Zapraszamy na 23 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

19 Szkoleń i I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

Nie bądźmy zawsze sprzedawcami, jeżeli chcemy sprzedawać. Reminiscencje po konferencji E-fektywny Marketing

Kiedy w ubiegłym roku przygotowywałem się do targów turystycznych Tour Salon i INVEST-HOTEL 2008 w Poznaniu, poprosiłem Bartka Berlińskiego o krótki wykład na temat marketingu w wyszukiwarkach dla branży turystycznej. Nie myślałem wówczas, że będzie to impuls do dalszych działań związanych z tematyką marketingu internetowego w branży turystyczno-hotelarskiej.Konferencja Tour Salon 2009Od lewej: Piotr Kasperczak (HotelNews.pl), Tomasz Frontczak (MaxROY.com), Cezary Lech (MaxROY.com), Bartosz Berliński(Allegro.pl), Michał Kramarz (Google Polska), Piotr Zalewski (Google Polska)Na przekór teorii, że w ostatni dzień targowy trudniej o przedstawicieli branży, którzy pakują się już do domu, zorganizowaliśmy w sobotę dwugodzinne warsztaty „Skuteczna promocja hotelu w wyszukiwarkach”. Na kwadrans przed szkoleniem mieliśmy wiele wątpliwości i… dwie osoby na sali. Po kwadransie były i entuzjazm, i frekwencja.

Źródło filmu: TvBiznesWtedy właśnie zrodziła się idea zorganizowania większego wydarzenia, które integrowałoby branżę internetową z touroperatorami i hotelarzami, i – podobnie jak ubiegłoroczne szkolenie – towarzyszyłoby największym w Polsce targom turystycznym TOUR SALON. Przedstawiciele branży turystycznej mają wówczas z jednej strony możliwość kontaktu z partnerami biznesowymi i kontrahentami, z drugiej zaś – niebywałą okazję uczestnictwa w spotkaniu poświęconemu w całości marketingowi internetowemu.

Maksimum praktyki i obiektywizmu

Cel spotkania był zatem prosty – pozyskać niezależnych specjalistów z e-marketingu, nie związanych z żadnym konkretnym brandem turystycznym, mających jednak w swoim portfolio podmioty z sektora HoReCa (sektor hotelarski, restauracyjny i gastronomiczny) i z branży turystycznej. I przekazać przedstawicielom branży turystycznej maksimum wiedzy praktycznej. Pozwoliło nam to zachować obiektywizm przekazu i szersze spojrzenie na problematykę marketingu internetowego w tych branżach.Konferencja Tour Salon 2009Bartosz Berliński (Allegro.pl), Tomasz Frontczak (MaxROY.com), Cezary Lech (MaxROY.com)Projekt konferencji E-fektywny Marketing w Turystyce i Hotelarstwie spotkał się z żywym zainteresowaniem ze strony środowiska internetowego. Firma MaxROY.com zdecydowała się na objęcie roli Partnera merytorycznego projektu. Pomysł spodobał się również Tomaszowi Karwatce z Divante, który od początku podkreślał, że Poznań jest doskonałym miejscem na tego typu inicjatywy. Nie mylił się – lokalizacja targów jest znakomita, a zaplecze konferencyjne na najwyższym poziomie.Nie trzeba było długo namawiać Piotra Jardanowskiego z Symetrii i Marcina Jagodzińskiego z Blip.pl. Nieco dłużej trwały rozmowy przy Emilii Plater w Warszawie, ale gdy otrzymaliśmy już błogosławieństwo i silną reprezentację ze strony Google, wiedzieliśmy, że pozyskanie wsparcia ze strony stowarzyszeń branżowych i mediów będzie tylko formalnością.Zresztą, sam pomysł zorganizowania konferencji w czasie Tour Salonu okazał się ciekawym doświadczeniem także dla prelegentów. Tomasz Karwatka w czasie wystąpień kolegów spacerował po terenach targowych, fotografując co ciekawsze obiekty, a Tomasz Frontczak poszukiwał na stoiskach ofert wyjazdowych dla rodzin z dziećmi. (Nota bene, wyjazdy z dziećmi okazały się niewykorzystaną niszą, którą warto wykorzystać, planując kampanię hotelu czy biura podróży w Google AdWords.) Wiele osób przyznało, że po raz pierwszy jest na targach turystycznych i mogło połączyć przyjemne z pożytecznym.

Skutecznie znaczy efektywnie, a nie efektownie

Sukces konferencji był jednak zasługą przede wszystkim prelegentów. Spotkanie miało pokazać i pokazało, jak istotne w strategii marketingowej hotelu i firmy turystycznej są wyszukiwarki internetowe.Konferencja Tour Salon 2009Piotr Zalewski (Google Polska), Tomasz Frontczak (MaxROY.com)Przywoływany już przeze mnie Tomek Frontczak podkreślał, że w dzisiejszej rzeczywistości internetowej nie powinniśmy myśleć o sobie jako o reklamodawcach, ale dostarczycielach wartościowej treści. Reklama bowiem to treść, która powinna pozwalać internautom podejmować dobre decyzje. A odpowiednia strategia korzystania z systemu AdWords pozwala dostarczać wartościową, użyteczną treść klientowi na każdym etapie ścieżki zakupowej, począwszy od wzbudzania zainteresowania. „Nie bądźmy zawsze sprzedawcami, jeżeli chcemy sprzedawać” – mówił Tomasz.Czarek Lech opowiadał o specyfice pozycjonowania stron turystycznych, wskazując na najważniejsze czynniki mające wpływ na SEO. Myślą przewodnią prezentacji Bartka Berlinskiego było to, że posiadanie strony już nie wystarcza. Trzeba ją promować, optymalizować i analizować, tak aby efektywność każdej złotówki wydanej na promocję serwisu była jak największa. „Dochodowe strony to strony efektywne, a nie efektowne!” – konkludował Bartek. Świetnym uzupełnieniem tematów SEM-owych były prelekcje Michała Kramarza i Piotra Zalewskiego z Google Polska na temat prowadzenia skutecznych kampanii w wyszukiwarkach, właśnie w kontekście specyfiki i uwarunkowań sektora turystycznego.Konferencja Tour Salon 2009Marcin Jagodziński (Blip.pl), Bartosz Berliński (Allegro.pl)

Zrozum, kim są i co czują Twoi klienci

Drugi blok tematyczny poświęciliśmy użyteczności i funkcjonalności serwisów internetowych. Tomek Karwatka z Divante objaśniał, jak zwiększyć sprzedaż dzięki emocjom. Zresztą, biorąc pod uwagę ogromne doświadczenie oraz sposób podawania wiedzy, trudno, by emocje nie pojawiły się na jego prezentacjach. Tomasz szybko wszedł w interakcję z uczestnikami, pokazując, jak mają wykorzystywać sezonowość oraz potrzeby klienta, by zwiększyć sprzedaż online. Zwracał też uwagę na poszukiwanie złotego środka pomiędzy mnogością funkcji stron internetowych oraz wszelkiej maści aplikacji a łatwością posługiwania się nimi. Do tego Piotr Jardanowski na konkretnych przykładach pokazywał, jak nie projektować strony hotelowej, koncentrując się na błędach w projektowaniu formularzy i wyszukiwarek rezerwacji hotelowych. Na potrzeby tego wystąpienia Piotr przeprowadził własne badania z zakresu użyteczności stron hotelowych.Konferencja Tour Salon 2009Cezary Lech (MaxROY.com), Tomasz Frontczak (MaxROY.com), Bartosz Berliński (Allegro.pl)Na koniec Marcin Jagodziński udzielił kilku porad, jak wykorzystać najnowszy kanał komunikacji, jakim są mikroblogi. Jeżeli nie dajemy sensownej treści, nie zmusimy użytkownika do czytania mikrobloga. Zanim więc zaczniemy wysyłać komunikaty reklamowe, zastanówmy sie, czy sami zaczęlibyśmy obserwować swój własny profil. Jak się okazuje, mikroblogi świetnie sprawdzają jako miejsce sprzedaży last minute. Poza tym warto stawiać na testy, ankiety, sondaże czy np. konkurs na nazwę nowej sali konferencyjnej w hotelu.Drugiego dnia zorganizowaliśmy wspólnie z firmą MaxROY.com warsztaty z reklamy internetowej w ramach programu AdWords Seminar Leader.To bodajże pierwsza konferencja o marketingu w turystyce, gdzie wspólnym mianownikiem wszystkich wystąpień była idea dostarczania wartościowej treści i dbania o potencjalnego klienta na każdym etapie komunikacji. Bardzo duża liczba pytań w trakcie prezentacji pokazywała, że hotelarzom i agentom turystycznym usystematyzowana wiedza na temat e-marketingu jest szczególnie potrzebna Sam dobór tematów okazał się inspirujący i dobrze przyjęty przez uczestników, wśród których znaleźli się także przedstawiciele branży turystycznej z Ukrainy, Holandii i Niemiec.Konferencja Tour Salon 2009Rozmowy zakulisowe. Tomasz Frontczak (MaxROY.com), Bartosz Berliński (Allegro.pl)Już teraz z Tomkiem Karwatką z Divante i Martą Klimowicz z Biznes 2.0 pracujemy nad kolejnym projektem edukacyjnym, który – mam nadzieję – spotka się z podobnym przyjęciem i pozwoli zbliżyć do siebie branżę internetową i turystyczną.

O Autorze

Piotr Kasperczak, właściciel serwisu HotelNews.pl, pomysłodawca i współorganizator konferencji E-fektywny Marketing w Turystyce i Hotelarstwie.

Śledź prelegentów na Blip.pl

Cezary Lech:

<a href=”http://go.blipi.pl/cezarylech”>Obserwuj mnie na Blipie</a>Tomasz Frontczak:<a href=”http://go.blipi.pl/frontczak”>Obserwuj mnie na Blipie</a>Bartosz Berliński:<a href=”http://go.blipi.pl/berlinski”>Obserwuj mnie na Blipie</a>Tomasz Karwatka:<a href=”http://go.blipi.pl/tkarwatka”>Obserwuj mnie na Blipie</a>Marcin Jagodziński:<a href=”http://go.blipi.pl/reuptake”>Obserwuj mnie na Blipie</a>Agencja Symetria:<a href=”http://go.blipi.pl/symetria”>Obserwuj mnie na Blipie</a>Serwis HotelNews.pl<a href=”http://go.blipi.pl/hotelnews”>Obserwuj mnie na Blipie</a>… i nie zapomnijcie o SprawnyMarketing.pl ;)<a href=”http://go.blipi.pl/sprawnymarketing”>Obserwuj mnie na Blipie</a>

sprawnymarketing

Powyższy tekst zawiera prywatne poglądy Autora. Niekoniecznie muszą odzwierciedlać one poglądy Redakcji.


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • Tomek (tomq)

      Ja mam jeden wniosek: Internet to niesamowite i z ogromnym potencjałem medium. Wniosek ogólny w zasadzie dla dowolnej branży. Jeżeli ktoś zaniedbuje sieć to może za to słono zapłacić.

    • Super :) Super, że wychodzicie do przedstawicieli różnych branż. Ja nawet z ciekawości poszedł bym na takie spotkanie ;)

    • Aradiusz Zielazny

      Krótko w temacie. Czy znajdą się u Was materiały wideo lub prezentacje z tej konferencji? Chętnie bym posłuchał

    • Michał Kalinowski

      Ja także chętnie zobaczył bym jakieś materiały wideo.

    • Wszystko ładnie pięknie, konferencja za konferencją, książka
      za książką, szkolenia za szkoleniami.
      Trzech SEMuszkieterów robi fajny PR i szum wokół Adwords, jakby to było eldorado dla reklamodawców.
      Niestety ale te całe Adwords jest przereklamowane i nieopłacalne. Za 2-3 latka zostaną tam tylko liderzy branż.
      Dla średniego i malego gracza ta zabawa będzie już niedostępna, i dlatego trzeba teraz wydojć ile się da bo puźniej j.w.
      Pozdrawiam
      Bruno

    • Zgadzam się z Bruno. Może większość firm prowadzących kampanie dla swoich klientów nie osiąga zakładanego zysku i z tego powodu są te wszystkie szkolenia, książki i konferencje. AdWords nie jest skomplikowanym systemem, a jeśli poświęcimy mu trochę czasu to osiągniemy większe i lepsze efekty niż po szkoleniu.
      Swoją drogą byłem na jednym szkoleniu z AdWords i byłem zawiedziony zarówno formą jak i wiedzą.

    • Ludzie – chyba sobie żarty robicie. Toż w Poznaniu targi były oklapłe, pół pawilonu Invest-Hotelu puste, sensownych ludzi jak na lekarstwo, kontrahentów było zaledwie kilku (ponoć w tym roku zamiast autobusów na targi z różnych stron Polski przyjechały busy), a tylko w piątek i sobotę przepędzana dzieciarnia i kolejne wyróżnienia przyznawane przez Polską Bandę Kolesi ogłaszali jako wielkie wydarzenia…
      Sama konferencja zorganizowana przez ludzi powiązanych wyłącznie z Google to jawna kpina. Wiem, że ta firma ma kasę, ale Ci co ją biorą i twierdzą, że są niezależni to są dla mnie jak prostytutki i to te bez klasy…

      Rochu

    • Bartosz Berlinski

      Wojtek: Może przejdź do konkretnych argumentów. Na którym szkoleniu przez nas prowadzonym byłeś i na jakiej płaszczyźnie Twoje oczekiwania nie zostały spełnione? Z chęcią wysłuchamy konstruktywnej krytyki.

      Rochu: W konferencji brali udział prócz osób „powiązanych” z Google (pytanie kogo uważasz za osobę powiązaną z Google?), Tomek Karwatka z Divante, Piotr Jardanowski z Symetrii, Nikodem Krajewski z Ideacto i Marcin Jagodziński z Blip.pl a te osoby w swoich prezentacjach nie miały ani jednego słowa o Google…

    • Z przykrością stwierdzam ale komentarz :
      „http://www.sprawnymarketing.pl/artykuly/axel-springer-polska-wydal-ksiazke-przygotowana-przez-maxroycom-o-e-marketingu-w-ponad-20-000-egzemplarzy/#comment-34625”
      nie został napisany przez tego prawdziwego „Bruno” co skrytykował Wasze działania.

      Komentarz Redakcja
      @Bruno, nie kombinuj i przestań ściemniać! Jak nie ta sama osoba? Ten sam email (wcale nie taki oczywisty) i prawie to samo IP. Niemożliwe, żeby był to przypadek!

    • Systemy nawadniające

      Przecież IP można zmieniać łatwo. Podobno wystarczy wyłączyć i włączyć modem.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *