Nasze social media są zalane informacjami i poradami, w jaki sposób możemy wykorzystać narzędzia oparte na AI w optymalizacji tworzeniu contentu, działań marketingowych i innych „wirtualnych” działań. Działań, których efekt – choć wymierny – to ogranicza się do sfery digitalowej lub nieśmiało wystawia z niego mały palec u nogi.
Chcemy opowiedzieć Wam historię naszej współpracy z poznańską marką PROPS, która pokazuje, jak sztuczna inteligencja zmienia proces tworzenia i projektowania fizycznego, namacalnego produktu – całej serii torebek. To był intensywny, ale satysfakcjonujący projekt, który jasno pokazuje, że na AI nie możemy patrzeć tylko z perspektywy technologii, ale jak na narzędzie, które pomaga wyrażać kreatywność i stworzyć coś naprawdę wyjątkowego, skracając drogę od pomysłu do finalnego efektu.
Wyzwania w procesie projektowania
Wyobraźcie sobie markę, która chce tworzyć piękne, funkcjonalne torebki, ale ma ograniczony czas i budżet. PROPS stanął przed właśnie takim wyzwaniem – szybko zmieniające się trendy, brak rozbudowanego zespołu projektowego i ogrom pracy do wykonania.
Dotychczasowe tradycyjne metody tworzenia nowych wzorów i projektów były jak spacer przez bagna – da się, ale wolno, męcząco i mało satysfakcjonująco. Tym bardziej, jeśli chcemy przekazać naszą konkretną wizję najpierw na projekt, a następnie na finalny produkt.
Wymiana briefów między Asią a projektantkami w celu ujęcia w projekcie wizualnym zamysłu właścicielki ciągnęło się tygodniami, powodując, że od rozpoczęcia pracy nad tkaniną do jej wysłania do tkalni mijał ponad kwartał. Ten przestój przekładał się na frustrację i powolne wprowadzanie nowości do oferty oraz odciągał uwagę od bieżącej promocji i działań marketingowych.
Tips & Tricks:
- Znajdź priorytet: jeśli każdy proces wydaje się ważny, zaczynaj od pytania: co najbardziej wpłynie na klienta?
- Czas to pieniądz: automatyzacja procesów (np. dzięki AI) może być jak posiadanie magicznej różdżki – pozwala zrobić więcej w krótszym czasie.
Tworzenie produktu z wykorzystaniem AI
Mając na uwadze powyższe wyzwania, podzieliliśmy się zadaniami: Jacek zajął się designem nowych krojów oraz sferą graficzną, a ja zaprzągłem modele językowe w tworzenie opisów produktów. Muszę przyznać, że w celu napisania precyzyjnych opisów konieczne było wykorzystanie modeli image to text oraz informacji na temat rodzajów torebek (wielkości, zastosowania, kroju) – tak by informacje wsadowe (prompty) były możliwie jak najbardziej precyzyjne.
A czy wspomniałem, że opisy produktowe powstały jeszcze zanim jakakolwiek tkanina została nadrukowana w szwalni lub najmniejsza igła użyta do zszycia zaprojektowanych torebek? Korzystaliśmy w pełni z wygenerowanych grafik – zarówno stworzonych modeli, jak i tkanin.
Kroje dopasowane do okazji
Jak stworzyć torebkę, która będzie idealna na zakupy albo randkę? AI pomogła nam zaprojektować modele dopasowane do codziennych potrzeb. Wytypowane zostały trzy główne kroje, które sprawdzą się w takich sytuacjach, jak:
- Zakupy: duże, praktyczne torby z kieszeniami. Trochę jak furgonetka InPostu – niezawodne i gotowe na wszystko.
- Randki: eleganckie, małe torebki, które świetnie komponują się z wieczorowymi stylizacjami. Myśleliśmy o Audrey Hepburn w „Śniadaniu u Tiffany’ego”.
- Codzienny glamour: stylowe modele na każdą okazję – takie, które można zabrać i na spacer z psem, i na lunch w mieście.

Spersonalizowane wzory materiałów
Analiza trendów modowych i preferencji klientek to zadanie dla AI. Opierając się na danych dotyczących sprzedaży oraz rodzaju i stylu produktów wytypowanych zostało sześć motywów. Dodatkowo w celu aktywizacji odbiorców zrealizowany został konkurs na opis wymarzonego materiału na torebki. Wygranym projektem został motyw roślinny (np. „Zielnik”) – jako coś, co klientki pokochają.
Tworząc projekt materiałów do druku byliśmy w stanie obalić także pokutujący mit o słabej jakości grafik wygenerowanych przez AI.
Stworzone materiały nie tylko nie odbiegały jakością od klasycznie tworzonych materiałów, ale byliśmy w stanie także zapewnić detale w szczegółach motywu odpowiednio z wizją właścicielki. Jest to tym bardziej ważne w przypadku druku na aksamitnym welurze, który wymaga wysokiej jakości projektów.
Tips & Tricks:
- Użyj narzędzi generatywnych: Midjourney albo Stable Diffusion mogą być jak osobisty artysta, który jest w stanie przelać Twoją wizję na projekt graficzny.
- Testuj pomysły w małej skali: generowanie grafik z AI pozwala szybko sprawdzić, co będzie rezonować z odbiorcą.

Optymalizacja procesu produkcji
Tradycyjnie stworzenie projektu i prototypu to maraton, który trwa miesiącami. Dzięki AI udało nam się skrócić ten proces do kilku dni. Możliwość natychmiastowego wprowadzania poprawek, szybkie wdrażanie zmian oraz możliwość testowania dużej liczby opcji umożliwiło osiągnięcie wymarzonego efektu szybko i bez uczucia wyczerpania całym procesem.
Tips & Tricks:
- Digitalizacja etapów produkcji: dostosuj rozwiązania technologiczne do potrzeb i oczekiwanych efektów. Oceń czy lepiej stworzyć model 3D, z którego następnie wygenerowany zostanie wykrój do udoskonalenia, czy może wykorzystać do tego ludzkie doświadczenie, przenosząc grafiki i projekty na kompletny wykrój.
- Wspieraj lokalnych dostawców: wybierając polskich producentów. PROPS zmniejszyło czas transportu i wsparło lokalny rynek – nie tylko materiały, ale każdy element jak zamki czy klamry pochodzą z Polski.
Efekty współpracy
Powyżej opisane działania umożliwiły stworzenie nowej kolekcji PROPS składającej się z 36 produktów, które naprawdę robią wrażenie. Wykorzystanie AI umożliwiło osiągnięcie tego szybciej, taniej i bardziej kreatywnie.
- Czas produkcji: proces od koncepcji do premiery zajął kilka tygodni, zamiast tradycyjnych kilkunastu.
- Koszty: zredukowane dzięki cyfrowemu prototypowaniu i zaoszczędzonemu czasu.
- Zaangażowanie klientek: dzięki konkursom i personalizowanym wzorom klientki poczuły się częścią marki.
Tips & Tricks:
- Współpraca z odbiorcami: angażuj swoich odbiorców. Daj możliwość opisania idealnego produktu lub wzoru. W taki sposób nie tylko doceniamy i włączamy klientów w proces twórczy, ale także lepiej poznajemy ich potrzeby i oczekiwania.
Work local – think global
W całym projekcie głównym parametrem, na który zwróciliśmy, uwagę była jakość – zarówno pod względem wykorzystanych materiałów, jak i rozwiązań usprawniających działanie. Nie musi to oznaczać jednocześnie mozolnego procesu, w którym zmuszeni jesteśmy na czekanie na finalny efekt. Swoiste skrócenie dystansu między pomysłem a projektem umożliwiło poświęcenie większej ilości czasu na planowanie sprzedaży i oferowanie produktów (m.in na Amazonie).
Content dodatkowy: social media i aktywizacja odbiorców
W świecie mediów społecznościowych liczy się przede wszystkim wizualność i historia. Zastosowanie wizualizacji w postaci sesji zdjęciowych z wykorzystaniem AI oraz angażujących konkursów dało PROPS przewagę w social mediach.
Tips & Tricks:
- Wizualizacje: prezentowanie modeli w 3D przyciągnęło uwagę i pozwoliło klientkom wyobrazić sobie produkty w realnym użyciu.
- Konkursy: zachęcenie klientek do głosowania na ulubione wzory zbudowało zaangażowanie i więź z marką.
Podsumowanie: jak wykorzystać AI w projektowaniu produktów?
Pracując z PROPS, utwierdziliśmy się w naszym przeświadczeniu, że AI to coś więcej niż narzędzie – to partner w działaniu na poziomie operacyjnym i strategicznym. Jeśli chcesz wprowadzić nowoczesne technologie do swojej firmy, pamiętaj, że wszystko może zacząć się od wizji.
Joanna Gacek-Sroka:
To dla mnie ogromna radość i duma, że mogliśmy stworzyć coś tak wyjątkowego razem ze sprawny.marketing — kolekcję, która łączy świat mody, technologii i nowoczesnej kobiecości. Praca nad tym projektem pokazała mi, jak potężnym narzędziem może być sztuczna inteligencja, jeśli oddamy jej odpowiednie wartości i energię. Razem z zespołem zaprojektowaliśmy modele, które nie tylko przyciągają wzrok, ale też mają swój charakter, misję i emocje. Dziękuję całemu zespołowi sprawny.marketing za otwartość, zaufanie i wspólne godziny inspiracji. To dopiero początek… a my już widzimy, jak wielkie rzeczy może przynieść przyszłość.
Czy można iść dalej?
Obecnie istnieją rozwiązania, które pozwalają na umieszczenie naszych produktów w całkowicie wirtualnym środowisku i w mgnieniu oka nasz produkt może znaleźć się w dowolnym otoczeniu, jakie sobie wyobrazimy. Zaprojektowane torebki mogą być noszone przez wirtualne modelki. Wygląd otoczenie i położenie modelki możemy edytować i dopasowywać do naszych potrzeb. Jest to świetne rozwiązanie dla firm, które chcą posiłkować się w swojej komunikacji z klientem obrazami dopasowanymi do grupy odbiorców, okazji czy sezonu. Nie posiadając nieograniczonego budżetu mamy szansę na stworzenie sesji zdjęciowej, której jakość nie odbiega od tradycyjnych, realizowanych przez duże marki.
Nie jesteśmy ograniczeni tylko do branży beauty. W współtworzonej przez nas agencja.ai stworzyliśmy z AI także przekąski mięsne, stroje do opery i wiele innych.
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 8–10 kwietnia 2025 roku.
Zapoznaj się także z ofertą organizowanych przez nas szkoleń z zakresu marketingu.