Facebook (Meta) Ads dostarcza coraz bardziej zaawansowane możliwości reklamowe dla niemal każdej branży na rynku. Umiejętne dobranie celu reklamowego do kampanii pozwala pozyskiwać wartościowe leady dla branż zajmujących się np. sprzedażą mieszkań, szkoleń, a nawet samochodów. Zobacz, jak mogą Ci w tym pomóc kampanie Facebook Lead Ads!
Co to jest Facebook Lead Ads?
Zacznijmy jednak od początku – co to jest Facebook Lead Ads? Są to kampanie na Facebooku kierujące użytkownika do formularza dostępnego wewnątrz struktury serwisu tego medium społecznościowego. Dzięki temu reklamodawcy nie muszą kierować użytkowników na specjalne strony typu landing page, a cały proces – od zainteresowania ofertą po kontakt i finalny zakup produktu – mogą uruchomić, korzystając z Facebook Ads.
Zaletą tego rodzaju kampanii jest możliwość tworzenia zarówno prostych, jak i bardzo rozbudowanych formularzy. Budując odpowiednio lejek sprzedażowy, reklamodawcy są w stanie pozyskiwać wartościowe leady, które mogą zawierać takie informacje, jak: imię i nazwisko, numer telefonu, oczekiwania odnośnie do produktu (np. model samochodu) czy proponowana data kontaktu.
O czym pamiętać, tworząc formularz?
Po pierwsze, planując kampanie Facebook Lead Ads, warto wziąć pod uwagę pewną zależność. Często zdarza się, że każde kolejne pole w formularzu – czy to pytanie odnośnie do oferty, czy prośba o podanie dokładniejszych danych osobowych – zniechęca potencjalnego klienta do jego wypełnienia. Sam formularz składa się z kilku etapów. Na potrzeby tego wpisu pod analizę zostały wzięte trzy z nich: Wprowadzenie, Pytania, Zakończenie.

1. Wprowadzenie
W pierwszym etapie konieczne jest poinformowanie potencjalnego klienta, czego dotyczy oferta i przede wszystkim – w jakim celu pozyskiwane są jego dane. Jak może być skonstruowany tekst wprowadzający do formularza? Na przykład tak: „Rozpoczęła się Wyprzedaż Rocznika w salonie samochodowym XYZ. Szukasz samochodu dostępnego od ręki? Wypełnij formularz, a konkretnie w tej sprawie skontaktuje się z Tobą nasz doradca klienta, aby porozmawiać o autach dostępnych w naszym salonie. Nie będziemy wykorzystywać Twoich danych w innym celu”.
Ta z pozoru prosta informacja jednoznacznie wskazuje potencjalnemu klientowi, dlaczego prosisz go o podanie numeru telefonu oraz w jakim celu ten numer zostanie wykorzystany.
2. Pytania
Na tym etapie reklamodawcy mają możliwość zadać serię pytań (zamkniętych lub otwartych) poprzedzających wprowadzenie danych kontaktowych. Potencjalnego klienta warto zapytać o jego oczekiwania (potrzeby) względem produktu, np.: „Kiedy planujesz zakup mieszkania?”, „Jaki metraż mieszkania Cię interesuje?”, „Jesteś zainteresowany ofertą dla klienta indywidualnego czy prywatnego?”.
PORADA
Zadanie konkretnych pytań w formularzu nie tylko pozwala odrzucić formularze wypełnione przez przypadkowe osoby, ale przede wszystkim dookreśla potrzeby potencjalnego klienta i ułatwia późniejszą pracę działów call center. Ci jeszcze przed wykonaniem połączenia telefonicznego wiedzą, jakie są wstępne potrzeby zainteresowanych.
3. Zakończenie
Jak zostało wspomniane, zbyt wiele pozycji w formularzu zniechęca potencjalnego odbiorcę reklamy do pozostawienia swoich danych. Prowadząc kampanie Facebook Lead Ads, należy testować różne warianty formularza, a następnie oceniać ich skuteczność. Dane te mogą być pomocne przy optymalizacji dalszych działań.

Jak dodatkowo poprawić skuteczność kampanii?
Oprócz wspomnianych praktyk kluczem do prowadzenia skutecznych kampanii jest czas „podjęcia” kontaktu przez dział handlowy. Odwlekanie tej decyzji jest główną przyczyną opinii, że „Lead Adsy nie sprzedają”. Najczęściej dotyczy to jednak przypadków, kiedy handlowiec (lub pracownik działu call center) kontaktuje się z potencjalnym klientem po 2–3 dniach (a nawet później) od momentu wypełnienia formularza. W takiej sytuacji powodzenie kampanii graniczy z cudem. Optymalny czas na podjęcie kontaktu to kilkanaście minut (lub szybciej).
Aby zwiększyć skuteczność kampanii, możesz wykorzystać narzędzia do automatyzacji marketingu (np. Zapier czy Make), które integrują się z coraz większą liczbą usług. Są proste w użyciu, a zarazem stosunkowo niedrogie. Oferują one subskrypcyjny model płatności (od kilkudziesięciu do kilkuset złotych miesięcznie). Wspomniane narzędzia potrafią niemal w całości zautomatyzować procesy, które uruchamiają się w momencie wypełnienia formularza przez potencjalnego klienta. Poniżej przykład takiej automatyzacji dla branży automotive (sprzedaż samochodów):
- Potencjalny klient wypełnia formularz Lead Ads i otrzymuje e-mail z podziękowaniem.
- Przedstawiciel działu handlowego w salonie samochodowym niemal natychmiast otrzymuje e-mail z danymi kontaktowymi potencjalnego klienta (np. imię, numer telefonu) oraz informacją, że ma 20 minut na podjęcie kontaktu.
- Dodatkowo w wysłanej wiadomości e-mail znajduje się link do tabeli, w której handlowiec znajdzie wykaz wszystkich kontaktów z trwającej kampanii (może też robić tam notatki i oznaczać skuteczność pozyskanych kontaktów).
- Ponadto, jeśli system CRM salonu samochodowego na to pozwala, lead przypisywany jest do konkretnego handlowca.
- Klienci korzystający z oprogramowania do zarządzania projektami – np. Asana – mogą liczyć na utworzenie zadania przypisanego do konkretnego handlowca.
Teraz wyobraź sobie, jak wyglądałby proces przekazania leada bez tej automatyzacji i przede wszystkim zastanów się – ile zająłby czasu? Zakładając nawet optymistyczny scenariusz, w którym pobranie kontaktu z Facebooka, wysłanie wiadomości e-mail z podziękowaniem do potencjalnego klienta, następnie przekazanie jego danych do działu handlowego, założenie „szansy sprzedażowej” w systemie CRM i przypisanie do handlowca zadania wygenerowałyby 5–10 minut per lead, to przy skali dziesięciu kontaktów dziennie czas pracy wynosiłby 50–100 minut z 480-minutowego dnia pracy.
Przeliczając to na cały miesiąc, moglibyśmy mówić już o 1000–2000 minutach, czyli nawet 30 godzinach pracy, które można zautomatyzować dzięki odpowiednim do tego narzędziom, a zaoszczędzone godziny wykorzystać na inne działania zwiększające sprzedaż.
W jakich jeszcze przypadkach warto wykorzystać zautomatyzowane kampanie Lead Ads?
Jednym z celów kampanii promującej e-booka może być pobranie tzw. lead magnet, czyli np. możemy oferować darmowy rozdział publikacji, który może otrzymać potencjalny klient, w zamian za wypełnienie formularza i pozostawienie swojego adresu e-mail. Jak zaplanować taką kampanię, wykorzystując możliwości automatyzacji? Użytkownik, widząc reklamę e-booka, klika w nią, a następnie otrzymuje informację, że istnieje możliwość bezpłatnego zapoznania się z pierwszym rozdziałem publikacji.
Wystarczy jedynie wypełnić formularz, a na wskazany e-mail zostanie wysłany link. W tym przypadku możliwy do wdrożenia jest następujący scenariusz: użytkownik wypełnia formularz, podając swoje imię i adres e-mail –> na wskazany adres e-mail zostaje wysłany spersonalizowany e-mail z podziękowaniem oraz linkiem do pierwszego rozdziału e-booka –> w tym samym czasie uzupełniana jest tabela w Arkuszach Google z adresami e-mail, które następnie można wykorzystać (po udzieleniu odpowiedniej zgody) w kampaniach mailingowych.
Podobne kampanie można skonfigurować przy okazji rozpoczęcia sprzedaży nowych mieszkań w ramach inwestycji deweloperskiej. W komunikacji reklamowej odbiorcy są informowani o przedpremierowym udostępnieniu cenników wszystkich mieszkań, które dostępne są tylko dla zarejestrowanych potencjalnych klientów. Poniżej możliwy scenariusz do realizacji:
- Użytkownik wypełnia formularz, podając swoje imię, adres e-mail oraz numer telefonu.
- Na wskazany adres e-mail zostaje wysłany spersonalizowany e-mail z podziękowaniem oraz linkiem do cenników.
- W tym samym czasie w systemie CRM dewelopera zakładana jest „nowa szansa sprzedażowa”.
- Handlowiec po dwóch dniach kontaktuje się z osobą, która pobrała cennik, aby zaprosić ją na dni otwarte nowej inwestycji budowlanej.
Przykłady można mnożyć. Wszystkie łączy jedna z największych korzyści w pracy marketera – oszczędność czasu. Wystarczy odpowiednio skonfigurować narzędzie do automatyzacji (nie zajmuje to więcej niż 15 minut) i cieszyć się oszczędnością dziesiątek godzin w ciągu miesiąca, jednocześnie bezpośrednio wspierając dział handlowy.
Facebook Lead Ads: podsumowanie
Opisane w niniejszym artykule przykłady automatyzacji kampanii Facebook Lead Ads to tylko jedne z nielicznych, jakie można zastosować w codziennej pracy. W ten sposób można zwiększyć jakość prowadzonych kampanii Facebook Ads, minimalizując przy tym czas podjęcia leada, a także ograniczając niemal do zera czas pracy procesowania kontaktu od jego pozyskania aż po bezpośrednią rozmowę z handlowce
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 29–30 października 2025 roku.
Zapoznaj się także z ofertą organizowanych przez nas szkoleń z zakresu marketingu.