Choć pojęcie content marketingu na dobre zagościło wśród narzędzi marketera, to jednak wciąż budzi wiele wątpliwości i rodzi wiele pytań. Czym zatem jest, a czym nie jest content marketing?
Czym jest content marketing?
Content marketing to produkowanie wartościowych treści, które będą odpowiadać na potrzeby naszych klientów. Treści, które będą realizować strategię komunikacji, a jednocześnie będą doskonale wpisane w insight konsumencki.
Content marketing to zatem:
- Dystrybucja wartościowej treści
- Przyciąganie uwagi
- Zdobywanie zaangażowania
Ważne jest podkreślenie, że content marketing nie opiera się na fabryce treści. To przede wszystkim sztuka zrozumienia i zaspokojenia potrzeb naszego klienta. W Internecie istotną rolę odgrywa więc monitoring, słuchanie społeczności, dialog z konsumentami w serwisach społecznościowych, a następnie wyciąganie wniosków i dopasowywanie komunikacji do potrzeb odbiorców.
Nie należy stawiać znaku równości między contentem a content marketingiem. To, że coś jest treścią, np. serial, nie znaczy, że jest to content marketing. Content marketing jest działaniem opartym na produkcji treści w oparciu o insight konsumencki, wyznaczone cele strategii contentowej oraz wskaźniki pomiaru tych działań. Content marketing to kolejno strategia, realizacja, dystrybucja treści i ciągłe ulepszanie działań – z takich głównych elementów składa się kompletna strategia content marketingowa. Content marketing to zatem proces, a nie działania podejmowane ad hoc.
Ile content marketingu w branded contencie?
W mediach branżowych od czasu do czasu pojawia się pytanie, jaka jest różnica między branded contentem, który na dobre zagościł w budżetach marketingowych, a nowym, młodszym bratem – content marketingiem. Czy da się jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie?
Branded content to część działań, które mogą być wpisane w strategię content marketingową. W dosłownym tłumaczeniu jest to „treść obrandowana”. Celem branded contentu jest komunikowanie wartości marki, natomiast nie jest to nachalne reklamowanie. Branded content obejmują np. aplikacje, magazyny custom publishingu, ale też mogą to być internetowe strony firmowe.
Czy da się zatem postawić wyraźną granicę między branded content a content marketingiem? Moim zdaniem nie. Większość narzędzi content marketingowych może być z powodzeniem stosowana w branded contencie. Subtelna różnica polega na pojawieniu się brandingu. W content marketingu nie pojawia się product placement, reklama czy nakłanianie do kupna. Content marketing edukuje, wzbudza emocje, dostarcza rozrywki, a marka wcale nie musi się w tych przekazach pojawiać, natomiast pojawia się jej osobowość. Sprzedawany jest styl życia, który marka kreuje.
Szukanie wyraźnej granicy między jednym a drugim jest moim zdaniem zbędnym teoretyzowaniem i przerostem formy nad – nomen omen – treścią. Ważne jest natomiast zrozumienie, że o branded contencie możemy powiedzieć, że jest formą reklamy, a content marketing reklamą być nie powinien.
Co nie jest content marketingiem?
Kampanią content marketingową z pewnością nazwać nie można:
- produktowej reklamy telewizyjnej,
- product placementu,
- kampanii reklamowej bez wartości dla użytkownika.
Chcesz dowiedzieć się więcej na temat content marketingu? Zapisz się na szkolenie!
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.
Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!
Już czytałam ostatnio artykuł o tym ze content jest wszechobecny teraz w sieci, dzięki czemu dużo polonistów znalazło pracę. Także i w dziedzinie bezrobocia są plusy. :D
I bardzo dobrze. Wreszcie pozycjonowanie stron nie opiera się wyłącznie na blastach linkami tylko na wartościowej treści. Może wartość merytoryczna informacji w sieci będzie coraz lepsza? Oby.
A może po prostu używać ładniejszego zamiennika i nazwać to brandingiem? Słowo marketing średnio dobrze kojarzy się inwestorom ;)
Content to przede wszystkim duuuuużo mozolnej pracy :) Ale to też ciekawe wyzwanie i prawie nieograniczone możliwości :)
do tej pory myślałem że to wartościowy artykuł, w odpowiednim stopniu nasycony słowami kluczowymi, a tutaj jeszcze dobrze byłoby zaangażować czytelnika w jakąś akcje hmm ciężko może być
nie wiem, czy ktoś już tutaj pisał, ale dobrą promocją i chyba będzie to się zaliczać od content marketing są infografiki. Dobre infografiki rozchodzą się w mgnieniu oka i stanowią dobre źródło reklamy(np. ze stopki).