Aneta Rutkowska, Piotr Szewczyk

Wpływ hostingu na kampanie reklamowe i SEO

Strony internetowe to w dzisiejszych czasach najważniejsze wizytówki firm w sieci, a te mają to do siebie, że w ciągu krótkiej chwili potrafią przykuć uwagę odbiorcy albo wprost przeciwnie – pogrzebać szanse na pozyskanie nowego klienta. Jednym z tych zabiegów, które mogą znacząco poprawić ostateczny odbiór witryny, jest odpowiednio dobrany hosting. 

Co to jest hosting?

Czym jest hosting? Hosting to miejsce na pliki strony www, jej bazę danych, a także skrzynki e-mail. To wydzielony fragment serwera, który w połączeniu z domeną powoduje, że Twoja strona wyświetla się w internecie. Najpopularniejszym typem serwera jest hosting współdzielony. To świetne rozwiązanie dla firmowych stron www, blogów, a także małych i średnich sklepów internetowych. W ramach hostingu współdzielonego, prócz miejsca na dysku, otrzymujesz także:

  • dostęp do zarządzania serwerem przez wygodny panel klienta,
  • backup (kopię zapasową) o długości uzależnionej od oferty hostingodawcy – od 3 do nawet 30 dni,
  • regularne aktualizacje serwera, a także jego odpowiednie zabezpieczenie przed atakami typu DDoS (mającymi na celu obciążenie infrastruktury) czy BruteForce (mającymi na celu złamanie haseł),
  • wsparcie techniczne (support),
  • certyfikat SSL – wiele hostingów oferuje go bezpłatnie. 

Jak wybrać hosting? Zalety dobrego serwera

Dobry hosting to taki, na którym Twoja strona www działa szybko, wydajnie i bezpiecznie. Prędkość i wydajność hostingu zdeterminowana jest poprzez jakość sprzętu serwerowego, z którego korzysta dostawca serwera. Zanim zdecydujesz się na jakieś rozwiązanie, zajrzyj, co jest „pod maską” hostingu – sprawdź, czy hostingodawca korzysta z najszybszego typu dysków twardych NVMe, a także czy udostępnia najnowszą aktualnie (grudzień 2022) wersję PHP 8.1.

Dlaczego to takie ważne? Prędkość strony www uruchomionej na serwerze z dyskami starego typu a prędkość witryny na nowszej wersji dysków SSD – NVMe można porównać do prędkości Poloneza i Mercedesa. Oba są samochodami, a jednak w ciemno wiem, którym wolałbyś się poruszać. 😉 Dyski NVMe są kilkaset razy szybsze niż HDD i mają o wiele większą przepustowość.

Twoja strona www do szybkiego działania potrzebuje nie tylko dysków, ale też procesorów najwyższej klasy. Nie znasz się na technologii procesorowej? Nic nie szkodzi. Wklej do wyszukiwarki Google model procesora, który w specyfikacji podaje hostingodawca, zerknij na datę jego produkcji i wiedz, że im nowszy, tym szybszy i bardziej wydajny. 

Wydajność to prócz sprzętu także konfiguracja. Wydajny hosting powinien udostępniać REDISA – specjalny typ pamięci cache, za pomocą której strona www załaduje się u Twoich klientów szybciej.

W idealnym hostingu liczy się też bezpieczeństwo. A te zyskasz, jeżeli Twój hostingodawca stosuje:

  • ochronę Anty DDoS,
  • separację serwisów w ramach jednego serwera,
  • regularne aktualizacje oprogramowania serwerowego (zarządza i administruje serwerem),
  • codzienne backupy przechowywane im dłużej, tym lepiej. 

Bezpieczeństwo to także wsparcie i szybka reakcja. Dobry hosting to taki, do którego dodzwonisz się zawsze (nawet w środku nocy), a szybkie tematy możesz omówić z konsultantem tak, jak lubisz – na chacie, mailu lub infolinii. Jeżeli nie wiesz, jakiej jakości jest wsparcie u hostingodawcy, którego chcesz wybrać, zajrzyj na jego profil w Google Moja Firma i przeczytaj, co o firmie mówią jej obecni klienci. 

Znaczenie hostingu w działaniach marketingowych (kampanie reklamowe i SEO)

O ile często mówi się o hostingu  jako o jednym z elementów kosztów prowadzenia witryny internetowej, o tyle bardzo często zapomina się o tym, że ma on niebagatelne znaczenie w marketingu internetowym, a co za tym idzie – może być prawdziwym game changerem dla biznesu prowadzonego lub reklamowanego w internecie. Odpowiedni serwer wpływa na sukcesy w promowaniu witryny – szczególnie w kontekście kampanii Google Ads oraz działań SEO. W jaki sposób? 

Wpływ hostingu na współczynnik konwersji 

Dla przypomnienia, jednym z mierników efektywności działań marketingowych jest współczynnik konwersji, czyli procent użytkowników, który dokonał pożądanego działania na stronie spośród wszystkich odwiedzających. W zależności od prowadzonego biznesu możemy różnie podchodzić do tematu mierzenia konwersji, a pod uwagę możemy brać zarówno Lead Rate, liczbę zapisów do newslettera, jak i kliknięć w numer telefonu zamieszczony na stronie. Tak czy inaczej – im wyższy współczynnik konwersji, tym skuteczniejsze działania marketingowe. 

Doświadczenia odbiorców z korzystania z witryny

Tutaj wspomnieć trzeba o kilku ścieżkach wpływu hostingu na liczbę konwersji. Przede wszystkim dobry hosting wpływa na szybkość strony, więc jest jednym z najważniejszych czynników przekładających się na doświadczenia użytkowników (hosting ma wpływ na UX – User Experience). Długo ładująca się witryna to często powód, przez który odbiorca decyduje się na jej opuszczenie.

Badań na ten temat nie trzeba szukać daleko – Amazon wykazał, że każde opóźnienie strony o 1 sekundę wpływa na spadek liczby konwersji o 10%. Natomiast według analizy przeprowadzonej przez Gomez.com, blisko 40% użytkowników opuści stronę, która ładuje się powyżej 3,5 sek.

Analitycy najpopularniejszej sieci zakupowej w Stanach Zjednoczonych, czyli Walmart.com, zauważyli natomiast, że w przypadku e-commerce ta strata jest jeszcze bardziej znacząca – opóźnienie o 3 sekundy to średnia strata użytkowników korzystających z witryny o ok. 53%. Dla sklepu internetowego, który jest codziennie odwiedzany przez tysiące potencjalnych klientów, będzie to niepowetowana strata – szczególnie jeśli przydarzy się w trakcie gorącego okresu zakupowego, jak choćby podczas Black Friday.

Innymi słowy, szybko ładująca się strona to nie tylko większe korzyści dla kampanii reklamowych w Google Ads – o czym poniżej. To także budowanie profesjonalnego wizerunku marki, co – jak widać – ma duże znaczenie dla podejmowanych decyzji zakupowych przez użytkowników.

Ocena strony przez algorytmy Google

1 Wpływ szybkości strony na kampanie reklamowe i SEO

To jednak nie jest jedyny przykład wpływu hostingu na liczbę konwersji, ponieważ jego jakość nie pozostaje bez uwagi Google, co bezpośrednio przyczynia się do skuteczności kampanii reklamowych, jak i pozycjonowania strony w środowisku wyszukiwarki giganta z Mountain View. Dzieje się tak, ponieważ algorytmy Google premiują strony o wysokiej jakości. Oceny dokonują na podstawie licznych kryteriów, które pomimo że często się zmieniają, to jednak posiadają kilka niezmiennych pozycji, a do jednej z nich należy szybkość ładowania witryny.

Szybki hosting pozwala robotowi indeksującemu sprawniej przeskanować witrynę, a co za tym idzie – uzna ją za wysokiej jakości i przyjazną użytkownikowi. Tak przeprowadzona analiza ma wpływ zarówno na pozycję strony w organicznych wynikach wyszukiwania, jak również na tekstowe kampanie reklamowe.

Podczas skanowania strony oceniane są dwa z trzech wskaźników Core Web Vitals: 

  • LCP (Largest Contentful Paint) – czyli czas potrzebny na załadowanie największego elementu na stronie (np. zdjęcie, film. slider).
  • FID (First Input Delay) – czyli czas potrzebny na umożliwienie odwiedzającemu dokonanie pierwszej interakcji (czyli możliwość korzystania z funkcjonalności strony).
  • CLS (Cumulative Layout Shift) – czyli wizualna stabilność strony, która objawia się przez brak samoczynnych zmian położenia elementów w witrynie. Hosting nie ma wpływu na ten wskaźnik, aczkolwiek warto pamiętać, że jest także istotny dla ostatecznej oceny strony. 

Algorytmy Google analizują możliwości strony internetowej bardzo szczegółowo. Nie powinno więc dziwić, że hosting słabej jakości będzie szedł w parze z wyższymi kosztami za kliknięcie w reklamę.

2 Wpływ hostingu na niezawodność strony

Obok szybkości strony, kluczowe znaczenie na rzecz działań reklamowych i SEO ma także jej niezawodność. W tym przedmiocie hosting ma również niebagatelną rolę. Algorytmy Google biorą pod uwagę to, jak często strona internetowa jest nieosiągalna dla odwiedzających. Serwer, na którym zamieszczona jest strona, powinien być nieprzerwanie dostępny dla narzędzi Google. Jeśli roboty indeksujące w trakcie skanowania strony napotykać będą powtarzające się błędy serwera, to z pewnością zaszkodzi to pozycjom w wynikach wyszukiwania oraz reklamom. Słabej jakości hosting jest zwykle awaryjny, a powrót do sytuacji sprzed usterki zabiera trochę czasu. Oczywiście znaczenie ma tutaj także to, kiedy strona będzie indeksowana, a także jak szybko podejmiemy stosowne kroki w sytuacji, gdy błąd wystąpił. Czy jednak warto co chwilę denerwować się i szukać rozwiązań problemów wynikających ze słabej kondycji serwera? Zdecydowanie nie, szczególnie jeśli witryna dobrze się pozycjonuje lub zależy nam na tym, by pojawiać się na górze wyników wyszukiwania. 

3 Bezpieczeństwo dzięki odpowiedniemu hostingowi a działania marketingowe

Właściwy hosting to także inwestycja w bezpieczeństwo strony internetowej i jej użytkowników. Rozwiązania hostingowe stoją na pierwszej linii frontu zabezpieczeń witryny. Odpowiednio dobrane zapewniają ochronę przed działaniami hakerów, ataków DDoS czy prób zawirusowania strony. To bardzo ważne z dwóch powodów:

  1. Po pierwsze, prowadząc działania marketingowe zwykle przetwarzamy dane osobowe odbiorców reklam i użytkowników witryny internetowej. Bez odpowiedniej ochrony mogą one paść łupem osób niepowołanych, a warto pamiętać, że to na administratorze danych (najczęściej jest nim właściciel strony) ciąży obowiązek zapewniania bezpieczeństwa.
  2. Po drugie, jeśli roboty Google rozpoznają, że strona padła ofiarą hakerów lub stosuje treści, które są niebezpieczne dla jej użytkowników, to zablokuje wyświetlanie takiej witryny w wynikach wyszukiwania, co wiąże się ze stratą jakichkolwiek efektów wypracowanych przez działania marketingowe. 

Nie można także nie wspomnieć o implementowanym przez hosting certyfikacie bezpieczeństwa SSL, który jest wykorzystywany do weryfikacji bezpieczeństwa strony internetowej przez przeglądarkę odwiedzającego. Najbardziej korzystne rozwiązania pozwalają na bezpłatne wystawienie oraz instalację certyfikatu, a także łatwą możliwość jego przedłużenia. Certyfikat SSL jest o tyle istotny, ponieważ pozwala użytkownikom bezpiecznie wyświetlać witrynę – bez komunikatu o niebezpiecznym połączeniu, którego wyświetlenie się może spowodować rezygnację z odwiedzin strony.

Nieodpowiednia instalacja czy brak certyfikatu SSL to sabotaż działań marketingowych, ponieważ nawet udane przyciągnięcie uwagi i ruchu na stronę spowoduje, że użytkownicy zrezygnują, jeśli otrzymają informację o niebezpiecznym połączeniu. Ponadto Google w 2014 roku ogłosił, że protokół HTTPS stał się czynnikiem rankingowym. Od tego momentu certyfikat SSL stał się poniekąd standardem, w związku z tym nie możesz pozwolić sobie na nieużywanie go.

Google mając do wyboru dwie strony na tym samym poziomie, w większości przypadków będzie promował tę z certyfikatem SSL. Do tego dochodzą wcześniej wspomniane doświadczenia użytkownika, które Google też bierze pod uwagę przy ocenie strony. W Google Search Console dostępny jest raport HTTPS, gdzie zebrane są błędy na temat bezpieczeństwa strony. Jak widać Google’owi zależy na tym, aby promować bezpieczne strony w swojej wyszukiwarce.

raport https google search console

Wpływ hostingu na kontakt z klientami

Hosting ma także wpływ na komunikację mailową! Warto pamiętać, że jeśli korzystasz z rozwiązań, które nie cieszą się renomą, to Twoje wiadomości e–mail będą najzwyczajniej odbierane jako SPAM. Jeśli często korzystasz z takiej formy komunikacji – czy to z klientami, czy prowadząc własny newsletter – to nie dość, że Twoje wiadomości często pozostaną nieodczytanymi, to może wpłynąć to także na odbiór Twojej firmy.

PORADA

Odpowiednim rozwiązaniem, dzięki któremu Twoje wiadomości mailowe nie zostaną potraktowane jako niebezpieczne, będzie przede wszystkim korzystanie z serwerów, które oferują rozwiązania zabezpieczające pocztę elektroniczną. Przy wyborze hostingu zwróć uwagę na technologie oferowane przez hostingodawcę, takie jak np. SPF, DKIM czy DMARC – ich obecność świadczy nie tylko o wysokim standardzie hostingu, ale także zmniejsza ryzyko, że serwer zostanie uznany jako SPAM.

SPF to Sender Policy Framework, czyli rekord tekstowy odpowiedzialny za weryfikację adresów IP, z których wysyłamy maile. Obecność SPF zmniejsza ryzyko podszycia się pod naszą skrzynkę e-mail i wysyłki SPAMu z naszego serwera pocztowego.

DKIM (ang. DomainsKeys Indentified Mail) także odpowiada za uwierzytelnianie poczty wychodzącej – podpisuje wiadomość za pomocą klucza prywatnego, który pasuje do klucza domenowego (publicznego) Podczas wysyłki wiadomości klucz prywatny umieszczany jest w nagłówku e-maila, a gdy wiadomość trafi już na serwer odbiorcy, serwer ten „upewni się”, że klucz z nagłówka pasuje do klucza publicznego z serwera DNS. 

Ostatnim rekordem jest DMARC (ang. Domain-based Message Authentication, Reporting and Conformance). Aby rekord zadziałał poprawnie, na domenie musi funkcjonować rekord SPF albo DKIM. DMARC sprawdza, czy w nagłówku wiadomości są informacje, które pozwalają na weryfikację serwera nadawcy, czy też nie. Jeżeli są – kieruje wiadomość do dostarczenia.

Poczta e-mail może działać bez wyżej wymienionych rekordów, jednak ich zastosowanie nie tylko znacznie podniesie bezpieczeństwo użytkownika skrzynki e-mail, ale także zwiększy dostarczalność wysyłanych maili.

Hosting a marketing – podsumowanie

Jak widać, hosting ma niebagatelne znaczenie w działaniach marketingowych. Odpowiednio dobrany serwer to przede wszystkim bezpieczeństwo witryny i jej użytkowników, niezawodność, a także komfort z użytkowania strony internetowej. Hosting wysokiej jakości nie tylko nie przeszkadza realizowanym działaniom reklamowym i SEO, co ma m.in. miejsce przy serwerach znikomej wartości, ale także stanowi jeden z czynników, który może znacząco wpłynąć na wyniki marketingowe i wysokość ich kosztów. Warto więc nie traktować wyboru hostingu po macoszemu i podejść do tematu w zdecydowanie bardziej odpowiedzialny oraz krytyczny sposób. 

Artykuł powstał przy współpracy z LH.pl.

O autorze

Aneta Rutkowska, Piotr Szewczyk

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

     

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz