Napisz do nas

Zapraszamy na 19 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing.

19 Szkoleń i I ♥ Marketing

Napisz do nas
nowosci-fajerwerki

Nowości ze świata SEO. Linkowanie na zapleczu, noindex, universal search

Jako, że zbliżamy się wielkimi krokami do końca 2007 roku, postanowiłem przygotować małe zestawienie informacji, które w Polsce przeszły często bez echa a na zachodzie wywołały spore dyskusje. Część poniższych SEO newsów wychwyciłem z wywiadów, artykułów oraz oficjalnych wypowiedzi i publikacji pochodzących z Google. Specjalnie dla Ciebie — podsumowanie w pigułce. Dla praktyków zajmujących się pozycjonowaniem.

Linkowanie wzajemne

Obserwując polskie i zagraniczne blogi oraz dyskusje na wszelakich forach stwierdzam, iż wielu webmasterów zastanawia się nad linkowaniem wzajemnym. Czy ma pozytywny wpływ, czy wręcz negatywny? Część obawia się spamu lub bana za umieszczanie tego typu linków. Odpowiedź na to pytanie została umieszczona na angielskim blogu Google dla webmasterów: Server location cross linking and web.

I have many different sites. Can I cross-link between them?
Before you begin cross-linking sites, consider the user’s perspective and whether the crosslinks provide value. If the sites are related in business — e.g., an auto manual site linking to an auto parts retail site, then it could make sense — the links are organic and useful. Cross-linking between dozens or hundreds of sites, however, probably doesn’t provide value, and I would not recommend it.

Reasumując: Jeśli wzajemne linkowanie jest użyteczne dla użytkowników (czytaj: zbieżne tematycznie) to Google nie ma nic przeciwko.

Osobiście wykorzystuje tą technikę od jakiegoś czasu na swojej stronie firmowej i w mojej opinii wpływ na pozycję jest pozytywny z uwagi na wspomnianą w powyższym cytacie zbieżność tematyczną.

Nofollow, Noindex a Page Rank oraz Link Juice

Czyli informacje wyrwane z różnych wywiadów Matt’a…

Nofollow

Kolejna ważna kwestia to linki nofollow, noarchive, noindex. Podczas wywiadu Matt Cutts (inżynier Google ds. Jakości wyników wyszukiwań) powiedział:

Does Google recommend the use of nofollow internally as a positive method for controlling the flow of internal link love?
* A) Yes – webmasters can feel free to use nofollow internally to help tell Googlebot which pages they want to receive link juice from other pages
(Matt’s precise words were: The nofollow attribute is just a mechanism that gives webmasters the ability to modify PageRank flow at link-level granularity. Plenty of other mechanisms would also work (e.g. a link through a page that is robot.txt’ed out), but nofollow on individual links is simpler for some folks to use. There’s no stigma to using nofollow, even on your own internal links; for Google, nofollow’ed links are dropped out of our link graph; we don’t even use such links for discovery. By the way, the nofollow meta tag does that same thing, but at a page level.)

Na pytanie: Czy Google zaleca wewnętrzne stosowanie parametru nofollow jako dobrą metodę kontroli przepływu wewnętrznej mocy witryny?
Parafrazując, Matt powiedział: Tak, webmasterzy mogą swobodnie używać tego parametru do kontroli nad pracą Googlebot’a i przepływem wewnętrznego Page Rank.

Poniżej filmik przygotowany przez SEOMoz, wyjasniający dość dobrze pojęcie link juice.

Noindex a Page Rank

Podczas kolejnego wywiadu z Matt’em dostrzec można kolejne ciekawe wypowiedzi:

Eric Enge: Can a NoIndex page accumulate PageRank?
Matt Cutts: A NoIndex page can accumulate PageRank, because the links are still followed outwards from a NoIndex page.

Eric Enge: So, it can accumulate and pass PageRank.

Matt Cutts: Right, and it will still accumulate PageRank, but it won’t be showing in our Index. So, I wouldn’t make a NoIndex page that itself is a dead end. You can make a NoIndex page that has links to lots of other pages.

Wstawienie tagu Noindex na stronie nie powoduje przerwania procesu obliczania Page Rank a jedynie wstrzymuje indeksacje i publikacje danej podstrony w SERP’ach (Search Engine Resault Page) Google. Tym samym Page Rank i linki utrzymują swoje właściwości.

Dangling page’s

„Dangling links are simply links that point to any page with no outgoing links. They affect the model because it is not clear where their weight should be distributed, and there are a large number of them. Often these dangling links are simply pages that we have not downloaded yet……….Because dangling links do not affect the ranking of any other page directly, we simply remove them from the system until all the PageRanks are calculated. After all the PageRanks are calculated they can be added back in without affecting things significantly.” – extract from the original PageRank paper by Google’s founders, Sergey Brin and Lawrence Page.

Mówiąc w skrócie Dangling page’s to strony, które nie linkują dalej w głąb serwisu lub do innych serwisów. Podstrony tego typu są wyłączone z bieżących wyliczeń real Page Rank. Więcej…

Google Universal Search i pozorna semantyka

Kilka tygodni temu na stronach IDG News został opublikowany wywiad z Marissa Mayer, który z punktu widzenia marketera internetowego zawierał ogrom interesujących informacji. Poniżej krótkie streszczenie najciekawszych fragmentów dyskusji.

Rozpoznawanie mowy z plików video. Po co?

Podczas wywiadu padło pytanie o sposób indeksacji plików wideo:

Firma Blinkx twierdzi, że jest lepsza od Google, ponieważ dzięki wykorzystaniu technologii rozpoznawania mowy, posiada indeks tekstowy tego co jest mówione w klipach wideo. W jakim punkcie, jeśli chodzi o wyszukiwanie wideo, stoi dzisiaj Google?

MM: Nasi eksperci od rozpoznawania mowy mówią: jeśli chcecie byśmy zbudowali dobry model rozpoznawania mowy, potrzebujemy jak najwięcej fonemów, czyli jak najwięcej sylab wymawianych przez szczególne głosy o szczególnej intonacji. Więc potrzebujemy wielu rozmawiających ludzi, mówiących różnorodne kwestie, żebyśmy mogli „wytrenować” nasz system. Podsumowując 1-800-GOOG411 opiera się na pozyskaniu wielu różnorodnych sampli zawierających mowę, po to by rozpoznając głos w wideo, zrobić to z jak największą dokładnością.

Trzeba przyznać że powyższe jest odrobinę szokujące…

Semantyka w wynikach wyszukiwań?!

Wielu ludzi uważa, że rozwiązaniem […] problemów jest sieć semantyczna. My jednak patrzymy na sprawę inaczej – przy dużej ilości danych, zaczynasz dostrzegać rzeczy, które w działaniu sprawiają wrażenie inteligentnych, chociaż w istocie dotarcie do nich odbywało się na najniższym poziomie.

Ponieważ przetwarzamy ogromne pokłady informacji, mamy wiele danych o kontekście, np. wokół akronimów. I dochodzi do tego, że silnik wyszukiwarki wygląda na sprytny, tak jakby znał semantykę, tymczasem naprawdę tak nie jest. Opiera się to po prostu na rozwiązaniach typu „brute force”. Moim zdaniem, najlepszym algorytmem dla wyszukiwania powinny być metody obliczeniowe typu brute-force, wynikające ze zwykłej złożoności analizy dużej ilości danych oraz metoda jakościowa opierająca się na ludziach.

Czyli Google oficjalnie przyznaje się, że nie stosuje algorytmów semantycznych do tworzenia wyników wyszukiwań!

Infrastruktura serwerowa Google…

Kolejny cytat odnośnie domniemanych problemów serwerowych Google poruszanych między innymi w artykule o ruchu i jego wpływie na pozycje w Google:

Obecnie infrastruktura jest już taka jak być powinna i inżynierowie mogą wreszcie skupić się na właściwym zadaniu: rankingach, relewancji i interfejsie użytkownika.

Z punktu widzenia pozycjonerów całkiem ważna informacja, można się spodziewać przyśpieszenia indeksacji.

Ciekawa przyszłość SEO według Matt’a Cutts’a

Cytat pochodzi z kolejnego wywiadu przedstawiciela Google – Matt’a Cutts’a. Myślę także, że poniższy cytat dobrze odpowiada na pytanie Jeż’a o przyszłość SEO a także zachęca do zdobywania wszelakich certyfikatów Google.

Do you think there will ever become a time when Google will recommend certain SEO services or products outside of things related to AdWords?

It wouldn’t surprise me if it happened some day, but probably not really soon. One thing about being a certified Google Advertising Professional (GAP) is that we ask you to follow Google’s quality guidelines in regular SEO practices. If you look at the GAP program, I think that’s worked out pretty well so far. But because of the difficulty of knowing that a specific person/company is abiding by those guidelines, I wouldn’t expect it in the short-term.

Matt nie wyklucza wprowadzenia w dłuższym okresie czasu certyfikatów także dla firm SEO.

Z polskiego SEO podwórka

Ciekawsze inforamcje z ostatnich tygodnii znalezione w polskiej blogosferze.

Kod serwisowy 503

Z polskich ciekawszych tekstów warto zacytować Mendax’a który pisze: Co zrobić w czasie modernizacji strony aby Google ją poprawnie indeksował?

W skrócie:

Naszym celem jest:
a) pokazanie botom googiela strony z kodem 503,
b) pokazanie “normalnym” użytkownikom komunikatu o modernizacji,
c) umożliwienie webdeveloperowi pracę nad serwisem.

więcej na FabrykaSpamu.pl.

P.S. Link do artykułu warto byłoby przekazać administratorom Nasza-Klasa.pl ;).

Ewolucja wyników wyszukiwania Google

BlueRank.pl doszukał się ostatnio ciekawego wywiadu na temat ewolucji wyszukiwarek internetowych… W bardzo interesującym wywiadzie Peter Norvig (dyrektor ds. jakości wyszukiwania Google) potwierdza nasze ustalenia z postu o Paragraf 31 na temat ręcznej manipulacji wynikami Google:

Google przyznaje się do zatrudniania osób, które po przejściu odpowiedniego szkolenia, mają za zadanie oceniać empirycznie jakość zwracanych wyników.

Co ciekawe Google bada także klikalność linków z wyników wyszukiwań o czym pisaliśmy w artykule: „Czy ruch na stronie ma wpływ na pozycjonowanie?

rozkład kliknięć w wyniki – jeżeli np. miejsce pierwsze „zgarnia” stosunkowo duży procent kliknięć i na dodatek internauci nie odwiedzają kolejnych linków, zapewne oznacza to, że są zadowoleni z wyników wyszukiwania – jakość jest odpowiednio wysoka.

Jeżeli jednak kliknięcia się mnożą, internauci zmieniają zapytanie, itp. i cały proces dotarcia do informacji wydłuża się – takie sygnały mogą posłużyć do wprowadzenia zmian. Osobną kwestią jest, czy zmiany zachodzą w algorytmie wyszukiwarki, czy może są to jedynie przesunięcia „bardziej klikalnych” stron na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.

Nowy Blog – SEMguru.pl

Na koniec informujemy że powstał nowy, często aktualizowany i zasobny w treści blog SEMGuru.pl. Serwis jest prowadzony przez dwóch Polaków na stałe mieszkających za oceanem. Chłopacy mają sporą wiedzę i naprawdę duże doświadczenie w branży SEM, zachęcam do częstych odwiedzin.

——————————

Grafika w nagłówku autorstwa użytkownika satit_shirin z freedigitalphotos.net

sprawnymarketing

Cezary Lech

Content marketer i Specjalista SEO, organizator konferencji I ❤ Marketing oraz Search Marketing Day a także ogólnopolskiego cyklu szkolenia.sprawny.marketing. Autor wielu artykułów oraz prezentacji z zakresu pozycjonowania a także innych aspektów marketingu internetowego. Współwłaściciel i dyrektor komórek marketingowych MaxROY.com sp. z o.o. i GoldPosition.pl. Więcej o Cezarym możesz się dowiedzieć na jego prywatnej stronie i profilu Google+.



    • Chciałbym się odnieść do pierwszego punktu „linkowania wzajemnego”, napisał Pan, że należy stosować tylko gdy ma to wartość użyteczną dla użytkownika.
      W przypadku hasła, na którym mi zależy, pierwsze cztery pozycje wyników w Google zajmowane są przez strony niewiele znaczące merytorycznie, które jednak używają jakiegoś systemu linkującego a’la linkuj.pl.
      I tutaj pojawia się moja wątpliwość, czy faktycznie nie warto w to wchodzić. To co Pan napisał w żadnym stopniu nie odstrasza potencjalnych autorów stron od stosowania takich technik.

    • Cezary Lech

      Kamil, Linkuj.pl jest systemem linków rotacyjnych… w punkcie pierwszym napisałem natomiast o linkowaniu (wymianie linków) między dwoma stronami powiązanymi tematycznie. Swego czasu było sporo wątpliwości czy zasada „Ja linkuję do Ciebie Ty do mnie” jest zgodna z wytycznymi Google czy nie. W erze blogów okazuje się że takie praktyki są dopuszczalne.

    • No to poruszyłem inny temat, co nie zmienia faktu, że system rotacyjny jest większym grzechem niż linkowanie między niezwiązanymi tematycznie stronami, a skoro Google nie karze systemów rotacyjnych to również nie karze wyżej omówionego linkowania.

    • Bullseye

      Kamilu. Działaj zgodnie z zasadą google „Don’t be evil”. Systemy linków rotacyjnych prędzej czy później spowodują filtry na Twojej domenie… a to boli. To o czym pisał Cezary – to linkowanie między serwisami. Przy czym Cezary – myślę, że ten temat warto rozważać szerzej. Czym innym jest bowiem umieszczanie linków w dziele linki (google raczej nie ma problemów z rozpoznawaniem działu na poziomie aktywnych pluginów np. w wordpresie czy innym popularnym CMSie), a czym innym linki z treści (powstaje coraz więcej precli).

      @Cezary – artykuł ciekawy, ale jak dla mnie nieco za długi :).

    • A dla mnie zbyt ogólnikowy, ale taki charakter miał mieć „w pigułce” zdaje mi się, że początki tego typu w/o spraw miały miejsce już na początku 2007 :-) no może części, tylko trzeba było trącić palcem żeby świat zrozumiał…

      Pozdrawiam.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *