Instagram ogłosił, że po tegorocznych zmianach w algorytmie funkcjonowanie aplikacji ma być odczuwalnie lepsze. Według danych użytkownicy mogą teraz zobaczyć 90% treści więcej w swoim feedzie i spędzają w aplikacji więcej czasu.
Chronologiczne wyświetlanie postów na Instagramie pozwalało łatwiej zaplanować działania marki na tej platformie. Teraz kiedy algorytm działa w zupełnie inny sposób, strategie, które my, marketerzy układamy pod tę platformę, też powinny się zmienić i uwzględniać zmienne. Jak więc pracuje algorytm? Szybkie przypomnienie poniżej.
Przede wszystkim widoczność postów jest uzależniona od trzech czynników, które są dobierane do konkretnego konta i mają wpływ na wyświetlane w nim treści.
Istnieją jeszcze dodatkowe czynniki, na podstawie których Instagram ustala ważność postów w feedzie:
- częstotliwość – jeżeli otwierasz aplikację i odświeżasz feed często, widzisz najnowsze posty, gdyż Instagram chce, żebyś był/a na bieżąco. Jeśli natomiast jesteś sporadycznym gościem, będzie chciał pokazać najlepsze wpisy od ostatniej wizyty w aplikacji;
- ilość obserwowanych osób – jeśli użytkownik obserwuje wiele kont, na pewno nie dotrą do niego wszystkie posty, a Instagram wybierze te najlepiej dopasowane;
- wykorzystanie – aplikacja sprawdza, ile czasu poświęcamy na czytanie danego posta i czy jesteśmy użytkownikami, którzy scrollują aplikację bez angażowania się, czy raczej czytają długie wpisy i zatrzymują na nich uwagę.
Algorytm bierze pod uwagę:
- zainteresowania – Instagram zapamiętuje posty, pod którymi się angażujemy: zostawiamy serduszka czy komentarze, sczytuje również hasztagi pod nimi w ten sposób „ucząc się” użytkownika, któremu w przyszłości pokaże w pierwszej kolejności podobne treści;
- odświeżanie – najświeższe posty są priorytetowe;
- relacje – aplikacja ocenia stopień bliskości osoby dodającej post z użytkownikiem, który ma być jego odbiorcą. Jeżeli w przeszłości zaistniała interakcja z daną osobą, zostawiałeś/aś komentarze, a nawet jesteście oznaczeni na wspólnym zdjęciu, otrzymuje ona automatycznie wyższą pozycję w Twoim rankingu, a jej posty będą wyświetlały się częściej i wyżej.
Tipy, które pomogą odmienić Twoje konto na Instagramie i zwiększyć liczbę followersów
1. Określ swój cel na Instagramie
Jeżeli zależy Ci na tym, aby posty Twojej marki docierały do odbiorcy, musisz mieć nie tylko pomysł na strategię działań na tej platformie, ale również jasno sprecyzowany cel.
Wiele marek wciąż traktuje Instagram jako dodatkowe narzędzie, na piedestale stawiając Facebooka. Często zdarza się, że konta firmowe są zakładane, bo marki mają świadomość znaczenia tej platformy, ale ich funkcjonowanie nie przekłada się na efekty, gdyż nie jest ona w ogóle brana pod uwagę przy układania strategii marketingowej. To błąd. Jeżeli zamierzasz pojawić się na Instagramie, dokładnie określ jaki cel ma spełniać dla Twojej marki ta platform. Jak ryba w wodzie czują się na Instagramie duże marki modowe i urodowe, ale to nie znaczy, że dla tych mniej „sexy” branż na platformie nie ma miejsca. Kluczowe jest jednak posiadanie celu jaki chcemy osiągnąć, prowadząc tu działania. Czy Instagram ma być miejscem do wykorzystywania user engagment contentu, pokazywania działań marki od kuchni czy po prostu ma spełniać rolę call to action. Po prześledzeniu naprawdę dużej liczby profili stwierdzam, że wszystkie one gromadzą wielu zaangażowanych followersów najzwyczajniej mają przemyślaną strategię marketingową – nie ma tu miejsca na przypadkowość czy chaos komunikacyjny.
Dobrym przykładem może być Instagram HubSpota, który pokazuje zakulisowe działania swojej marki – w ten sposób uczłowieczając ją, pokazując, że tworzy ją zgrany i przyjazny zespół. Wielu followersów gromadzi wokół siebie Gary Vee, który głównie udostępnia angażujące sporą liczbę followersów cytaty #instaquote. Jeżeli chodzi o polskie podwórko wzorcowa może być marka Semilac, która bardzo konsekwentnie promuje własne produkty.
@garyvee genialnie angażuje pod swoimi postami na Instagramie swoich followersów
@semilac konsekwentnie pokazuje na swoim profilu stylizacje ze swoimi produktami, często wykorzystując angażujące pytania. Dzięki temu idealnie trafia do swojej grupy docelowej, co można wnioskować obserwując zaangażowanie pod postami.
@natgeo to trzeci co do wielkości profil na Instagramie. Świetnie wpisuje się on w całą strategię marki.
Na profilu @nike, który w tym momencie obserwowany jest przez ponad 80 mln osób, również można zauważyć spójność – w większości przypadków posty dotyczą różnych dyscyplin sportu. Marka często udostępnia content video, pokazując tym samym, że ma się on na platformie tak samo dobrze, jak zdjęcia.
2. Zawsze dawaj wartość
Być może zabrzmi to górnolotnie, ale wierzę, że w dobie scrollowania i odświeżania aplikacji co kilka sekund na nasze zaangażowanie w postaci reakcji zasłużą tylko marki, które dadzą nam konkretną wartość. Zastanów się, co Twoja firma może dać swoim Klientom przez wykorzystanie tej platformy. Tak, każda branża jest w stanie dać jakąś wartość, choć wiadomo, że w każdym przypadku może być ona spersonalizowana do naszego targetu. Dla przykładu magazyn sprawny.marketing daje wartość w postaci codziennych live’ów z newsami. Dzięki temu marketerzy, robiąc prasówkę, nie muszą przekopywać zagranicznych stron i jako pierwsi są informowani o kluczowych zmianach. To właśnie jest konkretna wartość dla odbiorcy.
3. Stosuj angażujące pytania – do każdego posta
Jeżeli chcesz nauczyć się dobrych praktyk dotyczących działań na Instagramie, podpatruj influencerów, bo oni robią to dobrze. Analizując swoje ulubione profile – zwłaszcza te, które skupiają sporo followersów – zauważysz, że instablogerzy każdy post wieńczą angażującym pytaniem. Często jest to pytanie niekoniecznie związane ze zdjęciem. Jest ono jednak na tyle ogólne, by każdy odbiorca chciał się podzielić swoim doświadczeniem. Pamiętaj, że uwielbiamy „udzielać porad” – jeśli zapytasz o dobrą restaurację, branżową lekturę czy poprosisz o rekomendację wózka dla Twojej pociechy, z dużym prawdopodobieństwem liczba komentarzy zadowalająco wzrośnie. Zaangażowanie fanów rośnie, a odpowiadając na komentarze, generujesz dla swojego posta wyższe zasięgi, które wyłapie algorytm Instagrama.
Zrób test: odśwież rano swoją aplikację Instagrama i zobacz, czy w kilku pierwszych postach pojawiają się pytania. Jeśli tak, przetestuj tę prostą metodę. Jakiś czas temu sprawny.marketing poprosił followersów na swoim kanale, żeby zostawili pod postem emotikonkę gazety, jeżeli czekają na najnowszy #MagazynSprawny. Wiele osób zaangażowało się w odpowiedź:
4. Twórz obszerny content
Influencerzy, którzy mają największą liczbę fanów, często tworzą rozbudowane posty. Zaciekawiony treścią odbiorca zatrzymuje swoją uwagę na wpisie dłużej. Jest to bardzo dobrze postrzegane przez algorytm, który bierze pod uwagę to, jak bardzo dany post nas pochłonął. Oprócz interakcji w postaci pozostawionego serduszka czy komentarza liczą się też inne czynniki np. udostępnianie postów w direct message przez użytkowników. Pokazuje to, że treść jest w jakiś sposób ważna (skoro użytkownicy chcą się nią dzielić). Oczywiście warto zadbać o jakość contentu i jego wartość dla odbiorcy – tworząc post, należy pamiętać o kontekście. Poniżej mała ściąga, która może okazać się pomocna przy pracy nad nowym postem.
5. Mów do swoich odbiorców
Twoi followersi uwielbiają, kiedy do nich mówisz, a konkretnie – pokazujesz prawdziwych ludzi, którzy stoją za działaniami marki. Wykorzystaj do tego #InstaStories. Odbiorcy zaczną postrzegać firmę jako bardziej wiarygodną, ale przede wszystkim będą utożsamiali markę z jej pracownikami, jeżeli ze #Stories czy #Livea mówi do nich żywa osoba, pracownik firmy. W praktyce oznacza to, że jeżeli będą musieli w przyszłości dokonać wyboru sprzedażowego, bliżej będzie im do marki, którą „znają”, nie tylko ze stopki w mailu :) Dla wielu marketerów może być to problematyczne, ale followersi naprawdę kochają ten rodzaj komunikacji, a po kilku takich „publicznych wystąpieniach” trema mija (jeżeli tego się obawiasz). Gra jest więc warta świeczki.
6. Pokaż kulisy
Wszyscy uwielbiamy kulisy :)! #BehindTheScene warto też wykorzystać w marketingu. Dobrym przykładem może być Jakub Biel, który jakiś czas temu na Stories zrobił wycieczkę po firmie X-Kom. Po tym wirtualnym spacerze ujawnił, że poszukiwana jest właśnie nowa osoba do załogi. Genialne! Właśnie po to są nam potrzebne social media. Pokazywanie kulis może podnieść wartość Twojego produktu lub usługi – odbiorcy widzą, jak wiele czasu zajmuje np. przygotowanie nowego produktu czy staranne pakowanie, a z drugiej strony jest to też istotne dla budowania employer brandingu – można tu pokazać ciekawe wydarzenia w firmie, spotkania integracyjne czy służbowe wyjazdy. To również przybliża do marki.
7. Oznaczaj miejsce
Ta z pozoru drobnostka ma spory wpływ na zasięg posta. Jeżeli przykładowo na Stories oznaczysz dane miejsce, a następnie klikniesz w nie, wyświetlą się wszystkie publiczne posty z tego miejsca w chronologicznej kolejności. W ten sposób dotrzesz do grupy odbiorców z danego regionu czy miejsca zupełnie za darmo.
8. Zadbaj o biografię
Bio – czyli opis marki, ale także wszystkie informacje, które wyświetlają się w profilu, są szalenie ważne. Na Instagramie istnieje dużo większe prawdopodobieństwo, że te informacje nie tylko dotrą do odbiorcy, ale też będą miały wpływ na to, czy doda Twój profil do obserwowanych. Podając link w opisie do zdjęcia, pamiętaj, żeby dodać informację, że jego klikalną wersję użytkownik znajdzie w opisie profilu. Zawsze też pilnuj, aby linki w biografii były uaktualnione. Zapewne linkowanie w postach pojawi się w którymś momencie na Instagramie, ale dopóki funkcja ta nie jest wdrożona, Twoje bio jest tajną bronią marki. Pamiętaj, że możesz oznaczać w nim hasztagi czy osoby, a także wykorzystywać emotikony, które urozmaicą przekaz od strony wizualnej.
9. Pozyskaj odbiorców poza aplikacją
Jeżeli chcesz, aby liczba followersów wzrosła, komunikuj o swoim profilu również poza Instagramem. Pamiętaj, by obowiązkowo umieścić link na swojej stronie, stopce maila, na materiałach promocyjnych czy opakowaniu. Przez długi czas wiele marek umieszczało linki do wszystkich swoich kanałów w komunikacji. Nie przytłaczaj jednak swoich odbiorców – z dużo większym prawdopodobieństwem zaobserwują kanał, jeśli podlinkujesz tylko najważniejsze dla Ciebie miejsca jak np. Facebook, Instagram, Twitter.
10. Bądź konsekwentny
Wiele profili na Instagramie wygląda źle. Przy czym nie zawsze winę za to ponoszą złe zdjęcia. Dużo częściej spotykanym błędem jest brak jednego pomysłu na całą komunikację i niekonsekwencja. Instagram zaczynał jako platforma do zdjęć i wciąż jest to bardzo istotny element całej układanki. Zadbaj o to, aby zdjęcia były estetyczne, jasne i minimalistyczne. Jeśli używasz filtrów, zdecyduj się na jeden wybrany i go nie zmieniaj. W ten sposób uzyskasz estetyzację, która często jest również decydująca, jeżeli chcemy zaobserwować profil.
Instagram=hasztagi
Na tej platformie, podobnie zresztą jak na Twitterze, hasztagi odgrywają rolę kluczową.
Kilka wskazówek, które pomogą Ci trafnie używać hahstagów:
- Używaj minimum 5, maksimum 30 hasztagów;
- Uważam, że dużo lepiej pozycjonują hasztagi umieszczone w opisie zdjęcia, a nie bezpośrednio w komentarzu, chociaż zdania na ten temat są podzielone;
- Wymyśl swój własny hasztag i konsekwetnie go używaj. Najlepiej, żeby był on związany z komunikacją Twojej marki (np. sprawny.marketing posługuje się: #SprawnyMarketing #SzkoleniaSprawny
#MagazynSprawny #ilovemkt).
Jeżeli Twoja marka działa na polskim rynku i chcesz dotrzeć do polskiego odbiorcy, śmiało wykorzystuj również hasztagi w rodzimym języku; - Przed dodaniem hasztagów zbadaj ich popularność – jeżeli zdecydujesz się np. na “#love”, z całą pewnością Twój post zginie w morzu innych treści dodanych z takim opisem. Najlepszą praktyką jest wybranie hasztaga, który będzie popularny, ale nie za bardzo. Warto zrobić wcześniej reaserch i zapisać sobie kilka takich, których mogą używać Twoi odbiorcy. Wybadaj konkurencję – dzięki temu dowiesz się np. czy w Twojej branży jest hasztag, który warto umieścić pod swoim postem.
Na pierwszy rzut oka widać, że tagując zdjęcie #marketing, będzie trudno dotrzeć do grupy docelowej. Warto pomyśleć i poszukać tych mniej popularnych.
#Stories
Instagram oferuje swoim odbiorcom cały szereg ciekawych sposobów na angażowanie w #Stories – możesz tworzyć ankiety, zadawać pytania, dodawać GIFy. Jednakże z tych narzędzi korzystają wszyscy. Jeżeli chcesz stworzyć ciekawe #Stories, zainteresuj się aplikacjami, w których można pobawić się z treścią i stworzyć coś ciekawego. Poniżej te, które rekomenduję sprawdzić:
- Hypetekst – ta aplikacja pozwoli Ci dodać materiał z muzyką do Twojego stories (funkcja bezpośredniego zamieszczania plików dźwiękowych na Instagramie działa już w wielu krajach, w Polsce jest jednak nadal niedostępna), a także umieścić ciekawe napisy;
- April – tu możesz stworzyć ciekawe plakaty na InstaStories;
- Unfold – uwielbiana przez Instagrammerów aplikacja do tworzenia minimalistycznych #Stories.
Przede wszystkim jednak kluczowe jest to, jak często dodajesz swoje relacje. Najkorzystniej umieszczać ich od 5 do 30 każdego dnia. Dodatkowo dobrze jest nadawać chociaż jedną transmisję na żywo codziennie (najlepiej w podobnych godzinach), dzięki temu profil z dużym prawdopodobieństwem będzie wyświetlał się przed pozostałymi profilami obserwowanymi przez fanów marki.
Autor: Kreatywne Notatki
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.
Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!
Zgadzam się z Patrycją. Też uzyskuję lepsze efekty, gdy umieszczam hasztagi w opisie posta, a nie w komentarzu. Może nie wygląda to ładnie czy zgodnie z netykietą, ale faktycznie widzę ewidentne różnice przy publikacjach postów. Czy ktoś ma inne doświadczenia w tym temacie?
a czy wiesz czy jest jakaś opcja, którą można ustawić by na instagramie pokazywała nam przypomnienie że np. rok temu wrzuciłeś takie stories/zdjęcie. Można to oczywiście robić ‘ręcznie’ wchodząc w archiwum, a jest opcja zautomatyzowania? fb non stop mi coś przypomina co się działo rok/2,3 lata temu – zdjęcie, wydarzenie, zawarcie znajomości…