Cel każdego bloga jest prosty: chcemy mieć wielu czytelników, dzięki czemu nasza strona stanie się popularna w sieci. Żeby to osiągnąć, musimy publikować naprawdę interesujące i wartościowe treści. Skąd jednak mamy mieć pewność, czy dany tekst naprawdę zainteresuje naszych czytelników? Istnieje na rynku kilka narzędzi, które pomogą nam sprawdzić, jak duży potencjał mają planowane przez nas tematy na bloga, dzięki nim możemy też analizować, jakie teksty z naszej strony i ze stron naszej konkurencji zdobyły szczególną popularność. Każdy bloger i content marketer powinien się z nimi zaprzyjaźnić!
[Tweet „Blogerowi w tym, żeby zyskać więcej czytelników, pomoże kilka narzędzi”]
1. Buzzsumo
Według mnie najważniejsze dla blogera narzędzie zaraz obok Google Analytics . Dzięki niemu możemy:
a) Sprawdzić, jakie teksty są najpopularniejsze dla danego tematu – po wpisaniu poszukiwanej przez nas frazy, otrzymamy listę najpopularniejszych w sieci artykułów, wraz z informacją, ile miały udostępnień w danym portalu społecznościowym. Dzięki temu zobaczymy, jakie teksty na interesujące nas tematy już są popularne w sieci i być może znajdziemy inspirację dla napisania własnego tekstu.
Wyszukując dane frazy, możemy wybrać lokalizację np. po krajach lub języku, dzięki czemu, wpisując na przykład hasło ,,content marketing”, otrzymamy rezultaty jedynie z Polski dotyczące tego zagadnienia.
b) Dowiedzieć się, jakie artykuły są najbardziej popularne na blogach naszej konkurencji – może pominęliśmy u siebie jakiś ważny temat, który jest ciekawy dla osób zainteresowanych naszą tematyką?
Pamiętajmy, że w statystykach Buzzsumo widzimy, jakie teksty miały najwięcej udostępnień w social media, a nie odsłon na stronie, niemniej i tak jest to bardzo cenna informacja.
c) Znaleźć autorytety w danej dziedzinie – może warto skontaktować się z którymś z nich, żeby pojawić się na jego stronie z wpisem gościnnym i w ten sposób zareklamować swojego bloga?
d) Na bieżąco monitorować trendy w danym temacie – to nowa, bardzo, bardzo przydatna funkcjonalność BuzzSumo. W zakładce Trending możemy monitorować, czym żyła społeczność internetowa na świecie w ciągu ostatnich 24 h. To bardzo przydatne narzędzie nie tylko dla blogerów i Content Managerów, ale także dla Social Media Managerów, którzy muszą być cały czas na bieżąco z tym, czym aktualnie żyje sieć. Trendy są podzielone na różne grupy tematyczne (np. Biznes, Marketing, Technologia, Zdrowie) i w zależności od tego, co nas interesuje, możemy śledzić nowości w danym temacie.
Bardzo ciekawą możliwość stanowi też to, że sami możemy dodać tematy, które chcemy śledzić, niezależnie od głównych kategorii zaproponowanych przez BuzzSumo. Dzięki temu każdego dnia będziemy mogli śledzić wszystkie ważne nowości w branży, która nas interesuje, niezależnie od tego, czy jest popularna, czy bardzo niszowa!
Zobaczcie, jak to działa:):
2. Google Analytics
O tym, że Google Analytics jest kopalnią wiedzy na temat własnej strony, nie muszę chyba nikogo przekonywać. Ze statystyk tego serwisu dowiemy się m.in., jakie akcje promujące naszą stronę były najbardziej skuteczne, z jakich serwisów użytkownicy trafiają do nas, ilu miesięcznie mamy unikalnych użytkowników, czy na jakich urządzeniach jest wyświetlany nasz serwis.
Jakie statystyki powinny jednak nas szczególnie zainteresować w przypadku planowania nowych tekstów na bloga?
1. Odbiorcy – banalna uwaga, ale warto ją zaznaczyć: śledząc wzrost ruchu (życzę wszystkim, by był to wzrost;)) z tygodnia na tydzień, możemy weryfikować, czy nasze działania content marketingowe są skuteczne i czy przyciągamy na stronę nowych czytelników. Warto zerknąć tu też na zakładkę Zainteresowania, dzięki czemu sprawdzimy, jakie rzeczy według Google’a interesują naszych czytelników. Przydatna będzie też cześć dane demograficzne, gdzie poznamy podstawowe informacje o osobach odwiedzających naszą stronę.
2. Zachowanie/Ogółem – najważniejsza zakładka przy planowaniu nowych tekstów na bloga.
Dowiemy się z niej:
- Które nasze teksty miały najwięcej wejść i odsłon? Może warto ponownie poruszyć jakiś szczególnie popularny temat?
- Ile czasu spędzili użytkownicy średnio na stronie danego artykułu? – to bardzo ważny miernik: czas spędzony na stronie to kluczowy wskaźnik zaangażowania!
- Poznamy współczynnik odrzuceń – a więc procent osób, które zaraz po wejściu na stronę od razu ją opuściły, co oznacza, że treść na Twojej stronie ich nie zainteresowała. Być może oznacza to, że tytuł artykułu albo nagłówek nie są zgodne z tym, co opisujesz w tekście? Bardzo ważne jest to, żebyśmy spełniali oczekiwania czytelników, które obiecujemy tytułem tekstu. Warto się też zastanowić, czy dobrze promujesz swój artykuł – może nie docierasz do odpowiedniej grupy docelowej? Może źle kierujesz reklamę?
3. Brand24, Sentione i Google Alert
Za pomocą tych narzędzi:
- Możemy stale monitorować interesujące nas frazy, dzięki czemu będziemy otrzymywać powiadomienia na maila, gdy w sieci pojawi się jakiś nowy artykuł/wpis na dany temat. Dzięki temu będziemy na bieżąco z interesującą nas tematyką, a także będziemy mogli śledzić, jakie teksty pojawiają się na innych portalach i czerpać inspiracje do nowych wpisów na bloga. Dodatkowo oczywiście warto włączać się we wszelkie dyskusje branżowe.
- Możemy sprawdzać, kto wspomniał o naszym blogu – dzięki temu będziemy wiedzieć, jakie treści z naszego serwisu wzbudziły szczególne zainteresowanie, wywołały dyskusję (warto się w nią włączyć!), a także będziemy mogli podziękować za każde udostępnienie, dzięki czemu zyskamy większą lojalność stałych czytelników.
Warto dodać, że Google Alert to narzędzie bezpłatne i na nim możemy ,,przetestować”, jak to działa. Nie jest jednak tak skuteczne, jak Brand24 czy Sentione.
4. Google WebMaster Tools
Google WebMaster Tools pokazuje, jakie błędy występują na naszej stronie oraz informuje o problemach z dostępem robotów Google do treści na stronie.
Narzędzie to jest jednak przydatne również przy planowaniu tekstów na bloga – pokazuje bowiem, po jakich słowach kluczowych użytkownicy trafiają na naszą stronę. Dzięki temu będziemy wiedzieć, jakie słowa kluczowe mają duży potencjał – być może warto pisać więcej tekstów na te tematy?
Zobaczymy też, na jakiej pozycji w wyszukiwarce jesteśmy na dane słowo kluczowe, a to ważna informacja pod kątem SEO – jeśli słowo kluczowe ma dla nas duży potencjał, to warto lepiej się na nie wypozycjonować.
5. Semstorm
Podobnie jak Google WebMaster Tools, dzięki Semstorm poznamy słowa kluczowe, za pomocą których użytkownicy trafiają na naszą stronę.
Dzięki temu narzędziu możemy m.in.:
- Sprawdzić, po jakich słowach kluczowych użytkownicy trafiają na naszą stronę, a zatem co ich interesuje;
- Dowiedzieć się, na jakiej pozycji w wyszukiwarce jesteśmy na te słowa;
- Sprawdzić, na jakie frazy pojawia się w wyszukiwarce nasza konkurencja – może warto napisać teksty również na te tematy, by także pojawiać się na nie w Google, skoro są one poszukiwane przez czytelników?
- Bardzo przydatna jest też zakładka konkurenci – dzięki niej dowiemy się, jakie inne blogi są popularne w naszej kategorii i poznamy ich adresy.
Szczegółowy opis możliwości Semstorm znajdziecie w tym artykule.
6. Zestawienia przygotowane przez ekspertów
Czasami szukając pomysłów na ciekawe teksty, warto sięgać po artykuły typu: 10 najpopularniejszych artykułów roku 2015 na stronie X, 25 ciekawych tekstów o tematyce X z polskich blogów. Takie frazy bez problemu znajdziemy w Google.
Skoro teksty są najpopularniejsze/jakoś szczególnie wyróżnione przez ekspertów, to warto się z nimi zapoznać i poruszyć podobną tematykę na swoim blogu?
7. Statystyki naszych profili w mediach społecznoścowych
Analizując to, jakie nasze treści szczególnie zainteresowały naszych czytelników, nie wolno zapominać o statystykach naszych aktywności w social media.
Przykładowo dzięki statystykom naszej strony na Facebooku dowiemy się m.in.:
- Które nasze posty zdobyły szczególną popularność;
- Ile polubień, udostępnień i komentarzy zdobyły posty;
- W jakich godzinach nasi fani są szczególnie aktywni – nie dotyczy to już stricte tego, które treści szczególnie interesują naszych czytelników, ale może czasem być tak, że jakiś post nie zdobył dużej popularności, gdyż był promowany w social media o złej godzinie. Możemy przez to wyciągnąć błędne wnioski, że jakiś temat nie interesuje naszych czytelników, podczas gdy po prostu promowaliśmy artykuł w czasie, kiedy nie ma fanów naszych profili w mediach społecznościowych. Dlatego też godziny publikacji postu są bardzo istotne.
- Porównamy statystyki naszego serwisu z podobnymi stronami – to również bardzo istotne dane, gdyż możemy sprawdzić, jak wygląda aktywność fanów naszego profilu w porównaniu z aktywnością fanów podobnych strona – jeśli okaże się, że wypadamy ,,blado”, warto sprawdzić dlaczego – może konkurencja ,,angażuje” fanów jakąś ciekawą tematyką, którą moglibyśmy poruszyć również nas? Możemy w tym miejscu również sami dodać strony, z którymi chcemy porównywać naszą aktywność.
8. Słuchaj swoich czytelników :)
Last but not least :) Sami czytelnicy powiedzą Ci najwięcej o tym, jakie treści ich interesują.
Dlatego też należy:
- Czytać uważnie wszystkie komentarze – zarówno na blogu, jak i w mediach społecznościowych. Czytelnicy powiedzą Ci, czy tekst im się podobał i czego im z nim ewentualnie w nim brakowało;
- Raz na jakiś czas warto przeprowadzić ankietę, np. dotyczącą tego, o jakich tematach powinniśmy częściej pisać. Przykładowo, Michał Szafrański niedawno poprosił czytelników swojego bloga o wypełnienie podobnej ankiety, co spotkało się z bardzo dużym odzewem – zobacz post szczegółowo opisujący jej wyniki;
- Prowadzić dyskusje ze swoimi czytelnikami – lepiej dzięki temu poznamy ich oczekiwania;
- Pytać :) Czasem warto zapytać wprost, jakie tematy szczególnie interesują naszych czytelników i o czym chcieliby przeczytać.
No właśnie – a o czym Wy szczególnie chcielibyście przeczytać na Sprawnym:)? Piszcie w komentarzach :)!
Piszcie też, jakie są Wasze sposoby na szukanie pomysłów na teksty na bloga, które szczególnie zainteresują Waszych czytelników, co byście dodali do powyższej listy? Może znacie jeszcze jakieś szczególnie przydatne narzędzia?
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.
Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!
Dzięki za słowo o Brand24 ! :)
Starałam się wspomnieć o narzędziach naprawdę przydatnych przy prowadzeniu bloga, a Brand24 na pewno do takich należy :) Pozdrawiam!
Fajne, treściwe zestawienie. Bardzo dobry artykuł.:)
Dzięki! Z SentiOne blogerzy monitorują się za darmo :)
Zawsze warto znać fajne narzędzia ułatwiające codzienną pracę – dziękuję za to zestawienie! Ja zbieram inspiracje do tekstów na bieżąco i jak wpadnie mi do głowy jakiś pomysł na artykuł, czym prędzej go zapisuję (w Evernote lub notesie) lub robię zdjęcie. Mam dzięki temu zawsze pod ręką kilka – kilkanaście tematów, pozostaje 'tylko’ napisać do nich tekst:)
Dzięki za dopowiedzenie cennej uwagi dla blogerów :) Pozdrawiam!
Dzięki Artur:)!
To naprawdę ważne przyzwyczajenie :) – nie ma nic gorszego od tego, gdy wpadnie się na bardzo fajny pomysł na tekst na bloga, a potem wieczorem człowiek się głowi, o czym on właściwie chciał napisać. Ja jakiś czas tematu tak miałam i od tej pory staram się raczej notować ;)
Dziękuję za bardzo fajny i przydatny artykuł, zwłaszcza biorąc poprawkę na budżet marketingowy małych firm :)
Skuszę się na wypróbowanie Semstorm-u – tego narzędzia z listy wymienionych nie znałem.
Jak to dobrze, że są zakładki, w których można wrócić do wartościowych treści. :)
Pozdrawiam serdecznie,
Maciek
Maciek, bardzo się cieszę, że artykuł przyda Ci się w praktyce :)! Pozdrawiam!
Bardzo dobre zestawienie, wybrałaś świetne narzędzia o których w większości nie miałem pojęcia.
Dzięki, bardzo się cieszę, że dowiedziałeś się czegoś nowego dzięki temu zestawieniu :)! Pozdrawiam!