W Google Ads istnieje ścisłe powiązanie między czasem poświęconym na optymalizację konta a wynikami. Jeśli tylko dobrze znasz możliwości automatyzacji Twojej pracy i możliwości systemu, kampania, na którą poświęcasz więcej czasu, zagłębiając się w analizę wyników oraz podejście kreatywne do reklam, ma znacznie większą szansę na sukces. Wynika to z prostego rachunku: to właśnie te elementy, które najczęściej może zaniedbać Twoja konkurencja.
Ten artykuł Krzysztofa Marca, z którego dowiesz się, jak tworzyć skuteczne teksty reklamowe w Google Ads, ukazał się w 16. numerze magazynu sprawny.marketing. Sprawdź ofertę i zamów swoją prenumeratę! ❤️
1. Lepsze reklamy w Google Ads to tańsze reklamy
Już na pierwszy rzut oka parametry, od których zależy koszt Twojej reklamy, pokazują, że to właśnie tekst reklamy w Google Ads ma wpływ na każdy z nich. Trzy podstawowe składniki Wyniku jakości opierają się bowiem na:
- trafności reklamy,
- przewidywalnym współczynniku klikalności,
- jakości strony docelowej.
Dobrze napisana reklama – powiązana ze słowem kluczowym, zachęcająca do kliknięcia i wyróżniająca się spośród innych – sprawia, że dwa pierwsze czynniki masz gotowe. Przemyślana strategia wyróżniania się i kontynuowanie przekazu reklamy na stronie docelowej to klucz do idealnej jakości strony docelowej.
Podsumowując: reklama potrafi odegrać kluczową rolę i mieć spory wpływ na koszt kliknięcia, ale dobrze napisana i przemyślana reklama może mieć wpływ na cały biznes i strony docelowe.
2. USP, czyli wyróżnij się albo zgiń
Unique Selling Proposition, czyli unikalne cechy oferty, to coś, co powoduje, że ten sam produkt, który sprzedaje wiele innych firm, Twój idealny klient kupi właśnie u Ciebie. Kupujemy w danym miejscu z różnych powodów: od prestiżu, przez cenę, po zwyczajny fakt, że to jedyne miejsce z danym produktem, jakie znamy.
W internecie reguły gry się zmieniają. Google podaje nam dziesiątki miejsc, wiele marek jest dla nas nowych, a prestiż zastępowany jest przez wygodę, niezawodność czy opinię innych użytkowników sieci.
PORADA
Tworząc idealne USP w reklamie, musisz stworzyć coś, co wyróżnia biznes, nie jest łatwe do powielenia i faktycznie rozwiązuje jakiś problem Twojego klienta. Możesz również myśleć negatywnie: jakie są główne problemy z produktami czy usługami w Twojej branży i zmienić je na plusy Twojego biznesu. Warto pamiętać, że bez umiejętności słuchania klientów i wczucia się w ich potrzeby (voice of the customer) nie jesteś w stanie napisać dobrego USP.
Na poniższych ilustracjach zobaczysz przykłady USP znalezione w sieci. Pomyśl, jak reklamy innych dentystów wypadają przy tej o 22:00, kiedy kogoś zaczął przed snem boleć ząb. Małe odkurzacze są słabe i głośne? Już nie. Co sprawiało największe problemy przy analizie słów kluczowych? Grupowanie ich? Tym w takim razie wyróżni się trzeci reklamodawca.
Chcesz napisać idealne USP, kreatywne CTA albo odnieść się do liczb używanych przez konkurencję? Zacznij cały proces od jej analizy.
- Raport Analiza aukcji konta Google Ads pokaże Ci dla każdego słowa kluczowego, z kim tak naprawdę ścierasz się w wynikach wyszukiwania.
- W narzędziu SEMrush podejrzysz teksty reklamowe dowolnej domeny, a nawet reklamowane produkty w Shopping Ads oraz reklamy z sieci reklamowej Google.
- Wpisz słowa kluczowe w Google, możesz dodatkowo skorzystać z trybu incognito. Nie ograniczaj swojej analizy tylko do reklam, bo Twoją konkurencją są również wyniki organiczne.
- Potrzebujesz więcej inspiracji? Przejrzyj reklamy swojej branży w innych dużych miastach oraz za granicą.
3. CTA, czyli wezwanie do działania
Reklamy z dobrym CTA mają nie tylko lepsze wyniki w CTR, ale potrafią przyciągać więcej właściwych klientów. CTA działa najlepiej, jeśli zawiera w sobie np. przyszłe korzyści. Najprościej zobrazować to na przykładzie: dziecko możesz przywołać np. słowami „chodź tu” lub „chodź tu, mam dla ciebie czekoladkę”. Możesz to również zrobić źle, wołając: „chodź tu, bo siedzi na tobie osa” i wprowadzając niepotrzebną panikę – właściwie nie wiesz, gdzie pobiegnie takie dziecko. Tak może zadziałać CTA, które wymaga zbyt dużego zaangażowania.
Komunikat „kup wybielanie zębów” skierowany do osoby, która dopiero szuka informacji na ten temat, może spowodować pominięcie Twojej reklamy na rzecz takiej, która mówi: „Dowiedz się więcej i poznaj wolne terminy”.
Nie zapominaj, że proste i oczywiste wezwania do działania możesz wykorzystać po prostu na poziomie rozszerzeń reklam, a dokładniej rozszerzeń linków do podstron.
Tworząc reklamę w Google Ads, sprawdź również, czy Twój przekaz nie zawęża przypadkowo grona potencjalnych odbiorców. Zauważ, że większość użytkowników Google może nie mieć negatywnych doświadczeń z inną agencją, szukają po prostu skutecznego rozwiązania. Przekaz negatywny w tym przypadku musiałby mieć bardzo dokładny kontekst, aby być skutecznym.
4. Cyfry w reklamach
Ciekawe zmiany zachowania użytkowników obserwuję, stosując daty, ceny oraz liczby w tekście reklamy w Google Ads. Przyciągają one uwagę i skupienie użytkownika, wyróżniając się ze zwykłego tekstu. Dobrze użyte mogą mocno wpłynąć na klikalność reklamy.
PORADA
Zastanów się, czy Twoja reklama nie zyska na aktualności, jeśli odniesiesz się do bieżących dat („Kolekcja jesień 2021”) lub swojego doświadczenia („Od 20 lat na rynku nieruchomości”).
Weź również poprawkę na to, że doświadczenie czy wielkość firmy możesz opisać również liczbą pracowników, zadowolonych klientów czy prostym „wstawiliśmy już 7000 implantów”. Innym pomysłem jest wskazywanie dużego wyboru produktów, usług. W przykładowym teście możesz porównać efektywność reklamy z po tym: „kilkaset produktów” vs. „ponad 400 produktów”.
Kopalnią pomysłów jest użycie cen w reklamie. Zachowaj ostrożność w sytuacji, kiedy kwota podana w reklamie mogłaby wprowadzać w błąd. Rozczarowany użytkownik, który dowie się o wysokich kosztach wysyłki czy dodatkowych kosztach już na stronie docelowej, często opuści ją poirytowany.
Testuj różne rozwiązania – ceny w sklepach z 9 lub 7 na końcu nie wzięły się znikąd. Cena 97 zł / 99 zł może dawać lepszy efekt niż 100 zł. Odwrotnie przemyśl wszelkiego rodzaju zniżki i bonusy. Czasem zniżka 3% nie wygląda atrakcyjnie, ale jeśli jest podana jako konkretna kwota, np. 50 zł taniej, będzie przyciągała użytkowników.
PS Więcej informacji na temat strategii ustalania cen znajdziesz w tym artykule.
5. Skuteczne teksty reklamowe w Google Ads: wykorzystaj emocje
Sekretnym składnikiem najlepszych reklam są emocje. Nawet w tak krótkiej i lapidarnej formie reklamowej jesteś w stanie wzbudzić konkretne odczucia u użytkownika. Przykład: „Zaszczep psa” vs. „Nie ryzykuj i zaszczep Twojego pupila przed sezonem na kleszcze” sprawia, że możesz poczuć się winny, nie dbając o zdrowie swojego psa. Dodatkowo przykład ten zawiera zwrot bezpośredni oraz wymaga dokształcenia się, kiedy jest sezon na kleszcze – najlepiej po kliknięciu w reklamę.
Testuj różne podejścia: złość, niesmak, afirmacja czy strach mogą mocno wpływać na użytkownika. Jeden z lepszych przykładów, jakie podają w tym zakresie Perry Marshall i Larry Kim, pokazywał wzrost liczby rozmów telefonicznych o 170% po zmianie nagłówka „Wcześnie wykrywając nowotwór, masz 100% szanse na przeżycie” na „Tylko 5% kobiet przeżyje 5 lat z za późno wykrytym nowotworem”.
Badacze ci proponują ćwiczenie, które pozwoliłem sobie uprościć następująco: zastanów się, co i jak mówiłby o Twoim produkcie Twój największy fan/przyjaciel i równolegle sprawdź, co o danej branży/produktach powie jej największy wróg. Wyróżnij u siebie plusy, czyli to, co w produkcie kocha jej fan. Podobnie zmień na swoje plusy te elementy, których w podobnych biznesach nienawidzą ich wrogowie. W efekcie powstaną proste elementy reklam, takie jak „Leczenie zębów bez bólu i stresu”, „Marka, którą pokochały tysiące polskich mam” czy „Bezpieczne zabawki wyłącznie europejskiej produkcji”.
Zauważ, że dobry tagline (czyli slogan pojawiający się w okolicy logo) będzie również ciekawym elementem reklamy, jeśli dobrze wyjaśnia, czym zajmuje się firma, i zawiera w sobie dodatkowe wyróżniki. Jednym z moich ulubionych jest „Serwery z dodatkiem… świętego spokoju”. Kupujesz usługę (serwer), ale również to, co w hostingu najważniejsze: brak problemów, spokój.
6. Stale testuj swoje pomysły
Google Ads to bardzo dynamiczny system, dlatego staraj się mieć stały plan testów w poszukiwaniu idealnej reklamy. Zwróć uwagę, że wysoki CTR nie zawsze będzie oznaczał wysoką konwersję z danej reklamy. Wręcz przeciwnie, niektóre reklamy skuteczniej przyciągną użytkowników, którzy nigdy nie staną się klientami.
PORADA
Najprostsze testy przeprowadzisz w ramach reklamy elastycznej, gdzie możesz stosować różne nagłówki i treści reklam w ramach jednej kreacji. Google będzie szacować możliwe efekty, uzupełni je zebranymi danymi i wyświetli użytkownikowi finalnie najlepsze połączenie zdefiniowanych elementów reklamy.
W przypadku reklam tekstowych w Google Ads pamiętaj, aby weryfikować swoje założenia, zestawiając reklamę ze słowami kluczowymi. Jeśli analizujesz wynik reklamy, patrząc na całą grupę reklam, widzisz tylko sumę danych dla reklamy i wszystkich słów kluczowych, dla których się wyświetlała. Pod wideo zamieszczonym niżej znajdziesz informacje, jak stworzyć raport, który pomaga w sprawdzeniu, jak konkretna reklama działała w połączeniu z konkretnym słowem kluczowym.
To dopiero początek drogi do idealnej reklamy. Twojego jednorożca możesz odkryć przypadkiem, ale równie dobrze może to wymagać od Ciebie popracowania nad całą koncepcją wyróżniania się przez markę czy reklamowanego produktu.
Jak widzisz, przygotowanie doskonałej reklamy potrafi wpłynąć na wszystkie trzy elementy Wyniku jakości: przewidywany CTR, trafność reklamy oraz jakość strony docelowej. A TUTAJ znajdziesz listę dodatkowych pomysłów na ulepszanie reklam.
Potrzebujesz więcej pomysłów? W takim razie sprawdź poniższą checklistę:
- Zadbaj o występowanie słowa kluczowego w reklamie dla zwiększenia CTR.
- Zwracaj się bezpośrednio do użytkownika.
- Odnieś się do bieżących wydarzeń.
- Jasno wskaż korzyści płynące z wybrania Twojej oferty.
- Wyróżnij się objętością reklamy na tle swojej konkurencji.
- Twórz nagłówki i opisy w formie pytanie – odpowiedź.
- Zastosuj dowód społeczny czy fragment referencji w reklamie.
- Wyróżnij się wizualnie za pomocą nietypowych zabiegów, takich jak: powielenie (słowo kluczowe x2), bezpośrednio (dla Ciebie i Twoich bliskich), na czasie (wiosenna promocja), korzyści (odpoczywaj, a my posprzątamy), krótko (krótkie reklamy), pytania (szukasz idealnego czajnika?), dowód (poleca nas 9 na 10 dentystów), wizualnie (#FeelFREE).
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.
Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!