Jakub Dzikowski

Optymalizacja treści – jak wykorzystać semantyczne SEO w praktyce?

Wyszukiwarki internetowe przechodzą ciągłą rewolucję. Semantyczne SEO może pomóc nam zdywersyfikować strategię tworzenia treści – a co za tym idzie – dołożyć cegiełkę do budowania konkurencyjnej przewagi. Gdy zrozumiesz kilka zasad, możesz zastosować semantyczne pisanie w praktycznie każdej niszy tematycznej.

Zacznijmy od wyjaśnienia kilku podstawowych kwestii związanych z semantycznym wyszukiwaniem. 👇

Jak działa wyszukiwanie semantyczne?

Celem wyszukiwania semantycznego jest zapewnienie możliwie najlepszych wyników wyszukiwania w Google poprzez zrozumienie intencji i języka użytkownika. To wszystko dzieje się dzięki uczeniu maszynowemu oraz sztucznej inteligencji.

Wyszukiwarki internetowe starają się zdobyć możliwie najlepszą wiedzę na temat semantyki (znaczenia) słów i fraz oraz tego, w jaki sposób są one ze sobą powiązane. Google rozumie entities i tematy, które grupuje za pomocą Grafu Wiedzy (Knowledge Graph).

To dlatego wpisując zapytanie: prezydent stanów zjednoczonych, oprócz konkretnej osoby otrzymujemy również informacje o stworzonych organizacjach, wnukach oraz miejscu ślubu.

Knowledge Graph

Jest to lepsze podejście niż dopasowywanie odpowiedzi do zapytania w Google za pomocą słów kluczowych. Takie rozwiązanie było pierwotnie stosowane przez wyszukiwarkę Google.

Dziś semantyczna wyszukiwarka nieustannie doskonali swoje rozumienie języka, aby móc dostarczyć najbardziej trafne i pomocne wyniki dla każdego zapytania. Wymaga to zrozumienia intencji wyszukiwania oraz intencji treści przedstawionych użytkownikowi.

Potrzebujesz filmu, w którym grają Twoi ulubieni aktorzy? Wpiszmy więc zapytanie: film z Morganem Freemanem i Brucem Willisem.

Zauważ, że Google serwuje nam propozycję filmów w postaci gotowego snippeta, który ma obrazy wraz z tytułami. A poniżej, w wynikach organicznych, znajdujemy kolejne propozycje – zamiast wyników wyszukiwania, które mają dosłownie wpisaną powyższą frazę.

snippet

Jakie korzyści płyną z wyszukiwania semantycznego?

W zasadzie jest kilka ogólnych zalet, o których warto wspomnieć.

Perspektywa użytkowników:

  • Uzyskują lepsze doświadczenie (User Experience) korzystając z wyszukiwarek, ponieważ wyniki, które otrzymują, są wyższej jakości.
  • Docierają szybciej do informacji, których potrzebują – a czasem wyszukiwarka na bazie nauki przewiduje kolejne pytania, które mogą paść. Ciekawym rozwiązaniem w tym kontekście jest feature People Also Ask, czyli po prostu „podobne pytania”. W tym przypadku zapytanie buty letnie. W SERP-ie oprócz standardowych snippetów otrzymujemy wskazówki na temat modnych butów w sezonie 2023 – z naciskiem na buty damskie.
people also ask
  • Użytkownicy mogą szukać odpowiedzi na różnych urządzeniach na różne sposoby, a mimo to otrzymują zadowalające wyniki wygenerowanych zapytań.

Perspektywa wyszukiwarek:

  • Potrafią obsłużyć zapytania konwersacyjne w wyszukiwarce na urządzeniach takich jak smartfony. Warto w tej kwestii zapoznać się z terminami Conversational Search oraz Voice Search Queries (mówią one wiele o sposobach komunikacji użytkowników w postaci pełnych zdań – tak jak w zwykłej rozmowie – za pomocą asystenta głosowego).
  • Dają rzeczową usługę, która zapewnia społeczeństwu możliwie wiele danych, poszerzając perspektywę poznawczą ludzkiego języka dla danej osoby.

Czym jest właściwie semantyczna treść?

W lingwistyce semantyka odnosi się do badania znaczenia. Tak więc w tym kontekście treść semantyczna polega na użyciu słów, fraz i zdań w celu skonstruowania fragmentu tekstu o określonym znaczeniu.

Semantyczne pisanie ma więc na celu wykorzystanie relacji między słowami, pojęciami, frazami oraz zdaniami, co ma zagwarantować wartościowy zasób danych.

Istotne w tej kwestii jest pisanie dla konkretnej grupy użytkowników, przestrzegając zasad językowych. Semantyczna treść to zwięzłość i prostota przekazu. To również używanie semantycznie powiązanych słów kluczowych do konkretnego kontekstu tematycznego.

Prostym przykładem mogą być opony letnie, które podzielimy np. w następujący sposób:

  • opony letnie Michelin (producent),
  • opony letnie Michelin 205/55 R16 (rozmiar),
  • opony letnie Michelin 16 cali (wielkość określona wyłącznie w calach).

Sposób klasteryzacji zależy od nas. Kluczem jest podział (rozwijaj i testuj, unikając kanibalizacji) oraz rentowność danego działania – szeroki podział może zająć mnóstwo czasu. Nowe podstrony, nowe opisy, wrzucenie produktów dla konkretnego widoku – jest z tym trochę pracy. 😉

Ciekawostka:

W artykule na portalu Times.com – What You Think You Know About the Web Is Wrong –wskazano na pozorną wartość liczby wyświetleń strony (pageviews). A to właśnie ona jest wyznacznikiem sukcesu dla wielu wydawców. Firma Chartbeat przyjrzała się zachowaniu użytkowników. Podczas badań 2 miliardów wizyt w sieci stwierdzono, że większość osób nie czyta „przeklikanej” treści. Aż 55% użytkowników spędziło aktywnie na stronie mniej niż 15 sekund. Pamiętaj więc, że pojawienie się użytkownika na stronie to jeden z pierwszych kroków. Kolejnym jest umiejętność dopasowania treści do intencji użytkownika, a w tym ma pomóc m.in. semantyka oraz umiejętność przewidywania potrzeb odwiedzających.

Gdzie można wykorzystać semantyczne podejście?

Semantykę można wykorzystać na stronach w różnych niszach tematycznych. Czy jest ona wyłącznie dla wydawców i stron blogowych? Wcale nie. 😉 Semantyczne SEO jest ważne dla wszystkich stron internetowych.

Nie należy zakładać, że semantyczne SEO nie jest dla Ciebie, jeśli prowadzisz e-commerce. Daną wiedzę możesz wykorzystać przy treści blogowej, podstronach kategorii lub podstronach produktowych.

1 Linkowanie wewnętrzne

Wykorzystanie relacji semantycznych to kluczowe działanie. Zastanów się, co z perspektywy Google oraz użytkownika jest powiązane ze sobą tematycznie.

Jesteś właścicielem sklepu internetowego z biżuterią? W swoim stocku posiadasz pierścionki? Stwórz kategorię z pierścionkami, a następnie podlinkuj na niej podkategorie z różnymi rodzajami pierścionków.

Oprócz linkowania wewnętrznego możesz wykorzystać sub-menu i ukryć menu główne z perspektywy Googlebota, aby zwiększyć efekt działania. W tym przypadku z linkowania wewnętrznego znikną linki, które należą do innych kategorii menu – np. kolczyki lub naszyjniki. Ogranicza Cię Twoja kreatywność. Wszystko zależy od Ciebie – możliwości jest wiele! 🙂

linkowanie wewnętrzne

2 Nagłówki hX

Używając semantycznych elementów HTML w odpowiedniej harmonii, pomagasz wyszukiwarkom zrozumieć strukturę Twojego dokumentu (na przykład wpisu blogowego czy kategorii). Korzystanie z poprawnej semantycznej struktury HTML może przynieść pozytywne efekty w pozycjach w SERPie. Daje to również użytkownikowi przegląd, które sekcje treści są dla niego istotne – może uzyskać przegląd znacznie szybciej. Ponadto znaczniki nagłówków są również rozpoznawane przez czytniki ekranu, używane przez osoby niedowidzące do przeglądania internetu.

Dla każdego nagłówka istnieje znacznik o innym poziomie ważności. Mianowicie, istnieje sześć różnych tagów: od H1 do H6. Główny nagłówek, który wskazuje zazwyczaj, o czym jest podstrona, jest oznaczony jako H1. H2 do H6 służą do uporządkowania artykułu.

Wraz ze wzrostem liczby nagłówków ich znaczenie może maleć. Oznacza to, że nagłówki H2 są najważniejsze po H1, następnie H3 i tak dalej. W praktyce zwykle wystarczające są H1 do H3. Ważne, aby nagłówki nawiązywały kontekstowo do tematu danego artykułu.

WSKAZÓWKA:

W wielu projektach zauważyłem, że nagłówkami hX są hiperłącza związane ze stopką, menu lub innymi elementami należącymi do szeroko pojętego frontendu strony. Jak to wpływa na semantykę? Wyobraź sobie, że posiadasz sklep internetowy ze sprzętem elektronicznym. Posiadasz kategorię Smartfony Apple. Googlebot podejmuje decyzję, że będzie skanował daną podstronę, więc analizuje treść, aby ocenić kontekstowość. W efekcie otrzymuje takie nagłówki jak: kontakt, zakupy, strefa okazji itd.

Pytanie: w jaki sposób tego typu działanie oddaje tematyczność smartfonów Apple? Przemyśl to na bazie swojego projektu. Nagłówki sprawdzisz w darmowej wersji Screaming Frog lub jeśli masz ochotę zrobić to ręcznie, możesz użyć wtyczki Chrome – Detailed SEO Extension.

semantyczne SEO

3 Zastosuj dane strukturalne

Dane strukturalne to ustandaryzowany format dostarczania informacji o stronie. Dzięki tym danym z poziomu wyników wyszukiwań możemy dowiedzieć się np. o cenie lub przedziale cenowym, o dostępności w magazynie oraz o ocenie produktu.

Jest to świetny krok, który pozwoli wyszukiwarkom lepiej zrozumieć Twoją treść. Uporządkowane dane mogą generować Twoje organiczne wyniki z elementami rozszerzonymi. Wyniki rozszerzone mogą zawierać karuzele, obrazy, recenzje, pytania i odpowiedzi (Q&A).

Jedną z zalet wyników z elementami rozszerzonymi jest możliwość zwiększenia współczynnika klikalności witryny (CTR) – o ile użytkownik uzna, że ma ochotę na pozyskanie kolejnych informacji w postaci odwiedzenia danej witryny.

dane strukturalne schema

Dodanie danych strukturalnych może pomóc w generowaniu bogatych snippetów, ponieważ pomagasz Google’owi w organizowaniu treści i wyświetlaniu ich w sposób kreatywny. Jeśli poszukujemy natchnienia, warto skorzystać z dokumentacji, którą daje nam Wikipedia oraz walidator Schema.org. Właśnie w tym narzędziu będziemy mogli sprawdzić zaprawioną w bojach konkurencję. Dzięki temu dowiemy się, w jaki sposób został opisany dany produkt. A to wszystko dzięki zakładce o nazwie Product. Dodatkowo możemy wykryć szereg błędów na naszej stronie w Schema.

schema.org

4 Utrzymuj wysoką jakość i pomocność

W dokumentacji Google na temat aktualizacji Helpful Content Update możemy dowiedzieć się, że – między innymi – treści niepomocne mają mniejsze szanse na dobre rezultaty w wynikach wyszukiwania. Zakładając, że w sieci znajdują się inne treści, które są lepsze do wyświetlenia. Nawet jeśli tworzysz świetne treści, to i tak będą one cierpieć, jeśli w Twojej witrynie nie ma wystarczającej liczby stron z wysokiej jakości contentem.

Kiedy zarządzasz e-commercem i dodajesz wiele nowych produktów, Twoją stronę mogą dotknąć takie zjawiska jak duplikacja oraz kanibalizacja treści. Może to wywołać efekt domina i zaszkodzić postępom, jakie poczyniłeś.

Pracując z klientami z branży e-commerce, byłem świadkiem takich sytuacji. Ogólne postępy spadły, gdy nic na najlepiej prosperujących podstronach się nie zmieniło. Ale grzebiąc w danych, często okazywało się, że na stronie pojawiła się duża partia produktów z treścią o niskiej jakości. Prawdopodobnie miało to wpływ na ogólną jakość treści strony i przechyliło szalę w złym kierunku.

PORADA

Kiedy już zaczniesz tworzyć treści o wyższej jakości dla semantycznego wyszukiwania (i swoich użytkowników), ważna jest konsekwencja. Jeśli możesz, miej plan dla każdej nowej podstrony, która trafia na stronę i upewnij się, że jest tak dobra, jak to tylko możliwe.

5 Pamiętaj o synonimizacji

Podczas przeglądania serwisów często zauważam, że trzymają się one jednego sposobu „mówienia” o czymś. Sam często się na to łapię. Trochę stagnacja i te sprawy. Kiedy optymalizujesz dany temat pod kątem wyszukiwania semantycznego, znacznie korzystniejsze jest rozważenie wielu różnych sposobów, dzięki którym możesz się do czegoś odnieść i użyć ich w odpowiedni sposób.

Spójrzmy na przykład dobrze znanego nam tematu, czyli SEO. Do tego wątku możemy odnieść się w różnoraki sposób, np.: Search Engine Optimization, wyszukiwanie organiczne, darmowe wyniki wyszukiwania i/lub pozycjonowanie w wynikach wyszukiwarek.

Jeśli pozostaniesz tylko z jedną z tych opcji, prawdopodobnie przegapisz możliwości ruchu i szansę na dodanie kontekstu do znaczenia twojej strony. Do tego procesu możesz wykorzystać znane narzędzia SEO typu Senuto, Ahrefs czy Semrush. ChatGPT również może być tutaj pomocny!

semantyczne SEO

O autorze

Jakub Dzikowski

Po godzinach rozwija własny projekt kubadzikowski.com związany z wiedzą o SEO i nie tylko! W swojej pracy kładzie mocny nacisk na architekturę in...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

     

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz