Zapraszamy na 23 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

19 Szkoleń i I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

Ulepszona obsługa URL-owych parametrów w Google Webmaster Tools

Podczas zeszłotygodniowej konferencji SMX East, pracownica Google, Maile Ohye, zaprezentowała nowe możliwości Google Webmaster Tools w zakresie obsługi parametrów w URL-ach. Od kilku dni funkcja ta jest dostępna dla wszystkich użytkowników. Pierwsza wersja narzędzia do obsługi parametrów została przez Google wdrożona około rok temu. Celem narzędzia jest rozwiązywanie problemów z duplicate content, które mogłyby wyniknąć z uwagi na parametry w URL-ach. Nowa wersja narzędzia poszerza możliwości radzenia sobie z tym problemem.

Jakie zmiany zaszły w narzędziu?

nowa obsługa parametrów w Google Webmaster Tools

We wcześniejszej wersji narzędzia, można było nakazać Googlebotowi pomijanie zdefiniowanego parametru. Możliwość tę dawało się wykorzystać dla parametrów opcjonalnych, tzn. takich, które nie wpływają na postać podstrony, do której prowadzą. Przykładowo, adresy:

http://www.example.com/glee-is-awesome/reviews
http://www.example.com/glee-is-awesome/reviews?ssessionid=1234

prowadzą do tej samej treści. Parametr sessionid można bez żadnej szkody pominąć.

Nowa wersja narzędzia daje się stosować także w nieco bardziej złożonych okolicznościach. Przykładowo, adresy

http://www.example.com/glee-is-awesome/episodes?sort=newest
http://www.example.com/glee-is-awesome/episodes?sort=oldest

prowadzą do tej samej podstrony, z tą samą treścią, ale inaczej posortowaną. W takiej sytuacji parametr nie może być pomijany. Bez niego (http://www.example.com/glee-is-awesome/episodes), podstrona w ogóle nie mogłaby zostać załadowana. Teraz natomiast możesz zdefiniować jako kanoniczną wybraną wartość parametru, np. wartość „newest” parametru „sort”. W konsekwencji, Google zaindeksuje tę wersję podstrony i „dowiąże” do niej pozostałe wersje. Google użyje wskazanej wartości za każdym razem, gdy natrafi na zdefiniowany parametr. Zwróć uwagę, że Google pozostawia ci tylko możliwość wybrania wartości z zaproponowanej listy – nie można ręcznie wprowadzić wartości, której nie ma jeszcze w indeksie.

Yahoo Site Explorer oferuje podobną funkcjonalność, zwaną tam Dynamic URL Rewriting; nie jest jednak pewne czy wprowadzone przy jej pomocy dane są wciąż – po przejściu Yahoo na silnik Binga – brane pod uwagę.

Funkcję „Obsługa parametrów” znajdziesz w nowoutworzonej podzakładce w ramach zakładki Ustawienia.

[źródło: Google Webmaster Tools Launches Improved Options for Handling URL Parameters]

sprawnymarketing

Maciej Janas

Od 2004 w poznańskich agencjach interaktywnych (UX, copy), od lutego 2010 do grudnia 2012 redaktor serwisu SprawnyMarketing.pl. Lubi tropić i opisywać trendy w biznesie internetowym, interesuje się interakcjami technologii z człowiekiem i społeczeństwem oraz współczesną polszczyzną. Google+


  • Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing

  • Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *