Jak Google Plus zmienia inne usługi Google

Teraz zaczyna być widać jak centralne jest miejsce uruchomionej tydzień temu społecznościówki Google’a w strategii tej firmy. Widać to nie tylko po samym serwisie (jego rozmachu, wielości funkcji i innowacyjności), ale także po zmianach w dotychczasowych usługach Google. Do tej pory zmieniono szatę graficzną wyszukiwarki i wielu innych usług (jednolitą z szatą Plusa), wprowadzono też ujednolicony pasek narzędziowy One Google (czarny). W następnej kolejności Blogger i Picasa zyskają zmienione nazwy i integrację z Plusem, zmiany czekają także wyszukiwarkę Google Realtime Search (tymczasowo wyłączoną).


Serwis blogowy Google Blogger zostanie przemianowany na Google Blogs. Jednocześnie zostanie zintegrowany z Plusem w ten sposób, że użytkownicy społecznościówki będą mogli korzystać z niego trochę jak z funkcji Notatek na Facebooku. Jednocześnie Picasa zostanie przemianowana na Google Photos, a integracja tego serwisu z Plusem będzie nawet mocniejsza. Użytkownicy obu serwisów muszą spodziewać się, że:

  • udostępnione przez nich w Google Photos albumymogą być oznaczane tagami i udostępniane przez inne osoby,
  • każdy, komu zostanie udostępniony nowy album, będzie widzieć pozostałe osoby, którym go udostępniono,
  • gdy oznaczysz jakąś osobę tagiem, otrzyma ona powiadomienie i będzie mogła zobaczyć zdjęcie oraz powiązany album,
  • zdjęcia ładowane z poziomu Google+ (w tym także aplikacji mobilnej Google+) będą automatycznie widoczne i gotowe do obróbki w Google Photos.

Zmiany nazw obu serwisów mają nastąpić w ciągu najbliższych 6 tygodni. Google zapowiada, że będzie zmieniać nazwy kolejnym usługom, ale źródło przecieku twierdzi, że z pewnością niezmieniona pozostanie nazwa YouTube. Warto przypomnieć inne usługi Google’a, które zmieniały nazwy:

  • w 2007 roku wyszukiwarka produktów Froogle została przemianowana na Google Product Search,
  • kupiony przez Google w 2006 generator prostych stron WWW (CMS) o nazwie JotSpot przemianowano w 2008 na Google Sites (Witryny Google w polskiej wersji),
  • przejęta w 2007 platforma VoIP o nazwie GrandCentral została ponownie uruchomiona w 2009 pod nazwą Google Voice.

Warto przypomnieć, że także przemianowywane teraz Blogger i Picasa zostały przez Google kupione i zaadaptowane wraz z nazwą, a nie stworzone od zera. Froogle jest bodaj jedyną dotąd usługą, której Google sam wymyślił pierwotną nazwę, a później zdecydował się na zmianę.

Zmiany zajdą także w wyszukiwarce czasu rzeczywistego Google Realtime, umożliwiającej wyszukiwanie w statusach/aktualizacjach serwisów społecznościowych/mikroblogowych (m.in. Twitter, Buzz, Quora, Gowalla i MySpace Yahoo Answers czy fanpejdże Facebooka). Tutaj jednak zmiany wynikają nie tylko z wdrożenia Google+, ale także z wygaśnięcia umowy Google’a z Twitterem o dostępie do specjalnego feedu tweetów.

Ze względu na wygaśnięcie owej umowy wyszukiwarka została tymczasowo zamknięta (wywołanie jej URL-a: http://www.google.com/realtime zwraca stronę informującą o błędzie 404). Google zapowiada, że kiedy wyszukiwarka wystartuje ponownie (żadne daty nie padły), będzie potrafiła przeszukiwać aktualizacje ze wszystkich dotychczasowych źródeł, a dodatkowo także z Google+. Pogorszy się jedynie dostęp do tweetów, przeszukiwalne pozostaną wyłącznie informacje dostępne publicznie dla wszystkich.

(Nawiasem mówiąc, zakończenie współpracy między Twitterem i Google w zakresie dostępu do feedu tweetów może oznaczać także zubożenie wpływu Twittera na algorytm Google. Warto dodać, że analogiczna współpraca między Twitterem i Microsoftem-Bingiem została prawdopodobnie przedłużona).

Google wymaga też od swoich użytkowników by upublicznili swoje profile z Google Profiles. Z końcem lipca bieżącego roku profile, których właściciele nie uczynili ich publicznymi, zostaną skasowane.

Profil można skasować także ręcznie, nawet teraz. W profilu Google można umieścić na swój temat wiele informacji, ale jedynymi wymaganymi (które będą publicznie wyświetlane) są imię, nazwisko i płeć. Istnieje też możliwość zablokowania „znajdowalności” profilu w wynikach wyszukiwania:

widocznosc profilu

Maciej Janas

Od 2004 w poznańskich agencjach interaktywnych (UX, copy), od lutego 2010 do grudnia 2012 redaktor serwisu SprawnyMarketing.pl. Lubi tropić i opisywać trendy w biznesie internetowym, interesuje się interakcjami technologii z człowiekiem i społeczeństwem oraz współczesną polszczyzną. Google+


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • montessori

      Zaczynam się obawiać o swoje treści. Nie ufam Google i mam słuszne obawy przed tym, że Google wbrew mojej woli zacznie udostępniać zawartość, której bym sam nie chcial innym pokazywać ze zintegrowanego konta. Koniec zabawy, czas opuścić konto Google dla bezpieczeństwa.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *