Mateusz Malinowski

AI w SEO, czyli pozycjonowanie 2.0

Znasz to uczucie, kiedy czujesz, że wreszcie jesteś w czymś dobry i nagle ta dziedzina się diametralnie zmienia? Tak jest z AI, które ewoluuje na tyle szybko, że zanim ktoś zdąży pomyśleć, że jest w niej wystarczająco dobry, to już przychodzą nowe zmiany. Dlatego ważne jest, żeby być na bieżąco z nowinkami świata sztucznej inteligencji. A w szczególności tymi dotyczącymi SEO.

Ten artykuł o AI w SEO ukazał się w 22. numerze magazynu sprawny.marketing. Sprawdź ofertę i zamów swoją prenumeratę! ❤️

A jeśli chcesz dowiedzieć się jeszcze więcej na temat przyszłości AI w SEO, przyjdź na konferencję I Love Marketing & Technology, która odbędzie się już 22-24 października w Multikinie Złote Tarasy w Warszawie i obejrzyj wystąpienie Mateusza Malinowskiego pt. „Perplexity AI – przyszłość wyszukiwarek i SEO?”.

Dlaczego AI w SEO ma sens?

Od kiedy pamiętam specjaliści SEO zwykli mówić, że nasza branża jest zmienna i dynamiczna. Częste aktualizacje algorytmów wyszukiwarek, monitoring efektów dzień po dniu, nowe narzędzia… Zderzając się z tak dużą ilością zmiennych czynników, rzeczywiście można tak pomyśleć. Jednak gdy Google przy kolejnej aktualizacji po raz setny odwołał się do tego samego wpisu na swoim blogu (sprzed kilku lat), zacząłem odczuwać pewną monotonię.

Wtedy do gry weszła cała na biało sztuczna inteligencja. Dała kopa rozwojowego wielu branżom, nie tylko SEO czy marketingowi. Dopiero teraz, kiedy realia pracy mogą zmienić się z tygodnia na tydzień, zrozumiałem, co naprawdę znaczy dynamiczna branża.

Szukając informacji o zastosowaniach AI, bardzo spodobało mi się uzasadnienie wykorzystania tej technologii w medycynie. Kiedy idziesz do lekarza z konkretnym problemem, to tylko pod jego kątem zostajesz zdiagnozowany. Jednak jeśli za Twoje wyniki badań i objawy weźmie się AI, to dostaniesz znacznie szerszą diagnostykę. I prawdopodobnie ochroni Cię to przed kolejnymi problemami zdrowotnymi. Innymi słowy, AI pozwala działać w szerszym ujęciu, a nie doraźnie.

Takie myślenie o zastosowaniu AI można wykorzystać również w marketingu i SEO. Różnica jest jedynie taka, że pacjentem jest strona internetowa, a nie człowiek. Wykorzystanie AI w SEO i marketingu nie tylko ma doraźny sens, ale stanowi wręcz ich przyszłość! W erze, gdy algorytmy wyszukiwarek są coraz bardziej skomplikowane i zmienne, AI umożliwia dynamiczne dostosowywanie się do tych zmian, przy okazji przyspieszając proces optymalizacji działań i zwiększając efektywność naszej pracy.

To, co kiedyś wymagało wielu godzin pracy, teraz może zostać wykonane znacznie szybciej. A to pozwala specjalistom SEO skupić się na bardziej strategicznych zadaniach. Mimo że AI dotyczy głównie tworzenia treści, to powstające ciągle narzędzia pozwalają wychodzić jeszcze dalej.

PORADA

Możemy wykorzystać sztuczną inteligencję na różnych etapach projektu – od researchu fraz, przez klasteryzację, wspomniany content, po linkowanie wewnętrzne czy analizę optymalizacji treści konkurencji. W rezultacie AI ułatwia tworzenie strategii SEO oraz wpływa na jej kompleksowość.

Jak będzie wyglądała przyszłość SEO AI?

Zanim przejdziemy do praktycznych porad dotyczących zastosowania AI w SEO, musimy nakreślić sobie wpływ tych zmian na środowisko, w którym widoczne są efekty pozycjonowania, oraz odpowiedzieć na pytanie, dokąd zmierzamy (lub dokąd chciałbym, żebyśmy zmierzali), korzystając z AI.

AI Overviews, czyli nowy Google

W maju 2023 Google pokazał, jak będą wyglądały wyniki wyszukiwania wykorzystujące AI. Pierwotnie określił je terminem Search Generative Experience (SGE), by na premierze rok później zmienić nazwę na AI Overview (AIO). Jest to koncepcja zaprezentowana podczas konferencji Google I/O, która ma zasadniczo zmienić sposób, w jaki korzystamy z wyszukiwarki Google. AIO ma przedefiniować zasady, na jakich strony internetowe pozyskują ruch organiczny i płatny.

Pomimo początkowych obaw, że AIO może wyeliminować organiczny ruch, wszystko wskazuje na to, że SEO nie zniknie, ale będzie ewoluować w coś nowego. Ważnym elementem w tym kontekście jest pokazywanie źródeł, z których Google czerpie, tworząc odpowiedź. Przypuszczać więc można, że niebawem w raportach SEO może pojawić się nowa sekcja – ruch AIO.

W praktyce będzie to wyglądało tak, że do interfejsu wybranych wyników wyszukiwania dodane zostanie pole, które znajdzie się nad pozostałymi wynikami wyszukiwania. Nie będzie ono pojawiało się pod każdą frazą, a tylko tam, gdzie Google uzna, że dostarczy użytkownikowi lepsze informacje niż tradycyjne wyniki wyszukiwania. Obok tekstowej odpowiedzi wygenerowanej przez AI użytkownik dostaje również linki w różnych formach, np. ramek z polecanymi artykułami. Po wdrożeniu pierwszej wersji w USA Google planuje premiery w kolejnych krajach, tj. Wielka Brytania czy Indie.

AI overview
AI Overviews, czyli zmiany w wynikach wyszukiwania Google

W jakim kierunku będą rozwijały się narzędzia AI?

W jakim kierunku będą rozwijały się narzędzia AI, pokazuje ChatGPT, który przeszedł drogę od narzędzia „zgadującego” odpowiedzi do użytecznego asystenta podłączonego do internetu. Skutkuje to pojawieniem się dwóch nowych możliwości. Pierwsza to przeszukiwanie sieci w celu pozyskania jak najaktualniejszych informacji. Wcześniejsze modele językowe nie miały takiej funkcjonalności, kończąc swoją „wiedzę” na 2021 r. To ważna informacja dla osób tworzących content przy użyciu tego narzędzia.

Pod kątem SEO ważniejsza jest jednak druga funkcjonalność — wtyczki. To aplikacje wewnątrz ChatGPT, które potrafią efektywnie realizować zadania, z którymi standardowa wersja nie dawała sobie rady. I mimo, że do konkretnych zadań często wybieram dedykowane narzędzia AI, to w jasny sposób pokazuje to kierunek rozwoju narzędziownika SEOwca.

Jak to wpłynie na naszą pracę?

Te funkcjonalności mają za zadanie jedno — automatyzację części zadań specjalistów. To oznacza znaczącą zmianę w codziennych zadaniach specjalistów SEO, z kilku kluczowych powodów:

  1. Po pierwsze, przyspieszy realizację prostych zadań. Wiele zadań, które do tej pory były wykonywane ręcznie, takich jak tworzenie tagów title i description, rozbudowa contentu, teraz mogą być zautomatyzowane z pomocą AI. To pozwoli specjalistom SEO skupić się na bardziej złożonych aspektach pracy.
  2. Po drugie, zwiększy effort. Dzięki AI specjaliści SEO mogą realizować więcej zadań w tym samym czasie. Sztuczna inteligencja może przetwarzać dane i generować wyniki znacznie szybciej niż człowiek. Oznacza to, że specjaliści SEO mogą poświęcić na dany projekt więcej czasu lub efektywniej zarządzać większą liczbą projektów jednocześnie.
  3. Po trzecie, umożliwi większą kontrolę nad procesem. Dzięki możliwościom, które dają nam narzędzia AI, specjaliści SEO będą mniej zależni od czynników ludzkich, a co za tym idzie będą mieli większą kontrolę nad efektami. Wprowadzenie AI do SEO oznacza więc nie tyle zastąpienie specjalistów, co raczej usprawnienie ich pracy i umożliwienie im skupienia się na strategicznych i kreatywnych aspektach swojej roli. W rezultacie dzięki wykorzystaniu AI praca specjalistów SEO staje się bardziej efektywna i skuteczna.

Ciemna strona mocy

Jest jednak druga strona medalu, czyli zagrożenia płynące z rozwoju technologii. W przypadku rozwijających się na naszych oczach czatbotów, takich jak ChatGPT czy Bing Chat, dostrzec można pewną niepokojącą tendencję. Mimo że wykorzystanie tych narzędzi przynosi wiele korzyści, mogą one niekiedy generować informacje, które nie są prawdziwe. Zjawisko to, określane mianem „halucynacji AI”, staje się przedmiotem intensywnych badań i działań zaradczych ze strony twórców ChatGPT. Wynika ono ze sposobu działania sztucznej inteligencji.

W uproszczeniu modele te, wykorzystując statystykę, dobierają najbardziej prawdopodobne słowa, które powinny pojawić się w danej sekwencji. Halucynacje są efektem braku wystarczającej ilości danych do nauki. AI, nie mając odpowiednich źródeł informacji, sięga po dane z innych zbiorów, aby spełnić oczekiwania użytkownika.

Trzeba jednak zaznaczyć, że halucynacje nie są celem samym w sobie — są raczej niechcianym skutkiem ubocznym działania algorytmów. OpenAI, będące twórcą ChatGPT, dąży do eliminacji tego problemu. Do tej pory modele językowe były trenowane za pomocą systemu nagród, który premiował udzielenie poprawnej odpowiedzi. Nowe podejście do szkolenia AI polega na wykorzystaniu systemu nagród na pośrednich etapach szkolenia, co ma doprowadzić do lepszego zrozumienia i interpretacji zadań przez AI.

Dodatkowo treści tworzone przez sztuczną inteligencję mogą zawierać błędy gramatyczne (patrz grafika w akapicie „Tworzenie treści a treść promptu”) czy stylistyczne.

PORADA

Dobrze jest w procesie zaplanować proofreading. Warto też sprawdzać linki podawane jako źródła, gdyż zdarzyło się kilkukrotnie, że otrzymałem odnośniki do nieistniejących serwisów.

Fundamenty dobrego SEO

Kiedy wiemy już, z czym to AI się je, możemy przejść do świadomego wykorzystania narzędzia w zadaniach pozycjonujących witryny. Podstawowym krokiem dobrze zaplanowanego procesu SEO jest research fraz kluczowych, a następnie ich klasteryzacja, czyli pogrupowanie ich wokół konkretnych cech i ułożenie drzewa kategorii.

Teoretycznie moglibyśmy wykorzystać ChatGPT do pierwszego etapu tego zadania. W końcu model ten jest w stanie generować nowe, unikalne treści na podstawie podanego mu tematu, a to mogłoby pomóc w identyfikowaniu nowych fraz i słów kluczowych związanych z danym tematem.

W praktyce jednak ChatGPT nie jest w stanie samodzielnie przeprowadzać pełnego researchu fraz, ponieważ nie ma dostępu do danych na temat popularności poszczególnych słów kluczowych i zapytań w wyszukiwarce Google’a. Takie informacje są kluczowe do efektywnego researchu fraz i ich klasteryzacji, tak więc propozycja z tego narzędzia może być jedynie początkiem dla zadania, jakim jest analiza fraz kluczowych.

AI w SEO
Propozycje fraz z ChatGPT są jedynie początkiem dla zadania, jakim jest analiza słów kluczowych

Co zrobić, żeby uniknąć wydłużenia tego procesu?

Tutaj z pomocą przychodzi narzędzie o nazwie Keyword Insights. Pozwala ono na generowanie setek powiązanych słów kluczowych na podstawie pojedynczej frazy, a następnie klasteryzuje je w grupy tematyczne.

Dodatkowo, dla języka angielskiego, Keyword Insights jest w stanie określić intencje wyszukiwania użytkowników na podstawie analizy wyników wyszukiwania Google’a, a to umożliwia tworzenie bardziej precyzyjnych i efektywnych strategii SEO. Narzędzie to oferuje też funkcję tworzenia obszernych briefów treści, które mogą pomóc w planowaniu i tworzeniu artykułów zoptymalizowanych pod kątem SEO.

analiza fraz kluczowych

Programmatic SEO

Na tym możliwości AI w SEO się nie kończą. Sztuczna inteligencja może być wykorzystana do zyskującej na popularności strategii pozycjonowania, którą jest programmatic SEO. Polega ona na tworzenia wielu zoptymalizowanych pod kątem SEO stron internetowych naraz, wykorzystując schematyczne frazy kluczowe. Celem jest pomoc witrynie w zwiększaniu ruchu i zysków, czyniąc odpowiednie strony łatwo dostępne dla potencjalnych klientów, ale na dużą skalę.

Przykładem wykorzystania programmatic SEO jest TripAdvisor, który generuje strony dla wielu kombinacji usług i miejscowości, które są zarejestrowane na ich platformie. Jeśli ktoś wpisze w Google’a np. „restauracja Katowice”, TripAdvisor będzie miał stronę specjalnie dla tego zapytania, prezentującą ranking najlepszych restauracji w Katowicach.

Programmatic SEO pozwala na skalowanie serwisów pod kątem SEO, generując dużą liczbę stron, gdzie każda jest zoptymalizowana dla unikalnego zestawu słów kluczowych. Jednakże ważne jest, aby pamiętać, że nie każda firma może skorzystać z tej strategii. Zawartość na stronie musi być istotna i pomocna, a utrzymanie dużej liczby podstron może prowadzić do marnowania crawl budget.

AI content is king

Kiedy wiemy, jakie podstrony należy zoptymalizować pod kątem dopasowanych fraz, przechodzimy do tworzenia contentu. Jest to element, który sztuczna inteligencja zrewolucjonizowała najbardziej, przynosząc ze sobą szereg korzyści dla strategii SEO. Poniżej znajdziesz propozycje wykorzystania technologii na kolejnych etapach realizowania treści na strony www.

1 Content plan

Zaczynamy od content planu. Sztuczna inteligencja może być nieocenionym narzędziem przy tworzeniu planu treści na bloga. ChatGPT umożliwia identyfikację najważniejszych tematów i trendów, które mogą przyciągnąć czytelników. AI może pomóc w planowaniu treści, które są nie tylko atrakcyjne dla czytelników, ale także w optymalizacji treści pod kątem fraz kluczowych, zwiększając widoczność strony w wynikach wyszukiwania.

Dodatkowo AI potrafi dobrze podzielić frazy na silosy tematyczne, co pod kątem SEO pozytywnie wpływa na dalszą dystrybucję mocy SEO w obrębie serwisu.

content plan chatgpt

2 Dobry nagłówek: click-worthy title

Skoro mówimy o atrakcyjności treści, to pierwszym elementem decydującym o tym jest tytuł. Wszyscy znamy kolorowe, clicbaitowe hasła przykuwające naszą uwagę. W tym przypadku również staramy się zachować element tajemniczości, ale tytuł ma wskazywać na profesjonalizm treści. W tym kontekście świetnie sprawdzą się prompty zlecające stworzenie tzw. click-worthy titles.

AI w SEO

3 Brief contentowy

Chcąc zrealizować wybrany temat na jak najwyższym poziomie, warto zacząć od briefu contentowego. Może on posłużyć zarówno do dalszego tworzenia tekstu z AI, jak i przesłania go do copywritera. ChatGPT na podstawie Twojego inputu może zaproponować nie tylko cel wpisu, grupę docelową czy styl, ale również strukturę takiego artykułu. Dzięki temu stanowi wyczerpujący opis planowanej treści.

AI w SEO

4 Tworzenie treści a treść promptu

Wszystko zaplanowaliśmy, przechodzimy do realizacji tekstu. O tym, że AI tworzy dobre treści, wszyscy wiedzą. Jednak nie wszyscy wiedzą, lub chcą wiedzieć, że mamy realny wpływ na tekst przez nią tworzony. Kluczowe dla efektu końcowego jest to, co dodamy w prompcie. Musi być wyczerpujący i spójny, a dotyczy to nie tylko zawartości merytorycznej, ale nawet stylu pisania. Prosty zapis pozwoli, by tekst był np. napisany w stylu Mistrza Yody.

AI w SEO

5 Optymalizacja treści pod SEO

Jeśli chcemy, by ChatGPT tworzył tekst w oparciu o konkretne wytyczne pod kątem SEO, to również muszą się one znaleźć w prompcie. Musisz zaznaczyć rozmieszczenie, odmianę czy liczbę słów kluczowych. Prompty typu „popraw tekst pod kątem SEO” nie zadziałają, gdyż są zbyt mało precyzyjne.

Znacznie lepszym rozwiązaniem będzie połączenie narzędzi SurferSEO i Jasper.ai. Pierwszy z nich analizuje wyniki wyszukiwania dla wybranej frazy kluczowej i zwraca użytkownikowi informację, jak długi tekst powinien stworzyć, ile powinien mieć śródtytułów, jakie frazy należy użyć w treści.

Drugi natomiast jest typowym narzędziem do edycji i tworzenia treści z wykorzystaniem AI. Narzędzia te połączyły swoje siły, dzięki czemu posiadając subskrypcję obu, w jednym oknie możemy korzystać z dobrodziejstw tego rozwiązania, mając pełną kontrolę w optymalizacji treści pod kątem SEO.

surferseo i jasper.ai
Połączenie SurferSEO i Jasper.ai przydaje się w optymalizacji treści

PS Przeczytaj też artykuł Justyny Bakalarskiej: AI w tworzeniu treści.

AI w SEO: co poza treściami?

SEO to nie tylko content. W czym jeszcze może nam pomóc sztuczna inteligencja? W pierwszej kolejności warto zwrócić uwagę na fragmenty rozszerzone Schema.org. Na podstawie wytycznych ChatGPT potrafi sczytać i dopasować poszczególne informacje, zwracając nam np. gotowy rich snippet product. Jest w stanie poradzić sobie również ze stworzeniem dyrektyw hreflang czy pliku robots.txt.

AI w SEO

Wykorzystanie AI w SEO – czy warto?

Świadome wykorzystanie sztucznej inteligencji w pracy specjalisty SEO jest jak wygodne zawieszenie we francuskim aucie — przez cykliczne zadania przejeżdżamy znacznie wygodniej, ale musimy liczyć się z notorycznie powtarzającymi się usterkami. Technologia rozwija się bardzo szybko i możemy liczyć, że pod koniec roku będziemy w zupełnie innym miejscu niż obecnie. Jednak na ten moment AI ma być naszym asystentem, a nie wykonać pracę za nas.

A jeszcze więcej na temat zmian algorytmów wyszukiwarek, optymalizacji treści na stronach internetowych, aby zwiększyć widoczność swojej marki w wynikach wyszukiwania czy wykorzystania sztucznej inteligencji w procesie pozycjonowania strony, dowiesz się na szkoleniu SEO: pozycjonowanie i link building.

czytaj także

Kompletny przewodnik po link buildingu w 2024 roku

Mateusz Malinowski

O autorze

Mateusz Malinowski

SEO Director Od 2016 roku prowadzi działania SEO w Fabryce Marketingu. Specjalizuje się w tworzeniu kompleksowych strategii SEO (rynek krajowy i ...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

     

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz