Nowości z reklamy na Amazon za okres wrzesień-grudzień 2020
1. Wpływ pandemii na e-commerce
Pandemia zmieniła e-commerce i zdecydowanie pozytywnie wpłynęła na świat zakupów online. Mimo tego, że najnowsze prognozy – przygotowane przez specjalistów Banku Światowego – sugerują, że globalna recesja spowodowana koronawirusem (COVID-19) będzie najgłębszą i najdotkliwszą od czasu II wojny światowej, to dla branży e-commerce trwają złote czasy. Praktycznie każdy sektor sprzedaży online rozkwita, tak samo jak rozkwitają marketplace’y.
2. Amazon oficjalnie w Polsce
Informacje o starcie platformy amazon.pl pojawiają się od dawna. Ale w tym roku jest duża szansa na to, że faktycznie do tego dojdzie i amerykański gigant pojawi się z dedykowanym serwisem – jako godny konkurent Allegro. Planowany debiut platformy ma więc nastąpić jeszcze w tym roku przed szczytem zakupowym, czyli Black Friday, który odbędzie się 27 listopada.
Sam Amazon jest w Polsce obecny od 2014 roku za sprawą aż 8 centrów logistycznych do obsługi e-commerce: w Sadach koło Poznania, Sosnowcu, Kołbaskowie koło Szczecina, Bielanach Wrocławskich (dwa obiekty), Pawlikowicach koło Łodzi, Okmianach koło Bolesławca oraz Gliwicach, a także jako Centrum Rozwoju Technologii Amazon w Gdańsku i jako Oddział Amazon Web Services w Warszawie.
Pogłoski o starcie Amazona w Polsce pojawiają się od dawna, ale nigdy nie wydawały się tak realne. Nie będzie łatwo Amazonowi walczyć z Allegro, ale też z… AliExpress, które jest w Polsce drugim najchętniej wybieranym portalem do robienia zakupów online.
3. Amazon Prime Day
Amazon Prime Day to ekskluzywne wydarzenie dla ponad 150 mln subskrybentów. W tym roku to największe święto zakupów na Amazonie odbyło się 13 i 14 października. Zysk z wydarzenia przekroczył 10 mld dolarów. Teraz gigant zakupowy przygotowuje się na okres świąteczny i związany z nim boom zakupowy, który – z powodu pandemii i wzrostu na rynku e-commerce – może być niezwykle udany.
Jeśli podczas Prime Day nie udało Ci się znaleźć interesujących ofert, pamiętaj, że promocyjne oferty z okazji Black Friday już się rozpoczęły. Oferty z Amazon Prime Day są dostępne dla członków Amazon Prime. To odpowiednik Allegro Smart „na sterydach” – poza bezpłatną i ekspresową dostawą, umożliwia też dostęp do baz filmów, gier, muzyki, książek i nie tylko.
Nowości z reklamy na Amazon za okres kwiecień-sierpień 2020
1. Niemcy obniżają stopę VAT
Od 1 lipca do 31 grudnia 2020 roku w Niemczech będzie obniżana stopa VAT z 19% na 16%. Jest to bardzo dobra informacja dla wszystkich, którzy sprzedają towar u naszych zachodnich sąsiadów. Na pewno też ważne jest, aby sprzedawcy w krótkim czasie wprowadzili zmiany w programach do fakturowania lub ERP. Pojawia się tylko pytanie, czy firmy faktycznie obniżą ceny brutto – trudno znaleźć jakiekolwiek odpowiedzi, czy zyska sprzedawca, czy konsumenci.
2. Zmiana daty Amazon Prime Day 2020
Największe święto zakupów Amazon Prime Day 2020 odbędzie się w innym terminie – z tradycyjnej daty lipcowej zostało przeniesione na wrzesień. Przewiduje się, że rozpocznie się w poniedziałek 7 września 2020 roku. Opóźniony start spowodowany jest najpewniej pandemią COVID-19.
W 2019 roku, według Amazona, członkowie programu Prime na całym świecie kupili ponad 175 mln przedmiotów w jeden dzień – Prime Day. Była to największa liczba zamówień w ciągu jednego dnia w historii Amazona. Do najlepiej sprzedających się ofert w USA należały odkurzacze iRobot Roomba 690, myQ Smart Garage Door Opener Chamberlain MYQ-G0301 oraz Amazon Smart Plug. Najpopularniejsze oferty na całym świecie to Echo Dot, Fire TV Stick z pilotem Alexa Voice oraz Fire TV Stick 4K z pilotem Alexa Voice.
3. Pandemia wpłynęła na wzrost sprzedaży na Amazonie
Amazon rozrósł się podczas pandemii, pomimo problemów z dostawami. „Począwszy od początku marca mieliśmy duży wzrost popytu wśród klientów. Ten duży wzrost popytu spowodował poważne wyzwania w naszej sieci operacyjnej” – powiedział Brian Olsavsky, dyrektor finansowy w Amazonie. Sprzedaż w pierwszym kwartale rosła najszybciej od czterech lat – a zapowiada się, że sprzedaż w drugim kwartale będzie jeszcze wyższa.
Rekordowy wzrost zamówień spowodował problemy z realizacją wysyłek, a co za tym idzie – również rekordową liczbę skarg klientów, gdy firmy kurierskie nie wyrabiały się z obsługą zamówień.
4. Miliard dolarów na testy na koronawirusa
Amazon przeznaczy miliard dolarów na testy na koronawirusa dla pracowników. Firma rozpoczęła budowę własnych laboratoriów diagnostycznych w celu wykonywania większej liczby testów wśród pracowników na obecność COVID-19. Laboratoria powstają przy centrach operacyjnych, a testy grupowe odbywają się co dwa tygodnie.
5. Benefity dla użytkowników FBA New Selection
Od 1 kwietnia 2020 roku użytkownicy programu FBA New Selection mogą zakwalifikować się do otrzymania bezpłatnego miesięcznego miejsca w magazynie Amazona oraz bezpłatnych operacji dotyczących zwrotów w przypadku konkretnych ASIN-ów FBA. Dodatkowo nowi uczestnicy programu FBA mogą uzyskać zniżkę w wysokości 100 dolarów na wysyłkę w Amazonie.
Sprzedawcy zarejestrowani w programie mogą skorzystać ze zwolnień z opłat na maksymalnie 500 utworzonych przez siebie ASIN-ach FBA (limit ten będzie resetowany co roku 1 stycznia). Program działa na razie w USA, z czasem zostanie też wdrożony w Europie.
6. Amazon wprowadził Amazon Shipping w Wielkiej Brytanii
Jest to kolejny rynek poza USA, na którym platforma oferuje usługę wysyłki premium dla sprzedawców internetowych. Polega ona na odbiorze paczek i dostarczeniu ich do klienta końcowego, zastępując tym samym usługi kurierskie. Jak widać, Amazon zaczyna oferować sprzedawcom pełen wachlarz obsługi logistycznej – od magazynowania, poprzez pakowanie towaru, na dostawie kończąc.
Ceny przesyłek zależą od dziennej liczby paczek wysyłanych przez sprzedawcę. Amazon podkreśla, że przesyłki nie mogą ważyć więcej niż 23 kilogramy, a ich wymiary nie powinny przekraczać 120 cm szerokości i długości oraz 60 cm wysokości. W ramach usługi premium paczki są odbierane 7 dni w tygodniu. Bez wątpienia Amazon rzucił wyzwanie firmom kurierskim i ma realne szanse, aby wygrać ten pojedynek.
Nowości z reklamy na Amazon za okres styczeń-marzec 2020
1. Amazon.nl już dostępny
Amazon uruchomił niezależną platformę amazon.nl. Dzięki temu setki sprzedawców mogą już oferować swoje produkty na rynek holenderski. Już teraz wielu sprzedawców może logować się na amazon.nl bezpośrednio ze swojego panelu sprzedawcy. Rynek Amazon w Holandii będzie szóstym w Europie, obok Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji, Włoch i Hiszpanii. Jak widać, platforma systematycznie realizuje swoje plany dotyczące ekspansji na nowe rynki. Ciekawe, kiedy pojawi się pełnoprawna wersja amazon.pl? Czekamy z niecierpliwością!
2. Amazon.com zaktualizował politykę gwarancji A to Z
Teraz sprzedawca ma 48 godzin na to, aby odpowiedzieć klientowi na jego żądanie o zwrot środków za zakupiony towar. Klient nie może negatywnie ocenić towaru, nie składając jednocześnie prośby o zwrot środków.
Ta zmiana ma zmniejszyć liczbę fałszywych opinii i niesłusznych sporów. Często żądania zwrotu, w ramach gwarancji A to Z, były zatwierdzane przez Amazon automatycznie – obecnie większa część będzie wymagała reakcji ze strony sprzedawcy. Całą listę roszczeń będzie można zobaczyć na stronie „Zarządzanie zwrotami” (Manage returns).
3. Nowe Amazon fulfillment center w Australii
Amazon otworzył nowe centrum logistyczne w Perth, na zachodnim wybrzeżu Australii. Tamebay.com informuje, że placówka przyspieszy dostawy do klientów w całym kraju.
4. Amazon współpracuje z InPost
Rafał Brzoska szykuje się na AAA, czyli współpracę z trzema największymi platformami dostępnymi na Polskim rynku (Allegro, Amazon, Aliepxress). Po tym, jak Inpost udostępnił możliwość zamawiania paczek z AlliExpress bezpośrednio do paczkomatów, teraz ma nawiązać współpracę z Amazonem. Zdaniem Brzoski „wejście Amazona do Polski to kwestia roku”.
5. Amazon jest najcenniejszą marką na świecie
W ciągu ostatniego roku wartość marki z Seattle wzrosła o 17,5% – do ponad 220 mld dolarów. Rok wcześniej firma Brand Finance oceniała Amazona na 187,9 mld dolarów. Na kolejnych miejscach uplasowały się marki Google oraz Apple.
6. Amazon Vine już dostępne w Seller Central
Na czym on polega? Firma wyśle produkty do swoich klientów, którzy w zamian za nie oraz za dodatkową prowizję podzielą się swoją opinią na ich temat. Program od dawna dostępny jest w programie Vendor. Jest to kolejny krok Amazona w walce z fałszywymi recenzjami i mocno ograniczy możliwość manipulowania nimi.
7. Amazon Prime Video: nowość w sieci Play – nawet pół roku za darmo
Amazon Prime Video zaczyna być coraz bardziej popularną usługą na polskim rynku. W grudniu partnerem serwisu został T-Mobile, teraz usługa dostępna jest również w sieci Play. Co ważne, abonenci – nowi i ci przedłużający umowę – mają szansę na 6-miesięczny, darmowy dostęp do usługi. To pokazuje, jak poważnie Amazon myśli o polskim rynku.
Amazon to nie tylko duży sklep, ale też szereg usług, które podbijają polski Internet. Amazon Prime jest w pełni spolszczony, co będzie dużym ułatwieniem dla polskich użytkowników.
Nowości z reklamy na Amazon za okres październik-grudzień 2019
1. Request a Review
Duża zmiana na Amazon.com – pojawił się przycisk „Request a Review”. Ma on usprawnić komunikację z klientem i ocenę sprzedaży. Opcja na razie jest dostępna w USA, a najprawdopodobniej wkrótce pojawi się także w innych krajach.
Przycisk „Poproś o recenzję” pojawia się na koncie centralnym sprzedawcy w sekcji „Szczegóły zamówienia”. Po kliknięciu przycisku, Amazon wyświetla sprzedawcom taką stronę:
„Request a Review” ma na celu zastąpienie zewnętrznych systemów przesyłania wiadomości i kontaktów e-mail. W ostatnich tygodniach firma Amazon całkowicie usunęła dane kontaktowe (w tym nazwiska i adresy wysyłki) ze szczegółów zamówienia. Sprzedawcy mogą co najwyżej zobaczyć imię nabywcy i miasto, w którym mieszka. I chociaż nadal można korzystać z takich narzędzi jak Jungle Scout’s Launch, aby wysyłać klientom niestandardowe wiadomości (w tym prośby o recenzje), są one przekazywane przez Amazon w celu ochrony danych kontaktowych klientów.
2. Centra logistyczne w Polsce dostępne dla polskich sprzedawców
Amazon poinformował, że od 12 listopada 2019 r. opcjonalnie oferuje bezpośredni transfer do centrów realizacji w Europie Środkowo-Wschodniej. Redukuje to potrzebę wysyłania przesyłek innych niż Amazon PartneredCarrier do węzła DE Amazon, zanim zostaną skierowane do Polski i Czech.
Po aktywacji tej funkcji otrzymasz etykiety przesyłek z czeskim lub polskim adresem danego centrum realizacji CEE. Należy wziąć pod uwagę dostawę LTL lub ładunek ciężarówki, a także przesyłkę małych paczek innych niż Amazon Partnered-Carrier.
3. Nowe narzędzie do promowania marki
Amazon wprowadził funkcję „Posts”, która umożliwia tworzenie i publikację postów karuzelowych, które kierują użytkownika bezpośrednio do sklepu danej marki. Na advertising.amazon.com/lp/beta-posts znajdziesz dokładne wytyczne wymagań odnośnie do wymiarów grafik czy długości opisu produktów.
Ponadto Amazon umożliwia sprawdzenie danych dotyczących skuteczności promowanych postów. Dzięki temu będziesz mógł poznać dokładną liczbę wyświetleń i kliknięć dla każdego z opublikowanych przez Twoją markę postów.
Nowości z reklamy na Amazon za okres kwiecień-czerwiec 2019
1. Amazon otwiera Amazon.ae
Z dniem 30 kwietnia Amazon rozpoczął działalność w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, zastępując serwis Souq.com – największą platformę e-commerce w świecie arabskim, którą nabył za 580 milionów dolarów w 2017 r.
Według badań Marketplace Pulse Amazon UAE wprowadził na rynek ponad 10 000 sprzedawców, z których wielu pochodzi z Europy i USA. Otwarcie nastąpiło dzięki sieci Fulfillment by Amazon (FBA).
2. Nowy wskaźnik jakości konta Amazon
Na koncie Seller Central w sekcji Perfomance dodany został niedawno nowy wskaźnik: „Customer Product Reviews Policy Violations”. Wskaźnik monitoruje i informuje sprzedawcę o niezgodności wystawionych opinii produktowych przez klientów z wytycznymi Amazona. W kwietniu 2018 r. usunięte zostały miliony opinii produktowych, które pochodziły ze źródeł niezgodnych z polityką Amazona.
Nowy wskaźnik jest kontynuacją wdrażanej polityki dotyczącej „Customer Experience”, która kładzie nacisk na rzetelność informacji produktowych i zapewnienie kupującym najlepszych doświadczeń związanych z zakupami za pośrednictwem Amazona. Amazon prowadzi politykę „Zero tolerance” dotyczącą pozyskiwania i manipulowania opiniami produktowymi. Nowy wskaźnik jest tego wyrazem. Należy uważać i monitorować ten wskaźnik, ponieważ zgodnie z zasadami Amazona każdy ze wskaźników w sekcji Product Policy Compliance ma terget zero. Nawet jeden „complaint” może prowadzić do ograniczenia w sprzedaży lub nawet całkowitej blokady konta.
3. Amazon poddał się w Chinach
Amazon poinformował, że nie będzie już częścią chińskiego rynku e-commerce. Od 18 lipca firma zakończy działalność detaliczną w Chinach. Po dekadzie prób Amazon rezygnuje z jedynego rynku, którego nie udało mu się rozwinąć.
„Informujemy sprzedawców, że nie będziemy już obsługiwać rynku na Amazon.cn i nie będziemy już świadczyć usług sprzedażowych na Amazon.cn z dniem 18 lipca” – napisał Amazon w e-mailu wysłanym do wielu sprzedawców.
4. Amazon zmienia wysokość prowizji i wprowadza jej minimalną kwotę
Od czerwca w życie wchodzą zmiany w zakresie opłat prowizji do sprzedaży. Nowa opłata w wysokości 0,30 euro za sztukę produktu dotyczyć będzie prawie wszystkich kategorii.
W wielu kategoriach prowizje zostają zmniejszone – dla artykułów z kategorii Meble z 15% do 10% w stosunku do części całkowitej ceny sprzedaży przekraczającej 200€/175£; dla kategorii Biżuteria z 20% (Wielka Brytania 25%) do 5% dla części całkowitej ceny sprzedaży przekraczającej 250€/ 225£; dla kategorii Zegarki z 15% do 5%. Zwiększeniu natomiast ulegnie prowizja dla telewizorów, laptopów i komputerów we Francji z 5% do 7%.
Nowości z reklamy na Amazon za okres styczeń-marzec 2019
1. Ponowna zmiana cen magazynowania w FBA
Od 1 sierpnia 2019 r. ponownie już nastąpią zmiany w cenniku Amazona za magazynowanie produktów w modelu FBA (Fulfillment By Amazon). Zmiany dotyczą na razie tylko europejskich magazynów FBA w Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii oraz we Włoszech.
Co tym razem się zmieni?
Brak opłaty za długoterminowe przechowywanie powyżej 6 miesięcy.
Ważnym punktem nowego cennika jest zniesienie opłat za długoterminowe przechowywanie produktów w magazynie FBA, które były naliczane za przechowywanie od 181 do 365 dni od momentu dostawy towaru do FBA. Do tej pory dłuższe magazynowanie wiązało się z dodatkową opłatą już po 6 miesiącach. W następnym okresie rozliczeniowym za przechowywanie długoterminowe sprzedawcy zapłacą już tylko za te produkty, które są w magazynach Amazona od co najmniej 365 dni. Amazon chce tym samym niejako zmusić sprzedawców do przemyślanego dobierania produktów na magazyn i wysyłania tylko potencjalnie szybko rotującego towaru.
Podwojenie opłat za długoterminowe przechowywanie powyżej 365 dni.
Wprawdzie nie zapłacimy już za produkty, które leżą w magazynie poniżej 365 dni, ale po przekroczeniu tego okresu zapłacimy już podwójną stawkę: 2.040 € rocznie (170 € miesięcznie) za 1 m³ objętości. W przypadku małych produktów sprzedawcy zapłacą co najmniej 0,10 € miesięcznie za każdy produkt, który leży w magazynie dłużej niż 365 dni. Jest zatem znacznie więcej czasu na sprzedaż towaru, ale należy się przygotować na to, że po przekroczeniu 365 dni trzeba będzie zapłacić dużo więcej za wolno rotujące produkty.
2. Amazon dodaje przycisk „BuyBox” w wynikach wyszukiwania
Jesteśmy przyzwyczajani, że po wpisaniu w wyszukiwarkę Amazona interesujących nas słów kluczowych otrzymujemy listę produktów oferowanych przez różnych sprzedawców. Następnym krokiem jest wybór najbardziej interesującego produktu. Następnie, klikając, przechodzimy na kartę produktu. Dopiero tam zostanie wyświetlony nam przycisk „One -Click-Button” (kup teraz) oraz przycisk „Shopping Cart-Button” (dodaj do koszyka), umożliwiający sfinalizowanie transakcji. Tutaj też mamy do czynienia z dość dużą zmianą: w niektórych kategoriach Amazon wyświetla przycisk „BuyBox” (kup teraz) bezpośrednio na stronach wyników wyszukiwania. Dla wszystkich sprzedawców oznacza to: • bardziej precyzyjną optymalizację listingów pod kątem BuyBox, • tytuły wywołujące chęć zakupu, niebędące tylko zbiorowiskiem słów kluczowych, • atrakcyjną, czyli odpowiednio niską, przekonującą cenę produktu, • pozytywne, wiarygodne review produktów, czyli dokładnie te elementy, które są widoczne dla kupującego w wynikach wyszukiwania.
3. Nowość w sekcji „Amazon Advertising”
Podczas tworzenia nowej kampanii będziemy mogli wybrać tzw. dynamic bid. Polega to na tym, że Amazon będzie dopasowywał wielkość maksymalnej kwoty za jedno kliknięcie, w zależności od konwersji. Może to robić tylko „w dół”, „w dół i w górę” lub możemy wybrać, żeby tego nie robił. Należałoby więc przez pierwsze kilka tygodni przetestować proponowane przez platformę rozwiązanie na własnych kampaniach i bacznie obserwować ich wyniki. Wszystkie kampanie sprzed stycznia 2019 r. automatycznie mają ustawione dynamic bid z opcją „w dół”.
Nowości z reklamy na Amazon za okres październik–grudzień 2018
1. Amazon zmienia zasady limitów magazynowania FBA
Od 1 lipca br. raz na kwartał Amazon decyduje, ile miejsca w magazynie udostępni danym sprzedawcom i co najważniejsze – ile miejsca otrzymają oni na przyjęcie nowych partii towaru.
Wszystko zależy od INVENTORY PERFORMANCE INDEX:
• indeks większy niż 350 – otrzymujesz nieograniczone miejsce na magazynie,
• indeks mniejszy niż 350 – możliwe ograniczenia w magazynowaniu.
Amazon zmienia zasady limitów magazynowania FBA (Fulfillment By Amazon) w celu zachęcenia do lepszego zarządzania zapasami. To z kolei pomoże szybciej otrzymywać produkty i dostarczać je klientom. Dotyczy to tylko sprzedawców z planem sprzedaży „professional”. Od 1 lipca 2018 roku miejsce na magazynie może zostać ograniczone dla sprzedawców, których wskaźnik wydajności zapasów (Inventory Performance Index) jest mniejszy niż 350. Od czego zależy wartość indexu? Od tego, czy nie posiadasz w magazynie za dużo towaru, z jaką regularnością wysyłasz nowe partie, aby nie trafić w out of stock, ile generujesz sprzedaży i czy posiadasz Stranded Inventory (towar na magazynie bez aktywnego listingu).
2. Harmonogram kwartalnych rozliczeń limitów przechowywania w 2018 roku
1) Za sześć tygodni przed końcem kwartału,
2) w ostatnim dniu kwartału.
W tabeli wymieniono te daty na 2018 rok, a także datę wejścia w życie odpowiednich limitów magazynowania.
3. Długoterminowe opłaty za składowanie od 15 września 2018 roku
Opłaty za przechowywanie długoterminowe zostaną skorygowane, a terminy oceny będą zmienione z półrocznego na miesięczny. Minimalna opłata długoterminowa za składowanie towaru naliczona jest 15 sierpnia 2018 r. Została wprowadzona minimalna opłata w wysokości 0,50 USD za sztukę miesięcznie za przedmioty znajdujące się w centrach dystrybucji przez 365 dni lub więcej.
4. Ubezpieczenie od zawieszenia konta
Konta sprzedawców na Amazonie są często zawieszane. Ich odzyskanie to proces długotrwały, kosztowny i często niegwarantujący sukcesu. Dla amerykańskich sprzedawców wprowadzono nową opcję ubezpieczenia od zawieszeń. Momentum pokrywa straty finansowe do 1 000 000 USD, koszty odwołań w zawieszeniu do 25 000 USD oraz koszty audytu podatkowego do 2500 USD. Ochrona dostępna jest na razie wyłącznie dla sprzedawców posiadających siedzibę w USA oraz sprzedających jedynie na amerykańskiej platformie Amazon. Zanim nowa funkcja trafi do Europy, pozostaje nam stawiać mocny nacisk na dużą dbałość o konto sprzedażowe.
5. Support dla sprzedawców w języku polskim
Amazon coraz bardziej docenia polskich sprzedawców. Celem ułatwienia im podjęcia działań na platformie uruchomiony został nowy serwis https:// services.amazon.pl/ z dedykowanym supportem w języku polskim! Od dnia 4 września 2018 roku można komunikować się z Amzonem przez 30 dni w języku polskim na meila: sellersupport- polish@amazon.co.uk
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.
Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!