Napisz do nas

Zapraszamy na 23 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

19 Szkoleń i I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

wyniki-20111-530x344

Czynniki rankingowe 2011: raport SEOmoz już dostępny!!!

Wydawany w cyklu dwuletnim raport SEOmozu „Ranking Factors” to począwszy od 2005 roku kopalnia wiedzy o cechach witryn, które współwystępują z ich wysokimi pozycjami w Google. Od wczoraj nie musimy już opierać się na danych z 2009 roku, SEOmoz opublikował właśnie edycję raportu 2011.

Tegoroczna edycja różni się od poprzednich nie tylko sposobem prezentowania danych (jest czytelniejszy), ale przede wszystkim sposobem ich zbierania. Dotychczasowe raporty korzystały wyłącznie z danych subiektywnych, tzn. agregowano odpowiedzi na pytania z ankiety wypełnianej przez pozycjonerów z całego świata. Na wyniki tegorocznej edycji raportu takie dane także miały wpływ (uwzględniono odpowiedzi 132 pozycjonerów), ale nie tylko takie. Wykonano także szereg „maszynowych” badań korelacji pozycji z wybranymi cechami witryn (zbadano w ten sposób wyniki wyszukiwania dla ponad 10 tys. słów kluczowych).

Czytając raport warto pamiętać o tym, jak powstał: odpowiedzi pozycjonerów + zautomatyzowane badania korelacji. Pierwsze są subiektywne, drugie pokazują tylko współwystępowanie zjawisk (kolejnych cech witryn z jednej strony i ich pozycji w SERP-ach z drugiej). Współwystępowanie nie jest równoznaczne z wynikaniem, tj. cecha często występująca na witrynach o dobrych pozycjach (a rzadko na witrynach o słabych pozycjach) niekoniecznie musi mieć wpływ na te wysokie pozycje. Raport SEOmozu to zatem jedno z lepszych przybliżeń działania algorytmu, jakie są nam dostępne – ale jednak tylko przybliżenie.

Pełny raport dostępny jest na witrynie SEOmozu, tutaj przedstawimy tylko najważniejszy wykres (dostępny zresztą już od jakiegoś czasu). Liczymy, że raport zostanie szczegółowo omówiony przez Randa Fishkina podczas przyszłotygodniowej konferencji Search Marketing Day w Poznaniu. Rand jest jednym z jego głównych współautorów, więc to odpowiednia osoba.

Jak zmieniała się waga poszczególnych czynników rankingowych na przestrzeni lat? Czynników jest mnóstwo, dlatego ujęto je w grupy; i tak w 2009 roku wyglądało to następująco:

czynniki rankingowe raport SEOmoz 2009

Natomiast wstępne dane z tego roku przedstawiają się tak:

wyniki SEOmoz Ranking Factors 2011

Już w pierwszej chwili w oczy rzuca się znaczący spadek znaczenia czynników okołolinkowych. Jeśli w badaniu z 2009 roku linki (na poziomie domeny i podstrony łącznie) miały ok. 2/3 całego wpływu na pozycję, tak teraz wpływ ten skurczył się do 43%! Druga warta zauważenia sprawa to względna niezmienność wagi czynników społecznościowych. Trzecia sprawa to wzrost złożoności algorytmu (lub przynajmniej naszego jego rozumienia), co zmierzyć można liczbą wyróżnianych przez SEOmoz grup czynników rankingowych: w 2009 wymieniono ich 6, w tym roku 9.

Oto prezentacja Randa:

sprawnymarketing

Maciej Janas

Od 2004 w poznańskich agencjach interaktywnych (UX, copy), od lutego 2010 do grudnia 2012 redaktor serwisu SprawnyMarketing.pl. Lubi tropić i opisywać trendy w biznesie internetowym, interesuje się interakcjami technologii z człowiekiem i społeczeństwem oraz współczesną polszczyzną. Google+


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • rgglowacki

      Tylko, że przeglądając niektóe z tych wyników ankiety szczerze zastanawiam się skąd oni biorą tych ekspertów.
      Sam seomoz publikując wyniki stara się usprawiedliwiać ekspertów – że niby to pytań nie zrozumieli :D

    • pomyslynabiznes.pro

      Bardzo ciekawa prezentacja. Mnie osobiście najbardziej zaskoczył fakt, że witryny posiadające także linki nofollow uzyskiwały/uzyskały lepsze pozycje od domen linkowanych tylko i wyłącznie linkami dofollow.

      Oczywiście jest to w sumie logicznie, bardziej naturalne, ale zarazem ciekawe i widać, że trzeba się coraz więcej napracować nad dobrą pozycją strony. Linkować różnymi anchorami, linkami nofollow i dofollow, a do tego wszystkiego dodać social marketing. Nieźle, sporo pracy :)

    • Zgadzam się z przedmówcą…dla potwierdzenia tych informacji, jedna z bardziej obleganych fraz w Polsce, ulubiona dla wielu pozycjonerów – fraza „pozycjonowanie” jest dobitnym przykładem. Właściwie jedna z domen z Top 10.

    • Terrminator

      Google kładzie corazwiększy nacisk na społeczność w sieci. Coraz wiekszegoznaczenia nabiera link na twiterze,blipie oraz facebooku.
      Cieszy mnie zliczanie linków no follow przez google

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *