Sprzedaż na Amazon ma sporo zalet i może przynieść Twojej marce wiele korzyści. Dlaczego? Rynek Amazona ma łącznie 6,3 mln sprzedawców na całym świecie. Aktywnych jest 1,5 mln sprzedawców, reszta nie ma już produktów wystawionych na sprzedaż. Do tej pory do rynku Amazona (dane na marzec 2021) dołączyło 459 000 sprzedawców. Odpowiada to 1889 nowym sprzedawcom każdego dnia, 78 co godzinę, a nawet 1 na minutę. Liczby te robią wrażenie – Amazon jest obecnie największym dostępnym portalem e-commerce.
Amazon – jak sprzedawać?
Jednak jak sprzedawać na Amazon, aby było to skuteczne? Wśród tak wielu produktów i sprzedawców musisz sprawić, aby klienci odnaleźli właśnie Twój produkt oraz podjąć szereg działań, aby zachęcić ich do dokonania końcowego zakupu. Jednym z tych działań może być zarejestrowanie się w programie Amazon Brand Registry.
Jak zarejestrować markę w Amazon Brand Registry?
Posiadanie marki na Amazonie jest elementem, który może wpłynąć niezwykle skutecznie na rozwój sprzedaży. Ale jak zacząć sprzedawać na Amazon? Na początek musisz się zarejestrować. 😉
Aby zarejestrować markę w Amazonie, musisz mieć prawo do sprzedaży w Unii Europejskiej lub – dzięki wejściu Amazona do Polski – w polskim urzędzie patentowym.
Organizacje te są zarówno na poziomie krajowym, europejskim (EUIPO – European Union Intellectual Property Office) czy światowym (WIPO – World Intellectual Property Organization).
Z doświadczenia wiem, że najlepiej sprawdza się EUIPO, ponieważ jest to organizacja działająca jako organ Unii Europejskiej, który zrzesza, reguluje i zarządza prawami do własności intelektualnej na terenie Wspólnoty Europejskiej.
Proces rejestracji marki jest dość długotrwały, może zająć od kilku do kilkunastu miesięcy i dlatego ważne jest, aby zaplanować go wcześniej, ale nie stoi to na przeszkodzie, aby rozpocząć sprzedaż na platformie Amazon już teraz i w późniejszym czasie uzupełnić swoje konto właśnie o zarejestrowaną markę (znak towarowy).
Amazon wymaga, by znak towarowy miał formę słowną bądź słowno-graficzną. Posiadanie marki daje nam szereg przywilejów niedostępnych dla zwykłych, niezarejestrowanych sprzedawców produktów na Amazonie.
Najważniejsze, o czym należy pamiętać, to terytorium, na którym musisz mieć zarejestrowany znak towarowy. Jest nim cała Unia Europejska, a nie tylko Polska, jak w przypadku lokalnych programów, takich jak m.in. Strefa Marek Allegro.
Cała procedura rejestracyjna odbywa się poprzez oddzielny portal Amazon Brand Registry. Tutaj rejestrujesz wcześniej zastrzeżony znak towarowy, aby był respektowany przez Amazona.
Amazon Brand Registry – zalety
Przywileje, jakie otrzymujesz dzięki posiadaniu marki, to m.in. możliwość stworzenia sklepu marki, tzw. Store Front.W sklepie, który stworzysz, masz również dostęp do statystyk odwiedzin marki (Amazon Brand Analytics), możesz tworzyć spersonalizowane karty produktowe wzbogacone o grafiki i specjalny layout, tzw. A+ content (o którym przeczytasz niżej).
Jako marka masz również możliwość tworzenia reklam Sponsored Brands (Headline Search Ads) – szczegóły omawiam w następnym akapicie. Zarejestrowane marki mogą również rozbudowywać swoje listingi o materiał wideo, jak i filmy reklamowe zarówno w sklepie, jak i na kartach produktów. Sprzedawca bez zarejestrowanej marki / znaku towarowego ma dostęp tylko do podstawowej formy reklamy na Amazon PPC, czyli formatu reklamy płatnej za kliknięcie (podobnie jak w przypadku Google Ads czy Allegro Ads).
Narzędzie promocyjne dostępne tylko dla marek
Oczywiście jako marka mamy dostęp do wszystkich narzędzi typowych dla każdego konta Amazon, ale również dostęp do działań marketingowych ograniczonych właśnie dla firm posiadających marki.
Reklama na Amazon
Sponsored Brands (Headline Search Ads) to potężna część Twojego zestawu narzędzi Amazon PPC. Przyciąga uwagę kupującego poprzez wyświetlanie na górze wyników wyszukiwania reklamy, która może być wykorzystana zarówno do zwiększenia świadomości produktów, jak i całej marki.
Amazon Sponsored Brands są zasadniczo banerami reklamowymi, mają tekstowy nagłówek, logo oraz linki do produktów, które można dostosować do własnych upodobań. Kiedy klient kliknie na reklamę sponsorowaną marki, może być przeniesiony do określonej listy produktów lub strony sklepu Amazon, w zależności od tego, gdzie dokładnie kliknął.
To jednak nie wszystkie korzyści z zarejestrowania się w Amazon Brand Registry. Na co jeszcze możesz liczyć?
1 Buy Box
Amazon oficjalnie potwierdza, że dołączenie do Amazon Brand Registry pozwala na szybsze uzyskanie Buy Boxa. Zasada jest prosta: szybsze uzyskanie Buy Boxa = szybsze pojawienie się pierwszych sprzedaży.
Buy Box na karcie produktu to miejsce, w którym kupujący widzi najkorzystniejszą ofertę. Oferta, która pojawia się w Buy Boxie, to ta, która według Amazon jest najlepszą spośród wszystkich dostępnych dla danego produktu (nie zawsze musi być to najtańszy produkt). Uzyksanie Buy Boxa jest kluczowo do generowanie sprzedaży i wpływa w znacznym stopniu na maksymalizację zysków na tej platformie.
2 Program Vine
Zarejestrowane marki mogą również ubiegać się o udział w programie recenzenckim Amazon Vine, dzięki któremu można otrzymywać recenzje użytkowników w zamian za wysłanie darmowych produktów. Jest to szczególnie przydatne na początku przygody z Amazonem, kiedy Twoje produkty nie generują jeszcze sprzedaży.
3 Trzyetapowa ochrona marki
Wśród opcji, które mają na celu ochronę Twojej marki można wymienić specjalny support, Transparency Program oraz Project Zero. Na czym one polegają?
- Amazon Brand Registry Support – rejestracja marki w Amazonie zapewnia dostęp do wyznaczonego zespołu obsługi, który pomaga Ci w sprawach związanych z obsługą brandu (czas odpowiedzi supportu jest zazwyczaj szybszy niż w przypadku supportu z Seller Central). Na szczególną uwagę w samym panelu Amazon Brand Registry zasługuje również opcja Report Violation, która pozwala na zgłaszanie nieuczciwej konkurencji w tym, tzw. hijackerów, czyli osoby lub firmy, które podpinają się pod listing, oferując podrabiane lub bardzo podobne produkty pod własną marką.
- Transparency Program – kolejna forma ochrony marki polegająca na specjalnych kodach produktowych. Amazon wysyła Ci unikalne kody QR, które należy nakleić na każdy indywidualny produkt. W ten sposób Amazon w swoich magazynach FBA oraz klient (poprzez specjalną aplikację) są w stanie sprawdzić, czy produkt, który został do nich wysłany, faktycznie należy do Twojej marki.
- Project Zero – po wprowadzeniu produktów do Transparency Program masz możliwość samodzielnego usuwania hijackerów z Twoich listingów, bez potrzeby kontaktu z obsługą Amazona. Dodatkowo algorytm Amazona będzie automatycznie monitorował i usuwał wszelkie naruszenia, które mogłyby negatywnie wpłynąć na Twoją sprzedaż oraz wizerunek marki.
4 Pełna kontrola nad stronami swoich produktów
To Ty decydujesz o tytule oferty, szczegółowym opisie produktu oraz zdjęciach produktu. Musisz mieć jednak świadomość, że jeżeli ktoś kupił produkt z Twoim znakiem towarowym, to może go dalej odsprzedawać. Taka osoba nie będzie mogła jednak stworzyć własnej oferty bez Twojej zgody.
5 Rozbudowany opis A+
A+ Content, który był wcześniej znany jako Enhanced Brand Content (EBC). Ta funkcja Seller Central umożliwia modyfikowanie obszaru opisu oferty produktów za pomocą bogatej wizualnie zawartości – w tym ulepszonych zdjęć i niestandardowego umieszczania tekstu – aby opowiedzieć historię swojej marki.
Strona produktu A+ może zawierać:
- Zintegrowane filmy wideo o wysokiej jakości (720p) i długości do 3 minut.
- Atrakcyjne zdjęcia produktów i wizualizacje, w tym siedem modułów, które zawierają zdjęcia w jakości HD.
- Wzbogaconą listę FAQ w celu wyjaśnienia nieporozumień i zwiększenia zaufania dzięki angażującemu układowi.
- Interaktywne doświadczenia, takie jak moduły hotspot, które reagują na klienta, gdy najedzie on na cechy produktu lub moduły karuzelowe, aby pomóc klientom w łatwym przewijaniu.
- Strony produktowe przyjazne dla urządzeń mobilnych i głosu, które integrują się z systemem Alexa.
A+Content pozwoli Ci również na zmniejszenie współczynnika odrzuceń. Twoi potencjalni klienci wiedzą, że na Amazonie są tysiące produktów, które w danym momencie odpowiadają ich konkretnym potrzebom. Kiedy znajdą produkt, który im się spodoba, często używają go jako punktu odniesienia i klikają na oferty konkurencji, aby porównać funkcje i ceny.
Zazwyczaj to nie zestaw funkcji decyduje o różnicy między dwoma produktami, ale wygląd i atrakcyjność wizualna oferty produktowej. Potwierdzają to dane – Amazon twierdzi, że dodanie treści A+ do oferty produktowej może zwiększyć sprzedaż średnio o 5.6%.
6 Sklep na Amazon (Store Front)
W ramach Amazon Brand Registry masz możliwość stworzenia Store Front, czyli specjalnego sklepu na Amazonie. Store Front jest w zasadzie miniwitryną na Amazonie przeznaczoną tylko dla Twojej marki. Działa ona jako strona główna dla Twoich produktów i wszelkich powiązanych treści, umożliwiając kupującym przeglądanie produktów z dala od głównych wyników wyszukiwania Amazona lub strony głównej.
Jedną z największych korzyści płynących z utworzenia witryny Amazon Storefront jest fakt, że pozwala ona dalej rozwijać historię marki i sprzedawać tę historię – tworząc niezapomniane, specyficzne dla marki doświadczenie zakupowe dla klientów. Pozwala również tworzyć unikalny adres url, np.
Kolejną zaletą Storefront jest to, że zapewnia on dostęp do bardziej wszechstronnych analiz dzięki narzędziu Store Insights. W tym miejscu możemy analizować sprzedaż produktów naszej marki. Te dane analityczne można wykorzystać do dalszego udoskonalenia projektu witryny Storefront, a także ogólnej strategii marketingowej i brandingowej na Amazonie.
7 Amazon Sponsored Brands Video Ads
Reklama na Amazon – Sponsored Brands Video – jest rodzajem reklamy sponsorowanej marki i jest dostępna tylko dla sprzedawców zapisanych do programu Brand Registry. Reklamy wideo zostały wprowadzone na początku 2020 r. Ta względna nowość sprawia, że jest to świetny sposób na wyróżnienie się na tle konkurencji. W końcu wielu Twoich konkurentów może nie być jeszcze zarejestrowanych w programie Brand Registry.
Sponsored Brands Video Ads zazwyczaj pojawiają się w połowie pierwszej strony wyników wyszukiwania Amazona. W przeciwieństwie do typowych reklam sponsorowanych produktów, które przypominają organiczne wyniki wyszukiwania, reklamy wideo zajmują dużą część strony, co sprawia, że klienci nie mogą ich przegapić.
Jak działają reklamy wideo sponsorowanych marek?
Podobnie jak sponsorowane reklamy produktów i sponsorowane reklamy displayowe, reklamy wideo są formą reklamy PPC na Amazonoe. Krótko mówiąc, uruchamianie reklam PPC na Amazonie polega na licytowaniu określonych słów kluczowych, aby Twój produkt wyświetlał się w widocznym miejscu w wynikach wyszukiwania Amazon, zyskując w ten sposób wyświetlenia i kliknięcia od potencjalnych klientów.
PORADA
Amazon zaleca, aby Twoje filmy były krótkie i na temat — nie dłuższe niż 30 sekund. Dobrze wykonana reklama wideo w ciągu pierwszych kilku sekund informuje potencjalnego klienta o wszystkim, co musi wiedzieć o produkcie.
Co więcej, jako marka możesz dodać wideo obok zdjęć na kartach produktowych.
Podsumowanie
Amazon Brand Registry to interesująca forma wsparcia dla sprzedających, nad którą powinien się zastanowić każdy ze sprzedawców amerykańskiego giganta. Uatrakcyjnia obraz marki w oczach kupującego, dając mu pewność, że kupuje ze zweryfikowanego źródła i nie musi obawiać się o bezpieczeństwo zakupu.
Chcesz wiedzieć więcej, jak promować swoje produkty, aby zwiększyć sprzedaż na Amazon? W takim razie zajrzyj do artykułu Mateusza Grzywnowicza.
A już w lutym i marcu 2022 odbędą się szkolenia ze skutecznej sprzedaży na Amazon i eBay! Szczegóły znajdziesz tutaj. ❤️
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.
Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!