34 nowości z reklamy i marketingu na YouTubie

Nowości z reklamy na YouTubie za okres styczeń–marzec 2019

1. Udoskonalony system rekomendacji

YouTube jeszcze bardziej udoskonala system rekomendacji, który jest największym źródłem ruchu dla filmów w całym serwisie. Od niedawna niektórzy widzowie mogą sami wybierać tematykę filmów, które wyświetlają się jako kolejne rekomendowane do obejrzenia. Rozwijanie systemu rekomendacji to kolejny znak, że subskrypcje kanałów odgrywają coraz mniejszą rolę i kluczowe staje się dopasowanie filmów i strategii ich publikacji do algorytmów YouTube.

2. Automatyczne odtwarzanie miniatur w wersji mobilnej

Niedawno wszystkim użytkownikom serwisu udostępniona została aktualizacja, dzięki której miniatury filmów na stronie głównej odtwarzają się automatycznie po zatrzymaniu na nich ekranu. Ma to na celu zmniejszenie zjawiska click-baitingu, czyli umieszczania prowokujących kliknięcie miniatur niezgodnych z treścią filmu.

3. Stories na YouTubie

Kanały YouTube, które posiadają ponad 10 tys. subskrypcji, zyskały możliwość publikowania stories. Stories to pionowe krótkie wideo, które wzorem Snapchata i Instagrama, znikają po 24 godzinach. YouTube naśladował już wiele funkcji innych serwisów (jak Community Tab czy wiadomości bezpośrednie), jednak bez większego sukcesu. Na pewno, jeżeli stories przyjmą się wśród widzów, wkrótce będziemy mogli oczekiwać dedykowanego pionowego formatu reklam.

4. Nowe rozszerzenie reklam wideo

Google testuje nowe rozszerzenie reklam wideo, które pozwala użytkownikom już z poziomu YouTube przeglądać oferty cenowe ze sklepów internetowych / stron www usługodawców. Dzięki temu reklamy YouTube będą oddziaływać nie tylko na świadomość widza (początek ścieżki zakupu), ale realnie wpłyną na dolną część lejka konwersji.

Nowości z reklamy na YouTubie za okres październik–grudzień 2018

1. Pionowe reklamy na YouTube

YouTube jako ostatni z dużych serwisów wideo online rozpoczął sprzedaż pionowych i kwadratowych reklam wideo. Obecnie ponad 70% użytkowników platformy korzysta z niej na urządzeniach mobilnych, coraz częściej w pionie. Od niedawna odtwarzacz YouTube pozwala już na wyświetlanie wertykalnych filmów w pełnej rozdzielczości, kiedy użytkownik trzyma pionowo urządzenie. W takiej sytuacji standardowa emisja reklamy zajmowała niewielką część ekranu, co przekładało się na niską efektywność takich reklam. Od września tego roku takiego problemu już nie ma.

przykład pionowej reklamy na YouTube

2. YouTube popularniejszy na szklanym ekranie

Oprócz wzrostu oglądalności na urządzeniach mobilnych YouTube notuje także duże przyrosty użytkowników konsumujących wideo na telewizorach. W Europie w porównaniu do 2017 r. aż 45% częściej oglądamy YouTube na klasycznych odbiornikach TV. Jest to kolejny sygnał cyfrowej transformacji i dalszy etap, po zjawisku multi- screeningu, schyłku klasycznej telewizji.

3. System Content ID dostępny prawie dla każdego

Kanały, które posiadają co najmniej 100 tys. subskrypcji, mogą już korzystać z narzędzia Copyright Match Tool (CMT), zbudowanego w oparciu o Content ID. System ten pozwala na wykrywanie cudzych filmów, które używają przesłanych przez nas filmów / muzyki, potencjalnie łamiąc prawa autorskie. Dzięki temu Twórcy i marki, których treści były nagminnie kradzione, mogą łatwiej takie kopie znaleźć na YouTube.

Nowości z reklamy na YouTubie na okres lipiec–wrzesień 2018

1. Algorytm w zakładce „Subskrypcje”

Do dzisiaj jednym z nielicznych miejsc na YouTubie, w którym panuje porządek chronologiczny, jest lista filmów przesłanych przez subskrybowane kanały – zakładka „Subskrypcje”. Prawdopodobnie jednak wkrótce ulegnie to zmianie. YouTube oficjalnie przyznał, że prowadzi prace i testy nad układaniem kolejności filmów w tej zakładce poprzez algorytm. W związku z tym kolejna zakładka stanie się miejscem, w którym to sztuczna inteligencja będzie dobierać treści użytkownikom. W obliczu tego jeszcze ważniejsze stanie się optymalizowanie filmów pod kątem metadanych oraz spójna strategia kanału, dopasowana pod algorytmy YouTube’a.

2. Reach Planner, czyli nowe narzędzie do planowania kampanii na YouTubie

Google stworzył nowe narzędzie, które pozwala na bardziej dokładne planowanie kampanii wideo na YouTubie – Reach Planner. Kiedy podasz cel kampanii, budżet oraz listę kreacji, narzędzie zaproponuje Ci optymalną alokację budżetu pomiędzy różne formaty reklam i oszacuje wyniki. Reach Planner obecnie jest w fazie beta, dostępny tylko dla partnerów Google’a.

reach planner YouTube

3. YouTube rozpoczyna sprzedaż reklam w telewizji

Ponad rok temu YouTube wprowadził na rynek w Stanach Zjednoczonych nową usługę: YouTube TV Stał się tym samym już nie tylko platformą wideo online, ale i klasycznym dostawcą telewizji (tak jakby odpowiednikiem UPC / Cyfrowego Polsatu). Obecnie YouTube podejmuje kroki w celu zwiększenia przychodów z YouTube TV, oferując reklamodawcom możliwość zakupu reklam bezpośrednio u siebie. Jest to kolejny krok potwierdzający, że w najbliższym czasie rozwój YouTube’a najbardziej skupi się na klasycznej telewizji oraz na widzach, którzy konsumują treści wideo na szklanym ekranie.

4. Samokontrola widzów

YouTube wprowadza nowe funkcje pomagające użytkownikom kontrolować to, ile czasu spędzają na platformie. Najciekawszą z nich jest przypomnienie o „przerwie od YouTube’a”. Widzowie będą mogli ustawić alarm, który po określonym czasie wstrzyma oglądane wideo i zachęci do zrobienia przerwy. Kolejną funkcją jest statystyka korzystania z YouTube’a. Będziemy mogli sprawdzić, jak wiele czasu poświęciliśmy w ciągu dnia i tygodnia na oglądaniu nagrań na tej platformie.

Nowości z reklamy na YouTubie za okres kwiecień–czerwiec 2018

1. Archiwizacja chatu po zakończeniu live’a

Jak dotąd, największą zmorą osób, które prowadziły relację na żywo przez YouTube’a, był brak archiwizacji czatu po zakończeniu live’a. Wszystkie komentarze napisane podczas live’a po prostu przepadały. YouTube zwrócił uwagę na ten problem i wprowadził funkcję „chat replay”. Podczas oglądania wideo z live’a komentarze będą się pojawiać „w czasie rzeczywistym”, czyli dokładnie w tym momencie filmu, w którym zostały napisane w trakcie jego nagrywania.

2. Nowe wymagania Programu Partnerskiego YouTube’a

Dostęp do części funkcji, takich jak np. linkowanie z ekranu końcowego własnej strony WWW czy monetyzacja, jest dostępny wyłącznie dla członków Programu Partnerskiego (PP). Program jest sposobem YouTube’a na weryfikację kanałów i zapobieganie pojawianiu się reklam przy niewłaściwych treściach i złych linków. Aby kanał na YouTubie dołączył do PP, musi od teraz spełniać dwa wymagania: mieć 1000 subskrybentów i wygenerowane łącznie 4000 godzin oglądania filmów na kanale w przeciągu ostatnich 12 miesięcy.

3. Długo wyczekiwane statystyki w nowym YouTube Studio

YouTube odświeża wygląd i funkcjonalność YouTube Studio, czyli centrum zarządzania kanałem na YouTubie. Z jednej strony jest to zmiana wizualna – otrzymujemy nowy interfejs w stylu Material Design i większą przejrzystość. Jednak najważniejsze zmiany to nowe funkcje dodane do Studio, a przede wszystkim dwie nowe metryki. Pierwsza z nich to „unikalni widzowie”. Będziemy mogli zobaczyć dokładnie, ilu unikalnych widzów obejrzało nasz film lub grupę filmów. Niektóre typy treści, jak muzyka, są oglądane wielokrotnie przez jedną osobę i trudno było ocenić, do ilu faktycznie osób dociera dany twórca. Drugą metryką jest liczba impresji filmu i powiązany z tym CTR miniatur. Możemy zobaczyć, ile razy YouTube zaproponował obejrzenie naszego filmu (np. w systemie sugestii czy na stronie głównej) i jaki odsetek osób (CTR) kliknął w nasz film. Ta metryka pozwoli nam ocenić, czy nasze tytuły i miniatury są wystarczająco dobre oraz które typy treści klikają się lepiej, a które słabiej. Być może YouTube dociera z naszymi filmami do tej samej liczby osób, ale różnice w jakości miniatur decydują o naszych wyświetleniach?

4. Nowa, potężna opcja kierowania reklam na YouTubie

Google zapowiedział wdrożenie zupełnie nowej opcji kierowania na YouTubie. Będziemy w stanie targetować reklamę do osób, które szukały konkretnych fraz w wyszukiwarce Google’a. Dzięki temu reklama na YouTubie będzie nie tylko służyć do budowania wizerunku czy remarketingu, ale także pozwoli nam docierać do konsumentów, którzy w tym momencie są zainteresowani zakupem naszego produktu. Warto na koniec takiego filmu reklamowego poprosić widza o przejście na naszą stronę czy odwiedziny sklepu i załączyć link do niego za pomocą funkcji ekranu końcowego.

Nowości z reklamy na YouTubie za okres styczeń–marzec 2018

1. Linkowanie poza YT

YouTube zaostrza wymagania wobec kanałów, które chcą odsyłać widzów na strony zewnętrzne. Linkowanie do stron zewnętrznych (poza YouTubem) z poziomu kart oraz ekranów końcowych wymaga włączonej monetyzacji (możliwości wyświetlania reklam przed filmami). Nie oznacza to, że pojawią się reklamy, jest to tylko możliwość. Wiąże się ona z przejściem procesu weryfikacyjnego: kanał musi mieć 10 000 wyświetleń, a filmy nie mogą naruszać wytycznych dla społeczności.

2. Większa kontrola YouTube nad filmami

W 2018 roku YouTube powiększy swój zespół odpowiedzialny za przeglądanie i usuwanie niewłaściwych treści do aż 10 000 pracowników. Ma to na celu wyeliminowanie filmów, które naruszają zasady YouTube. Największą motywacją jest oczywiście ochrona interesów reklamodawców, którzy nie chcą wyświetlać reklam przy niewłaściwych treściach. Oprócz większej ilości pracowników, YouTube nawiązał współpracę z organizacjami pozarządowymi (NGO), których pracownicy i wolontariusze będą uczestniczyć w programie Trusted Flager. Program ten pozwala na znacznie bardziej sprawne zgłaszanie niewłaściwych treści do YouTube, które dzięki programowi są szybciej usuwane z YouTube.

3. Livestreaming bez opóźnień

YouTube urozmaicił swoją funkcję prowadzenia transmisji live. Do tej pory wydarzenia na żywo posiadały znaczne opóźnienie pomiędzy tym, co emituje nadający, a widzami. W wielu sytuacjach rodziło to negatywne doświadczenia użytkowników (pytania na żywo, czat). Od niedawna twórcy livestreamów mogą wybrać opcję „ultra-low-latency”, czyli bardzo niskiego opóźnienia. Takie udogodnienie ma jednak swoją cenę – nieznacznie pogarsza się jakość nadawanego wideo.

4. Community Tab

Wszystkie kanały, które mają więcej niż 10 000 subskrypcji, otrzymały już dostęp do funkcji „społeczność”. Dzięki niej kanały na YouTubie mogą publikować treści także w formie zdjęć i tekstu, aby być stale w kontakcie ze swoją publicznością. Content publikowany przez nową funkcję widzowie zobaczą w strumieniu aktywności (nie mylić ze stroną główną, na której pojawiają się wyłącznie filmy).

5. Reels

Serwis z San Bruno testuje wdrożenie nowej funkcji: „reels”. Popularność krótkiego, pionowego wideo rodem ze Snapchata podbija świat i YouTube nie chce pozostać w tyle. Reels pozwala nagrać i zmontować w obrębie aplikacji film, którego długość to maksymalnie 30 sekund. Społeczność będzie mogła oglądać reels prawdopodobnie wśród innych treści publikowanych w zakładce „Społeczność”, o której pisałem wyżej.

Nowości z reklamy na YouTubie za okres październik–grudzień 2017

1. Nowe logo YouTube’a

Pierwszą ważną zmianą jest nowe logo serwisu. Zmodyfikowano je, zachowując przy tym czarno-czerwoną kolorystykę i charakterystyczną czcionkę. Ikonę „play”, z którą kojarzony jest serwis, przeniesiono z tła przed nazwę serwisu. Według twórców platformy jest ona bardziej elastyczna – w przypadku konieczności zastosowania skróconego logotypu będzie on bardziej czytelny.

nowe logo YouTube

2. Odświeżony wygląd strony

Poza zmianą logotypu odświeżono także wygląd samej strony. W witrynie pojawiło się więcej bieli, a w aplikacji mobilnej przeniesiono karty nawigacji na dół, tak że znalazły się bliżej kciuków. Ponadto wprowadzono nowe zakładki: „Biblioteka” oraz „Konto”, które umożliwią łatwiejszy dostęp do treści, których szukamy.

3. Przewijanie wideo w aplikacji mobilnej

YouTube pracuje nad wprowadzeniem możliwości sterowania gestami w aplikacji, dlatego też jakiś czas temu serwis poinformował o możliwości przewijania wideo za pomocą ruchów palca. Poprzez podwójne tapnięcie możemy przewinąć wideo do przodu lub do tyłu o 10 sekund. W kolejnych miesiącach testowana ma być funkcja przechodzenia pomiędzy filmami wideo za pomocą przesuwana ekranu dłonią – w prawo, aby obejrzeć poprzedni film, lub w lewo, aby dotrzeć do następnego.

4. Zmiana tempa odtwarzania wideo w aplikacji mobilnej

Kolejną nowością jest możliwość zmiany szybkości oglądanego wideo w aplikacji mobilnej. Dotychczas taka możliwość była dostępna jedynie z poziomu komputera, jednak teraz również użytkownicy wersji mobilnej będą mogli dostosować tempo filmu – przyspieszyć go lub spowolnić.

5. Ultraszybki streaming

YouTube wprowadził nową technologię, która poprawia jakość oglądania. Twórcy mają teraz możliwość wyboru nowej opcji podczas jej transmisji na żywo. Ta funkcja pozwoli na niemal interakcje w czasie rzeczywistym z widzami. Korzyści są oczywiste – choćby brak niezręcznego milczenia pomiędzy pytaniami zadawanymi przez widzów a odpowiedziami podczas transmisji na żywo.

Nowości z reklamy na YouTubie za okres lipiec–wrzesień 2017

1. Wertykalne wideo na YouTubie

Choć aplikacja YouTube już wyświetla filmy wertykalne na pełnym ekranie, najnowsza aktualizacja aplikacji pozwala wyświetlać pionowe wideo w miniplayerze – dzięki czemu podczas odtwarzania wideo wertykalnego na pełnym ekranie mamy możliwość przewijania w dół komentarzy i podobnych filmów.

2. Zakładka Aktywność na YouTubie

Nowa zakładka dla aplikacji pojawiła się w wersji 12.20 na iOS, a już niedługo możemy spodziewać się jej także na Androidzie. Jest odpowiednikiem dzwoneczka dostępnego w wersji desktopowej w prawym górnym rogu i ułatwi użytkownikom śledzenie komentarzy pod swoimi filmami i powiadomieniami od subskrypcji.

zakładka aktywność na YouTubie

3. Analityka na YouTube dla wideo 360°

YouTube ogłosił, że dostępna będzie analityka dla filmów w 360°. Serwis zapowiada wprowadzenie analitycznych map ciepła, tak by twórcy wideo 360° mogli analizować, na jakim obszarze materiału filmu skupia się wzrok widzów.

4. Nowy wygląd YouTube’a

Od niedawna już każdy użytkownik może podejrzeć nowy wygląd YouTube’a. Wystarczy kliknąć „wypróbuj” na stronie youtube.com/new. Jedna z bardziej istotnych zmian w wyglądzie serwisu to możliwość włączenia „ciemnego motywu” – kolory na stronie zostają przyciemnione, by ułatwić korzystanie z serwisu nocą.

Nowości z reklamy na YouTubie za okres kwiecień–czerwiec 2017

1. Umożliwienie płatnego wyróżniania komentarzy podczas transmisji live

Na YouTubie pojawiła się funkcja Super Chat. Daje ona możliwość opłacenia swojego komentarza w trakcie trwania transmisji live. Taki komentarz zostaje przypięty nad pozostałymi i automatycznie staje się najbardziej widoczny. Dzięki temu twórcy YouTube zyskali kolejną możliwość bezpośredniego finansowania przez fanów. Super Chat jest dostępny także w Polsce.

2. Udostępnienie aplikacji YouTube Go

W Polsce jest już dostępne YouTube Go, czyli aplikacja, która umożliwia zachowanie wybranego wideo na telefonie wraz z możliwością późniejszego odtwarzania bezpośrednio z poziomu smartfona, bez konieczności użycia Internetu.

3. YouTube rezygnuje z adnotacji

Adnotacje na YouTube zostaną zastąpione przez ekrany końcowe podzielone na kategorie takie jak: handel, wsparcie fanów, lista odtwarzania, powiązana strona, wideo czy zbieranie datków. Każdy ekran ma swoje własne opcje i pozwala na skonstruowanie nieco innego przekazu.

4. Wzrost popularności formatu bumper ads

Wśród reklamodawców na YouTube coraz większą popularność zyskuje 6-sekundowy format reklamowy – bumper ads. Ze względu na niepomijalny charakter oraz niską cenę (~12 zł CPM), jest on bardzo atrakcyjny do faz teasingu oraz echo (remarketingu) w kampaniach wideo. Jak pokazują kreatywne przykłady z Sundance Festival, w 6 sekund można zmieścić komunikat kampanii.

5. Planowanie uruchomienia platformy YouTube TV

Google ogłosił, że w niektórych miastach w USA planowane jest uruchomienie YouTube TV, czyli platformy, na której po dokonaniu płatnej subskrypcji możliwe będzie oglądanie tradycyjnych kanałów telewizyjnych. W ten sposób YouTube wkroczy na rynek kablowych dostawców TV. W tym momencie można się zapisać na ,,listę oczekujących”, aby otrzymać informację o tym, że serwis został utworzony.

Powyższy tekst zawiera prywatne poglądy Autora. Niekoniecznie muszą odzwierciedlać one poglądy Redakcji.

Avatar

Maciej Wróblewski

Ze światem YouTube związany od 2013 roku. Obecnie pracuje w TalentMedia jako Head of Analytics. Specjalizuje się w dystrybucji treści video i zakupie mediów. Prowadzi szkolenia i opowiada o YouTube na konferencjach branżowych. Posiada certyfikat YouTube Certified in Audience Growth & Digital Rights. Po godzinach pomaga użytkownikom YouTube na oficjalnych Forach Pomocy jako Top Contributor (Najlepszy Współtwórca).


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing

  • Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *