Choć dane dotyczą słów w języku angielskim, a liczby wzięły się ze statystyk zza kanału La Manche, „mądrej głowie dość dwie słowie” i z pewnością można na tej podstawie wysnuć wiele interesujących wniosków dla naszego obszaru geograficznego i kulturowego. Brytyjska agencja Adestra opublikowała raport zawierający statystyki skuteczności słów zawartych w tematach wiadomości e-mail. Badanie oparto na przeglądzie ponad 2 miliardów e-maili wysyłanych na cały świat.
Okazuje się, że E-maile ze słowem „alert” (alarm) to w stosunku do średnich danych dotyczących wszystkich maili o 38,1% wyższy współczynnik otwarć (OR) i o 61,8% wyższy wskaźnik kliknięć (CTR).
Bardzo dobre wyniki dawały maile ze słowami: „free delivery” (darmowa dostawa) (+50,7% OR, +135,4% CTR) oraz „bulletin” (biuletyn) (+15,8% OR, +12,7% CTR).
Na przeciwnym biegunie znalazły się takie słowa jak: „report” (sprawozdanie) (-23,7% OR, -54,8% CTR), „learn” (naucz się) (-35,5% OR, -60,8% CTR) i „book” (książka) (-4,6% OR, -25,4% CTR). Słowo „newsletter” miało niewielki wpływ na stawkę otwarć (0,7% OR), jednak dawało niewielki „przeklik” (-18,7% CTR).
Biorąc pod uwagę wyrazy związane z datami, „daily” (codzienny) (27,8% OR, 100,3% CTR) oraz „weekly” (tygodniowy) (27,1% OR, 50,6% CTR) miały silny pozytywny wpływ, natomiast fraza „monthly” (miesięczny) miała wpływ negatywny: (-26,6% OR, -37,0% CTR).
E-Mail Marketing w B2B i w B2C
Rzecz jasna różne wyniki wykazują kampanie B2B i B2C. Przedmiotem badania była skuteczność poszczególnych słów kluczowych dla odbiorców z sektora business i kampanii skierowanych do użytkowników prywatnych.
- W kampaniach B2B najlepiej „pracowały” tematy ze słowami „alert” (alarm) i „breaking” (najświeższy).
- Klienci B2B wydają się być niewrażliwi na słowa takie jak „reports” (raport), „forecasts” (prognoza) i „intelligence” (inteligencja, rozum, ale także wywiad).
- Klienci B2C są wrażliwi na słowa typu: „Review” (recenzja), „Update” (aktualizacja) oraz „Special” (specjalny). Dobrze w temacie działa także słowo „Video”.
- Negatywny wpływ na klientów B2C ma stosowanie w tematach znaków zapytania.
Maile sprzedażowe i eCommerce
- Fraza „Free delivery” (darmowa dostawa) (+35,9% OR, +81,3% CTR) działa pozytywnie w typowo sprzedażowych wiadomościach e-mail.
- Konsumenci uwielbiają „Sale” czyli „wyprzedaż” (+10,7% OR, 26,7% CTR) oraz propozycje specjalne, takie jak obniżki procentowe (6,1% OR, 17,7% CTR).
- Słowa „Save” (zaoszczędź) (-4,4% OR, -27,4% CTR) i typowe call 2 action, takie jak „buy” – „kup” (-19,3% OR, -59,1% CTR), miały negatywny wpływ na opisywane czynniki.
- Również inne typowe słowa, które uważa się za sprzedażowe: „Cheap” (tani) (-67,2% OR, -71,6% CTR) i „free” (za darmo) (-23,7% OR, -34,8% CTR) dały rezultat w postaci wyników poniżej przeciętnej.
Czy można przełożyć te wyniki na naszą polską rzeczywistość?
Z pewnością tak. Chodzi przede wszystkim o popularne zwroty, zatem wiedzę dotyczącą danych anglojęzycznych (na szczęście nie zza oceanu) z pewnością można „przełożyć na polski”. Z pewnością przydałaby się jednak większa liczba danych z polskich e-maili.
Trudno uzupełnić nam wyniki tych badań własnymi, ponieważ nie wysłaliśmy w tym roku choćby reprezentacyjnej liczby 1000 maili. Mimo wstępnej analizy wiadomości wysłanych w tym roku, trudno wyciągnąć odpowiednie wnioski, tym bardziej, że wysyłaliśmy maile do różnych grup docelowych, z różnymi nadawcami, z tytułami o różnej długości. Biorąc pod uwagę dane naszej skromnej bazy, z pewnością sprawdzało się dodawanie do tematu nazwy marek. Najwyższy CTR należy do maila, w którym nie występują ani encje HTML, ani liczby, czy procenty, które mają zwracać uwagę klientów. W tytule znalazło się słowo „Zapraszamy…”. Warto jednak wspomnieć, iż ogromne znaczenie miał podany obok tytułu nadawca o nietypowej, nieoficjalnej nazwie.
Dane: Adestra
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.
Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!
Dzięki za czujność. Zmienione.
Ciekawy artykuł z dużą ilością konkretnych informacji, zapewne znajdzie szerokie zastosowanie w branży.
CTRy są niesamowite dla mailingu przy tych słowach! Wystarczy bazę kupić od Panoramy, Zumi lub PKT i można spamować:) Przy takich CTR z dobrym ROI nie powinno być kłopotu
Panie Rafale, gratuluję. Bardzo dobry artykuł.
Nawet email marketing nieco dłużej aktualizuje się w naszym społeczeństwie. Aktualnie (osobiście) widzę pewne odchylenia jeśli chodzi o skuteczność wspomnianych w „raporcie” fraz – ale pewnym jest, że tendencja (w PL) zmierza w kierunku opisanym powyżej. Słowa skuteczne zaczynają tracić na efektywności poprzez zmęczenie materiału i w efekcie zmuszeni jesteśmy szukać alternatyw :)
Świetne zestawienie, na pewno się przyda, zapewne nie wszystko da się przełożyć na Polskie realia, ale większość słów jak najbardziej odzwierciedla naszą rzeczywistość, trzeba testować, testować … warto zrobić zestawienie z naszymi popularnymi i znanymi słowami w marketingu.
Witam.
Prowadzę od +5 lat e-mail marketing i muszę przyznać, że to zestawienie zrobiło na mnie olbrzymie wrażenie. Już wydrukowałem tabelki i będę miał na nie oko przy tworzeniu mailingów.
Nie podam twardych liczb, ale w dużej mierze wymienione wyrazy i statystyki mają potwierdzenie w moich działaniach. Radzę każdemu wykorzystać te dane – bez wątpienia warto.
Bardzo dziękuję za ten artykuł.
Uważam, że jak to w całym SEO chodzi przede wszystkim o człowieka, a nie system, itp. Jeśli to będzie naszym wyznacznikiem przy planowaniu działań, to jest to zwiększenie szansy na sukces. Nie jestem zaskoczony wymienionymi słowami czy wyrażeniami w artykule jako przykładowymi. Z pewnością ludziom zawsze dobrze będą kojarzyć się słowa o pozytywnym znaczeniu, przedstawiającym możliwość zysku, korzyści itp.
Ciekawe zestawienie, ale nie jestem przekonany do tego, czy ma ono praktyczne zastosowanie. Podane dane są średnimi ze średnich, to znaczy, że w jednej kampanii te same słowa mogą zadecydować o sukcesie, a w innej o porażce. W email marketingu moim zdaniem liczy się bardziej całość, a nie poszczególne elementy. Podejrzewam, że zupełnie inne wyniki mogłyby sie pojawić w frazach 2 wyrazowych, inne w 3 wyrazowych, ….
Dobry artykuł, dziękuję..
Zestawienie i analiza ciekawa. Materiał dla tych, którzy dążą do jak największej skuteczności – efektów przy wysyłaniu maili reklamowych. Myśłę, że zestawienie nie koniecznie będzie sie pokrywało z naszym krajem i naszym językiem. Słowa, które działają za kanałem La Manche nie koniecznie będą skuteczne dla przeciętnego Polaka.