Dlaczego SEO musi pokochać infografiki?

List otwarty do społeczności SEO

Przez kilka dni rozmyślałem nad napisaniem tego posta, natomiast po wizycie na stronie konferencji Thinkvisibility poczułem, że jestem gotów do napisania go.

Jako właściciel firmy tworzącej infografiki mam swój interes w tej dyskusji, jednakże mam nadzieję, że nie osłabi to siły moich argumentów. Na stronie Thinkvisibility już dwukrotnie spotkałem się z opinią, ze infografiki są nową i chwilową modą w SEO, której poważni SEO-wcy powinni unikać. 

Podczas dyskusji w ramach prezentacji Pak Hou Cheunga o zwiększaniu zasięgu (outreach) Dave Naylor wyraził opinię, że infografiki znalazły się na celowniku Google i że w ciągu najbliższych 3 miesięcy mogą poważnie ucierpieć.

Następna prezentacja „Social Media Strategy, Looking beyond the Bull Sh*t” (Strategia Mediów Społecznościowych – Wykroczyć poza Bzdury) autorstwa Kristal Ireland również była przykładem sceptycznego podejścia do tworzenia infografik. Infografiki zostały uznane za stratę czasu, która nie powinna być stosowana w „poważnych” kampaniach w mediach społecznościowych. Cokolwiek ironiczne było to, że prezentacja głosząca tę tezę w dużym stopniu opierała się na infografikach.

Nasuwa się więc pytanie – dlaczego infografiki mają tak złą opinię wśród SEOwców?

Moim zdaniem rosnący krytycyzm wobec infografik wynika bardziej z niedoboru informacji i interesujących treści niż słabości samego medium. Mam nadzieję, że ten post będzie dobrą odpowiedzią na krytykę wobec infografik jako narzędzi marketingowych.

Czy Infografiki są tylko narzędziem do pozyskiwania nowych linków?

Wielu SEO-wców uważa, że infografiki stanowią jedynie łatwą metodę pozyskiwania nowych linków – podobną do artykułów promocyjnych na stronach www (article marketing). W odpowiedzi na ten zarzut warto przyjrzeć się historii marketingu z wykorzystaniem artykułów. Ta forma promocji początkowo nie zawierała linków i opierała się na przekazywaniu ciekawych informacji innym internautom. W miarę jak artykuły zyskiwały na popularności, pojawiły się strony z artykułami, zaś autorzy zdobywali odnośniki w boksach autorskich, w których mogli umieszczać swój adres URL. Dopóki article marketing opierał się na przekazywaniu wartościowych treści – działał dobrze.

Później jednak przyszła aktywność SEO-wców i skończyło się to z wiadomym skutkiem.

Początkowo było nawet dobrze. Niektórzy SEO-wcy działali nawet w oparciu o zasady article marketing (takie jak budowanie długotrwałych relacji ze stronami, na których umieszczano treści), niemniej jednak wielu uznało content marketing za możliwość skalowalnego budowania linków. Obecnie linki ze stron z artykułami praktycznie nie mają żadnej wartości, a niekiedy nawet szkodzą.

Czy oznacza to, że article marketing jest martwy?

Cóż – przede wszystkim trzeba zauważyć że był dobry i zły article marketing. Dla przykładu, popularne i dobre strony jak ezinearticles stanowiły źródło treści poszukiwanych przez prawdziwych webmasterów. Umożliwiały one zatem tworzenie linków wysokiej jakości i długotrwałych relacji, z których rozwinęły się z czasem posty gościnne i systemy udostępniania treści (web syndication).

SEO-wcy praktykujący article marketing zostali ukarani przez Google nie dlatego, że Google miało problem ze stosowanym medium (artykułami), ale dlatego, że medium to zostało „zepsute” przez SEO-wców, którzy masowo umieszczali niskiej jakości artykuły na setkach stron.

Moim zdaniem to samo odnosi się do infografik. Matt Cutts (szef działu Google ds. spamu) powiada, że:

Co do zasady nie ma niczego złego w koncepcji infografiki. Niepokoi mnie natomiast, to co ludzie robią z infografikami.

Branża SEO jako całość wykorzystuje coś, co działa, i wykorzystuje to do granic wytrzymałości. Taka jest natura działań SEO i trzeba się pogodzić z tym, że infografiki będą tworzone w serwisie fiverr (z ofertami za 5$), albo będą zawierały kompletnie niezwiązane tematy w celu pozyskania linków.

Nie oznacza to jednak, że infografiki jako medium są szkodliwe

Jedna z odpowiednich metod sprawdzenia czy dane medium jest dobre do budowy linków, to zadanie sobie pytania, czy działałoby to w „realnym” świecie. Albo inaczej mówiąc, czy zamieściłbyś to (w gazecie), gdybyś nie uzyskał linków?

Wielu naszych klientów uważa, że infografiki stanowią ciekawą opcję dla „zwykłych” ludzi. Wzmacniają one argumentację, pomagają wyjaśnić skomplikowane kwestie i zaprezentować dane w sposób łatwy do odbioru.

Typowa „wartościowa” infografika za 5 dolarów

Oczywiście niekiedy powstają upiorne infografiki i będzie tak do czasu, aż pojawi się kolejny modny sposób prezentacji treści. Ponadto linki z domen typu stronazinfografikamiza5ZŁ.com raczej nie posiadają dużej wartości. Trzeba być sceptycznym także wobec stron, które umieszczają strony w wynikach w zamian za wynagrodzenie.

Nie oznacza to jednak że infografiki są złą strategią dla SEO i PR. Takie opinie są nadmiernym uproszczeniem opartym na półprawdach i dezinformacji.
W sytuacji, kiedy blogerzy i webmasterzy stają się coraz bardziej uważni i wyczuleni, jedynie ciekawe i istotne infografiki mają szansę się przebić.

Zobacz infografikę wysokiej jakości, która stanowi wartość dodaną dla czytelnika:

Chcesz wiedzieć więcej?

Danny Ashton już 20 listopada w Warszawie w ramach Search Marketing Week poprowadzi szkolenie Tworzenie Infografik + Outreach.

Podczas szkolenia Danny powie, jak tworzyć infografiki, które wzbudzają zainteresowanie, zachęcają do udostępniania oraz nie pozwolą klientom zapomnieć o Twojej marce. Zapraszamy!

 

Powyższy tekst zawiera prywatne poglądy Autora. Niekoniecznie muszą odzwierciedlać one poglądy Redakcji.

Danny Ashton

Prezes agencji NeoMam Studios, specjalizującej się w content marketingu i infografikach. Od wielu lat aktywny w branży SEO / SEM. Danny prowadzi szkolenia z tworzenia infografik w ramach Search Marketing Week.


  • Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • Pseudo Grafik

      Może nie chce im się robić? :) Stworzenie infografiki wymaga czasu a dla nich to dodatkowe koszty.

    • „Obecnie linki ze stron z artykułami praktycznie nie mają żadnej wartości, a niekiedy nawet szkodzą.” – skąd masz takie informacje?

    • Według mnie infografiki sprawdzjaą się świetnie, na pewno dużo lepiej w przedstawianiu informacji niż artykuły gdzie mamy w infografika wszystko lepiej uporządkowane i czytelniej.

    • Dzięki za pomysł. Mam wrażenie że Google lubi każdy link pod warunkiem że pochodzi z merytorycznego źródła. Jeśli tylko spamującymi to google wcześniej czy później to wyłania i będzie źle.

    • Te całe infografiki bardzo ponoszą atrakcyjność wizualną portalu więc zapewne prędzej czy później nie zostanie to bez znaczenia dla SEO. Google jak to Google powtarza że co jest dobre dla odbiorcy…

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *