W marketingu internetowym czas zdaje się biec szybciej. Nowe formaty reklamy wypierają starsze, a na naszych oczach zmieniają się zwyczaje odbiorców. Marketing internetowy coraz bardziej stoi pod znakiem sztucznej inteligencji, pomocnej w tworzeniu i targetowaniu reklam. Nowości w Google Ads są tego najlepszym przykładem. Skuteczne kampanie Performance Max i inne kampanie reklamowe Google już po kilku miesiącach mogą przestać być efektywne ze względu na ciągłe nowości w Google Ads.
Planujesz po dłuższej przerwie skorzystać z tego narzędzia? Poznaj listę nowości w Google Ads, o których koniecznie musisz wiedzieć, by dzięki efektywnej kampanii jak najszerzej dotrzeć do swoich klientów! 👇
1. Reklamy na YouTube nie tylko w systemie Google Ads
W swojej strategii chcesz skupić się na realizacji kampanii performance wyłącznie na YouTube, a nie w sieci wyszukiwania i innych kanałach, bo właśnie YouTube przyciąga Twoją grupę docelową? W takim razie mam dla Ciebie doskonałą wiadomość. Nie musisz być marketingowym ninją, specjalistą od kampanii internetowych ani wiedzieć, jak działa cały panel Google Ads.
Od 2024 roku planowanie i obsługę kampanii zrealizujesz bezpośrednio na YouTube, a konkretnie w karcie YouTube Studio. Narzędzie jest skierowane do reklamodawców, którym zależy na szybkim stworzeniu stosunkowo prostych reklam. Dostęp do zaawansowanych opcji i bardziej złożonych typów kampanii wciąż wymaga użycia Google Ads, ale nie jest to niezbędne. Życzę Ci powodzenia w Twoich youtubowych kampaniach!
2. Google Consent Mode v2, czyli drobna przeszkoda w realizacji kampanii performance
Nie wszystkie nowości w Google Ads są przyjazne twórcom i reklamodawcom w sieci reklamowej, ale za to chronią użytkowników Google. Do takich z pewnością należy wprowadzony w marcu 2024 roku Google Consent Mode v2.
O co chodzi? GCM v2 to nowy system zbierania zgód internautów dotyczących plików cookie i wykorzystywania danych w personalizowaniu reklam i analizie danych, przede wszystkim gdy chodzi o skuteczność kampanii.
Upraszczając tą zmianę – zostały dodane dwie nowe zgody jako wymagane:
- ad_user_data – dotyczące wykorzystywania danych użytkownika do celów reklamowych;
- ad_personalization – dotyczące używania danych do tworzenia personalizowanych kampanii.
Na szczęście z punktu widzenia marketerów i innych specjalistów doświadczonych w projektach e-commerce jest to tylko połowiczne utrudnienie. Dostęp do danych indywidualnych został zastąpiony danymi zagregowanymi, równie przydatnymi w trakcie tworzenia kampanii w sieci reklamowej. Ponadto Google, wykorzystując sztuczną inteligencję, jest w stanie wychwycić trendy dotyczące prognozowania konwersji.
3. Nowości w Google Ads – elastyczny wygląd reklam na bazie AI
Sztuczna inteligencja w coraz większym stopniu pomaga w tworzeniu reklam tekstowych i nie tylko. Aby wykorzystać generatywną sztuczną inteligencję na poziomie kampanii, należy w Google Ads wybrać korzystanie z automatycznych komponentów. Wówczas algorytmy samodzielnie wybiorą teksty, obrazy dynamiczne, linki i objaśnienia, jeżeli według prognozy taka reklama przyniesie w wyszukiwarce wyższą konwencję niż komponenty stworzone ręcznie.
4. Rozszerzenie z rokiem założenia firmy – przydatne w reklamach usług lokalnych?
W 2024 roku w Google Ads testowano kolejny typ automatycznego rozszerzenia reklam wyświetlających się w wyszukiwarce. Niektórzy użytkownicy w dolnej części reklamy mogli dostrzec rok założenia przedsiębiorstwa.
Takie rozszerzenie prawdopodobnie nie miałoby wpływu na reklamę internetową największych globalnych marek, które wszyscy doskonale znamy. Z drugiej strony rozwiązanie może okazać się pomocne w promocji lokalnych lub niewielkich, niszowych firm, w przypadku których wiele lat działalności na rynku może budować zaufanie wśród potencjalnych klientów.
5. Aktualizacja modeli atrybucji w Google Analytics 4
W połowie 2024 roku Google zmieniło modele atrybucji w GA4, aby dokładniej mierzyć współczynnik konwersji w kampaniach płatnych w oparciu o wyniki wyszukiwania. W skrócie: zmiany dotyczą parametru „gclid” odpowiadającego za identyfikację kliknięć w płatne wyniki wyszukiwania. Teraz konwersja jest przypisywana na innych zasadach – również gdy użytkownik powróci na stronę poprzez inny kanał. To szczególnie istotne w przypadku witryn one-page.
W praktyce reklamodawcy muszą wiedzieć, że zmiana doprowadzi do wzrostu współczynnika konwersji, co należy uwzględnić w prowadzonych lub powtarzanych kampaniach Performance Max i innych kampaniach Google Ads.
Jeśli chodzi o analizę konwersji Google Ads, każdy, kto najwięcej doświadczenia zdobył przed czerwcem 2024 roku, powinien pamiętać o tej zmianie, planując budżet na nową kampanię bądź analizując jej wyniki.
6. Reklama w nawigacji Google
Wykorzystujesz urządzenia mobilne (przede wszystkim smartfona) do nawigacji podczas jazdy? Być może udało Ci się już zauważyć jedną z kolejnych nowości w Google Ads – a mianowicie nowy format reklamy wyświetlany na urządzeniach mobilnych w trakcie nawigacji z pomocą Google Maps!
7. Zmierzch kampanii inteligentnych. Czas na kampanie Performance Max
Nowości w Google Ads wielokrotnie wypierały starsze rozwiązania. Jednym z najnowszych tego przykładów jest rezygnacja Google z kampanii inteligentnych – Google Ads Smart Campaign. Z założenia to narzędzie ma zostać całkowicie zastąpione przez Google Performance Max, które oferuje reklamodawcom znacznie więcej możliwości.
8. Jeszcze więcej reklam produktowych
Każdy, kto jest związany z digital marketingiem od wielu lat, z pewnością pamięta, jak przed dekadą, a zwłaszcza dwiema, wyglądała wyszukiwarka Google. Najlepiej określał ją ascetyzm. Dziś kolejne formaty kampanii Google Ads znacząco zmieniają wygląd strony z wynikami wyszukiwania. W 2024 roku zaobserwowano zwiększoną liczbę propozycji produktowych pojawiających się jednocześnie. Rekordziści otrzymali w Google aż 18 propozycji zakupowych!
9. Wycofanie statystyk analizy aukcji z Looker Studio
Od 24 września 2024 roku źródła danych Looker Studio straciły dostęp do pól dotyczących analizy aukcji. Już miesiąc wcześniej pola nie były dostępne dla nowych źródeł danych. Jeśli po pewnym czasie wracasz do raportowania, usuń te pola z raportów i wykresów, by uniknąć potencjalnych problemów.
10. Nowe zasady promocji piwa w Google Ads
Czas na jedną z najświeższych nowości w Google Ads. Od 1 października 2024 roku aktualizacji uległy zasady dotyczące promowania alkoholu w Google Ads. Teraz reklamodawcy mogą promować napoje piwne w sieci wyszukiwania, ale polityka Google w tym zakresie jest ograniczona.
PORADA
W reklamach dozwolone jest umieszczanie informacji związanych z piwem, a także promowanie piwa, jednak wciąż zabronione jest promowanie sprzedaży alkoholu. Aby legalnie promować piwo, należy wcześniej uzyskać specjalny certyfikat poprzez formularz online.
11. Płać za interakcję w reklamach display’owych Google Ads
Wnikliwi obserwatorzy dostrzegli, że we wrześniu 2024 roku w ustawieniach kampanii display Google Ads pojawiła się opcja rozliczania kampanii na podstawie interakcji, a nie – jak dotychczas – wyłącznie konwersji lub kliknięć. Według definicji Google Help interakcja to działanie użytkownika związane z formatem reklamy, takie jak przewinięcie tekstu, obejrzenie reklamy wideo lub połączenie ze wskazanym numerem itd.
12. Funkcja Efficient Reach w Plenerze Zasięgu
Kolejna z nowości w Google Ads z pewnością zainteresowała twórców reklam wideo na YouTube. Po pomyślnych testach od września wszyscy użytkownicy w swoim Planerze Zasięgu mają do dyspozycji funkcję Efficient Reach.
Dzięki niej możesz prognozować zasięg kampanii wideo oraz jej częstotliwość. To nie wszystko. Na podstawie tych prognoz Google Ads jest w stanie automatycznie wybrać najlepszy mix formatów reklam i przydzielić optymalne budżety. Funkcja Efficient Reach obejmuje wszystkie formaty reklam dostępne na YouTube.
13. Nowy wygląd rozszerzenia Whatsapp
Rozszerzenie WhatsApp dostępne w kampanii Google Ads w przeglądarce, które pozwala na bezpośredni kontakt z reklamodawcą, doczekało się nowego wyglądu. Jak łatwo się domyślić, jest to charakterystyczne, zielone logo aplikacji.
14. Reklamy przewijane w wyszukiwarce Google
W październiku 2024 roku w wyszukiwarce Google pojawiły się rozwijane i przewijane reklamy. W pierwszym przypadku użytkownicy mogą wyświetlać ukryte wcześniej reklamy po kliknięciu na ikonę strzałki.
Przewijanie reklam pozwala przede wszystkim na wyświetlanie większej liczby proponowanych produktów. Czas pokaże, czy te nowe funkcje będą miały realny wpływ na budowanie zasięgu i poziom konwersji w kampaniach Google Ads.
15. Aktualizacja Call Ads
Korzystasz z reklamy Call Ads w swoich kampaniach? Musisz zatem wiedzieć, że wymaga ona aktualizacji do elastycznej formy! W celu aktualizacji musisz wprowadzić nazwę firmy, docelowy adres URL i stworzyć responsywną reklamę. W zamian otrzymasz:
- większą elastyczność w dodawaniu Call Ads w różnych kombinacjach reklamy,
- pozwolisz odbiorcom docierać do Ciebie jednocześnie poprzez interakcję online i rozmowy telefoniczne,
- a także zyskasz większą kontrolę nad swoimi reklamami.
16. Blokowanie kategorii reklam na YouTube
Ostatnia z przedstawionych nowości jest pośrednio związana z Google Ads i zainteresuje przede wszystkim twórców działających na YouTube, ale ma również wpływ na aktywność reklamodawców. Teraz na platformie możliwe jest blokowanie konkretnych kategorii reklam, które później nie będą pojawiać się na kanale. Co prawda dotychczas istniała taka możliwość, ale z poziomu AdSense. Aktualnie blokady można dokonać bezpośrednio na YouTube.
Podsumowanie
Jeśli chodzi o dynamiczne zmiany w Google Ads, warto na bieżąco śledzić, co wydarzyło się przez ostatni miesiąc, więc jeżeli za Tobą dłuższa przerwa w zarządzaniu kampaniami reklamowymi, przegląd obejmujący cały rok 2024 powinien okazać się tym bardziej pomocny! Które nowości w Google Ads Twoim zdaniem zostaną z nami na dłużej, a o których, zwłaszcza znajdujących się w fazie testów, wkrótce zapomnimy? 🤔
A jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat skutecznych działań oraz zmian i nowości w Google Ads, zapisz się na szkolenie z Google Ads & Google Ads PRO z Łukaszem Chwiszczukiem! ❤️
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 8–10 kwietnia 2025 roku.
Zapoznaj się także z ofertą organizowanych przez nas szkoleń z zakresu marketingu.