Zapraszamy na 23 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

19 Szkoleń i I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

Zarabianie w internecie 2.0. Wywiad z Sebastianem Kwietniem

— Trzeba patrzeć na trendy web20 jak na normalny biznes — mówi Sebastian Kwiecień w rozmowie ze Sprawnym Marketingiem. Reklama kontekstowa tylko dla dużych serwisów, blogowanie jako forma szlifowania pisarstwa, finansowanie przez venture capital interesujacych projektów i efekt skali — o tym wszystkim wspomina autor bloga Web20.pl.

Wywiad z Sebstianem Kwietniem stanowi kontynuację artykułów: Klikofobia a zarabianie na blogach i Web2.0, Zarabianie na blogach, finansowanie Web2.0 — opinie oraz Czy nasze media gotowe są psychicznie na blogi?.

Redakcja: W tej chwili na blogach i pierwszych serwisach z kategorii Web2.0 dominuje reklama kontekstowa. Czy uważa Pan, że jest to dobre źródło dochodu?

Sebastian Kwiecień: Chyba tylko dla serwisów o naprawdę dużej oglądalności. Z pewnego rodzaju fascynacją śledzę wzrost popularności i komentarze autora bloga www.stevepavlina.com – autor sam zresztą sam chętnie przytacza co jakiś czas konkrety dotyczące tego jak AdSense sprawdza się w jego wypadku – ostatni update był całkiem niedawno – polecam – How to make money fom your blog. Generalnie cenię sobie reklamę kontekstową za to że nie jest nachalna – myślę że użytkownicy już wyrobili sobie swego rodzaju „ad-sense-blindness” analogiczne do „banner blindness” i omijają wzrokiem reklamy jeśli akurat ich nie potrzebują do powiedzmy „rozwinięcia tematu”.

Jaką alternatywę mógłby Pan podać dla reklamy kontekstowej dla kogoś, kto chciałby zająć się blogowaniem zawodowo?

Blogowanie jest dla mnie formą szlifowania pisarstwa. Cenny blog to taki który generuje unikalną treść a nie tylko lakonicznie komentuje i linkuje (choć to też stanowi pewną wartość) – w takim sensie naturalnym sposobem na zarabianiu przez blog jest stworzenie sobie odpowiedniej marki (poprzez rzetelne blogowanie) i potem zarabianie już w sposób pozablogowy poprzez re-użycie treści które powstały na blogu. Myślę że naturalne jest powstawanie na szerszą (a raczej w geograficznym sensie węższą – bo lokalną) skalę inicjatyw typu www.blogburst.com które będą pozwalały zaprawionym bloggerom zaistnieć w mainstream media.

Jakie widzi Pan perspektywy rozwoju innowacyjnych modeli finansowania przedsięwzięć web2.0?

W Polsce chyba wszystkie modele finansowania web20 będą aktualnie innowacyjne :). A na serio – trzeba patrzeć na trendy web20 jak na normalny biznes – jeśli będzie się sprawdzał i ludzie to chwycą (a na zachodzie mamy dowody że tak jest) – znajdą się inwestorzy. Do mnie osobiście przemawia finansowanie przez Venture Capital – dostarzczające poza samym finansowaniem również know-how biznesowego oraz PR.

Można odnieść wrażenie, że na Web20 zarobią tylko wielcy (np. Google lub Yahoo), których stać teraz na duże inwestycje i mogą pozwolić sobie czekanie na pojawienie się nowego modelu finansowania. Podobnie było w przypadku wyszukiwarek — Google długo rozwijało technologię, aż w końcu znaleźli sposób na generowanie przychodów — nieinwazyjna reklama. Ewentualnie zarobią Ci, którzy zostaną wykupieni przez dużą korporację. Czy jest miejsce dla ‚małych’?

Należy zauważyć że większość „systemów web 20” zarabia na skali – tj. dopiero po przekroczeniu pewnej masy krytycznej zaangażowanych użytkowników „pomysłu” przekształca się on w twór który można wykorzystać biznesowo. To powoduje że naturalnie z web 20 najszybciej skorzystać mogą wielcy którzy już bazę użytkowników posiadają. Dla małych systemów pozostaje organiczny wzrost. Jeśli natomiast na web 20 popatrzymy bardziej technicznie (wykorzystanie AJAX, tagowanie) to w takim sensie na web 20 mogą skorzystać również „mali”. Ponieważ do mnie osobiście bardziej dociera społeczna (social) definicja web 20 – zgodnie z tą tezą na web 20 mogą zrabiać jedynie duzi – serwisy posiadające odpowiednią ilość użytkowników.

Dziękuję za rozmowę i do zobaczenia na konferencji.

Sebastian Kwiecień jest dyrektorem operacyjnym w Janmedia Interactive. Na co dzień zajmuje się prowadzeniem projektów dla polskich i amerykańskich klientów, koordynowaniem działalności operacyjnej firmy i nadzorem analitycznym nad projektami. Prowadzi swój blog Web 2.0.

Technorati Tags: reklama-kontekstowa, marketing, reklama, web2.0, nowe-technologie, blog, model biznesowy.

sprawnymarketing

Redakcja

Wpis autorstwa redakcji serwisu SprawnyMarketing.pl Nasz serwis działa od 2005 roku, publikując artykuły na temat pozycjonowania, marketingu internetowego, analityki internetowej, reklamy online oraz powiązanych dziedzin. Sprawny Marketing to także 25 szkoleń, które pomogą wznieść promocję Twojej firmy na wyższy poziom. Sprawny Marketing jest głównym organizatorem konferencji I <3 Marketing , której najbliższy termin przypada na 1-2 marca 2017 roku.


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • Marcin Jagodziński

      Wydaje mi się, że Web 2.0 w pewnym stopniu (oczywiście nie do końca, ale w stopniu istotnym) zrównuje szanse. Z wielu przyczyn, pisałem o tym np. tu: http://netto.blox.pl/2006/06/z-okazji-choroby.html

      (a mógłbym tych przyczyn wymienić więcej)

      Nawet, jeżeli zarobek będzie generowany przez przejęcia, to i tak to już jest coś.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *