Cezary Lech
Cezary Lech

Instagram Marketing i 25 porad jak zdobywać więcej followersów i like’ów?

Kiedy blisko dwa lata temu Facebook przejmował Instagram za 1 mld dolarów, branżowi eksperci łapali się za głowy. Czym bowiem “banalna” aplikacja zasłużyła sobie na taką wycenę?! Wielu uważało ten krok za fanaberie społecznościowego giganta w stylu: “kto bogatemu zabroni…”.

W ostatnich miesiącach pojawia się coraz więcej sygnałów uzasadniających tę decyzję. Nastolatki coraz częściej rezygnują z Facebooka i przenoszą swoją aktywność w inne miejsca sieci oraz do aplikacji mobilnych. Wśród wymienianych kierunków migracji wskazuje się takie aplikacje jak: Whats App (kupione ostatnio przez Facebooka za 19 miliardów dolarów!), SnapChat, Vine i w dużej mierze właśnie Instagram

Firmy natomiast zaczynają dostrzegać potencjał marketingowy Instagrama, a tego, jak skutecznie promować się na tej platformie, dowiecie się m.in. z poniższego video:

social media sites most popular teens facebook instagram Screen przedstawiający najpoularniejsze serwisy wśród młodych użytkowników sieci społecznościowych, zródło: Business Insider

W dzisiejszym artykule przedstawiam 11 praktycznych porad wspomagających Growth Hackingowy ;) wzrost ruchu z tego kanału.

Wiele trafnych wskazówek dotyczących Instagrama wynotował swego czasu Neil Patel w artykule: The Science of Instagram: How to Get More Followers and Likes, porady dotyczą jednak głównie profili prywatnych użytkowników, ja przygotowałem spis praktycznych wskazówek dotyczących profili firmowych:

1. Na poczatek coś dla fanów SEO – 11 profili z opcja dodania linka :). W opisie profilu umieść link do strony www, jest to link nofollow, pamiętaj jednak, że Instagram jest aktualnie intensywnie indeksowany/kopiowany przez wiele innych serwisów, które często tworzą kopie profili już z linkiem dofollow, powodując wzrost ruchu z tego serwisu.

http://instagram.com/sprawnymarketing (nofollow)
http://iconosquare.com/sprawnymarketing (dofollow)
http://websta.me/n/sprawnymarketing (nofollow)
(tekstowy URL)
(tekstowy URL)
(dofollow)
http://www.instagram24.pl/sprawnymarketing (nofollow)
http://www.enjoygram.com/sprawnymarketing (dofollow)
(nofollow)
http://expdata.com/instagram/user.php?id=427553890 (dofollow)
(nofollow)

[TIP] Podając pełne dane adresowe Twojej firmy w opisie, zwiększysz tzw. Citation Rank, mający znaczenie przy ustalaniu wyników lokalnych.

2. Linkowanie do strony www i produktów – wrzucając na Instagram zdjęcie produktu, pamiętaj, żeby umieścić link do produktu w pierwszej linii opisu. Używaj bardzo “mobilnych” skracaczy linków, typu bit.ly i goo.gl. Link na poziomie aplikacji nie będzie klikalny, jednak stosunkowo łatwo go skopiować/zapamiętać, a następnie wkleić/wpisać w okno przeglądarki i trafić wówczas bezpośrednio do promowanego produktu. Tak to wygląda w praktyce:

stosowanie skracaczy linkow na instagram

[TIP] Zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkowników mobilnych jest link z opisowym, łatwym do zapamiętania urlem (dostępne np. po założeniu konta bit.ly):

bit.ly/1fZU4Sw ➜ bit.ly/crewtshirt

[TIP] Nic nie stoi też na przeszkodzie, aby uruchomić własny firmowy skracacz, jak np.: sprawny.pl lub najbardziej kontrowersyjny przykład skracacza linków, jaki udało mi się znaleźć: kut.as ;)

[TIP] Jeśli zdecydujemy się na skracacz, to warto pamiętać, że jest to doskonała okazja do dodania parametrów śledzących np. przy pomocy Narzędzią tagowania linków Google! To pozwoli Ci lepiej mierzyć konwersje z Instagrama.

3. Tagowanie zdjęć – używaj popularnych tagów, takich jak #love #kiss #cool #funny #cute … #instagood #instacool itp. Top 100 gorących tagów na Instagram znajdziesz na web.stagram.com, najlepiej wyszukać popularne tagi dopasowane do Twojej branży i grupy produktów.

[TIP] Polskim instagramowym mistrzem w tagotwórstwie [to chyba też nowe słowo ;)] wydaje się być AbstrachujeTV

4. Utwórz lokalizację niestandardową, podając adres swojej witryny, i taguj dodawane zdjęcia w utworzonej lokalizacji. Dzięki temu wiele osób jeszcze w głównym feedzie będzie cały czas ,,opatrywać się” z adresem Twojej strony.

[TIP] Warto pamiętać o poprawnej pisowni adresu www – zapisany w całości małymi znakami jest mniej czytelny niż adres zapisany z użyciem kapitalików na początku każdego słowa:
www.SprawnyMarketing.pl

5. Nie zapominaj, że Instagram to także Video – jeśli tworzysz autorskie video, to wskazane jest przygotować osobny kontent z myślą o Instagramie (materiał max. 15 sekund). W tym zakresie doskonałą robotę robi GO PRO:

[TIP] Zarówno zdjęcia, jak i filmy z insta można osadzać w treści stron, korzystając z funkcji Embed, tak, jak zrobiłem powyżej! Pod tym linkiem znajdziesz kilka dodatkowych możliwości osadzenia kontentu z Instagrama.

6. Oprogramowanie PC/MAC do publikowania zdjęć na Instagramie – jeśli prowadzisz działania na Instagramie, to pamiętaj, że jest odpowiednie oprogramowanie zarówno na Mac, jak i na PC, wspierające dodawanie zdjęć – podszywające się pod telefon komórkowy. Znacząco upraszcza cała sprawę i powoduje, że dodanie kolejnego kanału social media w firmie jest praktycznie bezbolesne ;)

[TIP] Jest kilka bardzo przydatnych aplikacji dla osób zarządzających kilkoma kontami lub dużą ilością followersów.

7. Don’t buy followers!! – Pamiętaj, że Instagram należy do Facebooka i prawdopodobnie prędzej czy później FB wdroży podobne mechanizmy jak EdgeRank – kupieni fani szybko znikną albo obniżą widoczność naszych postów.

8. Kontent i Konkursy – czyli co wrzucać na profil? Nie mogą to być tylko zdjęcia Twoich produktów, bardzo dobrze share’ują się cytaty i złote myśli, ew. kontent w stylu “demotywatory”. Zachęcaj też użytkowników do fotografowania i oznaczania profilu sklepu na produktach, które zostaną w nim zakupione, np. poprzez robienie konkursów na najlepsze zdjęcia z Insta, lub za zdjęcia o największej liczbie like’ów.

Abercrombie wzywa do dzielenia się swoimi zdjęciami już w opisie profilu:

[TIP] Pamiętaj o właściwym dla tego kanału Call to action, jak np. “Double Tap…” lub “Spam me with likes…”. PICLAB to natomiast genialna aplikacja do tworzenia własnych grafik z tekstami.

9. System reklamowy Instagram Ads – Pamiętaj, że już wkrótce na Instagramie będzie można wykupić także reklamy i posty sponsorowane.

Więcej na ten temat

[TIP] W praktyce reklamę można kupować już teraz, trzeba się jednak kontaktować bezpośrednio z właścicielami profili lub szukać w Google.

10. Aby wesprzeć rozwój i szybkość przybierania fanów w tym kanale, warto umieścić wtyczkę na stronie www, która będzie wyświetlała nasze ostatnio umieszczone zdjęcia. Kod HMTL do pobrania tutaj, wygląda to np. tak (przykład z theyallhateus.com):

[TIP] Użyj także innych kanałów Social Media do promocji kanału na Instagramie:

[TIP] Pamiętaj, że podczas dodawania zdjęcia na Instagram, możemy z poziomu aplikacji automatycznie umieścić zdjęcie także na portale Facebook, Twitter, Tumblr lub Flickr.

11. Instagramowa Netykieta – Republikując czyjąś fotkę. nie zapomnij wskazać źródła jej pochodzenia, poprzez otagowanie autora @nazwaprofiluzrodla lub – jak to zgrabnie uczyniło abercrombie – wrzucając nazwę źródła na samą fotkę:

how to corectly repost photos on instagram

Czy Instagram ma już skalę w Polsce?

Instagram pół roku temu ogłosił, że przekroczył 200 mln użytkowników, wgrywane zdjęcia idą już w miliardy, specjaliści branżowi głoszą, że stajemy się “społeczeństwem obrazkowym”, a najszybciej rosnąca grupa userów to #selfie mamy 40+ :)

Polskie największe konta mają po 100-170 tys. followersów (Ewa Chodakowska i Jessica Mercedes). Warto jednak pamiętać, że do skutecznej kampanii na Instagramie często wystarczy znacznie skromniejsze dotarcie – jest to związane z tym, że jak na razie serwis w żaden sposób nie filtruje/ogranicza widoczności treści.

Czy moja firma powinna być na Instagramie?

Na to pytanie niezwykle trudno w tej chwili odpowiedzieć. Najszybciej do działań reklamowych – co zresztą naturalne – zaadaptowały Instagram  branże fashion oraz lifestyle. Nieprzypadkowo za przykłady w tym artykule posłużyły mi głownie strony modowe – to właśnie ta branża wydaje się być w tej chwili najmocniejsza na Insta. “Musisz być tam, gdzie Twoi klienci” – zatem jeśli Twoja grupa docelowa jest na Instagramie i masz pomysł na generowanie tam treści, to moim zdaniem zdecydowanie warto już w tej chwili w ten kanał wchodzić. Przykład trudnej branży na Instagramie: General Electric

PS Ostatnio, przechadzając się po poznańskim Starym Browarze, miałem okazję przekonać się, że nawet największe polskie marki już inwestują w social media, w tym także w mniej popularne kanały social takie jak: Pinterest, Instagram, LinkedIn, Twitter czy Google+. W moim przekonaniu największy potencjał wzrostu na 2015 rok kryje się właśnie w w/w serwisach społecznościowych.
Jeśli zatem czujesz, że potrzebujesz wiedzy i wsparcia z social marketingu, to klikaj w logotypy social na poniższej grafice :)

PS 2 Znacie przykłady Instagramowych profili z tzw. “trudnych branż”?!

PS 3 Followujcie nasze jedyne firmowe instagramowe konto
http://instagram.com/sprawnymarketing

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także czterodniowa konferencja I ♥ Marketing & Business oraz organizowanych przez nas 31 szkoleń z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing

  2. Na szczęście nie potrzebuje tego, żeby mieć więcej followersów i lików ale warto było przeczytać jak można to zrobić :)

  3. Cezary Lech

    Ola dzięki za komentarz, też cały czas ucze się Instagrama i Twoj komentarz jest tego najlepszym przykładem :) – poprawię ten punkt.

  4. premiumplus

    Facebook dobrze wie co robi i w co inwestuje. Także mierzy na większego giganta niż jest..

  5. Bartosz

    Dzięki za te rady Cezary, sama obsługa insta jest prosta – trudniejsze jest znalezienie fajnego pomysłu na zdjęcia bo to raczej połowa sukcesu.

  6. Bardzo ciekawy artykuł. Właśnie zamierzam się zarejestrować w instagramie i informacje, o których tu przeczytałem na pewno wykorzystam.

  7. MMANews

    FB w naszym kraju jest bardzo popularny … jednak np Twitter, który na świecie jest hitem u nas raczkuje (i pewnie nic w tym temacie się nie zmieni).
    Jak będzie z instagramem ? czas pokaże – jednak czuję ,ze podzieli w naszym kraju los twittera.

  8. Instagramfan

    Super artykuł, ale nie działa mi dodawanie niestandardowej lokalizacji omawianej w punkcie 4. Owszem dodałam, ale u mnie nie świeci się na niebiesko i nie można w to kliknąć, a normalnie powinno przekierować na stronę, na której widać wszystkie zdjęcia oznaczone w tej lokalizacji. Jak więc mam to zrobić?

  9. Mam pytanie: jak utworzyć lokalizację niestandardową w Instagramie?

  10. Podbijam do pytania o tworzenie lokalizacji niestandardowej.

  11. Ak korzystac z tego SEO gdzie trzeba wejsc??

  12. Michał

    Zapraszamy do sprawdzenia naszej oferty, skutecznego promowania instagrama dla firm – crazyfejm.pl

  13. Cześć, widziałem że na fejmowo jest opcja promowania instagrama (kupuje się pakiety promujące). Sprawdźcie, fajne ceny nawet.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

O autorze

Cezary Lech

Cezary Lech

Content marketer i Specjalista SEO, organizator konferencji I ❤ Marketing oraz Search Marketing Day a także ogólnopolskiego cyklu szkolenia.sprawn...

zobacz więcej artykułów >>