Napisz do nas

Zapraszamy na 23 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

19 Szkoleń i I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

linki-witryn

Linki witryn – podsumowanie informacji

Linki witryn (ang. sitelinks) to linki prowadzące do podstron danego serwisu, pojawiające się w wynikach wyszukiwania dla niektórych zapytań pomiędzy opisem strony a jej adresem. Są one generowane automatycznie, jednak w przypadku wyświetlania wśród nich niepożądanych linków, możliwa jest ich blokada. Można tego dokonać dodając swoją stronę do Narzędzi dla webmasterów i przechodząc do zakładki Konfiguracja witryny → Linki do witryny, a następnie klikając „Zablokuj”. Blokada obowiązuje przez 90 kolejnych dni i ulega przedłużeniu przy każdych odwiedzinach tej zakładki. Zablokowane linki można w dowolnej chwili odblokować, przy czym obie zmiany widoczne są z pewnym opóźnieniem. Należy jedynie pamiętać o tym, aby co najmniej 3 linki pozostały niezablokowane, gdyż jest to minimalna ilość, przy jakiej mogą się one wyświetlać.

Sitelinki początkowo wyświetlały się tylko dla stron znajdujących się na 1-szej pozycji i miały one format 2 kolumn z maksymalnie 8 linkami.

Z czasem wprowadzony został format jednolinijkowy, który wyświetla do 4 linków dla wielu stron na różnych pozycjach.

Wyjątkowo rzadko generowane są oddzielne linki witryn dla głównej strony i dla różnych działów serwisu.

Od momentu wprowadzenia linków witryn do wyników wyszukiwania pojawia się pytanie dotyczące tego, na jakiej podstawie Google je generuje i czy mamy na to jakiś wpływ. Przyjrzyjmy się zatem czynnikom, które mogą być brane pod uwagę.

Ruch na podstronach

Niektórzy podejrzewają, że podstrony, którym przydzielane są linki witryn, wybierane są na podstawie ruchu na nich. Jak się jednak okazuje, to wcale nie musi być decydujący czynnik.

Poniżej znajdują się dane dotyczące 3 serwisów z przydzielonymi linkami witryn. Pierwsze wiersze dotyczą podstron z linkami witryn, a kolejne – dla porównania – podstron bez linków witryn. Kolumna „% ruchu” wskazuje na to, że procentowy udział ruchu nie jest tu żadnym wyznacznikiem, chociaż w przykładzie A wśród linków witryn widać przewagę podstron z większym ruchem.

Zdarza się, że sitelinki przydzielane są podstronom takim jak regulamin, pomoc, paginacja, a nawet sortowanie wyników, które raczej nie odznaczają się zbyt wysokim ruchem.

Lokalizacja linków

Analiza linków witryn przydzielonych podanym w przykładzie serwisom wykazała, że trafiają do nich tylko linki znajdujące się na stronie głównej. Nie ma jednak znaczenia, czy są to elementy stałe (np. odnośniki w menu) czy tymczasowe (np. zmieniające się linki do ostatnich aktualności), podobnie jak nie ma znaczenia ich położenie na stronie. Mogą to być zarówno linki w menu widoczne ponad linią przewijania, jak i te zamieszczone w stopce.

W kolumnie „lokalizacja” znajduje się informacja na temat tego, czy dany link jest elementem w menu, w stopce czy też jest częścią drzewka kategorii bądź lokalizacji. Widać tu spore zróżnicowanie w zależności od konkretnej strony.

Co ciekawe, sitelinki mogą prowadzić także do innych subdomen pod warunkiem, że linki do nich znajdują się na stronie głównej. Ma to miejsce np. na serwisach ogłoszeniowych, w których na subdomenach znajdują się ogłoszenia z różnych lokalizacji albo z innej tematyki, gdzie główna domena jest domeną zbiorczą.

PR i backlinki do podstron

Z powyższych tabel wynika, że również PR podstron nie jest głównym czynnikiem wpływającym na wybór sitelinków (kolumna „PR”). Nie ma jednak pewności co do tego, czy Google nie bierze pod uwagę linków przychodzących (kolumna „BL”). Co prawda z podanych przykładów można wywnioskować, że mogą one mieć pewne znaczenie, jednak analizując większą ilość stron widać, że nie ma co do tego żadnej reguły.

Linki witryn w Google AdWords

Linki witryn widoczne są nie tylko w wynikach organicznych. W zeszłym roku wprowadzona została możliwość skorzystania z tej opcji także w reklamach Google AdWords. Początkowo linki witryn dla reklam (tzw. Ad Sitelinks) były dostępne tylko dla kampanii brandingowych. Od 24-go czerwca możliwe jest ich zdefiniowanie na każdym koncie, czego można dokonać wchodząc w ustawienia kampanii do sekcji „Dodaj rozszerzenia”. O ich wyświetlaniu decydują kryteria jakościowe reklamy.

Ciekawostki o linkach witryn

  • linki witryn mogą zostać przydzielone podstronom, do których prowadzą linki graficzne;
  • długość anchorów linków witryn jest ograniczona i wynosi ok. 35 znaków – dłuższe anchory są skracane przez zastąpienie ostatnich słów trzykropkiem;
  • anchory linków witryn czasami nie są zgodne z anchorami linków znajdujących się na stronie głównej. Zazwyczaj jednak różnica jest niewielka;
  • blokada linka z powodu jego niezgodności z anchorem nie skutkuje jego zmianą;
  • odblokowanie wybranych linków nie jest równoznaczne z ich natychmiastowym powrotem do linków witryn;
  • w przypadku wyświetlania 2 kolumn linków witryn, zazwyczaj drugą pozycję również zajmuje podstrona tej samej witryny, przy czym może się ona powielać z podstroną znajdującą się już wśród sitelinków;
  • większą klikalność w linki witryn obserwuje się na stronach o zawężonej tematyce ze względu na większe prawdopodobieństwo wyświetlenia linka do kategorii, której szuka internauta;
  • wśród linków witryn mogą wyświetlać się podstrony zablokowane przed robotami.

Podsumowanie

Jak widać, na temat sitelinków jest więcej niewiadomych niż faktów. Im więcej stron poddawanych było analizie pod tym kątem, tym częściej dochodziłam do wniosku, że są one generowane zupełnie losowo na podstawie linków znajdujących się na stronie głównej. W rozwiązaniu tym cały czas wprowadzane są modyfikacje, dlatego też doświadczenia kilku osób w tym temacie mogą się od siebie różnić. Ponadto, wpływ na wybór linków witryn mogą mieć także inne czynniki zależne od zachowania użytkowników na stronie, które nie zostały tu uwzględnione.

sprawnymarketing

Powyższy tekst zawiera prywatne poglądy Autora. Niekoniecznie muszą odzwierciedlać one poglądy Redakcji.

Marta Gryszko

Związana z branżą SEO od 2005 r. Autorka SEO bloga, współtwórca narzędzi SeoStation.pl i Brandle.pl (Wake App Sp. z o.o.). Autorka kursu SEO na poziomie podstawowym, na poziomie średniozaawansowanych i szkolenia z audytów.


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • Paweł Kowalski

      Uh, to trzymanie w napięciu poprzez urwanie w połowie słowa to genialny sposób na skłonienie głodnego wiedzy czytelnika do ustawienia przypomnienia, aby zerknąć później by przeczytać aktualizację :)

      Dobry tekst, czekam na poprawkę. Dobre case study/eksperyment zastępuje sto lat gdybologii… :)

    • Dziękuję za zwrócenie uwagi. Poprawiałam to kilka razy już wczoraj przed publikacją, a dzisiaj miałam tylko nanieść kosmetyczne zmiany. Jednak każda kolejna aktualizacja ucinała inny fragment tekstu i dopiero z innego komputera udało się wszystko poprawić. Wygląda na to, że czeka mnie format :/ albo nowy laptop.

    • Paweł Nowicki

      Ciekawą rzeczą jest możliwość umieszczenia wyrazów pisanych wielkimi literami w anchorach sitelinks w AdWords

    • Na bazie moich obserwacji z własnym portalem na pewno znaczenie ma tutaj czas, minimum rok, PR oraz backlinki. Pierwsze 4 linki otrzymałem równo po roku, kolejne po updacie PR.

    • A znowu ja najwcześniej zauważyłam przydzielenie pierwszych linków witryn na stronie, która miała pomiędzy 6 a 9 miesięcy (nie pamiętam ile dokładnie), a też spodziewałam się czekać na nie co najmniej rok.

    • klatek

      "w przypadku wyświetlania 2 kolumn linków witryn, zazwyczaj drugą pozycję również zajmuje podstrona tej samej witryny, przy czym może się ona powielać z podstroną znajdującą się już wśród sitelinków;"

      Tak mnie zawsze zastanawiało, po kiego licha jeszcze raz pokazywać te sama stronę w wynikach. Widać, że jest to celowe, ale jaki z tego pożytek widzi Google?

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *