Napisz do nas

Zapraszamy na 19 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing.

19 Szkoleń i I ♥ Marketing

sm

SEO PR, czyli dominacja w top 10

Koleżanka poprosiła mnie niedawno o pomoc związaną z tym, że jeden z potencjalnych pracodawców sprawdzał jej profile w serwisach społecznościowych. Postanowiła więc odpowiednio przygotować się do kolejnych rozmów w sprawie pracy, w związku z czym zdecydowała się na własną stronę i chciała, aby po wyszukaniu w Google jej imienia i nazwiska w top 10 pojawiały się tylko jej profile.

Co Google wie na Twój temat

Zapewne większość osób z branży SEO/SEM chociaż raz sprawdzała, co Google wie na ich temat i czy przypadkiem na pierwszej stronie wyników nie pojawia się zupełnie obca osoba. Działania związane z SEO PR w obecnych czasach zaczynają być koniecznością tym bardziej, jeśli swoją przyszłość wiąże się z własną działalnością, prowadzeniem szkoleń czy też wydaniem książki bądź kursu – czyli tam, gdzie wyrobiona marka jest podstawą sukcesu. Wystarczy przypomnieć sobie np. sytuację kiedy szkolenie z pozycjonowania oferowała osoba, której nazwisko niewiele mówiło zarówno osobom zainteresowanym tą tematyką, jak i wyszukiwarkom.

Nie twierdzę, że nie ma wyjątków od tej reguły, ale jednak zaistnienie w sieci sporo ułatwia, o ile jest to działanie przemyślane. Dobrze jest przejrzeć profile innych osób z branży właśnie pod kątem tego, które z serwisów są lubiane przez wyszukiwarki na tyle, aby nawet bez wspomagania się backlinkami, trafić z profilem od razu do pierwszej dziesiątki. Będą to nie tylko profile na popularnych serwisach, ale także filmiki, zdjęcia i prezentacje.

Przejdźmy zatem do konkretów i zastanówmy się, jak zdominować top 10 (a nawet top 20) w wyszukiwarkach. W wielu przypadkach wystarczy założenie kont na najpopularniejszych serwisach i zachowanie aktywności chociaż na kilku z nich. Utrzymanie swoich profilów na topowych pozycjach ułatwi oczywiście zdobycie dla nich linków, niekoniecznie w dużych ilościach. Poniżej znajdują się wybrane rodzaje serwisów i ich przykłady.

Portfolio/CV:

W pierwszej kolejności należy zadbać o własną stronę w formie portfolio czy CV, w którym znajdą się najważniejsze informacje o wykształceniu, zdobytym doświadczeniu i z podsumowaniem dotychczasowej kariery zawodowej. Z oczywistych względów, zazwyczaj wybierane są do tego domeny składające się z imienia i nazwiska (np. imie.nazwisko.pl). Taką stronę można zareklamować na wszystkich swoich profilach tak, aby każda szukająca nas osoba na nią trafiła.

Blog:

Prowadzenie bloga specjalistycznego to doskonały sposób zarówno na podzielenie się swoją wiedzą, jak i nawiązanie nowych kontaktów czy to z innymi specjalistami z branży, czy klientami. Patrząc na niego pod kątem możliwości zajęcia kolejnej pozycji w Google warto pamiętać o tym, że wyszukiwarka ta ma pewne ograniczenia w ilości podstron z danej domeny na jednej stronie wyników. Liczba ta uległa ostatnio zmianie w przypadku znanych marek czy nazw serwisów. Mimo wszystko w tym przypadku sugerowałabym założenie bloga w subdomenie i skorzystanie z tego, że jak na razie nie ma na nie limitu.

Kolejnym rodzajem podstron są profile na blogach branżowych takich jak Sprawny Marketing czy SEOmoz, które mają wieloosobową redakcję i tworzą dla każdego z autorów oddzielną podstronę z krótką notką i archiwum artykułów.

Profile w popularnych serwisach:

Aktywność w serwisach społecznościowych i na mikroblogach to kolejny sposób na nawiązanie nowych znajomości, a także na zajęcie kilku miejsc w Google. Dodatkową korzyścią założenia profilów na niektórych z wymienionych poniżej stron jest wyświetlanie w wynikach najnowszych statusów dotyczących wyszukiwanego zagadnienia.

  • Facebook
  • MySpace
  • LinkedIn
  • GoldenLine
  • Profeo
  • Twitter
  • Blip
  • Flaker
  • Forum Google

To tak naprawdę najszybszy i najtańszy sposób na zdobycie top 10, bo nie wymaga pracy nad osobną stroną. Można to połączyć z profilem na YouTube, grafikami w Google Images, w przypadku przeprowadzenia wywiadu – z podstroną, na której został on opublikowany. Przykładem ostatniego jest Guglarz, z którym wywiad przeprowadziło już kilka osób i który w top 10 ma nie tylko podstrony z wywiadami, ale także te otagowane jego imieniem i nazwiskiem.

Podsumowanie

Powyższe rady można oczywiście zastosować także w przypadku promowania serwisu bądź też firmy, chociaż lista serwisów byłaby w takim przypadku nieco większa. Oprócz wyboru podstron, które powinny pojawiać się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, pamiętajmy o sprawdzeniu, czy podpisujemy się imieniem i nazwiskiem także w serwisach, na których raczej powinniśmy pozostać anonimowi i czy podstrony te zostały zaindeksowane.

Profil na Naszej Klasie czy serwisie randkowym nie będzie dobrym uzupełnieniem całokształtu informacji, jakich można dowiedzieć się o nas z wyszukiwarek. Dotyczy to w szczególności osób, które chcą zadbać o swój wizerunek w Internecie, a do takich należą praktycznie wszyscy, których profile mogą być sprawdzane w ten sposób przez potencjalnych pracodawców. Śledzenie nowych informacji pojawiających się na nasz temat umożliwia Google Alerts i inne narzędzia do monitoringu.

Pytanie do czytelników – czy jako osoby szukające pracy dbacie o swój wizerunek w Internecie? A czy jako pracodawcy sprawdzacie w Google informacje o osobach, których CV otrzymaliście?

sprawnymarketing

Powyższy tekst zawiera prywatne poglądy Autora. Niekoniecznie muszą odzwierciedlać one poglądy Redakcji.

Marta Gryszko

Związana z branżą SEO od 2005 r. Autorka SEO bloga, współtwórca narzędzi SeoStation.pl i Brandle.pl (Wake App Sp. z o.o.). Autorka kursu SEO na poziomie podstawowym, na poziomie średniozaawansowanych i szkolenia z audytów.


  • Marcin Kosedowski

    Warto jeszcze zadbać o zakopanie na dalszych stronach informacji, które mogą okazać się niezbyt ciekawe. Może takie szczegóły nasz profil w last.fm na którym słuchamy brutal death metalu i zdjęcia z imprezy na Flickrze nie są najlepszym pomysłem?
    Może to się wydawać oczywiste, ale jednak nie dla każdego tak jest. Zapraszam do przeczytania obszerniejszego artykułu na mojej stronie o tym, czego nie należy ujawniać: http://like-a-geek.jogger.pl/2010/08/23/5-sekreto

  • "Przykładem ostatniego jest Guglarz, z którym wywiad przeprowadziło już kilka osób i który w top 10 ma nie tylko podstrony z wywiadami, ale także te otagowane jego imieniem i nazwiskiem."

    A w top2 jest art na fabryce w którym po nim delikatnie pojechano ;)

    • Czy ja wiem czy pojechano ;-) Post, o którym piszesz, to po prostu zbytnie obawy, które się nie sprawdziły.

  • Ale pod "SEO PR" jak najbardziej nie pasuje. I tu jest druga strona medalu, można w ten sposób dość łatwo komuś nabrudzić. Sam kiedyś w ten sposób dałem upust swojego niezadowolenia, pozycjonując wszystkie syfki jakie znalazłem w sieci o pewnej firmie, na frazy związane z nazwą, czy nazwiskiem właściciela.

  • Pytanie do czytelników – czy jako osoby szukające pracy dbacie o swój wizerunek w Internecie?

    Tak, dbam o swój wizerunek w internecie poprzez niepublikowanie nigdzie, poza miejscami gdzie trzeba np. whois dla klas IP, swojego imienia i nazwiska.

  • Colin nie wiem czy jest to dbanie o wizerunek czy zlanie tematu ale z pewnoscia jest to sposob poprostu w necie nie istniejesz, aczkolwiek prowadzac sensowne rozmowy zwiazane z twoja branza z pewnoscia w oczach pracodawcy ‚rosniesz’

  • Sebastian Jakubiec

    @Colin powinieneś (jeśli chodzi o branże internetowo informatyczną) być gdzie się tylko da. Ludzie z chęcią zatrudniają tzw. obywateli internetu. [polecam książkę Inbound Marketing Halligana i Shah].
    Warto budować swój wizerunek.

  • Damian Kowalczyk

    Zgadzam się z tezą że "jak Cię nie ma w internecie to nie istniejesz". SEO PR w kontekście danej osoby jest elementem szerszego tematu dot. personal brandingu (PB). W Polsce na temat PB rozpoczyna się dopiero dyskusja. Ważne jest, że aby dobrze zarządzać swoim wizerunkiem w sieci neleży mieć opracowaną strategię działania. Pozwoli ona uniknąć sytuacji np. kiedy zapomnimy o tym, że mamy stworzony profil w serwisie, o którym nie chcemy informować Google, lub wypowiadamy się w sposób „dość luźny” na danym forum. Dla zainteresowanych tematem wizerunku (osoby, firmy) w internecie polecam http://damiankowalczyk.blogspot.com/2009/10/wizer

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *