Według badań (IAB Rich Powerful Research) użytkownicy, którzy widzieli reklamę rich mediową, są blisko cztery razy bardziej skłonni do przejścia na stronę internetową reklamodawcy niż ci, którzy widzieli standardowy baner. Jednocześnie reklamy, które zawierają video w kreacji rich media, osiągają efekty dziewięć razy lepsze niż w przypadku standardowych banerów. Inne badanie (Internet Retailer) wykazało, że internauci są 85% bardziej skłonni do dokonania zakupu po obejrzeniu video przedstawiającego dany produkt. Czym są rich media i dlaczego okazują się być receptą na ślepotę banerową?
Angażująco i kreatywnie
Rich media to takie kreacje reklamy internetowej, które skłaniają użytkownika do interakcji, dzięki czemu nie są postrzegane jako nachalne reklamy, a jako angażujący materiał. Może to być video, gra online, galeria zdjęć, interaktywna zabawa; ograniczeniem jest właściwie tylko wyobraźnia. To sprawia, że marka może być pokazana w angażujący i nowoczesny sposób, przemawiający do wyobraźni użytkowników.
Selektywne postrzeganie
Kierunek rozwoju reklam, a zwłaszcza reklam online, wiąże się ze sposobem naszej percepcji w odniesieniu do mediów. Jednym z dobrze udokumentowanych faktów związanych z tym, w jaki sposób korzystamy ze stron internetowych, jest to, że ludzie poświęcają niewiele czasu na czytanie stron www. Szukają słów lub wyrażeń przyciągających wzrok, krótko mówiąc – przeglądają. Dlaczego? Jedną z przyczyn jest pośpiech i ciągłe bycie w ruchu, kolejna to świadomość, że nie musimy czytać wszystkiego. Wybiórczość ta związana jest z przeładowaniem informacji na stronach, które zawierają tylko ułamek tego, co faktycznie nas interesuje. Przeglądając, skupiamy się na słowach i wyrażeniach, które odpowiadają temu, czego aktualnie poszukujemy, a także na słowach-kluczach, które na stałe związane są z układem nerwowym człowieka (np. darmowy, wyprzedaż, seks, nasze imię). Stąd też zjawisko ślepoty banerowej – natłok irytujących reklam spowodował, że bardzo często nie dostrzegamy ich w ogóle lub automatycznie zdesperowani szukamy “krzyżyka”, nie zwracając uwagi na treść reklamy.
Z drugiej strony ludzie zawsze za atrakcyjniejsze treści uważali przekazy wizualne, które stanowią 90% wszystkich informacji docierających do mózgu. Dlatego reklamodawcy zaczęli szukać innych rozwiązań, które nie mają na celu bombardowania użytkownika danymi, a dostarczenie mu informacji, która po pierwsze odpowiada poszukiwaniom i aktualnym zainteresowaniom, a po drugie umożliwia wejście w angażującą interakcję, zmieniającą odbiór przekazu w bardziej świadome doświadczenie.
Doświadczać, a nie tylko oglądać
Reklamy Rich Media mogą być wykorzystane w tradycyjnych kampaniach display, a także mobile i social. “Wzbogacona” reklama oznacza, że reklama nie tylko jest wyświetlana użytkownikowi, ale ma on możliwość wejścia w interakcję z kreacją poprzez np. przegląd cech produktu, katalogu produktów, obejrzenie video, zagranie w grę, przetestowanie. Kreacje tego typu cechują się dużym dynamizmem, w związku z tym istnieje ogromne pole do popisu dla koncepcji kreatywnych firm, ukazujących produkty w ciekawy, angażujący sposób. Najważniejsze, że tego typu reklamy nie irytują – dostarczają ciekawych rozwiązań, ale dyskretnie – mogą być rozwinięte do większego formatu, angażującego przez dłuższy czas, ale nie ,,bombardują” użytkownika już na wejściu.
Dobre praktyki:
1. Timex
Kampania Rich media marki Timex została przeprowadzona w formacie Expandable Video Lightbox. Na kreacji inicjującej (half page) umieszczone jest mniejsze okno z kreacją ukazującą parę, produkt i call2action – “Know more”. Po kliknięciu lub najechaniu na display, na poziomie przeglądanego serwisu wyświetla się okno z video. W przypadku tej kreacji użyto spotu reklamowego. To typowo wizerunkowa kampania, która odwołuje się do emocji, lifestyle’u, mody. Ten rodzaj formatu Rich Media świetnie sprawdza się w przypadku kampanii brandingowych.
2. North Fish
Ciekawym rozwiązaniem dla reklamodawców są kampanie rich mediowe przeprowadzane za pośrednictwem Facebooka, który daje możliwość bardzo precyzyjnego targetowania. Celem kampanii było zapoznanie użytkownika z najnowszą ofertą kanapek North Fish, wraz z podaniem ich cen. Użytkownik ma możliwość zapoznania się z najnowszą ofertą poprzez nawigację umożliwiającą jej przeglądanie. Reklama zawiera także możliwość przejścia na stronę konkursu.
Ważnym aspektem sprawnie zrealizowanych kampanii Social Rich media jest możliwość ich udostępnienia, komentowania i polubienia ich. Im lepiej kampania będzie targetowana, a kreacja dobrana do grupy docelowej, tym większe szanse, że użytkownicy chętnie się nią podzielą z przyjaciółmi.
3. Officeworks
Officeworks to największy australijski dostawca urządzeń biurowych. Do zaprezentowania swojej oferty marka wykorzystała rozwijany baner pushdown, który w bardzo dyskretny sposób zachęca do kliknięcia i rozwinięcia pełnej kreacji kampanii.
W tym przypadku kliknięcia i rozwinięcia pełnej wersji, użytkownik zobaczył urządzoną przestrzeń biurową, na której na poszczególne produkty naniesione były “pinezki” umożliwiające kliknięcie i sprawdzenie ceny, a także przejście do strony zawierającej większej ilości informacji i możliwość zakupu produktów.
Zaprezentowane formaty są nieinwazyjne i dają reklamodawcy wiele możliwości. W przypadku Premium Expandable Lightbox kreacja właściwa, która jest uruchamiana po kliknięciu w baner lub najechaniu kursorem i odczekaniu 3 sekund, stanowi pewnego rodzaju mikro stronę, na której możemy umieszczać dowolny content. Format właściwy daje szansę użycia video, slidera, a nawet gry. Wszystko po to, aby zaangażować użytkownika i odmienić irytujący przekaz reklamowy w angażującą przestrzeń dostarczającą dokładnie takich informacji, jakich użytkownik poszukuje, co jest możliwe dzięki targetowaniu reklam.
Przeczytaj więcej o rich media.
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 8–10 kwietnia 2025 roku.
Zapoznaj się także z ofertą organizowanych przez nas szkoleń z zakresu marketingu.