziecka – zestawienie 20 ciekawych kampanii reklamowych i społecznych

Pierwszego czerwca obchodzimy w Polsce Dzień Dziecka. Z tej okazji przygotowaliśmy dla Ciebie zestawienie 20 ciekawych kampanii reklamowych i społecznych, które są związane z dziećmi. Znajdziesz w nim pomysły na nietypowy upominek na Dzień Dziecka, a także opis ciekawych akcji, które znane marki przygotowywały z myślą o najmłodszych na przestrzeni ostatnich kilku lat.

1. LEGO i klocki Braille’a (2023)

Jakiś czas temu LEGO wprowadziło na rynek nową, innowacyjną linię produktów – LEGO® Braille Bricks. Klocki te są skierowane do dzieci niewidomych i niedowidzących i mają im pomóc w rozwijaniu umiejętności dotykowych i nauce alfabetu Braille’a. Wcześniej zestaw był przekazywany za darmo instytucjom pracującym z dziećmi z zaburzeniami wzroku. Po wielu pozytywnych opiniach i zapytaniach LEGO postanowiło wprowadzić je do sprzedaży.

2. Sony BBC Earth (2019)

SONY BBC Earth pokazuje, że Dzień Dziecka to nie tylko święto najmłodszych ludzi, ale także młodych mieszkańców świata zwierząt. Pamiętajmy, że maluchy w świecie przyrody – od nieporadnych piskląt, przez skoczne jagnięta, po ciekawskie lwiątka – również przynoszą nam mnóstwo radości i uśmiechu.

3. Reklama na Dzień Dziecka od Huawei (2021)

Jakie marzenia i wizje mają mali odkrywcy? Przekonaj się, oglądając wyjątkowy spot od Huawei, który w komiksowym stylu opowiada historię dziecka wspominającego czasy swojego dzieciństwa. Kampania pokazuje, że marzenia są po to, by je realizować, a nie tylko trzymać w sobie.

4. #DziśPracujęDlaDzieciaków / #DziśWpłacamNaDzieciaki (2022–2024)

Co roku z okazji Dnia Dziecka fundacja Siepomaga organizuje zbiórkę pieniędzy na rzecz dzieci. W 2022 i 2023 roku była to akcja #DziśPracujęDlaDzieciaków, która miała na celu pomoc dzieciom w kryzysie psychicznym. Od lat psychiatrzy ostrzegają o zwiększającej się liczbie dzieci, które potrzebują pilnej pomocy psychiatrycznej. W tym roku Siepomaga kontynuuje akcję, tym razem pod hasłem #DziśWpłacamNaDzieciaki. Środki ze zbiórki zostaną przekazane na pomoc dzieciom z Płodowym Zespołem Alkoholowym (FAS) oraz Spektrum Płodowych Zaburzeń Alkoholowych (FASD). Swoją cegiełkę można dorzucić tutaj.

dzień dziecka

5. McDonald’s i znikające uśmiechy z Happy Meal (2024)

W związku z Tygodniem Świadomości Zdrowia Psychicznego McDonald’s postanowił usunąć z opakowań Happy Meal charakterystyczny uśmiech, aby zaznaczyć, że na twarzach dzieci nie zawsze gości radość, a te mają prawo do różnych emocji.

6. EasyJet „This is your Captain speaking” (2024)

EasyJet w swojej kampanii pokazuje, że zawody nie mają płci, przełamując stereotypy na temat ról zawodowych, w które – jak pokazują wyniki badań, które przeprowadziła marka – są uwikłane już najmłodsze dzieci, kojarząc niektóre zawody z określoną płcią.

7. Słodkie Usprawiedliwienie od E. Wedel (2023)

Czy dzień dziecka może być jeszcze bardziej wyjątkowy? Okazuje się, że tak! W 2023 roku firma E. Wedel przygotowała dla rodziców usprawiedliwienia, które ich pociechy miały za zadanie wypełnić. A co zrobić z takim usprawiedliwieniem? To proste! Poprosić szefa, kierownika, prezesa czy CEO o czas wolny w najsłodszy z możliwych sposobów. Uzgodniony razem z naszymi dziećmi…

wedel dzień dziecka

8. ING: „Potrzebujemy aż petycji od naszych dzieci, żeby coś zmienić?” (2019)

W spocie reklamowym z 2019 roku od ING Banku Śląskiego dzieci w zabawny, ale zdecydowany sposób składają petycję dorosłym, wskazując w niej problemy, które powinny być jak najszybciej rozwiązane – m.in. takie, jak: właściwa segregacja śmieci, mniej plastiku, oszczędzanie wody. Są zaangażowane, bo czują, że muszą, ale tak naprawdę to chcą być ciągle dziećmi. Puenta jest następująca: „Potrzebujemy aż petycji od naszych dzieci, żeby coś zmienić?”, co pokazuje, że działanie należy do dorosłych i to oni mogą dokonać zmiany.

9. Płacząca rzeźba na Placu Muzeum Reina Sofia w Madrycie (2023)

Przy okazji Dnia Dziecka warto też przypomnieć sobie o rzeźbie płaczącego przez 24 na dobę, 7 dni w tygodniu niemowlaka, która w ubiegłym roku stanęła w centrum Madrytu, na Placu Muzeum Reina Sofia. Miał on płakać dopóty, dopóki w Hiszpanii nie zostanie uchwalona ustawa o karmieniu piersią w przestrzeni publicznej.

10. (Nie)typowa Barbie (2021/2022)

W ostatnich latach firma Mattel coraz bardziej dostosowuje się do zmian zachodzących na rynku zabawek. Tak powstała kolekcja zatytułowana „Barbie Fashionistas”, która zawiera ponad 180 wzorów lalek. Dostępnych jest 8 typów ciała, 35 odcieni skóry i 94 fryzury. Wśród nich można spotkać Barbie na wózku inwalidzkim czy Barbie w hidżabie. Według firmy Mattel, ta kolekcja ma zachęcać dzieci do tworzenia opowieści osadzonych w prawdziwym świecie oraz podążania za marzeniami.

Barbie Fashionistas
Źródło: https://www.katalogi-mattel.pl/#/1/category/8/product/732

11. PooPaint (2019)

Czas na nietypowy prezent na Dzień Dziecka. 😅 Przedstawiamy papier toaletowy prosto z Japonii, który ma uczyć najmłodszych higieny, a jednocześnie pobudzać ich kreatywność. Wielu rodziców w Japonii skarżyło się, że ich pociechy mają trudności z nauką prawidłowego korzystania z toalety. Aby rozwiązać ten problem, firma Fleur stworzyła PooPaint, papier toaletowy, który ma zachęcać dzieci do higienicznego załatwiania swoich potrzeb. PooPaint przypomina kolorowankę – zawiera małe czarno-białe rysunki na każdym arkuszu. Wśród nich można znaleźć niedźwiedzie, smoki, ślimaki, a nawet…hamburgery. Obrazki są „kolorowane”, gdy maluchy wycierają nimi pośladki. 💩

12. Baza DIY z IKEI (2020)

Nie musisz wydawać pieniędzy na prezent na Dzień Dziecka, liczy się kreatywność! Świetnym tego przykładem jest IKEA, która podczas lockdownu w 2020 roku zauważyła, że dzieci nudzą się w swoich domach. Właśnie dlatego stworzono 6 nietypowych instrukcji, dzięki którym na ustach dzieciaków ponownie pojawił się uśmiech. Wokół instrukcji montażowych z IKEA krążą już legendy, jednak te dla dzieci były bardzo łatwe do odtworzenia. Przedstawiono w nich rozwiązania umożliwiające przekształcenie mebli i akcesoriów w bazy, namioty i zamki, by zapewnić rozrywkę całym rodzinom. A teraz przyznać się: kto nie budował nigdy bazy z poduszek, koca i krzeseł, niech pierwszy rzuci kamieniem. 😎

ikea dzień dziecka
Źródło: IKEA

13. Zbuduj przyszłość z LEGO (2018)

LEGO to zawsze świetny pomysł na prezent na Dzień Dziecka! Potwierdza to pomysłowa kampania LEGO „Build the future”, która zachęca dzieci do odkrywania swojej kreatywności i zainteresowań. Wykorzystując klocki LEGO, dzieci mogą „zbudować” pracę swoich marzeń. 

lego dzień dziecka
Źródło: Agencja: Ogilvy & Mather Bangkok, Tajlandia

14. Rezonans LEGO (2022)

A skoro już jesteśmy przy lego… Jeden z pracowników LEGO (Erik Ullerlund Staehr) wpadł na wspaniały pomysł, by zbudować z klocków model skanera MRI. Miałby on pomóc personelowi medycznemu przygotować dzieci do leczenia. Zabawka ma przyczyniać się do zmniejszenia niepokoju związanego z badaniem wśród dzieci.

lego rezonans
Źródło: LEGO

15. Taśma nadziei (2020)

Dzień Dziecka w Polsce zwykle kojarzymy z radością i beztroską. Kilka dni wcześniej, 25 maja, w Korei Południowej obchodzone jest smutniejsze święto, także związane z dziećmi – to Międzynarodowy Dzień Zaginionego Dziecka. Krajowa agencja policji Korei Południowej jakiś czas temu połączyła siły z agencją Cheil, tworząc kampanię „Nadzieja na taśmę”. Na taśmie widoczne były twarze 28 zaginionych dzieci z kodami QR, a paczki wędrowały po całym kraju. Akcja miała zwracać uwagę obywateli na istniejący problem, a także dawać nadzieję rodzinom zaginionych dzieci.

taśma nadziei
Źródło: KNPA

16. Happy Meal Senior (2020)

W czasie lockdownu w Szwecji McDonald’s stworzył Happy Meal dla seniorów, do którego dołączona była wzruszająca niespodzianka. Celem giganta fast foodów i agencji DDB było odnowienie więzi pomimo wciąż zalecanego w tamtym czasie dystansu społecznego. Happy Meal Senior dostarczany był do dziadków z małym rysunkiem wykonanym przez wnuczka lub wnuczkę.

17. Netflix (2017)

Twórcy platformy postanowili dać możliwość powrotu do beztroskich dni dzieciństwa, gdy głównymi zmartwieniami były zabawa i oglądanie ulubionych kreskówek. Dlatego stworzyli platformę, która pozwala nam spędzić trochę wolnego czasu w łóżku lub przed ekranem, ciesząc się chwilą beztroski. Byłoby szkoda nie skorzystać z tej okazji!

dzień dziecka

18. Kredki w kolorze skóry (2021)

Czy w młodości Ciebie też irytowało, że nie możesz pokolorować postaci w odpowiednim kolorze? Firma Crayola na Dzień Dziecka 2021 stworzyła kampanię Colours of the World, aby umożliwić dzieciom rozwijanie świadomości o różnych odcieniach ludzkiej skóry. W tym celu powstały opakowania kredek, które pozwoliły dzieciom odtworzyć ponad 40 odcieni skóry.

19. Niebezpieczeństwo w sieci (2020)

W Dzień Dziecka warto także przypomnieć rodzicom, że dzieci, przeglądając internet bez kontroli rodzicielskiej, są narażone na realne ryzyko. Takie, z którego którego rodzice często nie zdają sobie sprawy – od pornografii z otwartym dostępem przez treści pełne przemocy i nienawiści. Agencja komunikacji Motion Sickness stworzyła zabawną kampanię „Keep It Real Online”, która przedstawia krótkie filmy, uświadamiające opiekunom zagrożenia w internecie. 

20. Lot z dala od dzieci (2019)

Na koniec nietypowa akcja linii lotniczej Japan Airlines, która wyszła naprzeciw wszystkim osobom, które za dziećmi nie przepadają. Przy rezerwacji lotu można było zobaczyć rozmieszczenie wszystkich dzieci w samolocie, by następnie móc zarezerwować miejsce jak najdalej od nich. 😅

Szukasz inspiracji na ciekawą kampanię z innej niż Dzień Dziecka okazji? W takim razie zerknij na poniższe wpisy!

  1. Reklamy na Dzień Matki – zestawienie 10 ciekawych kreacji
  2. Kampanie reklamowe 2021, o których lepiej nie zapominać w 2022 roku!
  3. Najlepsze reklamy świąteczne – zestawienie top 20 kampanii
  4. Reklamy Super Bowl 2024 – zestawienie 10 najciekawszych spotów

A jeśli chcesz dowiedzieć się, jak stworzyć kampanię, która stanie się viralem, zapoznaj się z tymi artykułami:

  1. 8 elementów, które sprawią, że Twoje treści staną się viralem
  2. Jak stworzyć kampanię wirusową, która za złotówkę dotrze do miliona osób?

czytaj także

Reklamy z okazji rozpoczęcia roku szkolnego: 7 kreatywnych kampanii

Anna Kołodziej, Weronika Wareńczak

O autorze

Anna Kołodziej, Weronika Wareńczak

Anna Kołodziej - redaktor naczelna magazynu sprawny.marketing oraz content marketing manager. Weronika Wareńczak - junior marketing manager w spr...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

     

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz