Zapraszamy na 23 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

19 Szkoleń i I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

Badanie słów kluczowych: jak wychwycić trendy i sprawdzić skuteczność rzeczywistych słów kluczowych?

Badanie słów kluczowych to podstawa procesu promocji w wyszukiwarkach. Istnieje jednak wiele zapytań, które używane są tylko w określonym sezonie (np. Dzień Kobiet czy Walentynki). Ich wybór był dość utrudniony. Był, gdyż system Google AdWords został wzbogacony o funkcję badania sezonowych trendów.

Warto też przyjrzeć się nowemu narzędziu w Google AdWords – raportow iskuteczności wyszukiwanego hasła (Search Query Performance Report), umożliwiającemu sprawdzenie, dla jakich rzeczywistych słów kluczowych miało miejsce kliknięcie. Nowa funkcjonalność ułatwia zarządzanie kampaniami Google AdWords. Jak ją wykorzystać, żeby tworzyć efektywne reklamy? Jak zwiększyć wynik jakości (quality score)?

Jak wychwycić trendy?

Google wraz ze swoim systemem reklamy płatnej Google AdWords oferuje narzędzie służące do sugerowania słów kluczowych. Po wejściu na stronę https://adwords.google.com i zalogowaniu się wybierz Narzędzia/Narzędzie zarządzania słowami kluczowymi. Wprowadź interesujące Cię słowa kluczowe, np.: dzień kobiet, walentynki, prezenty.

Kliknij Więcej słów kluczowych. Następnie wybierz Globalne trendy intensywności wyszukiwań. Ukaże się to, co nas interesuje, czyli rozkład wyszukiwań w ostatnim roku.

Wyraźnie widać, kiedy dane słowo kluczowe jest najczęściej używane (kolumna Trendy…) Miesiąc największej ilości poszukiwań to kolumna Highest Volume Occurred In. Wymienione przykłady są dość oczywiste, można odgadnąć popularność słów.

Ale dla innych słów tak oczywiste już to nie jest i tylko dzięki nowej funkcji Google AdWords możemy zaobserwować ciekawą sezonowość. Np. dla frazy „prezenty ślubne” lub dla takich ;-) ciekawych fraz:


Czyli Donald Tusk i Lech Kaczyński nie są już trendi, za to Jarosław Kaczyński trzyma się dobrze. Swoją drogą, dlaczego działy PR partii politycznych ciągle zapominają o reklamie za pomocą linków sponsorowanych?

W rankingu słów Onetu nie ma takiej funkcji, choć już ponad 1,5 roku temu sugerowałem tego typu rozwiązanie. Póki co w Onecie mamy dzienną średnią poszukiwań za ostatni miesiąc. Jeżeli podejrzewamy jakieś słowo o sezonowość, to jedyne co nam pozostaje, to w danym okresie sprawdzić ilość wyszukiwań w rankingu.

Zobacz więcej

Narzędzie analityczne Google AdWords – jak sprawdzić skuteczność rzeczywistych słów kluczowych?

Jak Google AdWords traktuje słowa i dopasowanie – krótkie wprowadzenie

W panelu Google AdWords możemy dodawać słowa/frazy kluczowe dla których ma się ukazywać reklama na 4 sposoby, używając 4 dopasowań: dopasowanie przybliżone, dopasowanie do wyrażenia, dopasowanie ścisłe i wykluczające słowo kluczowe. Dokładnie przeczytasz o tym w pomocy Google: Co to są opcje dopasowania słów kluczowych?.

Jeżeli dodamy reklamę dla frazy konstrukcje aluminiowe w dopasowaniu przybliżonym, to reklama będzie ukazywać się dla: konstrukcje aluminiowe poznań, wytrzymałe konstrukcje aluminiowe, konstrukcje aluminiowe projekt na zaliczenie politechnika jak również system może wyświetlić reklamę dla słowa konstrukcje stalowe.

Niestety, bez stosowania własnych statystyk, żmudnej analizy logów serwera lub rozwiązań typu HitTail nie można było dotrzeć do informacji o rzeczywistych słowach kluczowych wpisywanych przez użytkowników. Ani Google AdWords ani Google Analytics nie pokazywał tej informacji (dla Google Analytics było to możliwe stosując dość zaawansowane filtry). Teraz z raportem wyszukiwanego hasła można do takich informacji dotrzeć z poziomu AdWords.

Jak usprawnić kampanie w Google AdWords i zwiększyć Quality Score z nowym raportem?

  • badanie słów kluczowych – słowa wykluczające – nawet jeżeli nasza lista negatywnych słów kluczowych liczy tysiące pozycji, to i tak znajdą się kombinacje, dla których nie chcielibyśmy, aby nasz słowa się ukazywały. Np. z przykładu powyżej -projekt na zaliczenie. Rezultat: zmniejszenie kosztów i zwiększenie CPC
  • ulepszenie listy słów kluczowych – dodając pozycje, których nie mieliśmy, a są relewantne (uwielbiam to słowo :)) dla danej grupy reklam. Rezultat: wyższy wynik jakość (quality score)
  • tekst reklamy – Sprawdzamy czy odpowiada on słowom wpisywanym przez użytkownika. Jeżeli używamy dynamic Keyword insertion w Google AdWords to to co wpisze użytkownik ma wpływ na wygląd naszej reklamy.

Pomoc w tradycyjnych badaniach marketingowych

Jestem zdania, że wszelkie narzędzia umożliwiające grzebanie w słowach kluczowych wpisywanych przez użytkowników to doskonały, ciągle niedoceniany sposób na przeprowadzenie badań marketingowych. Napiszę pewnie o tym więcej. Nowy raport daje nam kolejne możliwości na to, aby zgłębić się jeszcze bardziej w intencje użytkowników (database of intentions) i lepiej projektować i dostosowywać ofertę do potrzeb klienta.

Tutaj znajdziesz instrukcję jak korzystać z raportu: Co to jest raport skuteczności wyszukiwanego hasła? W jaki sposób można go utworzyć? Google Centrum Pomocy.


 Share
sprawnymarketing

Tomasz Frontczak

Założyciel serwisu SprawnyMarketing.pl i autor bestsellera Marketing internetowy w wyszukiwarkach (6000 sprzedanych egzemplarzy), pierwszej na polskim rynku pozycji omawiającej kompleksowo zagadnienia SEM/SEO/PPC. Współwłaściciel firmy doradczej MaxROY.com. Od 2006 roku posiada certyfikat Google Advertising Professional a od 2008 roku prowadzi certyfikowane przez Google szkolenia AdWords (jeden z 3 pierwszych trenerów w Polsce). Współpracuje z Wydziałem Inżynierii Zarządzania Politechniki Poznańskiej w grupie zajmującej się badaniami nad koncepcją zwinnego przedsiębiorstwa (ang. agile enterprise) i teorią okazji. Interesuje się wpływem mechanizmów marketingu internetowego na zwinność przedsiębiorstwa. Każdego dnia zaangażowany w projekt o bardzo długim horyzoncie czasowym: “Tata Igi i Sary”. Profil w Google+


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • Jurgi/Tristesse

      Dobry artykuł. Muszę się bliżej zapoznać z tą funkcją.

    • No cóż, jest jeszcze problem z nieuczciwym podkradaniem słów kluczy od konurencji i to tej… „kluczowej”. Zamyka się kółeczko, bo kluczyk od kluczowego da nam klucz do sukcesu?

      Chodź wg. prawa nie można kraść tego typu rzeczy, ale z drugiej strony mogę przecież mieć klucze jak konkurencja bo na to nie ma „Praw Autorskich” sprzeczność? A może znów ograniczamy internet z każdej strony do maxymalnego niewolnictwa i staramy się zdusić internetową wolność słowa?

      Same słowa klucze, może są i przydatne ale przy dużych serwisach o masowo zmieniającej się treści dość ciężkie jest ich wieczne stosowanie do treści a i już teraz google czy yahoo wpierw czyta treść strony a nie klucze czy descryption.

    • Jan Kwiatek

      Narzędzie oferowane przez Google do wyszukiwania słów kluczowych jest OK. Jeszcze tylko w pełni go wykorzystać i połączyć to z odpowiednim pisaniem na blogu. Kto wie co może przynieść. Sam od niedawna zacząłem wykorzystywać to narzędzie. Wydaje się być bardzo pomocne. Zbyt dużo jednak czasu na początku pochłania zanim człowiek się wprawi i nabędzie umiejętności wyszukiwania odpowiednich słów za pomocą tego narzędzia

    • Upominki

      Ciekawy i pomocny artykuł. Czasem łatwiej założyć stronę przy użyciu gotowych modeli, jakie oferuje wiele serwisów, niż dobre wykorzystanie narzędzi tejże strony i właściwe wpisanie tagów, które pomogą wyszukiwarkom w znajdywaniu naszej strony.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *