Napisz do nas

Zapraszamy na 23 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

19 Szkoleń i I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

TRAVEL (4)

Budowanie marki: Jak być jeszcze bliżej konsumenta?

Rozbrzmiewa budzik. Kobieta przeciąga się, wstaje. Biegnąc do łazienki, budzi męża i dzieci. Szybki prysznic, mycie zębów, nakłada na twarz krem, ubiera się i maluje. W kuchni przygotowuje śniadanie dla rodziny i coś do szkoły dla maluchów. W tle słychać TV, jeszcze tylko błyskawiczna prasówka i wyjdą z domu.

To nie zarys spotu, a codzienność – mniej więcej tak przebiega poranek w domach większości rodzin. Mniej więcej, bo opisane przejście od stanu uśpienia do pełnej gotowości obejmuje wiele kroków, których sekwencja jest wypracowywana indywidualnie i której nie lubimy zmieniać. Średnio jest to 7 głównych czynności w ciągu ok. 60 minut. Skąd to wiemy i jak to wykorzystać w budowaniu marki?

Rytualny rytm życia

Mówiąc „rytuały”, możemy mieć na myśli rytuały przejścia (np. ślub), rytuały cotygodniowe (np. niedzielna msza), rytuały sezonowe (np. grillowanie), rytuały coroczne (np. Open’er Festival)… Każdy z nich jest związany z przedmiotami, a więc i wyborem marek, które będą nam towarzyszyć. Takich wyborów dokonujemy też na poziomie rytuałów każdego dnia.

W 2007 r. agencja BBDO opublikowała wyniki badania „The Ritual Masters”, poświęconego zrozumieniu roli codziennych rytuałów w życiu konsumentów. W raporcie wskazano 5 najczęstszych rytuałów, obejmujących czynności, które przeprowadzają nas z jednego stanu emocjonalnego do innego:

• przygotowanie do bitwy,
• świętowanie,
• przygotowanie na łowy,
• powrót do obozowiska,
• zabezpieczenie na przyszłość.

Wartość rytuałów w brandingu

Rytuały to kolejna perspektywa, z której możesz spojrzeć na zachowanie konsumentów i posłużyć się nią, by wzmocnić swoją markę. Jak? Jej obecność w danym rytuale, jak podkreślają autorzy badania, „zwiększa bliskość emocjonalną między marką a konsumentem”.  A o to przecież walczysz, prawda?

Umiejscowienie marki w rytuałach dnia przekłada się na całą komunikację. Jednak uwaga, nie każdą markę można wpisać w każdy rytuał, kluczowe jest dopasowanie. Jakie marki dostrzegasz w opisanym we wstępie przygotowaniu do bitwy? Pewnie m.in. tę :):

Pytania, które musisz sobie zadać

Teraz spójrz na swoją markę w kontekście przygotowania do bitwy. Czy jest już wpisana w ten rytuał? Jeśli nie, to czy jest to rytuał, w którym może odegrać znaczącą rolę? Kilka przykładów:

Rytuały a marki

Jeśli Twoja marka wzmocni konsumenta, doda mu pewności, siły, przygotuje na trudy dnia, pozwoli wygrać z pędzącym rano czasem, może zaistnieć w ramach tego rytuału.

Kolejny krok to obserwacja. Jaka jest sekwencja czynności w Twojej grupie docelowej? Jakie marki są wykorzystywane przez nich? W którym momencie może pojawić się Twoja marka? Może wejść w obecny ciąg czynności, czy będzie go zmieniać?

Teraz przyjrzyj się:
• jej pozycjonowaniu (Woseba to kawa, która budzi, a nie do spotkań z koleżankami – biesiadowania, czy do relaksu – powrót do obozowiska),
• komunikatom, które trafiają do grupy docelowej (poranny prysznic ma orzeźwiać, a nie rozpieszczać zmysły),
• samemu produktowi i jego opakowaniu (belVita – „energia na cały poranek” – w dużym opakowaniu ma zafoliowane mniejsze porcje, idealne, by włożyć je rano do torebki / teczki na drugie śniadanie).

Jakie nowe możliwości widzisz dla swojej marki?

Artykuł napisany we współpracy z Magdaleną Głaz

Więcej o wykorzystywaniu rytuałów dnia w budowaniu silnej marki

 Więcej o budowaniu silnej marki oraz o tworzeniu przekonujących opowieści dowiesz się na szkoleniach:

Paweł Tkaczyk szkolenie

Szkolenie Storytelling Paweł Tkaczyk

Szkolenie Copywriting Paweł Tkaczyk

 Chcesz się więcej dowiedzieć o szkoleniu Storytelling? Zobacz video zaproszenie:

sprawnymarketing

Powyższy tekst zawiera prywatne poglądy Autora. Niekoniecznie muszą odzwierciedlać one poglądy Redakcji.

Paweł Tkaczyk

Jak sam twierdzi, „zarabia na życie opowiadaniem historii”. Dlaczego? Bo wierzy, że dobra marka to świetnie opowiedziana historia. Jego firma, MIDEA, specjalizuje się w budowaniu silnych marek.


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • milush

      Idea prosta a zarazem genialna. Dzięki, Paweł!

    • Świetną formą reklamy jest certyfikat wiarygodności firmy, np. Firma z zasadami

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *