Napisz do nas

Zapraszamy na 19 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing.

19 Szkoleń i I ♥ Marketing

istock_000005137743xsmall

Algorytm Google Caffeine dostępne dopiero za kilka miesięcy. Będzie real time search?

Wielu webmasterów z niecierpliwością czeka na wdrożenie zapowiadanego od dawna nowego silnika wyszukiwawczego Google Caffeine, a tymczasem Google ogłasza, że nie nastąpi to w ciągu najbliższych miesięcy. Co więcej, numer IP data center, w którym rzekomo wdrożono testową wersję Caffeine, zmienił się. Jednocześnie Google nie podaje informacji, gdzie użytkownicy mogą teraz przetestować Caffeine.

Kiedy Caffeine zostanie uruchomione?

Poprzez swojego rzecznika prasowego, Google powiedział Search Engine Landowi, że Caffeine działa obecnie w jednym tylko data center i dodał: „spodziewamy się wdrożenia go we wszystkich pozostałych data-center w ciągu najbliższych miesięcy”.

To inna śpiewka, niż opowiadana wcześniej. Na początku listopada Matt Cutts napisał w blogonotce, że „pełna wersja Caffeine zostanie wdrożona po świętach”. Teraz, dwa miesiące po świętach, Google zapowiada start Caffeine w perspektywie miesięcy, a nie dni czy tygodni.

Co się stało?

„Dużo testowaliśmy, bo to wielka zmiana w całym naszym systemie”, mówi rzecznik Google. „Chcemy by nowy silnik dorównywał lub przewyższał możliwości obecnego; może zająć trochę czasu, zanim upewnimy się, że wszystko działa poprawnie”.

Search Engine Land dostaje od czytelników tygodniowo kilka e-maili, w których deklarują oni swoją wiarę, że Caffeine zostało już wdrożone. Niektóre relacje prasowe potwierdzałyby taką wersję wydarzeń. Przykładowo, Wired pisało w tym tygodniu piórem Stevena Levy’ego o Caffeine w czasie przeszłym, tak, jakby silnik był już wdrożony:

„Ostatnia duża zmiana, zwana Caffeine, przebudowała cały system indeksowania (…).”

Możliwe, że nastąpiły jakieś „przekłamania na łączach” między momentem kiedy Levy rozmawiał w Google o Caffeine, a publikacją artykułu. Ale nawet sam Matt Cutts mówił o Caffeine w czasie przeszłym:

„Caffeine wiązało się przede wszystkim ze zmianami w infrastrukturze. To było wielkie wyzwanie dla naszego zespołu.”

Niezależnie od tego wszystkiego, Caffeine nie jest dostępne z poziomu google.com – wdrożono go na razie w jednym tylko data-center. Co wcale nie znaczy, że możesz łatwo zobaczyć nowy silnik na własne oczy.

Jak przetestować Caffeine?

Nie da się. Albo może da. Google nie chce, by ktokolwiek mógł to wiedzieć. Caffeine jest wdrożone w jednym tylko, wciąż tym samym, data-center, co wcale nie znaczy, że możesz je przetestować.

„Data-center pozostaje to samo”, dowiedzieliśmy się w Google, „ale różne numery IP mogą kierować do różnych data-center w różnym czasie, w zależności od zarządzania ruchem. Ze względu na load-balance, nie ma żadnego numeru IP, który zawsze prowadziłby do Caffeine. Przykładowo, dany numer IP może kierować połowę ruchu do Caffeine, podczas gdy druga połowa kierowana jest do innego data-center.”

Na początku listopada, Matt Cutts potwierdził, że Caffeine jest dostępne w 50% wywołań numeru IP 209.85.225.103. Ale ta wartość może być teraz nieaktualna. „Jest inna każdego dnia”, deklarują w Google.

Kiedy zapytaliśmy, czy ten sam numer IP wciąż prowadzi do Caffeine, rzecznik powiedział nam, że „nie może podać żadnego konkretnego numeru IP.”

Podsumowanie

To spora zmiana od sierpnia, kiedy Google pierwszy raz zapowiedział Caffeine. Pomimo wczesnego etapu prac, zdecydowano się wówczas zapowiedzieć nowy silnik, a nawet udostępnić webmasterom możliwość testowania nowego silnika pod adresem www2.sandbox.google.com.

Już na początku listopada sandbox został wyłączony, a teraz Google nie chce nawet ujawnić webmasterom numeru IP prowadzącego do Caffeine.

[źródło: Google Caffeine May Be Months Away & You Can’t See It]

sprawnymarketing

Redakcja

Wpis autorstwa redakcji serwisu SprawnyMarketing.pl Nasz serwis działa od 2005 roku, publikując artykuły na temat pozycjonowania, marketingu internetowego, analityki internetowej, reklamy online oraz powiązanych dziedzin. Sprawny Marketing to także 25 szkoleń, które pomogą wznieść promocję Twojej firmy na wyższy poziom. Sprawny Marketing jest głównym organizatorem konferencji I <3 Marketing , której najbliższy termin przypada na 1-2 marca 2017 roku.


  • Paweł Rabinek

    Ciekawe i chyba trochę niejasne posunięcie z strony Google. O ile samo opóźnienie, może się wiązać z koniecznością wykonania dodatkowej pracy, o tyle ukrywanie samego Caffeine może świadczyć o jego ewentualnych błędach/problemach :)

  • Czekamy czekamy, ale ja już także byłem pewien, że dawno po wprowadzeniu. Sądziłem, że zmiany nie są dla mnie tak odczuwalne.

  • Można prosić o jakiś link opisujący zasady działania Caffeine i zmiany jakie wprowadza względem aktualnego mechanizmu wyszukiwania?

  • Ja uważam, że nigdy nie nastąpi tzw. oficjalny launch Caffeine’a. Wdrożą go lub wdrażają stopniowo. Po ostatnim odpaleniu Buzz’a okazało się że są niedoróbki i aby uniknąć jakiejś wtopy z core’owym produktem jakim jest wyszukiwarka nie będą ryzykować wystawiania się na grad testów i ocen skupionych w jednym momencie. To wg mnie ma sens gdyż nie jest to produkt fizyczny który trzeba sprzedać. Google zarabia na tym że ich algorytm po prostu dobrze spełnia swoją rolę, działa i to wszystko, a czy będzie to Coffeine czy Niccotine…? Przydzielanie nazw i cały marketing może takiemu produktowi tylko zaszkodzić.

    … ale to moje skromne zdanie.

  • Cezary Lech

    Ja tylko przypomnę że fala spekulacji rozlała się także na polskich blogach:
    http://www.szok24.eu/zmiany-w-google/
    http://www.cognitive-it.org/index.php/wplyw-wprowadzonych-wraz-z-google-caffeine-zmian-na-pozycjonowanie/
    http://www.benhauer.pl/blog/google-caffeine-nowa-wyszukiwarka-od-google/

    Na ten temat pojawił się też wątek na Forum.MaxROY.com:
    http://forum.maxroy.com/google/caffeine-czyli-nowy-indeks-google-290/

    A tymczasem taka niespodzianka… Ktoś tu z nami pogrywa ;)

  • Maciej Janas

    @ M.J.

    Nie ma takiego linku i jeszcze długo nie będzie. Zwróć uwagę, że w sprawie Caffeine dużo bardziej podstawowe rzeczy są wciąż tajne/poufne.

    Trudno wyciągać też jakieś wnioski samodzielnie, skoro nie masz nawet pewności, czy Twoje zapytania trafiają do Caffeine, czy do poprzedniego silnika.

    Oczywiście można spekulować, ale są to dość mgliste spekulacje, jak np.: http://blog.futureranking.com/google-caffiene-whats-the-differences/

  • Maciej Janas

    @ spameo

    Wydaje się, że z czysto wizerunkowego punktu widzenia sugerowane przez Ciebie rozwiązanie byłoby dla Google niebezpieczne. Zapowiadają, ogłaszają, będzie, nowy, świetny, branża huczy, dziennikarze pytają, czas płynie, dezorientacja klientów rośnie. Przeciąganie takiego stanu nie jest dla Google korzystne.

    Wyszliby zresztą na firmę, która nie umie doprowadzać rzeczy do końca. Po prostu tym razem dobrze przetestują, zanim wypuszczą. Tak to widzę.

  • @Maciej Janas

    „Branża” dostanie nowy produkt na pożywkę i zajmie się czymś innym, taka branża …

    Nie chodzi o niedoprowadzanie rzeczy do końca, po prostu będą to wdrażać stopniowo w różnych data center aż kiedyś oznajmią że nowy algorytm już działa, albo stan przygotowywania i unowocześniania algorytmu będą przeciągać w nieskończoność.

    Jeszcze do niedawna Gmail był opatrzony nalepką „Beta” a był narzędziem dostępnym od wielu lat.

  • Maciej Janas

    @ spameo

    Napisałeś wcześniej, że „nigdy nie nastąpi tzw. oficjalny launch Caffeine’a” i z tym polemizowałem. I zgadzam się ze stwierdzeniem z następnego Twojego wpisu, że „po prostu będą to wdrażać stopniowo w różnych data center aż kiedyś oznajmią że nowy algorytm już działa”.

  • rafalski

    Zgadzam się z Pawłem R. W ostatnim czasie na rynku europejskim widzimy jakbym to określił dziwne wahania w pozycjach. Wielkich różnic nie było natomiast w naszych krajowych wynikach, przynajmniej frazy które pozycjonujemy nie miały jakiś drastycznych skoków. Co miło nam zauważyć pozycjonowane ostatnio frazy naszych klientów ostatnim tygodniem zanotowały skoki nawet o 70-100 pozycji w górę co ewidentnie świadczy o dokonywanych zmianach i testach. Pragnę jeszcze dodać iż stosujemy wyłącznie White SEO i szczególnie cieszy nas taki stan rzeczy ale mimo co pozycje nieoblegane których nawet nie pozycjonujemy skaczą ostatnio z miejsca na miejsce. Google Dance nie ma tutaj nic wspólnego. Faktycznie również nawet data center znany nam jako z caffeine jakby przestał działać. Jeśli chodzi o moją osobistą opinię to mamy doczynienia z ewidentną dezinformacją. Zrozumiałym jest iż tak wielkie posunięcie wymaga czasu wdrożenia etc. jednak sądzę iż nowy silnik pracuje na „pół gwizdka” już… Dlaczego? Mamy małego bloga który raz jest indeksowany/wpis dodany jest widoczny w wynikach dosłownie w ciągu minuty lub 2 a czasem dopiero po 2 dniach! No chyba, że ma ktoś lepsze wyjaśnienie takiego mechanizmu…?

  • Jak dla mnie to zachowanie ludzi z google jest na poziomie dziecka, który ma zabawkę w piaskownicy i chce żebyśmy wszyscy zwrawali na nie uwagę jak się nią bawi.Jest to na zasadzie „Mamy caffeine, ale nie powiemy gdzie ani jak działa”. I tak jak wdrożą nowy algo to będziemy robić swoje i cieszę się, że w ostatnim czasie mam coraz więcej Klientów z USA i Canady bo tam jest brany pod uwagę w dużym stopniu yahoo, czego i Wam też wszystkim życzę.

  • Jak dla mnie to caffeine został już wdrożony ,a Google podaje to info dla zmyłki ;)

  • gniotek

    jak dla mnie to caffeine lata już w googlach od początku roku. Będzie jak z nofollow. Że już dawno to wprowadziliśmy, ale nic nie mówiliśmy aby zobaczyć czy WY zobaczycie jakąś różnicę w wynikach. I wątpię, aby moje ostatnie doświadczenia były przypadkiem. No chyba, że w miedzy czasie zmienili sporo rzeczy w obecnym silniku, co nie miałoby raczej sensu.

    Ja lubię teorie spiskowe, dla mnie caffeine już od dawna chodzi. Ale jak chodzi…

  • WestOptyk

    Na moje też działa czemu?

    Persjonalizacja wyników jest zauważalna tak samo jak szybkość przeładowania stron z wynikami.
    Inna sytuacja sie na wersji dla komórek gdzie ani szybkości ani persjonalizacji nie widać :)

    Pozdrawiam

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *