Anna Prończuk-Omiotek

AI w marketingu i sprzedaży w trzech krokach

Czy zastanawiałeś się kiedyś, jak narzędzia AI mogą przyspieszyć Twoją pracę? Ile godzin możesz zaoszczędzić? Jak bardzo poprawić wyniki marketingowe i sprzedażowe? W tym artykule nauczę Cię, jak wykorzystać AI w obszarach takich jak lead generation, social media i e-learning, aby Twoja codzienna praca pomagała Ci osiągać jeszcze lepsze efekty. Przybliżę też proces wdrożenia AI i automatyzacji, pokazując, jak identyfikować zadania do usprawnienia oraz przedstawię gotowy 3-krokowy proces wdrażania AI w marketingu i sprzedaży.

Czy w swojej codziennej pracy masz problem z tym, że wykonujesz nudne, powtarzalne zadania? A może czujesz, że przestajesz się rozwijać? Jeżeli co najmniej jedno z tych zdań do Ciebie pasuje, to czytaj dalej. AI pomoże Ci zautomatyzować pracę, szybciej osiągać wyniki oraz odzyskać stracony czas.

Narzędzia AI na dobre zadomowiły się w świecie marketingu i sprzedaży. Według serwisu Futurepedia w czerwcu 2023 r. było ponad 1200 narzędzi AI związanych z marketingiem. Z kolei z raportu Capterra wynika, że marketerzy najczęściej używają narzędzi AI do e-mail marketingu (63%) reklamy (58%) oraz analizy danych (57%). Do content marketingu, w tym content wideo – 33%. I na tym obszarze skupimy się w tym artykule.

Dlaczego wideomarketing?

Gdy zapytamy klientów, w jaki sposób chcą się dowiadywać o nowych produktach i usługach, to jako pierwszą odpowiedź podają „wideo”. Najlepiej, żeby to wideo było krótkie, konkretne i treściwe. Na drugim miejscu mamy artykuły, przy czym tę opcję zaznaczyło tylko 15% konsumentów. Jak widzisz na poniższym wykresie, dalej jest już tylko gorzej. Więc jeżeli teraz w swojej strategii marketingowej stawiasz głównie na artykuły SEO, to może warto zmieniać format na taki, którego oczekują klienci, czyli wideo.

Źródło: https://financesonline.com/video-marketing-trends/

Dlaczego AI w wideomarketingu?

Narzędzia do generowania filmów za pomocą sztucznej inteligencji dają wiele korzyści. Wykorzystanie AI w produkcji filmów to nie tylko oszczędność czasu i środków, ale przede wszystkim potężne narzędzie do indywidualnej komunikacji z odbiorcami.

Są przynajmniej trzy obszary, w których możesz wykorzystać AI w wideo:

  1. Spersonalizowana reklama – AI pozwala na tworzenie angażujących treści wideo, które są skrojone na miarę potrzeb grupy docelowej. To otwiera nowe możliwości dotarcia do klientów i budowania głębszych relacji z nimi, co przekłada się na lepsze wyniki sprzedażowe.
  2. Rozrywka – dzięki AI można generować unikalne treści wideo na platformy takie jak TikTok czy Instagram. To daje możliwość tworzenia wyjątkowych wrażeń wizualnych, które zdecydowanie przyciągają uwagę i zwiększają skuteczność na górze lejka marketingowego.
  3. Edukacja – w dobie digitalizacji narzędzia AI do generowania filmów umożliwiają tworzenie materiałów edukacyjnych dostosowanych do indywidualnych stylów i preferencji uczenia się. Dzięki temu można zwiększyć efektywność procesu przekazywania wiedzy, zwłaszcza u marek, które charakteryzują się archetypem „Mędrzec”, „Czarodziej” i „Twórca”. Zatem jeżeli dzielisz się wiedzą, teraz możesz to robić jeszcze efektywniej, a za chwilę dowiesz się, jakich narzędzi AI możesz do tego użyć.

Avatary AI do wideo

Ciekawy przypadek stanowią avatary AI, czyli wygenerowane komputerowo postacie, które na wideo wyglądają zupełnie jak prawdziwi ludzie. Z ich pomocą, możesz:

  • Stworzyć reklamę wideo bez potrzeby wynajmowania aktorów, studia czy kupowania drogiego sprzętu.
  • Przeprowadzić onboarding pracowników bez potrzeby udziału managera czy kierownika w celu tłumaczenia powtarzalnych procedur i zasad.
  • Stworzyć szkolenie online wyłącznie na bazie tekstu pisanego, który przeczyta avatar AI. Na dodatek zrobi to w kilkunastu językach! Możesz do tego wykorzystać np. narzędzie ElevenLabs lub specjalne narzędzia wideo z opcją klonowania głosu.

Poniżej znajdziesz przykład reklamy w formie wideo, którą stworzyłam w 100% dzięki narzędziom AI. Scenariusz napisałam w ChatGPT, a awatar AI i całe nagranie zostało stworzone w narzędziu Synthesia. Całość zajęła mi 30 minut, a efekty możesz sprawdzić na moim profilu na LinkedInie.

ai w wideomarketingu

Oglądając to wideo, jesteśmy w stanie zauważyć, że nie jest to prawdziwy człowiek. Pewne niuanse, jak brak gestykulacji czy dość skąpa mimika twarzy, zdradzają avatar wideo. Jednak myślę, że to kwestia czasu. Avatary będą coraz bardziej realistycznie, a wygenerowanie przez AI wideo trudno będzie odróżnić od prawdziwych aktorów w reklamach. Patrząc na to, jak szybko rozwijała się dziedzina text-to-image oraz text-to-video i generative video będą coraz bardziej realistyczne. Poniżej porównanie poszczególnych wersji narzędzia text-to-image, jakim jest Midjourney:

midjourney porównanie
Wykorzystano następujący prompt: An incredibly detailed close up macro beauty shot of Tom Holland, shot on a Has selblad medium format camera, unmistakable to a photograph, iridescent eyes, cinematic lighting, photographed by Tim Walker, trending on 500px –ar 4:5 –seed 1118499343.

Jak wdrożyć AI w dziale marketingu i sprzedaży?

Zacznijmy od tego, że nie musisz wdrażać AI. Jeżeli nigdy nie zdarzyło Ci się żadne opóźnienie w projekcie, nie popełniłeś żadnego błędu ani nigdy nie zaznałeś krytyki z powodu literówki na grafice/slajdzie/tekście, to nie musisz wdrażać narzędzi AI. Natomiast jeżeli choć raz zdarzył się w Twoim zespole „błąd ludzki”, to pora rozejrzeć się za zastępowaniem w pewnych zadaniach ludzi robotami. Oczywiście AI nie jest nieomylne.

Jednak dzięki narzędziom AI jesteś w stanie:

  1. Zmniejszyć liczbę błędów, bo AI nigdy się nie męczy, nie ma gorszego nastroju, nie cierpi na „ciężki poniedziałek” lub „piątek-piąteczek-piątunio”.
  2. Przyspieszyć Twoją pracę, bo dzięki AI możesz zrealizować więcej projektów w jednym czasie.
  3. Zdelegować nudne i powtarzalne zadania na roboty, automatyzacje i narzędzia AI, aby w końcu poświęcić czas na przyjemniejsze rzeczy.

Jeżeli nadal nie jesteś przekonany, to spójrz na AI i automatyzację nie jako narzędzia marketingowe, ale jako narzędzia do oszczędzania Twojego czasu w pracy. Pamiętaj też, że „narzędzioza” to choroba wielu początkujących marketerów.

PORADA

Wdrażanie przypadkowych narzędzi AI, tylko dlatego, że są modne, może dać efekt odwrotny od zamierzonego i spowodować, że zamiast zaoszczędzić czas, będziesz ciągle uczyć się nowych rzeczy. Zamiast testować narzędzia pamiętaj, aby na pierwszym miejscu stawiać strategię i mieć sprawdzony plan działania.

Zasada 3Z

Przedstawię Ci sprawdzony proces, który stosuję u swoich klientów, aby wdrażać automatyzację oraz narzędzia AI w ich działach marketingu i sprzedaży. Nazwałam to ZASADĄ 3Z:

  1. ZIDENTYFIKUJ, które procesy i działania marketingowe w Twojej firmie są najbardziej powtarzalne, czasochłonne i nudne.
  2. ZSUMUJ koszty wszystkich zasobów, które są potrzebne do wykonania danego zadania / procesu. Pamiętaj, że zarówno narzędzia, jak i czas pracy są kosztem. Ustal, co jest najbardziej zasobożerne.
  3. ZDECYDUJ, co chcesz usprawnić i zautomatyzować jako pierwsze, wyznacz priorytety i działaj!

Jak to wygląda w praktyce? Załóżmy, że prowadzisz firmę z branży edukacyjnej. Twój dział marketingu i sprzedaży rozważa wdrożenie narzędzi AI. Od czego zacząć?

1. Zidentyfikuj

Pierwszym krokiem jest spotkanie managerów działu i osób zarządzających najważniejszymi procesami sprzedażowymi i marketingowymi. Cel spotkania: określenie obszarów, gdzie AI może pomóc. W tym celu wypisz wszystkie zadania, które są dla Ciebie męczące, powtarzalne, zasobożerne, a przede wszystkim czasochłonne.

WAŻNE: Nie nazywaj tego spotkania „Wdrażamy AI teraz!”. To rodzi opór, bo wiele osób boi się, że AI zabierze im pracę. Nazwij to spotkanie raczej „Burza mózgów: Jak zaoszczędzić nasz czas?”.

2. Zsumuj

Po kilku dniach spotykacie się ponownie, aby uzupełnić listę zadań o nowe pomysły i świeże przemyślenia. Następnie należy nadać im wagi według przyjętych przez siebie kryteriów, np. „Zadania czasochłonne” lub „Zadania powtarzalne”. Te zadania, które uzyskają najwięcej punktów, można w kolejnym kroku automatyzować i usprawniać narzędziami AI. Na tym spotkaniu dobrze, żeby uczestniczył zewnętrzny facylitator, który pomoże Wam obiektywnie wybrać zadania, które są problematyczne dla największej liczby członków w zespole i blokują przez to rozwój produktu.

3. Zdecyduj

Wybierz osobę odpowiedzialną za proces wdrażania AI oraz automatyzacji w Twoim dziale. Może to być ktoś z zespołu albo zewnętrzny ekspert. Dopiero w tym kroku znajdź odpowiednie narzędzia AI oraz metody automatyzacji. Pamiętaj też, że nie zawsze potrzebne jest konkretne narzędzie. Czasem wystarczy zmapowanie procesu, uporządkowanie go, a następnie stworzenie automatyzacji w aplikacji Make, który ten proces przyspieszy.

4. Monitoruj rezultaty

Pamiętaj też, aby monitorować rezultaty. Cały proces może trwać od kilku tygodni do kilku miesięcy.

10 zaawansowanych narzędzi AI do marketingu wideo

Jeżeli jesteś już pewny, że chcesz wdrażać narzędzia AI i jesteś na etapie numer 4, zerknij na poniższą listę i sprawdź dziesięć przetestowanych przeze mnie narzędzi AI do tworzenia wideo.

1. Synthesia

Synthesia generuje filmy z wykorzystaniem awatarów AI. Daje również możliwość wykonania własnego awatara. Wideo tworzymy na pojedynczych scenach, które przypominają slajdy. Możemy zanimować poszczególne elementy sceny w sposób podobny do tego, który znamy z narzędzi do tworzenia prezentacji. Za dodatkową opłatą dostajemy również możliwość wgrania własnej prezentacji i dodania do niej awatara oraz innych plików wideo. Narzędzie połączone jest z bankiem zdjęć oraz animowanych ikon. Aplikacja połączona jest z OpenAI, co pozwala na automatyczne generowanie scenariusza wideo. Synthesia płynnie zamienia tekst na mowę aż w 120 językach, dając nam do wyboru kilka głosów. Możliwość wgrania własnego audio otrzymujemy dopiero w wersji „Enterprise” oprogramowania, która wyceniania jest indywidualnie.

2. HeyGen

Narzędzie to pozwala generować wideo. Do wyboru dostajemy ponad 120 awatarów oraz otrzymujemy możliwość stworzenia własnego awatara na podstawie zdjęcia. HeyGen świetnie radzi sobie ze zamianą tekstu na mowę, także w języku polskim. Skrypt możemy wpisać samodzielnie lub skorzystać z asystenta „GPT” Script Writer wbudowanego w panel aplikacji. Dostajemy również możliwość wgrania wcześniej przygotowanego audio lub nagrania się w czasie rzeczywistym, aby połączyć plik audio z awatarem. Program posiada szeroką bazę szablonów, ikon, zdjęć, grafik i filmów, które możemy wykorzystać w naszym wideo. W podstawowej wersji programu dostajemy możliwość pobrania filmu w jakości 780p lub 1080p. Dopiero wersja business daje możliwość pobrania materiału w jakości 4K.

3. D-iD

Narzędzie w swojej podstawowej wersji nie daje możliwości działania na prezentacjach, tą funkcjonalność otrzymujemy dopiero w najwyższych pakietach. Na start otrzymujemy możliwość stworzenia wideo z awatarem. Możemy wybierać spośród wielu dostępnych propozycji, stworzyć własnego awatara, wgrywając zdjęcie lub generując go przy użyciu AI. Skrypt dla awatara możemy stworzyć samodzielnie lub przy pomocy AI. Dostajemy również możliwość wgrania własnego audio, które zostanie „podłożone” do wideo z awatarem.

4. Runway

Runway to narzędzie, które daje zupełnie inne możliwości. Pozwala stworzyć lub edytować dowolne wideo na podstawie tekstu oraz wrzuconych w ramach inspiracji obrazów. Runway przekształci również Twoje zdjęcie w wideo oraz dowolnie wystylizuje lub zedytuje wgrane przez Ciebie filmy. Całość dzieje się na podstawie wpisywanych przez Ciebie promptów, które pozwalają wygenerować Ci cokolwiek sobie wyobrazisz. W bezpłatnej wersji oprogramowania nasze wideo otrzymujemy w jakości 720p. W płatnych planach możemy pobierać wideo w jakości 4k.

5. Genmo

Narzędzie pozwala edytować zdjęcia w obiekty 3D i filmy 360 stopni oraz animować elementy na zdjęciach. Genmo daje również możliwość generowania i edytowania filmów. Narzędzie działa na podstawie wpisywanych promptów.

6. EbSynth

Narzędzie pozwala na wystylizowanie wideo. Do programu należy wgrać wideo, które chcemy edytować oraz zdjęcie, na podstawie którego ma być stworzona stylistyka wideo.

7. Pictory

Narzędzie pomoże Ci wygenerować wideo na podstawie Twoich skryptów, artykułów lub wpisów blogowych. To świetny sposób na podsumowanie dłuższego tekstu w formie wideo, które możesz udostępnić w mediach społecznościowych. Wybierasz spośród trzech dostępnych rozmiarów: 16:9, 9:16 lub 1:1. W ten sposób dostosujesz film do portalu, na którym chcesz go opublikować. Pictory wybierze automatycznie najważniejsze elementy z tekstu, dopasuje do nich wideo, stworzy napisy oraz doda muzykę. Stworzone sceny możesz dowolnie modyfikować, podmieniając wideo lub zmieniając ich style. Na ten moment aplikacja pozwala na dodanie lektora wyłącznie w języku angielskim, ale możesz również dodać swój głos, wgrywając przygotowane audio. Narzędzie to pozwala również na łatwe wyodrębnienie krótkich fragmentów wideo z długiego filmu czy wycięcie pomyłek lub niepasujących nam fragmentów z dłuższego filmu. Do stworzonego wideo można dodać również intro, outro oraz logo. W Pictory automatycznie dodamy również napisy.

8. Rask

Aplikacja pozwala na przygotowanie tłumaczenia wideo, przy wykorzystaniu dostępnych głosów, na ponad 60 dostępnych języków. Dostajemy również możliwość przetłumaczenia filmu na jeden z ośmiu dostępnych języków (w tym język polski) przy zastosowaniu technologii Voice Clone. Wideo możesz wgrać bezpośrednio ze swojego komputera lub wrzucić link do filmu osadzonego na YouTube lub Dysku Google. Jakość nagrań, które oferuje Rask, jest bardzo dobra.

9. Midjourney

Dodatkowym narzędziem, które nie jest stosowane typowo do wideo, lecz do grafiki, jest Midjourney. Zawarta w nim funkcja „Zoom out” pozwala na rozszerzenie grafiki lub obrazu poza jego oryginalne granice, nie zmieniając oryginalnej grafiki. Jak stworzyć z tego wideo? Wykorzystamy do tego morphing, czyli technikę przekształcania obrazu polegającą na płynnej zmianie jednego obrazu w inny. Dzięki temu powstają wysokiej jakości animowane obrazy, które jednak niestety są mało dynamiczne. Efekt morfingu może być osiągnięty np. za pomocą narzędzia Flowframes.

10. Adobe Character Animator

Adobe Character Animator pozwala na tworzenie animacji w bardzo prosty sposób. Wybieramy maskotkę, a następnie możemy rozpocząć nagrywanie lub wgrać plik audio. Dzięki AI oraz odczytywaniu ruchów naszej twarzy i ruchu rąk możemy stworzyć interaktywną animację – maskotka będzie reagowała na mrugnięcia oczu, ruchy głowy, ruchy ust oraz rąk. Dodatkowo możemy stworzyć swoją własną maskotkę – wystarczy podstawowa znajomość Photoshopa. Narzędzie to daje możliwość tworzenia wideo w jakości Full HD.

AI w praktyce – influencer marketing

Narzędzia AI są stosowane nie tylko do komunikacji marketingowej czy edukacji. Są też stosowane do… tworzenia nowych influencerów. Oto przykład influencera, który we wcześniej wspomnianym narzędziu HeyGen stworzył swój avatar AI, który przemówił z jego profilu na Instagramie.

Źródło: https://www.instagram.com/reel/CtjylnJMykF/

Drugi przykład to Lil Miquela – wirtualna influencerka, który ma już prawie 2,5 mln obserwujących na Instagramie. Jak sama siebie przedstawia, jest 21-letnim robotem, który mieszka w Los Angeles i prowadzi całkiem normalnie życie. Spotyka się z przyjaciółmi, chodzi na spacery, testuje outfity, promuje marki. Konto istnieje od 2016 r.

Dlaczego marki chcą współpracować z influencerami stworzonymi przez AI? Powodów jest kilka:

  • Wirtualny influencer to postać wygenerowana komputerowo, więc możesz bardzo precyzyjnie dostosować komunikację marketingową do danego produktu.
  • Masz większy wpływ nad tym, w jaki sposób będzie się „zachowywał” w trakcie kampanii promującej dany produkt czy usługę. Dzięki temu zmniejszasz ryzyko kryzysu wizerunkowego.
  • W przypadku własnego wirtualnego influencera możesz „mieć” jego wizerunek na wyłączność, co daje jeszcze większą kontrolę.

Trzeci przykład – lifestylowa influencerka, która zaprasza do płacenia za minutę rozmowy z jej avatarem AI: caryn.ai/.Klienci, głównie młodzi mężczyźni, mogą zapytać wirtualną Caryn o wszystko. Influencerka chwali się, że z jej intymnych rozmów skorzystało już ponad… 18 000 chłopaków. Poniżej screen z 18.05.2023:

Projekt przyniósł Caryn ogromną sławę. Amerykańskie media pisały o niej już wielokrotnie, z jednej strony zachwycając się nad tym cudem technologii, a z drugiej strony poddając pod wątpliwość moralność takich praktyk. Ciekawa jestem, co Ty uważasz? Czy takie wirtualne randki to dobry pomysł?

AI w marketingu i sprzedaży: podsumowanie

Inwestycja w automatyzacje oraz narzędzia AI w marketingu i sprzedaży to nie jest chwilowy trend. To konieczność, którą każdy manager i marketer powinien uwzględnić w swoim planie na najbliższe pół roku. Dzięki narzędziom AI i automatyzacjom jesteś w stanie uniknąć nudnych i powtarzalnych zadań. Na pewno pierwszym krokiem jest zmapowanie procesów, które dzieją się w Twoim dziale lub po prostu na Twoim stanowisku. Gdy to zrobisz, to stanie się jasne, które zadania są najbardziej powtarzalne i mają potencjał do zautomatyzowania lub „zdelegowania na roboty”.

Jeżeli chcesz sprawdzić, czy obrana przez Ciebie strategia wdrażania AI ma sens, warto zapytać kogoś, kto już takie narzędzia wdrożył i ma ten proces za sobą. Dzięki temu szybciej osiągniesz upragniony cel. Życzę Ci, abyś dzięki narzędziom AI oraz automatyzacjom już wkrótce odzyskał stracony czas.

czytaj także

10 kroków do skutecznego webinaru

Anna Prończuk-Omiotek

O autorze

Anna Prończuk-Omiotek

Znana jako AnnaPRO, ponieważ uczy, jak robić PROfesjonalne webinary i prezentacje. Przedsiębiorca, marketer, certyfikowany trener szkoleń online. ...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 29–30 października 2025 roku.

    Zapoznaj się także z ofertą organizowanych przez nas szkoleń z zakresu marketingu.

     

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz