Paweł Mielczarek

70 nowości z reklamy na Allegro

Nowości na Allegro za okres wrzesień–grudzień 2020

1. Koniec pewnej epoki

Od 1 października Allegro nie udostępnia pełnych danych sprzedażowych w nowym API. Co prawda sprzedawcy otrzymują cząstkę informacji, aby móc śledzić trendy sprzedażowe, ale już nie w tak przejrzystej i pełnej formie jak wcześniej. Największym przegranym wydaje się TradeWatch, który obecnie jest przebudowywany.

Rynek nie lubi niszy, dlatego powstały nowe narzędzia zewnętrzne, które starają się wypełnić lukę: TopSprzedawca, Autoworker czy Trade Analytics ze „stajni” Allegro.

2. Menedżer Sprzedaży bez zakładki „Transakcje”

Kolejna modyfikacja w popularnym MS. Allegro już oficjalnie rezygnuje z tego narzędzia. Część funkcji zostanie przeniesiona do panelu Moje Allegro, a pozostałe z czasem zostaną wygaszone. Przejście na inne rozwiązanie jest więc nieuchronne. Do optymalizacji i automatyzacji pracy przy Marketplace polecam BaseLinkera, który jest niezbędny przy większej skali zamówień.

3. Pobrania w „Smart!”

Program „Allegro Smart!” nie zwalnia tempa. Kampania skierowana do studentów cieszy się powodzeniem, a dodatkowo platforma uruchomiła nową metodę dostawy dla konsumentów. Od 2 listopada klienci będą mogli zapłacić przy odbiorze! Sprzedawca do końca lutego nie będzie obarczony żadną opłatą. Od 1 marca, jeśli klient skorzysta z tej formy, naliczane będzie 3,99 zł na konto sprzedawcy.

4. Bezpłatne narzędzie wspierające nadawanie przesyłek

„Wysyłam z Allegro” to nowa funkcjonalność, która ułatwi Ci nadawanie przesyłek bezpośrednio z Twojego konta Allegro. W bezpłatnym narzędziu utworzysz i jednocześnie wydrukujesz etykiety. Ale to nie wszystko! Dodatkowo będziesz mógł także zamówić odbiór paczek przez przewoźników ze wskazanego przez Ciebie adresu. Z narzędzia mogą skorzystać wszyscy sprzedawcy, którzy w serwisie posiadają status firmy.

5. Cenniki hurtowe dostępne na Allegro

Nowa opcja, które ma na celu zwiększenie sprzedaży w sektorze B2B. Dzięki cennikom hurtowym sprzedawca może zaoferować klientom zniżki przy większej liczbie zakupionych sztuk. Tworzenie cenników zostało udostępnione jedynie sprzedawcom z oznaczeniem konta firmowego. Sprzedający samodzielnie ustala, ile przedmiotów musi kupić nabywca, aby otrzymać rabat hurtowy.

6. Pigułka wiedzy od Allegro

Akademia.Allegro.pl to miejsce, gdzie zarówno początkujący sprzedawcy, jak i firmy z kilkuletnim doświadczeniem, znajdą materiały edukacyjne z każdego obszaru – np. szybkiego startu na Allegro, budowania atrakcyjnej oferty, promowania aukcji, jak również na tematy związane z obsługą klienta. Dodatkową wartością są regularne live’y, podczas których można zaczerpnąć świeżej wiedzy sprzedażowej i porozmawiać z pracownikami platformy.

Nowości na Allegro za okres kwiecień–sierpień 2020

1. Pakiet wsparcia dla sprzedawców

Jeśli stawiasz pierwsze kroki w świecie e-handlu, Allegro ma dla Ciebie propozycję nie do odrzucenia. Dla wszystkich nowych firm serwis przygotował bogaty pakiet wsparcia, w skład którego wchodzi m.in.:

  • 100% zniżki na prowizję od sprzedaży,
  • 50% zniżki na prowizję od sprzedaży w ofercie wyróżnionej
  • 200 aukcji wyróżnionych.

Z taką ofertą można podbijać polski rynek e-commerce!

2. Allegro Smart! za darmo

To genialny ruch ze strony Allegro! Platforma postanowiła obdarować wszystkich kupujących możliwością robienia zakupów z darmową dostawą. Przez 2 miesiące (po pierwszym miesiącu pakiet został przedłużony na kolejny) każdy użytkownik Allegro może przetestować usługi Smart całkowicie za darmo. Mistrzowskie posunięcie, dzięki któremu pomarańczowy portal jeszcze bardziej umocnił swoją pozycję, a sprzedawcom zwiększył tym samym kilkakrotnie liczbę potencjalnych klientów.

3. Centrum Wiadomości

W marcu swój debiut miał wewnętrzny komunikator Allegro – Centrum Wiadomości. Łączy on w sobie funkcjonalność czatu oraz poczty elektronicznej. Wszystkie wiadomości otrzymasz na swoją skrzynkę pocztową, a dodatkowo zobaczysz je też w Centrum Wiadomości. Narzędzie cały czas jest rozbudowywane – nowe opcje będą pojawiać się regularnie.

4. Zmiana rozliczania sposobu kosztów Allegro Smart! z dostawą kurierską

To koniec! Od 1 marca sprzedawca partycypuje w kosztach dostaw metodą kurierską. Dla przykładu, jeśli klient wybierze wysyłkę Allegro Kurier DPD w cenie 12,99 zł, pomarańczowa platforma zwróci sprzedawcy jedynie 8 zł. Pozostałe 4,99 zł sprzedawca pokryje z własnej kieszeni. Sprawdzanie regulaminów i analiza kosztów zawsze była piętą achillesową firm wystawiających oferty na Allegro. Warto przyjrzeć się wszystkim zmianom w tym obszarze.

5. Prowizja od kosztów dostawy

Od 1 czerwca obowiązuje nowy sposób obliczania prowizji na Allegro. Opłata za transakcję wyliczana jest z sumy: wartość przedmiotu + koszt wybranej przez kupującego formy dostawy. Wyjątkiem jest Allegro SMART! oraz darmowa dostawa. W ekstremalnych przypadkach dochodzi do sytuacji, w której prowizja dla Allegro jest większa niż koszt sprzedania przedmiotu (np. pilnik do paznokci kosztuje 2 zł, a przesyłka za pobraniem to koszt 18 zł). Prowizja w kategorii Manicure i pedicure to 11%, zatem opłata dla platformy handlowej wynosi 2,20 zł. Warto przejrzeć swoje cenniki i tam, gdzie to koniecznie, podnieść ceny, aby nie dopłacać do interesu.

6. Pozostałe nowinki, które nie mogą Ci umknąć:

  • Abonament Ekspercki to trzeci pakiet narzędzi i usług dla sprzedawców (po Abonamencie Podstawowym i Abonamencie Profesjonalnym). Największą korzyścią w tym abonamencie jest logotyp na listingu. Miesięczny koszt takiej przyjemności to 3000 zł.
  • Allegro usprawniło komunikację w dyskusjach, wyciągając pomocną rękę w stronę firm sprzedających. Kluczową zmianą jest informowanie o wydłużonym czasie dostawy oraz automatyzacja obsługi klientów, którzy czekają na swoją paczkę.
  • Od maja każdy kupujący będzie miał możliwość anulowania zakupu, jeżeli sprzedawca nie zacznie realizować zamówienia; trzeba to jednak zrobić nie później niż w ciągu 3 dni od momentu dokonania zakupu.
  • Pamiętaj o uzupełnieniu nowych parametrów obowiązkowych (kod produktu, model, marka). Bez nich Twoja oferta nie ulegnie wznowieniu, a koszt utraconych korzyści może być dotkliwy.

Nowości na Allegro za okres styczeń–marzec 2020

1. Prowizja od kosztów dostawy

Allegro zmienia reguły gry. Od 2 kwietnia zapłacisz prowizję nie tylko od wartości produktu, ale również od kosztów dostawy. Wyjątkiem są wysyłki za 0 zł lub te realizowane w programie Allegro Smart.

Dla przykładu: prowizja od przedmiotu o wartości 4 zł i od usługi kurierskiej za 16 zł w kategorii utrzymanie czystości będzie wynosiła 2 zł, a nie jak wcześniej – 40 gr.

Konsekwencje tych zmian wydają się korzystne dla właścicieli sklepów internetowych. To tam konsumenci będą szukać „drobnicy” w atrakcyjnych cenach.

2. Ułatwienia przy zwrotach prowizji

Od 24 marca będzie łatwiej odzyskać prowizję (rabat transakcyjny) od niezrealizowanego zamówienia. Zwrot rabatu nastąpi na podstawie obiektywnych danych, dostępnych na platformie (wpisanie numeru śledzenia przesyłki, płatność za pośrednictwem Allegro Finanse, zwrot wykonany z zakładki „Kupione”). Obecnie to kupujący musi potwierdzić, że do transakcji nie doszło – dopiero wtedy sprzedawca może liczyć na rabat transakcyjny.

3. Ujawniono czynniki wpływające na pozycję w wynikach wyszukiwania

Po kilku latach od wprowadzenia sortowania po trafności odkryto zestaw czynników, który wpływa na pozycję w wynikach wyszukiwania. System podzielony jest na dwa podstawowe filary: dane o ofercie oraz dane o sprzedającym.

W pierwszym filarze istotna jest między innymi liczba wyświetleń aukcji, cena towaru, liczba obserwujących czy liczba dostępnych sztuk w ofercie. W przypadku danych o sprzedawcy kluczową rolę pełnią czynniki związane ze statusem Super Sprzedawcy, procent poleceń od kupujących czy liczba upomnień. Po szczegóły zapraszam do źródła: bit.ly/36WnI6N.

4. Allegro Gadane

Pamiętasz portal wymiany wiedzy Cafe Allegro? Te czasy właśnie wróciły. Platforma uruchomiła społecznościowy serwis, który ma skupiać wokół siebie zarówno klientów, jak i sprzedających. Znajdziesz tam informacje dla początkujących sprzedawców, rozwiązania najczęstszych problemów kupujących, a nawet inspiracje na rozwój e-biznesu dla firm z kilkuletnim doświadczeniem.

5. Duża zmiana w prezentacji czasu dostawy

Allegro testuje nowy sposób informowania klientów o przewidywanym czasie dostawy paczki. Obecnie to sprzedawca deklaruje tę wartość. Testowo kilka procent użytkowników platformy widzi czas wyliczany na podstawie rzeczywistych danych dotyczących przesyłek.

Nowości na Allegro za okres październik–grudzień 2019

1. Abonament Profesjonalny

Kolejny pakiet wspierający sprzedaż został właśnie oddany w ręce firm na Allegro. Za 199 zł miesięcznie można uzyskać dostęp do planera kampanii Ads Allegro, raportów i statystyk w narzędziu Trade Analytics oraz logotyp w ramach oferty (element zwiększający wiarygodność i rozpoznawalność sprzedawcy). Dodatkowo zestaw uzupełniają wszystkie funkcje wchodzące w skład Abonamentu Podstawowego Allegro (tagi, serie, banery, menedżer sprzedaży).

2. Partner Super Plus

Allegro lubi wynagradzać dużych i rzetelnych sprzedawców. Tym razem uruchomiło program, który jest powiązany z zakładką „Jakość sprzedaży”. Jeśli przez co najmniej 14 dni sprzedawca utrzyma punktację na poziomie „Super+”, może liczyć na benefity w postaci oznaczeń „Hit”, „Nowość”, „Rabat transakcyjny” oraz „Okazja” (po 100 oznaczeń z każdego typu) zupełnie za darmo.

3. Przewidywany czas dostawy

Allegro zmieniło sposób informowania klientów o czasie dostawy. Dotychczas ten parametr był sztywno definiowany przez sprzedawcę, a po zmianach przewidywany czas dostawy wyliczany jest na podstawie dwóch czynników: czasu wysyłki oraz czasu przewozu przez dostawcę. Dzięki danym historycznym platforma handlowa będzie w stanie podać dokładniejszą datę dostarczenia paczki do rąk konsumenta. Czas dostawy to bardzo ważny element przy podejmowaniu decyzji zakupowej.

4. Login konta bez frazy „Allegro”

Od 2 grudnia 2019 r. w loginie konta zabronione będzie używanie słowa „Allegro”. Wielu sprzedawców korzystało z tej luki, próbując bardziej uwiarygodnić się w oczach kupujących.

Warto obserwować, czy po wprowadzeniu tej zmiany spadnie sprzedaż na kontach, które wykorzystywały tę frazę u siebie.

5. Zainwestuj w Arena bez żadnego „ale”…

Konkurencja Allegro właśnie rozpoczęła emisję akcji w ramach oferty publicznej, która umożliwia sprzedawcom zostanie współwłaścicielami platformy Arena.pl. Jeśli brakuje Ci alternatywy dla Allegro, możesz wspomóc inicjatywę, jednocześnie stając się jednym z udziałowców. Kto wie, może za kilka lat będziesz w posiadaniu akcji jednego z trzech największych graczy na polskim rynku e-commerce?

Nowości na Allegro za okres lipiec–wrzesień 2019

1. Nowa trafność

Jeśli w ostatnim czasie dotknął Cię kryzys w sprzedaży, mogą być tego dwa powody: wrzesień to miesiąc „książkowy” lub (co jest bardziej prawdopodobne) jest to wynikiem zmiany parametrów wpływających na pozycjonowanie ofert. Warto odwiedzić zakładkę „Jakość mojej sprzedaży”, w której pojawiły się kolejne czynniki wpływające na trafność, np. „Terminowe odpowiedzi na wiadomości klientów” lub „Aktywność w akcjach sprzedażowych”.

2. Sprzedaż lokalna na Allegro

Po udanych ostatnio kampaniach OLX, wielu entuzjastów tego miejsca sprzedaży czekało, że ten lokalny serwis udostępni możliwość sprzedaży w pełnym modelu marketplace, czyli dołoży opcje „Kup teraz” i „Wysyłkę przedmiotu”. Rzeczywistość jednak jest inna i to Allegro wyszło z inicjatywą stworzenia miejsca sprzedaży dla lokalnej społeczności. Nowa funkcjonalność serwisu pojawi się na przełomie września i października.

Najważniejsze wytyczne dotyczące Allegro Lokalnie:

  • oferty zamieszczane jedynie przez prywatne osoby, a nie przez firmy i sklepy,
  • 10% prowizji naliczy się w momencie zapłaty lub wypełnienia formularza dostawy za pobraniem,
  • maksymalnie wystawisz 50 ofert w tym formacie,
  • opcja rezerwacji przedmiotu czy negocjacji ceny na Allegro.

3. Rezygnacja z oceny czasu wysyłki

Kilka lat trwała batalia pomiędzy sprzedawcami a Allegro o sensowność oceniania czasu wysyłki. Każdy kupujący miał pełną świadomość, kiedy może spodziewać się paczki, a mimo to dochodziło do sytuacji, w których subiektywna ocena była zaniżana. Ta wiadomość początkowo może cieszyć, jednak w konsekwencji będzie jeszcze trudniej utrzymać status Super Sprzedawcy.

4. Pozostałe zmiany:

  • Allegro wprowadziło możliwość usunięcia oceny pozytywnej.
  • Od września zmienia się sposób rozliczenia Allegro Smart! Do paczkomatu InPost. Sprzedawca otrzyma tylko wpłatę za przedmiot, a przesyłkę wyślę bezpłatnie.
  • Włączona została możliwość wykluczenia z Programu Monetowego użytkowników, którzy dokonali zakupów wyłącznie w celu gromadzenia Monet.
  • Promocja „Wyróżnij się za 4,90 zł” została przedłużona do końca października. Obejmuje oferty wielowariantowe w kategoriach: „Moda”, „Odzież dziecięca”, „Obuwie dziecięce”, „Bielizna” i „Odzież erotyczna”.

Nowości na Allegro za okres kwiecień–czerwiec 2019

1. Nowa wersja zwrotu dla kupującego

Dotychczas zwrot wpłaty przez Allegro Finanse możliwy był tylko do momentu, aż nie wypłaciło się środków z salda. Aktualnie to ograniczenie zostało zniesione i zwrot można zrealizować w dowolnym momencie, jeśli tylko na twoim saldzie u danego operatora (PayU, Przelewy24) są dostępne środki. Ogromne ułatwienie dla branż, w których użytkownicy często korzystają z 14-dniowych zwrotów towaru. Brawo Allegro!

2. Maskowanie maili

Rozwiązanie, które mało kogo ucieszy i w wielu przypadkach będzie wymuszało dochodzenie w sprawnym identyfikowaniu Klientów (np. proces reklamacji, zwrotów). Największa platforma handlowa uruchomiła proces zabezpieczania adresów e-mail wysyłanych za pośrednictwem Allegro. Wszystkie adresy e-mail we wszystkich wiadomościach są maskowane (realny adres e-mail Klienta jest przekształcony według algorytmu na adres w domenie allegromail.pl. Jeśli do komunikacji z Klientem wykorzystujesz narzędzia zewnętrzne (Baselinker), koniecznie dopisz adresy, z których wysyłane są wiadomości elektroniczne w zakładce allegro.pl/twoje-adresy-email.

3. Czasowe wstrzymanie wypłaty środków

W najnowszej aktualizacji regulaminu Allegro pojawił się dopisek wzbudzający wiele kontrowersji wśród sprzedawców. „5.10. PayPro, w przypadkach określonych w art. 8.9. i 8.10 Regulaminu Allegro, jest uprawnione do czasowego wstrzymania wypłaty środków zaewidencjonowanych w ramach rachunku płatniczego prowadzonego dla Sprzedających działających w ramach Konta Firma w Allegro (Wstrzymanie Wypłaty), którzy spełniają następujące kryteria”. Platforma wyjaśnia, że celem tej zmiany jest przede wszystkim podniesie bezpieczeństwa zakupów na Allegro.pl, a nie zamrażanie środków uczciwych Sprzedawców.

4. Odwrócony proces zakupowy

Kolejna dobra zmiana. W celu zmniejszenia ilości przypadkowych zamówień (bez wypełnionych danych adresowych) Allegro zmieniło kolejność kroków w procesie zakupowym. Od teraz zakup następuje po zatwierdzeniu formularza dostawy i zapłaty, a nie jak wcześniej w momencie kliknięcia „Kup Teraz”.

5. Parametry trafności ujawnione

Mała ciekawostka dotycząca algorytmu trafności. Niedawno pojawiła się lista oficjalnych czynników, które są brane pod uwagę w procesie pozycjonowania ofert na Allegro. Listę cech i ich opis znaleźć można pod linkiem: https://allegro.pl/pomoc/aktualnosci/wkrotce-zmiany-w-sposobie-sortowania-ofert-wedlug-kryterium-trafnosci-rKrYnZB5DU3.

Nowości na Allegro za okres styczeń–marzec 2019

1. Rekordowy wynik na Allegro.pl

Jest się czym pochwalić! 10 grudnia padł nowy rekord – na platformie zostało sprzedanych 2,6 mln produktów. W porównaniu z rokiem 2017 to o 440 tys. produktów więcej. Średnia dzienna w 2018 r. wynosiła około 1,2 mln sprzedanych towarów. Te liczby dowodzą, że pomarańczowy marketplace ma się dobrze i nadal stanowi alternatywę dla rodzimych sklepów internetowych.

2. Etykiety sprzedażowe

Od listopada na Allegro można korzystać ze specjalnych oznaczeń na listingu i karcie produktu. Doszły trzy nowe etykiety: hit, wyprzedaż oraz nowość. Jednocześnie niezgodne z regulaminem serwisu jest używanie tych fraz w tytule aukcji. Przed skorzystaniem z oznaczeń zalecam zapoznać się z opłatami, na które oprócz dodatkowej prowizji składa się również opłata cykliczna.

3. Nowy Świat Allegro – produktyzacja

Ci, którzy uważali, że po miniaturkach, nowym opisie ofert, przyjdzie czas na chwilę oddechu i spowolnienie zmian, mogą się rozczarować Wielkimi krokami nadchodzi produktyzacja – grupowanie ofert znane wszystkim z Ceneo i Amazona. Na początku roku ruszyły testy na 5% liczbie konsumentów dla kategorii „książki i komiksy”, „smartfony i telefony komórkowe” oraz „telewizory”. O ich efektach będziemy informować w kolejnych numerach magazynu, ale już teraz możemy przypuszczać, że to wywróci do góry nogami świat polskiego e-commerce.

4. Nowe zasady: Super Sprzedawca i Allegro Smart

Te dwa kluczowe programy dla sprzedawców i klientów od lutego czekają spore zmiany. Jeśli sprzedawca będzie chciał uzyskać lub utrzymać status super sprzedawcy, będzie zobligowany uzupełnić 50% numerów przesyłek dla transakcji z ostatnich 30 dni. Wraz z kolejnymi miesiącami wartość procentowa będzie rosła aż do poziomu 98%. Aktualizację czeka również usługa SMART Allegro. Ikonka Smart pojawi się na ofercie pod warunkiem, że sprzedawca udostępni minimum dwie formy dostawy z grupy: „automaty do paczek”, „punkty odbioru” lub „listy polecone”. Tak duże obostrzenia mogą spowodować drastyczne zmniejszenie liczby ofert dla kupujących, którzy wykupili abonament na samym początku uruchomienia programu. Jestem ciekaw reakcji Klientów, którym oferta może dość drastycznie zostać ograniczona.

5. Zniknęła liczba wyświetleń aukcji

Niewielka zmiana, która w znaczny sposób utrudnia analizę danych na pomarańczowym serwisie. Do niedawna można było mierzyć zainteresowanie ofertą na podstawie liczby wyświetleń aukcji. Duża liczba wyświetleń i brak zakupów to był jasny sygnał, że należy dopracować sekcję opisową. W tym momencie musimy wspierać się aplikacjami zewnętrznymi, aby móc takie dane uzyskać np.: allegronauta.pl (darmowa) lub tradewatch.pl

Nowości na Allegro za okres październik–grudzień 2018

1. Allegro Smart – innowacja na polskim rynku e-commerce

Nie mógłbym zacząć inaczej. Allegro Smart to zupełna nowość i przełom w segmencie dostawy towaru. Za jedyne 49 zł rocznie Klient platformy transakcyjnej otrzymuje 365 wysyłek za darmo do ponad 15 000 punktów odbioru paczek. Pomarańczowy serwis podbija stawkę, dodając 10 monet i możliwość darmowego zwrotu do paczkomatu i placówek Poczty Polskiej. Po niespełna 6 tygodniach liczba osób, które wykupiły abonament, osiągnęła 340 tysięcy. Sklepom internetowym ciężko będzie stworzyć podobną ofertę, a na Allegro znacząco widać przewagę w ilościach zamówień u sprzedawców, którzy udostępnili usługę Allegro Smart względem sprzedawców, którzy jeszcze jej nie zaoferowali.

allegro smart

2. Koniec z zaśmiecaniem kategorii nieefektownymi ofertami

Od czasu, gdy wystawianie ofert stało się darmowe, rzesza Sprzedawców duplikowała pojedynczą aukcję po setki razy – głośnik bluetooth 30 stron po 60 ofert, album 2Pac 450 aukcji itp. W efekcie klientowi ciężko było przebić się przez klony ofert, które niczym się od siebie nie różniły. Aby ukrócić ten proceder, Allegro wprowadziło opłatę utrzymaniową w wysokości 10 groszy za każde 10 dni, jeśli aukcja przez rok nie wygenerowała sprzedaży. To ograniczenie można łatwo, zamykając i wystawiając ponownie ofertę. Zalecam jednak dokładnie przyjrzeć się aukcji. Być może powodem braku sprzedaży przez tak długi okres jest niewyraźne zdjęcie, mało szczegółowy opis, zaporowa cena dostawy itp.

3. Idą podwyżki

Warto sprawdzać zakładkę aktualności przynajmniej raz w tygodniu, aby nie spotkała nas niemiła niespodzianka związana z opłatami Allegro. Prócz tzw. utrzymaniówki wzrosła prowizja od aukcji promowanych – z 1/5 na 1/4 wartości obowiązującej prowizji w danej kategorii (np. kategoria manicure i pedicure aukcja promowana – podstawowa prowizja: 10%, dodatkowa prowizja za wyróżnienie: 2,5% suma: 12,5%) oraz została wprowadzona wartość minimalnej prowizji (minimalna wartość jednorazowo naliczonej prowizji za każdą sztukę wynosi 0,25 zł). Zalecam przejrzeć aukcje promowane i przeanalizować ich opłacalność oraz podnieść ceny w produktach bardzo tanich (1- 5 zł) lub utworzyć zestawy po kilka sztuk, aby uniknąć prowizji rzędu 25%.

4. Ograniczenie w edycji ceny

Od końcówki września istnieje możliwość jednorazowej zmiany cenę „Kup Teraz” o określoną kwotę – maksymalnie o 50 zł dla ofert do 50 zł lub procent – maksymalnie o 100% dla ofert powyżej 50 zł. Powodem wprowadzenia takiego rozwiązania były aukcje z podbijaną ceną o 10 000 zł w momencie braku dostępności towaru u sprzedawcy. Od kilku miesięcy Allegro udostępnia też możliwość uśpienia aukcji. Mechanizm ten należy stosować w sytuacji, gdy zależy nam na wstrzymaniu sprzedaży.

5. Nowa zakładka w Allegro

„Moje Oferty” – tak będzie nazywała się nowa zakładka, która zastąpi cztery wcześniejsze („Sprzedaję”, „Sprzedane”, „Niesprzedane”, „Do Wystawienia”). Skąd takie uproszczenie? Na Allegro jest coraz więcej ofert do wyczerpania przedmiotów, a serwisowi zależy właśnie na ich promowaniu. „Moje Oferty” upraszczają zarządzanie tym typem aukcji i pozwalają łatwiej odnaleźć się w panelu sprzedawcy.

6. Logo na listingu dla każdego!

Za opłatą 3 000 zł brutto miesięcznie Allegro dało możliwość umieszczenia logo marki na listingu. Aukcja z logiem mocno wyróżnia się na tle pozostałych i jednocześnie buduje branding, ale czy jest to warte tej ceny?

Nowości na Allegro za okres lipiec–wrzesień 2018

1. Start/Stop oferta

Nieliczne grono sprzedawców może już korzystać z funkcji wstrzymania i wznowienia oferty (w momencie pisania tego artykułu funkcja nie jest jeszcze powszechnie dostępna). Jedna z najdłużej wyczekiwanych funkcjonalności jest już na wyciągnięcie ręki i lada dzień powinna zostać przekazana wszystkim sprzedawcom na platformie. Dzięki niej sprzedawca będzie mógł zatrzymać daną aukcję w dowolnym momencie – np. w przypadku chwilowego braku produktu na stanie – i wznowić ją, gdy towar ponownie trafi do magazynu. Dodatkowa nowa opcja pozwala również wstrzymać całą ofertę danego sprzedawcy – np. gdy udaje się on na zasłużony urlop.

2. Ads Allegro: kampanie reklamowe 2.0

Narzędzie do sponsorowania ofert w modelu CPC cały czas się rozwija. Niedawno doszły nowe miejsca reklamowe i swoją ofertę można zaprezentować na stronie głównej oraz stronie działu. Dodatkowo zostały wdrożone zmiany w obszarze Ads Network, polegające na dopracowaniu systemu dopasowania reklam do odpowiednich użytkowników. Zmiany te mają pomóc w obniżeniu kosztów za wyświetlanie i podwyższenie współczynnika konwersji. Warto zwrócić również uwagę na zapis dotyczący budżetu dziennego – zgodnie z aktualnym regulaminem usługi budżet dzienny może zostać świadomie przekroczony, jeśli w ciągu ostatnich 7 dni część dziennych wydatków nie została wykorzystana (przy założeniu, że w czasie tego tygodnia nie przekroczysz siedmiokrotności budżetu dziennego).

3. Podwyżki, podwyżki, podwyżki

Jeden miesiąc to stanowczo za dużo na trzy informacje o wzroście cen , ale jednak. Jeśli korzystasz z abonamentu sklepowego, 22 czerwca zmieniła się jego comiesięczna wysokość z 9,90 zł na 39 zł. Podwyższeniu ulegnie również dodatkowa prowizja od aukcji promowanych: dotychczas stanowiła ona 0,1 wartości prowizji w kategorii, a po zmianie będzie to 0,2 wartości prowizji. W kategoriach Kolekcje, Antyki i sztuka, Motoryzacja oraz RTV i AGD zmieniły się stawki opłat za wystawienie oferty oraz wzrosły oczka prowizji naliczanej za sprzedaż. Jeśli handlujesz w którejś z tych kategorii, sprawdź aktualne opłaty, aby pod koniec miesiąca nie być zaskoczonym rachunkiem.

4. Maskowanie adresu w formularzu do i od sprzedającego

Korespondencja w ramach serwisu Allegro za pośrednictwem formularza „Pytanie do Sprzedającego” będzie przekazywana w ramach domeny @ allegromail.pl. Nowa forma prezentacji e-maila dotyczy zarówno kupującego, jak i sprzedającego. Dodatkowo wszystkie wiadomości są filtrowane – jeśli zapytanie ofertowe zawiera frazy sugerujące sprzedaż poza serwisem, taka korespondencja zostanie wstrzymana, a nadawca otrzyma informację, że nie została dostarczona. Kolejnym krokiem w komunikacji na linii kupujący–sprzedawca ma być wprowadzenie czatu.

Nowości na Allegro za okres kwiecień–czerwiec 2018

1. Nowy abonament, nowe możliwości

Nareszcie doczekaliśmy się wartościowych funkcji dla sklepu na Allegro. W ręce sprzedawców zostały oddane 3 narzędzia, które wcześniej były dostępne jedynie dla „Strefy marek”: tagi, banery oraz serie produktów. Wymienione elementy ułatwią użytkownikom poruszanie się po ofertach oraz mogą służyć do promocji wybranych kategorii lub poszczególnych produktów. W ramach abonamentu uzyskujemy również dostęp do managera sprzedaży. Koszt pakietu jest dość niski – 9,90 zł miesięcznie.

2. Zmiana tytułu oferty możliwa do 30 czerwca!

Z perspektywy sprzedawców bardzo istotna zmiana. Wraz ze standaryzacją poszczególnych obszarów oferty (miniaturka, tytuł, opis) Allegro udostępniło możliwość edycji tytułu aukcji. Aby zapobiec nadużyciom edycja tytułu jest ograniczona czasowo – zostanie wyłączona 30 czerwca. Do tego dnia z tytułów powinny zniknąć frazy, które w żaden sposób nie dotyczą opisywanego przedmiotu, jak np. miejscowość, login sprzedawcy, dane kontaktowe i adnotacje typu: nowy, fv 23%, hit, supercena itp. Od lipca za takie frazy otrzymamy upomnienie, a aukcja zostanie usunięta.

3. Wielosztuki

Promocja znana z innych serwisów sprzedażowych jest już dostępna na Allegro.pl . Jako sprzedawca możesz udzielić rabatu na kolejną sztukę przedmiotu. Według zasad działania systemu minimalne wartości rabatów wynoszą: 15% na drugą sztukę, 30% na trzecią, 40% na czwartą, 50% na piątą. Aby skorzystać z opcji rabatów ilościowych, zaloguj się na swoje konto, wybierz zakładkę „Moja Sprzedaż” → „Narzędzia do promocji” → „Zestawy i rabaty”.

4. Uniknij blokady konta!

Jeśli dodawałeś ulotki z adresem sklepu internetowego do zakupów z pomarańczowego portalu, to mam dla Ciebie złą informację. Taka praktyka łamie regulamin serwisu, a najmniejszym wymiarem kary jest upomnienie, czego konsekwencją jest spadek w trafności. Sprzedawców, którzy nagminnie łamią tę zasadę, czeka blokada sprzedaży. Usuń jak najszybciej ze wszystkich ścieżek kontaktu z klientem (oferty, e-maili transakcyjnych, paczek) adres sklepu internetowego. Zabronione jest również zakładanie użytkownikom Allegro kont w sklepach internetowych.

5. Co jeszcze piszczy w Allegro?

• Portal otwiera się na sprzedających i udostępnia opcję czatu. Na początek kontakt poprzez czat jest możliwy jedynie dla firm korzystających z Ads Allegro, ale wraz z upływem czasu opcja ma być rozszerzona na pozostałe części serwisu.

• Jest już nowa odsłona cennika dostawy, dzięki niej klienci w bardziej precyzyjny sposób otrzymają informacje dotyczące czasu i sposobu realizacji zamówienia. Istotnym udogodnieniem jest możliwość dokładnego zdefiniowania kuriera (UPS, FedEx, DHL itp.).

Nowości na Allegro za okres styczeń–marzec 2018

1. Odpłatne wyróżnienie oferty monetami

Program Monet Allegro dotychczas zarezerwowany był jedynie dla supersprzedawców. Od 12 października sprzedawcy, którzy spełniają trzy warunki: mają status firmy i średnią ocen 4,9 oraz otrzymali minimum pięć ocen w poprzednim miesiącu, mogą skorzystać z zakupu dodatkowych monet. Przelicznik jest prosty: 1 m oneta = 1 z łotówka, k tóra j est pobierana w momencie zakupu produktu oznaczonego wirtualną walutą. Dla przypomnienia: monety Allegro to dodatkowe narzędzie promocyjne w serwisie aukcyjnym. Według twórców portalu oferty z monetami są lepiej widoczne, częściej wybierane przez kupujących (aż o 18%), a także podbijają pozycję w algorytmie trafności.

2. Porównaj się z innymi

Sprzedawcy, którzy korzystają z konta firma, mają możliwość sprawdzenia i porównania swoich wyników na tle konkurencji. Porównywać się można w sześciu obszarach, takich jak: zadowolenie kupujących, procent poleceń, zgodność z opisem, koszt wysyłki, czas wysyłki, obsługa kupującego. Dane do raportu zbierane są na podstawie ocen wystawionych przez kupujących. Prezentowane wartości dotyczą ostatnich 30 dni. Narzędzie jest dostępne po zalogowaniu na koncie w zakładce „Moja sprzedaż > Usługi dla sprzedających > Porównanie sprzedawców”.

3. Więcej wartości parametru „stan”

Uzupełniając rubrykę „stan” w ofercie przedmiotu, mieliśmy do dyspozycji wyłącznie dwa warianty: nowy i używany. Cześć kategorii (np. „Dziecko – Zabawki”) ma już możliwość dokładniejszego określenia tej wartości o dodatkowe opcje, jak np.: powystawowy, uszkodzony, po zwrocie, niepełny komplet. Rzetelne wypełnienie parametrów przez sprzedającego daje kupującemu lepsze wyobrażenie o cechach produktu, a sprzedawcę chroni przed niepotrzebnym zwrotem czy negatywną opinią.

4. Uproszczone linki URL dla kategorii i konta sprzedawcy

Kolejna zmiana mająca na celu poprawę pozycji serwisu Allegro.pl w wynikach wyszukiwania Google. Mało czytelne adresy URL kont sprzedawców wyglądają bardziej przejrzyście – zamiast . php?us_id=10421341 jest allegro.pl/ uzytkownik/xxx, gdzie „xxx” to nazwa sprzedawcy. Podobna sytuacja ma się w przypadku linków kategorii. Jak to wykorzystać? Jeśli jesteś sprzedawcą monitoringu z rejonu Poznania, polecam utworzyć konto z loginem monitoring- poznan. Za jakiś czas możesz znaleźć się wysoko u wujka Google’a.

5. Oferty supersprzedawców wyżej w trafności

Wokół algorytmu trafności powstało wiele legend. Jedna z nich została obalona. Aktualnie w sortowaniu według trafności oferty supersprzedawców wyświetlają się wyżej niż pozostałe. Jak pamiętacie z wcześniejszego numeru magazynu SM, sortowanie po trafności jest ustawione jako domyślne #MagazynSprawny 19 dla wszystkich użytkowników serwisu. Są zatem dwie drogi, aby zwiększyć sprzedaż na swoich kontach:

1. Dołączenie do programu supersprzedawcy (ciągła praca nad ofertą i czasem realizacji zamówienia celem uzyskania jak najwyższych ocen).

2. Inwestycja w mechanizmy promocyjne (Ads Allegro, wyróżnienia, płatna reklama w serwisie).

6. Nowa forma dostawy – kurier wieczór

Grupa Allegro we współpracy z DHL Parcel udostępniła nową opcję transportu oferującą dostarczenie przesyłki w godzinach wieczornych (18.00-22.00) do domu zamawiającego. Koszt takiej usługi zaczyna się od 12,24 brutto dla paczek do 10 kg. Oferta kierowana jest szczególnie do firm, które sprzedają towar o gabarytach niemieszczących się do paczkomatu, jak np. obrazy. Wprowadzenie tej formy dostawy zwiększa szansę na pozyskanie klienta oraz wyróżnia ofertę na tle konkurencji. Pierwszy, wielki test tej usługi już w najbliższe Święta.

7. Cross-selling – zwiększ zyski z jednej transakcji

Jedną z niewielu bezpłatnych możliwości zwiększenia koszyka zakupowego na portalu Allegro jest umieszczanie w opisie aukcji linków z produktami uzupełniającymi. W nowy formularz oferty serwis uniemożliwia wstawianie odnośników do innych aukcji, udostępniając w zamian mechanizm zastępczy. Logując się do „Menedżera sprzedaży” i przechodząc do zakładki „Narzędzia”, dostajemy możliwość tworzenia nowych reguł cross-sellingowych. Uruchomienie funkcjonalności jest trójetapowe. Polega ono na: podaniu miejsca wyświetlania oferty uzupełniającej, wyborze przedmiotów do polecenia oraz aktywacji stworzonej reguły. Kupujący w chwili dodawania produktu do koszyka objętego regułą ujrzy komunikat z proponowanymi produktami uzupełniającymi zakup, np. kupując komplet pościeli, dostanie propozycję kupna prześcieradła.

8. Sprzedaj w zestawie

Kolejna długo wyczekiwana opcja na Allegro. Sprzedawca na aukcji ma możliwość zaprezentowania zestawu, w którego skład wchodzi aktualnie przeglądany przedmiot. Oferując np. plecak, możemy połączyć go z piórnikiem i workiem na buty, tworzącymi komplet. Taki zestaw produktów zostanie podłączony pod każdą pojedynczą ofertę sprzedaży przedmiotu z owego kompletu i zaprezentowany między miniaturką a parametrami przedmiotu. Ponadto na zestawy można dać rabat, co czyni ofertę jeszcze bardziej atrakcyjną. Usługę można znaleźć po zalogowaniu się na konto w zakładce „Moja sprzedaż – Narzędzia do promocji – Zestawy”.

9. Pozostałe aktualności

Przelewy24 na Allegro jako drugi operator płatności! Tym samym PayU traci wyłączność na obsługę szybkich przelewów online. Usługę Przelewy24 należy aktywować ręcznie w zakładce „Saldo i wypłata środków”.

• Efektem powyższej aktualności jest pojawienie się nowej marki: Finanse Allegro. Zastąpiła ona dotychczasową sekcję Moje PayU. Twórcy portalu zamierzają rozbudować portfolio tej strefy i w przyszłości wzbogacić ją o kolejne usługi finansowe (kredyt, leasing).

• 30 października zniknęła zakładka „Informacje od sprzedającego”, a treści tam zamieszczone należy przenieść do zakładek: „Zwroty”, „Reklamacje”, „Gwarancje” i „O sprzedającym”.

• 2 października w kategoriach: „Wakacje”, „Nieruchomości” oraz w części kategorii motoryzacyjnych zniknął przycisk „Kup teraz”. W celu zakupu prezentowanej oferty należy skontaktować się bezpośrednio ze sprzedawcą i uzgodnić warunki transakcji. Tym sposobem umowa kupna-sprzedaży będzie odbywać się poza serwisem Allegro bez naliczania prowizji.

Nowości na Allegro za okres październik–grudzień 2018

1. Nowy wygląd strony głównej

W połowie września Allegro udostępniło nową odsłonę strony głównej. Najbardziej wyraźną zmianą jest wyeksponowanie okna wyszukiwarki. Statystycznie coraz mniej osób szuka po drzewku kategorii, a wyszukiwarka notuje ponad miliard zapytań miesięcznie. Lista kategorii została zminimalizowana, a na pierwszy plan wysunęły się sekcje: „Strefa marek”, „Inspiracje” oraz „Strefa okazji”. Dla firm sprzedających na Allegro jest to wskazówka, by zaczęli korzystać z tych mechanizmów promocji, jeśli jeszcze tego nie robią. Odświeżony wygląd serwisu został uruchomiony dla 12% użytkowników – sprawdź, czy znalazłeś się w gronie tych szczęśliwców.

2. Punkty odbioru osobistego

Jeśli prowadzisz sprzedaż stacjonarną i wystawiasz ofertę na Allegro, koniecznie uzupełnij tę sekcję. Dla potencjalnego klienta jest to jasny sygnał, że zakupiony towar będzie mógł odebrać osobiście. Niewykluczone, że przed zakupem odwiedzi Twój sklep w celu obejrzenia przedmiotu czy otrzymania porady, co w rezultacie pozwoli na sprzedaż poza Allegro, bez prowizji.

3. Usługi dodatkowe

Sprzedajesz w kategorii AGD lub meble? Allegro wyszło naprzeciw oczekiwaniom zarówno konsumentów, jak ich sprzedawców, udostępniając portfolio usług dodatkowych. Na aukcji można zaoferować montaż, wniesienie lub przygotowanie do pracy. Tym samym pomarańczowy portal nowymi funkcjami zrównuje się ze sklepami internetowymi, które takie opcje mają w standardzie. Wcześniej firmy na Allegro musiały kombinować i oferować takie usługi poza serwisem lub wystawiać osobną aukcję oferującą np. wniesienie i montaż lodówki, co było mało wygodne dla klienta.

4. Zapakuj na prezent

Przed okresem świątecznym Allegro wyszło z jeszcze jedną ciekawą inicjatywą. Od października będzie możliwość zapakowania na prezent zakupionego towaru. To bardzo dobra wiadomość szczególnie dla branży prezentowej: perfumy, książki, zestawy upominkowe. Taka forma wyróżnienia wysyłki z pewnością będzie cieszyć się dużą popularnością.

5. Nowy sposób naliczania opłat za promowanie aukcji

Początek września, a szczególnie moment otrzymania faktury, był trudny dla wielu sprzedawców. Przedsiębiorcy, którzy po 1 sierpnia nie zoptymalizowali aukcji z wyróżnieniami, mogą być zaskoczeni wysokością opłat. Dla przypomnienia – według nowych zasad naliczenie opłat za aukcje promowane rozliczane jest w cyklu 10-dniowym, a nie 30-dniowym, jak to miało miejsce do tej pory. W ofertach z wyróżnieniem serwis pobiera dodatkowo 0,5% prowizji od ceny sprzedaży produktu. Warto śledzić nowości, szczególnie zmiany związane z cennikami, aby unikać przykrych niespodzianek.

6. Monety Allegro – program lojalnościowy dla kupujących

To było kwestią czasu, aż serwis wprowadzi system budujący lojalność i przywiązanie do marki Allegro. Oferty z monetami są bardziej atrakcyjne dla klienta, wyróżniają się w listingu. Kupujący może wymienić 20 zebranych monet na kupon o wartości 20 zł. Kupon można zrealizować u dowolnego sprzedawcy przy zamówieniu za minimum 50 zł. Po testowaniu ich na kilku kontach można zauważyć, że ta opcja wyróżnienia aukcji przynosi większe korzyści niż promowanie. Zachęcam do sprawdzenia tej tezy u siebie. W chwili obecnej monety przypisane są jedynie w aukcjach oznaczonych ikoną SuperSprzedawcy. W przyszłości pule monet będzie można zakupić i przypisywać do aukcji.

7. Sposób sortowania – reset opcji

Od niedawna przy korzystaniu z desktopa i zmianie sposobu sortowania z domyślnego na dowolnie inny „ginie” zdefiniowany ręcznie parametr wracania każdorazowo do sortowania po trafności. Bardzo sprytne posunięcie ze strony Allegro, mające na celu zwiększenie zainteresowania reklamą płatną – Ads Allegro. Po dziś dzień nie są znane wszystkie składowe wpływające na pozycję wg trafności.

8. Darmowe wystawianie i darmowe dodatkowe zdjęcia

„Zdrowe” i „Uroda” to kolejne kategorie, w których nie będą pobierane opłaty związane z wystawianiem i dodatkowymi zdjęciami. Po podwyższeniu prowizji to dobra wiadomość dla handlujących. Wolę płacić za wygenerowaną sprzedaż niż za masę dodatkowych opcji, które stanowiły niepotrzebne obciążenie budżetu. Allegro zabezpieczyło się na wypadek wystawienia miliona darmowych aukcji, ograniczając ofertę sprzedawcy do 100 000 aukcji.

9. Ads4Brand – nowe narzędzie promocji marek

Jesteś właścicielem marki i chciałbyś wypromować swój brand na Allegro bez uruchomienia konta sprzedażowego? Właściciel serwisu udostępnił nową usługę skierowaną do firm takich jak Twoja – Ads4Brand. Jak to działa w praktyce? Jeśli marka nie ma konta na Allegro i bezpośrednio nie prowadzi sprzedaży na portalu, może wesprzeć kampanią w Ads Allegro swoich dystrybutorów, zwiększając świadomość produktu oraz zyski dla siebie i swoich partnerów. Po więcej szczegółów odsyłam na stronę Ads.Allegro.pl.

10. Narzędzia prosprzedażowe

Na sam koniec chciałbym zaprezentować 3 narzędzia, z których korzystanie poprawi wyniki finansowe Twojej firmy. Wszystkie narzędzia dostępne są po zalogowaniu w sekcji Moje Allegro > Moja Sprzedaż.

• Wielowariantowość – funkcjonalność przeznaczona do prezentowania tego samego przedmiotu w różnych wariantach. Szczególnie wykorzystywana w ofertach z wariantami koloru lub rozmiaru. Niestety bardzo często traktowana jako cross-selling (niebawem może to zostać ukrócone przez właściciela serwisu). Jeszcze większym błędem jest brak stosowania wariantowości, szczególnie w ofertach z top sprzedażą.

• Rekomendowane do wyróżnienia – od niedawna z zakładce „Sprzedaję” działa filtr umożliwiający znalezienie produktów, które wg algorytmu Allegro nadają się do wyróżnienia. Z założenia są to aukcje, które spowodują wzrost sprzedaży i przyniosą sprzedawcy zysk. Podczas testowania tej opcji w 6 na 10 propozycji udało mi się uzyskać pozytywny rezultat.

• Kalkulator opłat – przy ciągłych zmianach w cennikach opłat bardzo przydatne narzędzie. Funkcjonalność pozwala dokładnie wyliczyć potencjalne koszty związane z prowadzeniem sprzedaży przy ustalonych założeniach. Długo czekałem na tę opcję. Moim zdaniem duża część firm nie patrzy na stronę kosztową lub wręcz nie wie, ile ich kosztuje dana sprzedaż.

czytaj także

Jak stworzyć skuteczną kampanię w Allegro Ads – poradnik

Paweł Mielczarek

O autorze

Paweł Mielczarek

Entuzjasta sprzedaży na allegro.pl. Od 2004 roku aktywnie uczestniczy w rozwoju największej platformy sprzedażowej w Polsce. Wykonał już blisko 1...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

     

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz