Zapraszamy na 23 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

19 Szkoleń i I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

Strategia działań przy pozycjonowaniu szerokim

W przypadku pozycjonowania strony firmowej lub innych niewielkich stron ograniczamy się do linkowania kilku najważniejszych podstron na zazwyczaj z góry określoną liczbę fraz. Przy pozycjonowaniu szerokim temat ten jest znacznie bardziej rozbudowany i daje nam większe możliwości, zarówno pod kątem optymalizacji, jak i linkowania. Sklepy internetowe, serwisy ogłoszeniowe czy też rozbudowane serwisy informacyjne, nie mogą skupiać się tylko na kilku bądź kilkunastu frazach, ponieważ ich potencjał w zależności od tematyki, pozwala na zebranie z wyszukiwarek ruchu nawet na dziesiątki tysięcy kombinacji fraz miesięcznie. Aby ten potencjał można było w pełni wykorzystać, niezbędne jest szczegółowe opracowanie strategii działań już na etapie opracowywania założeń serwisu.

Za przykład w tym artykule niech nam posłuży serwis zawierający działy takie jak:

  • artykuły tematyczne;
  • ogłoszenia;
  • oferty pracy;
  • bazę firm.

Drzewo kategorii i struktura URLi

W każdym z tych przypadków należy zastanowić się m.in. nad drzewem kategorii i związaną z nim strukturą URLi:

  • kategorie:
    • jaki ma być stopień konkurencyjności fraz będących nazwami kategorii i podkategorii?
    • do ilu zagłębień ograniczyć się przy tworzeniu drzewa kategorii?
    • jakie odmiany nazw kategorii przygotować?
    • czy w URLach poszczególnych podkategorii lub podstron artykułów/ogłoszeń/firm znajdą się wszystkie zagłębienia, tylko ostatnie czy żadne z nich?
  • tagi:
    • jaki ma być stopień konkurencyjności fraz będących nazwami tagów?
    • w jaki sposób połączyć strukturę tagów ze strukturą kategorii?
  • lokalizacje:
    • do których lokalizacji przygotować odmiany, które zostaną później użyte w procesie optymalizacji serwisu?
    • w jaki sposób połączyć strukturę lokalizacji z tagami i kategoriami?

Do każdego z powyższych elementów powinniśmy przygotować odmiany, liczbę pojedynczą i mnogą oraz ewentualnie inne warianty w zależności od potrzeb, np. nazwy zawodów wykorzystane w dziale z ofertami pracy. Dzięki temu oferty dodane do kategorii “Pozycjonowanie stron” mogą mieć zawartą w tytule frazę “Specjalista ds. SEO” albo “Praca dla specjalisty ds. SEO“.

Linkowanie wewnętrzne

Sposób wewnętrznego podlinkowania powinien zależeć m.in. od konkurencyjności fraz występujących w danej strukturze serwisu. Jeśli zdecydujemy się na to, aby to kategorie stanowiły główną nawigację po stronie, ich nazwy powinny być bardziej konkurencyjne od nazw tagów. Z tego względu to kategorie powinny być linkowane z najwyższego poziomu, a tagi na poziomie podstron kategorii albo dopiero poszczególnych podstron artykułów/ogłoszeń/ofert pracy.

W serwisach, w których ilość podstron liczona jest w setkach czy tysiącach, kontrolowanie przepływu PR (tzw. PR sculpting) wewnątrz serwisu jest szczególnie istotne. Dotyczy to m.in. podstron mało wartościowych pod kątem SEO, do których należą m.in.: regulamin, oferta, polityka prywatności, reklama, kontakt itp. Tego typu podstrony są zazwyczaj podlinkowane z całej struktury, dlatego też minimalizacja ilości linków do nich może wpłynąć korzystnie na PR przekazywany wewnętrznie innym podstronom, ważniejszym z punktu widzenia SEO. Oto kilka sposobów na to, aby sobie z tym poradzić:

Osobiście proponowałabym poprzestać na tym, aby ewentualne podwójne regulaminy (np. oddzielny dla zwykłych użytkowników i dla firm) czy też kilka ofert scalić w pojedyncze podstrony, na których znalazłyby się linki do szczegółów.

Struktura metatagów

Mając przygotowane różne wersje nazw kategorii, a także odmiany lokalizacji możemy sobie pozwolić na to, aby poszczególne struktury serwisu optymalizować pod kątem innych połączeń fraz, np.:

  • podstrony kategorii w bazie firm optymalizować pod kątem liczby mnogiej, np. Biura podróży Olsztyn;
  • podstrony wpisów firm optymalizować pod kątem liczby pojedynczej, np. -Biuro podróży Olsztyn.

Ewentualne odmiany lokalizacji można zamieścić w treści strony albo w tytule, np. Biura podróży Olsztyn – Oferty firm w Olsztynie. Na tej samej zasadzie można wykonać optymalizację ofert pracy, w których wykorzystamy liczby pojedyncze i mnogie nazw zawodów, a także odmiany lokalizacji. Różne warianty nazw kategorii i lokalizacji mogą być wykorzystane także jako anchory linków wewnętrznych oraz przychodzących właśnie po to, aby maksymalnie zwiększyć zasięg pozycjonowanych fraz.

Budowa i linkowanie z zaplecza

Na etapie planowania zaplecza ważne jest, aby jak największa jego część była powiązana tematycznie ze stroną docelową. Dobrym rozwiązaniem jest zawężenie tematyki części stron zapleczowych tak, aby były zgodne z wybranymi działami (np. artykuły, oferty pracy lub ogłoszenia) lub kategoriami (w przypadku ofert pracy np. z kategorią “Pozycjonowanie stron” lub bardziej ogólną, do której została ona przypisana).

Dzięki temu możemy zastosować linkowanie do poniższych sekcji serwisu w następujący sposób:

  • artykuły tematyczne – zaplecze może linkować do zgodnej tematycznie kategorii artykułów lub do kilku najważniejszych artykułów, przy czym za najważniejsze należy przyjąć te, które generują najwięcej ruchu z wyszukiwarek lub te, które mają największą konwersję. Tym sposobem zwiększamy od zewnątrz moc tych wpisów, a tym samym pomagamy w pozycjonowaniu tych treści, które najszybciej przyniosą nam korzyści. Dobrym rozwiązaniem może się tutaj okazać wcześniejsze przygotowanie kilku wersji tytułów i wzmacnianie wpisów na różne frazy;
  • ogłoszenia – w podobny sposób jak artykuły możemy linkować kategorie ogłoszeń lub poszczególne ogłoszenia. Ze względu na to, że ogłoszenia są dodawane przez użytkowników, nie możemy sobie raczej pozwolić na przygotowanie do każdego z nich oddzielnego tytułu. Możemy jednak opracować różne schematy linkowanych anchorów w zależności od kategorii i lokalizacji, w jakiej ogłoszenie zostało dodane (np. Mieszkanie na sprzedaż Olsztyn/Sprzedaż mieszkań w Olsztynie itp.);
  • oferty pracy – linkując z zaplecza do poszczególnych ofert pracy możemy wzmocnić m.in. frazy zawierające nazwy zawodów (w liczbie pojedynczej i mnogiej), co oznacza wykorzystanie kolejnej zmiennej, którą mogliśmy przygotować już na etapie tworzenia systemu dla strony pozycjonowanej;
  • baza firm – oprócz linkowania do kategorii, powinniśmy linkować także do wybranych wpisów w bazie firm używając w anchorze albo nazwy firmy, albo liczby pojedynczej kategorii, do której została ona przypisana (według wcześniejszego przykładu może to być fraza Biuro podróży) wraz lokalizacją (bez lub z odmianą).

Powyższe przykłady to tylko część możliwości, jakie można wykorzystać przy tworzeniu i linkowaniu ze stron zapleczowych do serwisu pozycjonowanego. Nie tylko wzmocnimy w ten sposób głębokie linkowanie, ale także zróżnicujemy w wybrany przez nas sposób anchory tych linków, przy czym działanie to może być w pełni zautomatyzowane jeśli tylko przygotujemy odpowiednio nasz system.

Przy linkowaniu bezpośrednio do podstron artykułów/ogłoszeń/ofert pracy/wpisów firm możemy zdecydować się na powielenie części contentu naszego serwisu na stronach zapleczowych. W takim przypadku istotna będzie minimalizacja ryzyka wystąpienia duplicate content. Pomoże nam w tym m.in. zróżnicowanie zawartości pomiędzy stroną pozycjonowaną a zapleczem poprzez zastosowanie innych anchorów, innej struktury linków czy też – w przypadku ogłoszeń – wykorzystaniem do tytułów lub nagłówków innych schematów.

Podsumowanie

Głównym celem tego artykułu było pokazanie, jak szczegółowe omówienie założeń do systemu może nam później ułatwić automatyzację procesu linkowania z zaplecza i nie tylko. W obrębie serwisu również możemy do wykorzystać do ustalenia, z jakiego poziomu linkujemy na jaki rodzaj anchorów, w tym m.in. w którym momencie do anchorów dodać lokalizację (bardziej lub mniej szczegółową, np. miejscowość lub dzielnica). Pozycjonowanie serwisów na frazy z szerokiego ogona daje nam spore pole do popisu, które powinniśmy w jak największym stopniu wykorzystać.

sprawnymarketing

Powyższy tekst zawiera prywatne poglądy Autora. Niekoniecznie muszą odzwierciedlać one poglądy Redakcji.

Marta Gryszko

Związana z branżą SEO od 2005 r. Autorka SEO bloga, współtwórca narzędzi SeoStation.pl i Brandle.pl (Wake App Sp. z o.o.). Autorka kursu SEO na poziomie podstawowym, na poziomie średniozaawansowanych i szkolenia z audytów.


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • Lexy widzę jak już blokować to maksiora :) "wstawienie JS’owych linków zablokowanych w pliku robots.txt"

    • ePasjonat

      Lexy, a nie wystarczy poprostu ubrać linka we Flash lub IMG bez atrybutu alt? Przecież taki obrazek jest wystarczający i nie przekazuje Link Juice prawda?

    • Marta Gryszko

      A czemu miałby nie przekazywać? Tak samo jak link w formie adresu strony pomaga w pozycjonowaniu.

    • Podobał mi się ten tekst jest przejrzysty. Fajne podejście do SEO.

    • homoklikus

      Ja mam pytanie co linkowania z zaplecza. Tak właściwie jak takie linkowanie wygląda? Jedna strona na jedną frazę. Czy na jednej stronie zapleczowej można pozycjonować kilka fraz?

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *