Rynek książek o SEO + recenzja III wydania książki Danowskiego i Makaruka + konkurs!

Pozycjonowanie i optymalizacja stron WWW. Jak to się robi? Na to pytanie chce odpowiedzieć książka Bartosza Danowskiego i Michała Makaruka pod takim właśnie tytułem. We wrześniu tego roku Wydawnictwo Helion opublikowało III już wydanie tej znanej w branży książki, co wziąwszy pod uwagę status bestselleru – nie jest niczym dziwnym. III wydanie to 150 stron i 4 nowe rozdziały więcej w stosunku do pierwotnego wydania z roku 2007. Co dokładnie się zmieniło? Czy książka warta jest lektury i komu może być przydatna? Oto recenzja. [A u dołu tekstu konkurs, w którym do rozdania mamy 3 egzemplarze recenzowanej książki].


Od czasu I wydania książki Danowskiego i Makaruka upłynęły już ponad 4 lata. Tak, wiele się przez ten czas zmieniło i – wbrew pozorom – nie chodzi wyłącznie o zmiany technik pozycjonowania. Książka zyskała 150 dodatkowych stron, 4 nowe rozdziały, wiele zaktualizowanych informacji, ale zmieniło się coś jeszcze – poza książką, ale w związku z książką. Pozycjonerzy inaczej pozyskują dziś wiedzę, zmienił się też rynek wydawniczy. W efekcie książka Makaruka i Danowskiego ma czytelnikom do zaoferowania więcej niż tylko 400 stron aktualnej wiedzy. Bezalternatywność.

Na rynku książkowym propozycja Makaruka i Danowskiego praktycznie nie ma konkurencji. Jest na rynku kilka pozycji tłumaczonych, te mają jednak 3 zasadnicze wady:

  • tłumaczone są zazwyczaj przez ludzi nieznających tematu, co potrafi mocno utrudnić czytanie,
  • nie uwzględniają polskich realiów w zakresie dostępnych u nas narzędzi i technik,
  • koncentrują się na technikach white-hat.

Czy to znaczy, że księgarnie nie oferują innych polskich książek o SEO? Ależ skąd, oferują. Część z nich była przestarzała już w momencie kiedy Makaruk i Danowski pisali pierwsze wydanie swojej książki. Inne są mniej więcej rówieśnikami Pozycjonowania i optymalizacji… , ale nie były od tego czasu aktualizowane. W naszej branży jest to oczywiście równoznaczne z ich całkowitą bezużytecznością. Trafiają się najwyżej pozycje ogólniejsze, traktujące o SEO pomiędzy innymi tematami (jak np. nasz Twój biznes w internecie, wyd. Axel Springer).

W tej sytuacji zostają już tylko e-booki, np. autorstwa Marty Gryszko czy autorów wydających w wydawnictwie Złote Myśli. E-book Marty trudno porównywać do książek, bo miał on inne przeznaczenie: wprowadzić w podstawy podstaw. E-booków ze Złotych Myśli z zasady nie czytam, jakość tych publikacji jest zwykle żenująca; zresztą te dotyczące pozycjonowania też mają już swoje lata (daty wydania 2008-2009).

Dlaczego w takim razie polskich książek o pozycjonowaniu jest tak mało? W dużym skrócie: kryzys mediów drukowanych przegrywających coraz wyraźniej z publikacją w internecie został w naszym przypadku spotęgowany charakterem branży. SEO nie tylko bardzo szybko się zmienia, ale także – szczególnie w kwestiach bardziej zaawansowanych – nie pozwala na sformułowanie jednoznacznych reguł i przepisów. Powyżej pewnego poziomu zaawansowania, na temat SEO wygłasza się raczej osobiste opinie, niż relacjonuje twarde fakty. Zatem: internet jest w ogóle medium nowocześniejszym od druku. Ofiarą tego pada druk jako taki, coraz mocniej nawet literatura piękna, tak – wydawałoby się – “drukolubna”. Ale pozycjonowanie jest szczególnie “nieksiążkowe”.

W tej sytuacji dla książek pozostaje rola głównie wprowadzania w pozycjonowanie nowicjuszy. Tutaj uzgodnione, potwierdzone latami doświadczeń w miarę niezmienne podstawy można wyłożyć w zwartej, budzącej zaufanie, dobrze opracowanej formie. I coś takiego robią właśnie Danowski i Makaruk.

Forma książkowa nie oznacza niezmienności treści. Jeśli przejrzeć tematy, które pojawiły się w książce między jej pierwszym a obecnym wydaniem, widać z lotu ptaka zmiany, jakie zaszły w SEO na przestrzeni tych zaledwie 4 lat. 150 dodatkowych stron autorzy poświęcili m.in. na:

  • artykuł o Pandzie,
  • artykuł o mikroformatach,
  • sporą sekcję o szacowaniu stopnia trudności i opłacalności fraz,
  • artykuł o nieaktualności PageRank sculptingu z użyciem nofollow,
  • pełny, ponad 20-stronnicowy rozdział o budowaniu zaplecza, w tym także black-hatowego,
  • pełny rozdział o systemach wymiany linków, włącznie z polskimi przykładami takich systemów,
  • artykuły na tematy black-hatowe, jak doorway pages, fałszywy pagerank, mirrory stron, masowe zdobywanie linków,
  • pełny rozdział o błędach jakie można popełnić i karach, jakie Google może nałożyć,
  • pełny rozdział o PPC: AdWords, AdKontekst, OnetBoksy,
  • artykuły poświęcone nowszym narzędziom (np. Foxy SEO Tool, Web-tools, GWT, SEO Bohater, Prolink),
  • artykuł o społecznościach jako sposobie na pozyskanie ruchu.

Równocześnie z książki zniknęły tylko niewielkie artykuły dotyczące ewidentnie nieaktualnych spraw, jak np. omówienie systemu statystycznego stat.pl czy metody sprawdzania PageRanku.

porównanie grubości: po lewej wydanie III, po prawej I

porównanie grubości: po lewej wydanie III, po prawej I

Jak widać po wzmiankowanych tematach, autorzy bardzo poważnie podeszli do kwestii aktualności (czego dowodzi np. artykuł o Pandzie, istniejącej przecież dopiero od lutego). Nie boją się też “kontrowersyjnych” z punktu widzenia Google tematów takich jak systemy wymiany linków, mieszarki, automatycznie generowane zaplecza, metody automatycznej pseudounikalizacji treści, niewykrywalność zaplecza itd. Wspomniane tematy to tylko nowości z III wydania, pełny spis treści dostępny jest na stronie produktu w księgarni Helion (link partnerski).

po lewej okładka wydania I, po prawej wydania III

po lewej okładka wydania I, po prawej wydania III

Metryczka książki:
Pozycjonowanie i optymalizacja stron WWW. Jak się to robi. Wydanie III
Autorzy: Bartosz Danowski, Michał Makaruk
Data wydania: 2011/09
Stron: 400
Cena książki: 69.00 zł

Konkurs!

Do rozdania mamy 3 egzemplarze recenzowanej wyżej książki. Książki powędrują do tych z Was, którzy w poniższych komentarzach najlepiej (naszym subiektywnym zdaniem) uzasadnią dlaczego książka miałaby trafić akurat do nich. Na uzasadnienia czekamy do czwartku 3 listopada. Wyniki 4 listopada, piątek.

Maciej Janas

Od 2004 w poznańskich agencjach interaktywnych (UX, copy), od lutego 2010 do grudnia 2012 redaktor serwisu SprawnyMarketing.pl. Lubi tropić i opisywać trendy w biznesie internetowym, interesuje się interakcjami technologii z człowiekiem i społeczeństwem oraz współczesną polszczyzną. Google+


  • Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • apartamenty poznań

      Uważam, że książka powinna trafić właśnie do mnie gdyż czerpiąc wiedzę na temat SEO z internetowych blogów i for chciałbym ją skonfrontować z przedstawionymi w niej informacjami i dokonać oceny tego czy tak naprawdę warto kupić książkę, która porusza szybko zmieniające się tematy czy lepiej zainwestować pieniądze w swoje zaplecze? :)

    • Książka powinna trafić do mnie, bo mam już dwa pierwsze wydania, więc trzeciego sobie nie kupię. Jeżeli teraz dostanę za darmo wydanie III, to będę miał komplet, czyli tym chętniej kupię w przyszłości wydanie IV, żeby znowu mieć komplet.

    • Suponując, że szacowny interlokutor Maciej, miał pejoratywne nastawienie używając presupozycji w postaci pytania „dlaczego książka (…)?”, dokonałem denotacji i strawestowałem metaforyczną egzegezę w celu wywołania abmiwalentnych konterfektów waszych, w myśl Heideggera – Dasein-ów. By nie wywołać większego skonfudowania, powiem więc, że to dla mnie bardzo istotne bo na mezaninie chcę wypić tynkturę, czytając tę zacną lekturę. Powiedzmy teraz dość mojej prokrastynacji i udajmy się, dokonując wprzódy aktu ablucji, w objęcia Orfeusza.

    • ponieważ piszę właśnie pracę dyplomową z SEO to przydałaby mi się do bibliografii i zacytowania w mojej pracy fragmentów tej publikacji.

    • Ponieważ po 5 miesiącach prac uruchomiłem nową wersję serwisu http://www.znajdzprezent.pl i czuje że jest wiele tematów, które trzeba ulepszyć zarówno z punktu widzenia optymalizacji jak i pozycjonowania.
      Ta książka pozwoliła by mi poprawić błędy jakie zostały popełnione przez lata pozycjonowania oraz błędy jakie nieświadomie popełniłem tworząć antualną wersję serwisu.

    • Krzysztof Trynkiewicz z SukcesStrony.pl

      Ksiazke przedstawiles ciekawie. Nawet bym sie skusil, ale cena wg mnie przesadzona o jakies 20zl w dobie ebookow. Chetnie bym ja jednak zrecenzowal. Jesli mi przypadnie, to po lekturze zapewne przedstawie subiektywna opinie na http://blogtimes.pl

      P.S. Okladka zmieniona na gorsze imho

    • Uważam że jeden z egzemplarzy książki powinien trafić do mnie ponieważ zajmuję się SEO zawodowo i w związku z tym bardzo chętnie “chłonę” każdą nową informację na ten temat. Dodatkowo:

      Pierwsze wydanie książki “Pozycjonowanie i optymalizacja stron http://WWW...” kupiłem pisząc pracę licencjacką na temat technik promocji w Internecie

      Drugie wydanie książki “Pozycjonowanie i optymalizacja stron http://WWW...” kupiłem rozbudowując temat w pracy magisterskiej

      Trzecie wydanie przydałoby się więc wygrać, tak abym miał pełną “trylogię wiedzy SEO na przestrzeni ostatnich lat” ;)

      W razie wygranej mogę podesłać zdjęcie mojej biblioteczki pełnej wydań książki “Pozycjonowanie i optymalizacja stron http://WWW...” ;)

    • Uważam iż książka powinna trafić do mnie, gdyż z całego artykułu przeczytałem tylko ostatnie zdanie, przez co nie mam pojęcia o czym będzie ta pozycja. A, że lubię niespodzianki i wydaje mi się, że seło to skrót od super elokwentna łajza online, stąd czekam na przesyłkę ;-)

    • Jestem w trakcie pisania systemu do zarządzania zapleczami pozycjonerskimi w ramach pracy inżynierskiej. Czym więcej będę wiedział (a ciężko się przekopać przez, czasem sprzeczne, publikacje zagraniczne) tym lepszy będzie to system na czym wszyscy skorzystamy :)

    • Przy obecnych dynamicznych zmianach, jakie zachodzą w Google porównałbym zawartość książki do tematów, które porusza ma swoim blogu. Byłoby dobrze odnieść np rozdział o budowie zaplecza do ostatniego update’u algorytmu, który dotknął domeny regionalne. SEO ostatnio zmienia się bardzo szybko. Rok 2012 szykuje się na przełomowy w branży SEO. Co ma to autorzy? Recenzja na blogu white hat SEO na pewno byłaby wskazana :-)

    • Fajnie, że ktoś w Polsce podjął próbę usystematyzowania wiedzy w zwartych ramach książki. Faktycznie na rynku jest mało pozycji na ten temat które dotyczą bezpośrednio rynku polskiego. Szczególnie interesujący wydaje się być dział poświęcony tworzeniu zaplecza. Ciekawe czy autorzy książki obalili w niej wiele mitów na temat jego tworzenia ? Mam nadzieje, że za sprawą redakcji będę się w stanie z powyższą pozycją zapoznać i zweryfikować swoją wiedzę :)

    • Ukoronowaniem trwającego już czas jakiś procesu pozyskiwania bezcennej, acz bezpłatnej wiedzy z bezkresnych źródeł niniejszej domeny i podległych jej podstron, z całą pewnością będzie, w bezpłatnej konwencji utrzymane, wydanie przepustki do bram prawdy, kryjącej się pod postacią omawianej książki. Partykularnym kierując się spojrzeniem, dostrzegam możliwość usystematyzowania łapczywie chłoniętych wiadomości z zakresu pozycjonowania, co jest moim priorytetem, gdyż na polu tegoż tematu dostrzegać zaczynam kiełkujące spełnienie i rodzący się kwiat pasji. Korzyści własnych na tym nie koniec, a i to nie wszystko, gdyż zyskać na tym mogą obie strony. Zgodnie bowiem z zawartą, przez Autora powyższego posta, tezą, koniec końców i tak dla najaktualniejszych wiadomości z galaktyki SEO pozostaniemy w sferze internetu. Możliwość pozytywnej weryfikacji prezentowanego stanowiska rodzi wspomniane, obopólne korzyści. Dla mnie profit ukonstytuowania się w świadomości wysokiej jakości informacji merytorycznych przekazywanych przez Autora i skupienie na na najefektywniejszych formach nauki. Natomiast dla drugiej strony możliwość pozyskania wiernego czytelnika po wieczny czas. Niezależnie od wszystkiego, dziękuję za inspirującą i pouczającą recenzję. Pozdrawiam.

    • Książka powinna trafić do mnie, ponieważ byłoby grzechem nie posiadać takiej pozycji w swojej biblioteczce ;)

    • Większość swojego czasu poświęciłem na nauke seo amerykańskiego. Teraz pozycjonując swój blog (tak ten z linka) uczę się specyfiki polskiego rynku. Uważam iż ta książka mogłaby mi w tym pomóc. Mam spore braki w budowaniu zapleczy, śmiem stwierdzić iż jest jak za mgła.

    • Łukasz Kamiennik, TC

      Skrobcie, skrobcie, bo warto. Książka godna polecenia. :)

    • Dotychczas wiedzę o SEO czerpałem z informacji, które znalazłem na różnych stronach internetowych. Nie były to kursy, ale zwykle analizy bądź tłumaczenia jakiś pojedynczych zjawisk – oderwane od siebie i nie tworzące żadnego spójnego systemu. Spowodowało to, że moja wiedza na ten temat jest fragmentaryczna i brak mi solidnych podstaw.
      Z tego powodu od jakiegoś czasu szukam jakiegoś podręcznika, czy opracowania, które uzupełniłoby moje braki w wiedzy. Książka, którą tu opisałeś, wydaje się być właśnie tym, czego potrzebuję – dlatego też mam nadzieję, że trafi ona do mnie :)

    • A czy nie wystarczy po prostu chcieć? A skoro tak, to znaczy i móc – w domyśle dostać te pozycję. Na co liczę z całych sił, trzymając kciuki za Szanowną Komisję.
      P.S. I jeszcze choćby dlatego, że poprzednio mi sie nie udało. :)

    • Bo chciałbym dołączyć do elitarnego grona osób, które wiedzą jak pozycjonować a dodać mogę, że jeśli wygram to na pewno ją przeczytam. Nie ukrywam, że to będzie moja pierwsza przeczytana drukowana książka od “W pustyni i puszczy”:D To będzie dla książki prawdziwy zaszczyt:P
      P.S. Równowartość książki przeleję na akcję “Mimo Wszystko”

    • chcieć to nie zawsze móc, a w tym przypadku może i móc, książka przydałaby mi się w pracy, mam już pare pozycji z tej tematyki, korzystam także z e-booków, a ta pozycja idealnie pasowałaby do mojej kolekcji :)

    • Tomasz Chrobak

      O… właśnie szukałem książki po polsku o SEO i trafiłem na tą recenzję. Książka wydaje się być idealna dla początkującej osoby.
      Hmmm… dlaczego jest mi potrzebna? Może, aby zdobyć solidne i świeże podstawy SEO, aby dobrze wypromować swojego bloga w wyszukiwarkach? To co mogę osiągnąć dzięki książce, dowiem się dopiero po jej przeczytaniu.

      Więc powód jest jeden: bo jej potrzebuję. :D
      Pozdrawiam

    • Sebastian Jakubiec

      Powód jest może i prozaiczny – ale banalny – uwielbiam książkowe wydania od jakichkolwiek elektronik. Mam wydania Danowskiego i Makaruka sięgające pierwszych druków, stąd niezmiernie owocne było by zobaczyć co nowego spłodzili w kolejnym wydaniu :P

    • Gdy wygram książkę o pozycjonowaniu, wtedy przeczytam ją od deski do deski – dokładnie każdą stronę, słowo po słowie.
      Następnie z wdzięczności będę pozycjonował najbardziej wartościowe strony w polskim necie, tj. przede wszystkim Waszą ;)

    • Nie będę tworzyć wierszyków ani zdań wielokrotnie złożonych :-) Napiszę wprost: bez papierowego wydania chyba jej po prostu nie przeczytam, bo artykułów i fragmentów książek w pdf-ach mam zatrzęsienie. Pachnący drukiem papier mobilizuje mnie do czytania :-)

    • Dlaczego chciałbym ją dostać i przeczytać? Moim zdaniem to nie obiektywna recenzja, a kryptoreklama. Przekonajcie mnie, że się mylę i ta książka na serio jest taka doskonała jak napisaliście w recenzji.

    • Książka powinna trafić między innymi do mnie bo przeczytam ją dla fanu po prostu. Nic nie wprawia mnie w lepszy humor niż świadomość, że seo masterzy po raz kolejny spuscili manto ( żeby nie powiedzieć inaczej) szanownemu monopoliscie. a wiemy, że walka jest nierówna

    • Książką przydałaby się mnie i (przede wszystkim) moim współpracownikom, pomimo tego, że to ja jestem odpowiedzialny w firmie za SEO (nie za pozycjnonowanie ponieważ to zlecamy dalej firmom pozycjonującym, my jesteśmy odpowiedzialni za doradzanie fraz / zmiany na stronie pod seo) często w firmie ktoś mnie pyta o proste rzeczy jak doradzanie fraz klientom, jakie description na danych podstronach, czy jeżeli tak sformatują stronę to będzie lepiej widoczna itp oczywiścię staram się tłumaczyć, podaję linki na strony blogi itp jednak książką dużo by nam pomogła gdyż nie musielibyśmy skakać po różnych stronach / blogach w poszukiwaniu odpowiedzi, nam nie jest potrzebna “tajemna wiedza black hat seo” tylko uporządkowana wiedza w jednym miejscu pozwalająca lepiej doradzić klientowi

    • a i obowiązkowo przed rozpoczęciem lektury będę dokonywać aktu ablucji;)

    • Moja koleżanka która właśnie rozpoczyna swoją przygodę w e-biznesie ma 13 listopada urodziny – na pewno byłaby szczęśliwa z tak wspaniałej książki ;D

    • Zbigniew Dróżdż

      Książka do mnie trafić winna
      By ma wiedza była czynna
      SEO się interesuję
      Za darmo nawet pracuję
      Trzy miesiące tylko praktyk
      Więc nie jest ze mnie dydaktyk

      Książkę tę sobie przyswoję
      Pracę magisterską nabroję
      Zrobię wszystko by to hobby
      Pracą stało się bom dobry
      Książka ta mi to ułatwi
      Dajcie wygrać! Bym był sprawny!

    • W przeciwieństwie do innych osób “konkurencyjnych”, otrzymaną książkę przeczyta więcej niż jedna osoba i posłuży ona do poszerzenia wiedzy kilku osobom z działu marketingu oraz z działu rozwoju oprogramowania naszej firmy, razem ok. 4-5 osób.
      Subiektywnie licząc korzyść z przekazania nam tej książki byłaby ok. 4 razy większa dla dobra polskiej branży e-commerce. :)

    • Powodów dla których książka powinna trafić do mnie jest wiele: np. pięknie będzie wyglądała w mojej biblioteczce książek informatycznych ;), kolejny powód po latach śledzenia blogów i serwisów poświęconych pozycjonowaniu oraz własnych testach warto byłoby usystematyzować wiedzę szczególnie jeśli chodzi o terminologię, czytając twoją recenzję wpadło kilka słówek, które uświadomiło mi że potrzebuję takiego książkowego zebrania głębiących się SEO przepisów w głowie.

      Poza tym nigdy nic nie wygrywam! Odmieńcie mój los ;)

    • Książka powinna trafić do mnie, ponieważ jestem accountem i będę mógł skonfrontować moich pozycjonerów z rzeczywistością. Czasami niestety mijają się z tym o czym czytam w sieci.

    • Zbieram makulaturę. Zaczął się sezon grzewczy i każdy materiał rozpałkowy się przyda. Wykorzystam należycie darowaną książkę, a organizator konkursu będzie miał satysfakcję, że nie zamarłem podczas nadchodzącej zimy. Zostałem uratowany!

    • SEO zajmuje się dopiero od jakiś 6 miesięcy i wygląda na to, że to tak naprawdę nic trudnego. Ostatnio wydałem trochę kasy na książki i poradniki dotyczące tej dziedziny. Po ich przeczytaniu poczułem straszne rozczarowanie, bo okazało się, że zdołałem już nabyć o wiele większą wiedzę niż ta zaprezentowana w tych publikacjach. Czy ich autorzy tak naprawdę nie chcą się dzielić wiedzą? Może jej wcale nie posiadają i tylko robią dobrą minę do złej gry? Może to ja jestem zbyt zapatrzony w siebie? Naprawdę bym chciał, żeby mi ktoś udowodnił, że jednak nie pozjadałem wszystkich rozumów i zostało mi jeszcze sporo do nauczenia się. Czy uda się tego dokonać autorom książki “Pozycjonowanie i optymalizacja stron WWW. Jak to się robi?”. Chętnie się o tym przekonam!

    • Jeśli książka trafi do mnie, to wreszcie dowiem się dlaczego do jasnej Anielki po wpisaniu w Google “najlepszy blog SEO” nie znajduję nigdzie Sprawnego. To niepojęte.

    • Michał, SEO

      Jeśli jeszcze zdążę…

      Otóż ostatnio awansowałem i zostałem SEO Managerem w jednej z mało znanych agencji SEO/SEM. Otrzymałem piękny i nowy pokój w biurze, do tego zarządzam grupą 5 ekspertów – 2 link builderów oraz 3 copywriterów. Mam wielkie biurko, wygodny fotel, super szybkiego laptopa, członkostwo Circle Member w SEMPO, status celebryty w świecie e-marketingu, ale na półkach z litego drewna egzotycznego, które stoją w moim pokoju znajdują się jedynie pozycje Steva Kruga, Avinasha Kaushika i podręcznik e-marketingu z „Komputer Świat”. Chętnie poszerzyłbym moją biblioteczkę o jakieś nowe eksperckie książki… ;-)

      A poważnie…
      Często podróżuję pociągiem i spędzam tam średnio 2-3 godziny dziennie, więc mam sporo czasu, aby go jakoś sensownie zagospodarować. Od jakiegoś czasu poszukuję książek, które mógłbym czytać w czasie podróży, i które związane są z SEO/SEM. Nie chcę jednak, tracić czasu na na poradniki w stylu amerykańskim typu „zarób 10 mln $ w 14 dni na swojej stronie internetowej”, wolałbym coś bardziej konkretnego – a pozycje przez Was proponowane takie właśnie mi się wydają.

      Pozdrawiam

    • Maciej Janas

      Konkurs rozstrzygnięty :-). Egzemplarze książki trafią do 1) Jarka z cyfrowe.pl (bo uwiódł nas obietnicą udostępnienia książki dalszym osobom), 2) do Tomka z zewlak.com (ku chwale pisanego przez niego systemu do zarządzania zapleczami) 3) i do Anety (bo parytety, a poza tym Redakcja nie mogła oprzeć się pokusie odmienienia czyjegoś losu :-). Zwycięzcy są proszeni o kontakt z Redakcją (redakcja@sprawnymarketing.pl) i podanie adresu do wysyłki.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *