Tomasz Frontczak

Reklama w wyszukiwarkach a budowanie świadomości marki

Reklama w wyszukiwarkach postrzegana jest jako narzędzie służące wywołaniu natychmiastowej reakcji. Specjaliści są sceptycznie nastawieni do wyszukiwarek jako medium zwiększającego rozpoznawalność marki. Najwyraźniej mylą się…

Promocja w wyszukiwarkach idealnie nadaje się do wywoływania u użytkownika mierzalnej reakcji. Użytkownik klika, wchodzi na stronę, jego zachowanie może być śledzone, wykonuje lub nie jakąś akcję (np. zakup) – wszystko to może być idealnie zobrazowane w statystykach poprzez konwersję.

Stąd upowszechniło się przeświadczenie, że jeżeli niczego nie sprzedajemy, a chcemy jedynie zwiększyć znajomość marki, wyszukiwarki nie są dobrym medium.

Przykłady przywołane na konferencji Search Engine Strategies 2005 (8 – 11 sierpnia 2005, San Jose, USA) podczas panelu poświęconego strategiom budowania rozpoznawalności marki zdają się zaprzeczać słuszności zaszufladkowania wyszukiwarek. Pokazują one, że największe firmy w USA używają wyszukiwarek w procesach budowania świadomości lub kreowania korzystnej percepcji marki. Poniżej przywołuję kilka przykładów.

Na rynku polskim takich przykładów ciągle brakuje. Zazwyczaj agencja reklamowa przygotowująca kampanię, zapomina o wyszukiwarkach. Jak duży to błąd, możesz sobie sam Czytelniku odpowiedzieć, próbując sobie przypomnieć, kiedy ostatnio kliknąłeś w baner. Nie jest to łatwe… A kiedy ostatnio szukałeś czegoś, używając wyszukiwarki?

Walmart to największa sieć hipermarketów w USA. Wzbudza wiele kontrowersji, które można porównać do przypadków naszej rodzimej Biedronki. Powstało wiele stron internetowych przeciwników sieci Walmart, które łatwo znaleźć w wyszukiwarce, np. walmartwatch.com bądź walmartsucks.com.

Korporacja, w ramach odpowiedzi, stworzyła stronę, na której stara się dementować stawiane zarzuty — walmartfacts.com. Strona reklamowana jest poprzez płatną reklamę w wyszukiwarkach dla słów kluczowych powiązanych z Walmartem. Cała kampania ma pomóc w prowadzeniu dialogu o marce Walmart.Z kolei General Motors wykorzystał wyszukiwarki do próby połączenia marki z korzystnym wizerunkiem bezpiecznego auta. Dla słów kluczowych związanych z bezpieczeństwem samochodowym wyświetla reklamę swojej strony.

Pontiac połączył sponsoring telewizyjnego show (The Apprentice) z reklamą w wyszukiwarkach. Zdając sobie sprawę, że osoby zaznajomione z marką nowego samochodu, będą szukały o nim więcej informacji w Internecie, wykupił reklamę dla słów kluczowych.

———————————-

Ilustracja zaczerpnięta z książki Kunstformen der Natur której autorem jest Ernst Haeckel

czytaj także

iOS 14.5, IDFA i SKAD – armagedon czy mało znacząca zmiana w świecie mobilnej reklamy?

Tomasz Frontczak

O autorze

Tomasz Frontczak

Założyciel portalu SprawnyMarketing.pl. Od 2014 r. rozwija spółkę activerse.app jako CEO i co-founder. Firma specjalizuje się w tworzeniu i prom...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

     

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz