YouTube staje się coraz bardziej popularnym medium w branży marketingu. Warto pamiętać, że YouTube jest serwisem bardzo rozbudowanym. Posiada mnóstwo funkcji, które usprawniają pracę twórców i marketerów. Te, które są najmniej znane, postanowiłem przybliżyć Ci w tym artykule. Miłej lektury!
1. Audio Library
Muzyka w filmach YouTube to odwieczny problem wszystkich twórców. Prawa autorskie nie pozwalają na wykorzystywanie większości popularnych utworów muzycznych w swoich filmach (za wyjątkiem tzw. fair use) i monetyzowanie ich, czyli zarabianie na reklamach.
Aby pomóc twórcom filmów, YouTube stworzył bardzo obszerną specjalną bibliotekę utworów muzycznych i efektów dźwiękowych. Znajdziecie tu tysiące plików dobrej jakości! Można je, nie łamiąc praw autorskich, wykorzystywać w filmach YouTube i zarabiać na reklamach przed swoimi treściami.
Biblioteka audio jest dostępna pod linkiem www.youtube.com/audiolibrary .
2. Domyślne ustawienia przesyłania
Przesyłając film do YouTube, za każdym razem musisz wpisać metadane filmu, wybrać ustawienia reklam, upublicznienia statystyk… Czy wiesz jednak, że możesz ten proces przyśpieszyć? Wystarczy skonfigurować domyślne ustawienia przesyłania.
Za każdym razem, kiedy prześlemy nowy film, takie pola jak tytuł, opis, tagi czy monetyzacja będą już uzupełnione. Np. dla tytułu i opisu warto zastosować szablon schematu, którego używasz na kanale. Dla tagów – tagi ogólne dla Twojego kanału. Z kolei publiczne statystyki filmu warto wyłączyć.
Opcja domyślnych ustawień jest dostępna pod linkiem: www.youtube.com/upload_defaults
Możesz też wprowadzić te zmiany z poziomu YouTube: “Studio twórców” > Zakładka “Kanał” > Domyślne ustawienia przesyłania.
3. Automatyczna moderacja komentarzy
Usuwanie wulgarnych czy też spamujących komentarzy to problem wszystkich dużych i średnich kanałów YouTube. Zarówno pod kątem ilości takich wpisów, jak i częstotliwości. Możemy jednak wspomóc nasze działania systemem moderacji komentarzy na YouTube, a dokładniej – automatycznie ukrywać komentarze zawierające wskazane przez nas słowa.
Funkcja jest dostępna pod linkeim: www.youtube.com/comment_management
Lub klasycznie: “Studio twórców” > Zakładka “Społeczność” > “Ustawienia społeczności” .
W polu automatycznych filtrów zauważysz funkcję czarnej listy słów. Wpisz tam oddzielone przecinkami zwroty , a komentarze je zawierające będą ukrywane.
4. Link do wybranego momentu filmu
Pewnie spotkałeś się z sytuacją, że udostępniając film znajomym, chcesz wskazać na wybrany przez siebie moment filmu. Wbrew pozorom wcale nie musisz dodatkowo pisać, którą minutę i sekundę filmu masz na myśli. Wystarczy, że klikniesz na odtwarzaczu YouTube prawym przyciskiem myszy i wybierzesz opcję “Kopiuj url bieżącego momentu”. Otrzymasz link do tego filmu, którego odtwarzanie rozpocznie się właśnie od wybranej sekundy.
5. Link do subskrypcji
Budowanie społeczności subskrybentów to jeden z najważniejszych elementów strategii prawie każdego kanału na YouTube. Aby uczynić to łatwiejszym, możesz wygenerować specjalny link do subskrypcji kanału. Przenosi on Internautę na stronę kanału i, jeżeli nie jest on subskrybentem, wyskoczy mu okienko z przyciskiem “subskrybuj”.
Jak taki link stworzyć? Wystarczy, że do adresu url swojego kanału dodasz wyrażenie “?sub_confirmation=1”.
6. Supersubskrypcja
Na pewno zdajesz sobie sprawę z tego, że Twoi subskrybenci mogą przeoczyć nowy film na Twoim kanale. Kiedy widz subskrybuje bardzo wiele kanałów, nie zawsze zauważy Twoją nową produkcję. Aby temu zapobiegać, zachęć Twoich widzów do włączenia funkcji “otrzymuj wszystkie powiadomienia”.
Tuż po prawej stronie od przycisku subskrybuj, znajdującego się na stronie kanału lub pod filmem, należy kliknąć ikonę koła zębatego. Pojawi się okienko z możliwością włączenia powiadomień o przesłaniu przez dany kanał filmów. Kiedy prześlesz film, widzowie z taką “supersubskrypcją” zawsze otrzymają powiadomienie o Twojej publikacji.
7. Publiczne statystyki – także dla filmów Twojej konkurencji
Dla wielu twórców takie informacje jak średni czas oglądania filmu czy liczba udostępnień to pilnie strzeżona tajemnica. Czy wiesz jednak, że takie statystyki można zobaczyć dla większości filmów na YouTube? Pod filmem wystarczy kliknąć “więcej”, a następnie “statystyki”.
Jeżeli publikując film na YouTube, twórca nie odznaczy opcji “pokaż publiczne statystyki filmów”, będziemy mogli je zobaczyć.
[Tweet „Czy wiesz, że można sprawdzić statystyki dla większości filmów na #YouTube „]
8. Google Analytics
Kontynuując temat analityki, warto wspomnieć o niezwykle ciekawej funkcji YouTube – połączenie konta z Google Analytics. Dzięki temu zyskujemy polepszoną jakość danych w naszych raportach Google Analytics dla m.in. źródeł ruchu. Funkcja przydatna szczególnie tym, którzy wykorzystują karty i adnotacje z przekierowaniem na własną stronę www.
W zaawansowanych ustawieniach kanału wystarczy podać swój identyfikator śledzenia GA. Ustawienia znajdziesz, klikając w link: https://www.youtube.com/advanced_settings
lub ręcznie: “Studio twórców” > “Kanał” > “Zaawansowane”
Chcesz dowiedzieć się jeszcze więcej o promowaniu swojej marki na YouTube? Zapraszam Cię na szkolenie z YouTube i Video Marketingu!
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.
Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!
od dłuższego czasu pod wszystkimi oglądanymi filmami na YT nie mam możliwości czytania i pisania komentarzy. Chcę poznać przyczynę i możliwość przywrócenia tej nadzwyczaj przydatnej funkcji…