Napisz do nas

Zapraszamy na 19 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing.

19 Szkoleń i I ♥ Marketing

Napisz do nas
content-panda

Pierwsze efekty wdrożenia Pandy: kto zyskał, kto stracił?

Wdrożona w USA pod koniec lutego aktualizacja algorytmu pod nazwą Panda od 3 dni wpływa na wyniki anglojęzyczne także poza Stanami Zjednoczonymi. Dwie niemieckie firmy tworzące narzędzia SEO, Sistrix i SearchMetrics.com niezależnie od siebie opublikowały raporty przedstawiające witryny, które na wdrożeniu Pandy najwięcej straciły i najwięcej zyskały. Spora część witryn z pierwszej trzydziestki dotkniętych najmocniej, zanotowało straty widoczności przekraczające 80%!

Sistrix przedstawił raport największych przegranych, oparty o dane z miliona słów kluczowych, zebrane najpierw przed wdrożeniem Pandy, a następnie przedwczoraj, gdy Panda już działała. Szacunki przygotowano za pomocą metodologii nazywanej przez autorów „VisibilityIndex”, opartej o natężenie zapytań o poszczególne frazy, a także pozycje witryn i CTR-y dla danych pozycji. Oto zestawienie 25 witryn, które ucierpiały najmocniej:

kto ucierpial panda top25 sistrix

Jak widać, niektóre witryny straciły nawet 87% „widoczności”. Obecność na tej liście większości z nich nie dziwi, np. okupującej pierwszą pozycję farmę treści eHow.co.uk – to właśnie w takie witryny wymierzono Pandę. Wśród tracących są też porównywarki cen, np. należąca do Microsoftu porównywarka Ciao.co.uk.

Podobne badanie przeprowadziła też firma SearchMetrics.com. Badanie przeprowadzono na „kilku milionach słów kluczowych”, według metodologii podobnej, jak w przypadku Sistrixa. Z raportu SearchMetrics wynika, że niektóre małe witryny straciły w ciągu jednej nocy ok. 99% widoczności w wyszukiwarkach, a wśród większych i bardziej znanych witryn, najwięcej przegrali Ciao.co.uk (-94%), Airfaresflights.co.uk (-95%), Hubpages.com (-86%) czy eHow.co.uk (-72%). Searchmetrics.com podaje też listę „zwycięzców”, a więc witryn, które na Pandzie najwięcej zyskały. Oto lista 20 witryn, których właściciele mają powody do radości:

kto zyskal panda top20 searchmetrics

sprawnymarketing

Maciej Janas

Od 2004 w poznańskich agencjach interaktywnych (UX, copy), od lutego 2010 do grudnia 2012 redaktor serwisu SprawnyMarketing.pl. Lubi tropić i opisywać trendy w biznesie internetowym, interesuje się interakcjami technologii z człowiekiem i społeczeństwem oraz współczesną polszczyzną. Google+



    • „… to właśnie w takie witryny wymierzono Pandę”

      No wlasnie nie w takie. We wszystkie: farmy, katalogi, ecommerce, fora itp itd ktore maja smieciowy content.

    • No własnie zgadzam się – takie witryny miały ocaleć a tymczasem Panda leci sobie ostro w kulki. Skoro nawet Youtube oberwało to znaczy że spieprzyli sprawe :)

    • A YouTube przypadkiem nie jest na liście witryn które skorzystały? Mają przecież 19% więcej odwiedzających.

    • newCreative

      Strona którą usilnie pozycjonowałem, która zaczęła wbijać się na 2 frazy odpowiednio na 5 i 7 pozycję, dziś znajduje się na pozycjach 48 i 62.. Nie powiem, że ten spadek nie zabolał mnie bardzo ;) Jako że nie jest to farma treści a strona sprzedażowa ciekaw jestem czy sytuacja wróci do normy czy odpuszczę sobie tą stronę.. Co ciekawe, inne bardzo podobne strony wykazały u mnie różne reakcje, część mocno spadła, część delikatnie skoczyła w górę.. Ale ta jedna strona boli najbardziej..

      Artur Smolicki
      http://www.newcreative.pl

    • Przemek_Sz

      Zastanawiające jest pojawienie się wśród przegranych porównywarek cen. Z jednej strony zawartość takich witryn często nie posiada szczególnej wartości dodanej w postaci zawartości, wartością dodaną jest sama możliwość porównywania ofert. W tym wypadku obawiałbym się o sytuację sklepów internetowych, które posiadają producenckie, powielane opisy i specyfikacje produktów i mało treści UGC. Myślę, że aktualizacja Panda może na takie witryny wpłynąć negatywnie.

    • Paweł Rabinek

      Jak widać jedni stracili, inni zyskali. Pozostaje przyjrzeć się tym co zyskali i czekać na Pande w Polsce :)

    • Czy zatem firmy SEO na świecie będą musiały zmienić strategię pozycjonowania?

    • Wreszcie coś ciekawego będzie się dziać… :) :) :)

    • Strzał e commerce to zysk w adwords i o to tu chodzi, Google chce więcej wpływów, jak Amerykanie ropy to jest proste jak budowa cepa, a głupie gatki, że chcą wypalać farmy hehe lub dać ludziom lepszą treść jest śmieszne. Treść w porównywarkach jest często lepszej jakości niż w tych wszystkich gazetkach, blogach czy portalach. Ciao dostało po dupie, bo to konkurencja opisy mają konkretne długie i unikalne, myślę ze Google powinno odpowiedzieć za praktyki monopolistyczne :), a Microsoft już pewnie szykuje się na proces i bardzo dobrze.

      Nam pozostaje mieć nadzieje, że nowy prezes pójdzie po rozum do głowy i zmieni politykę Google dojenia z każdej strony wszystkich, małych i dużych!

      Amerykanie lubią wkręcać kit jak mało kto :P

    • żołnierz strzela Pan Bóg kule nosi, oprócz śmieciowych witryn i farm napewno dostanie po tyłku sporo innych stron

    • Jak widać zyskał youtube i blogspot – ciekawe dlaczego… a porównywarka microsoftu straciła

      „niektóre małe witryny straciły w ciągu jednej nocy ok. 99%” – google pierdnie i drobny biznes bankrutuje… no to się coraz lepiej robi

    • Sebastian Jakubiec

      „aktualizacja algorytmu pod nazwą Panda od 3 dni wpływa także wyniki anglojęzyczne także poza Stanami Zjednoczonymi.” – proponuje wprowadzić drobne redakcyjne poprawki ;)

    • porównywarki – to rozumiem – treść obrzydliwie po raz tysięczny skopiowana od producenta w masowych ilościach – mogliby jakiegoś rotatora treści używać – jednak firmy doradcze są too lejzi… cikawe czy takie allegro straciło – tu ludzie prawie samodzielnie treść wpinają (moim zdaniem nie – wręcz przeciwnie (kto jest w stanie sprawdzić(organoleptycznie:)))) (nawiasy)

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *