Na rynku branży influencerskiej brakuje artykułów analizujących współpracę pomiędzy markami a twórcami internetowymi. My postanowiliśmy na trzech przykładach omówić kampanie prowadzone dla marek, pokazując: cele kampanii, motyw przewodni, plan, jaki należało zrealizować oraz jego efekty.
[Tweet „Dokumentuj to, co robisz. To często przynosi większe korzyści niż sama kreacja.”]
1. Kampania reklamowa dla Pawełka
Cel kampanii: Przedstawienie batonika Pawełka jako buntownika, który wywołuje dziecięcą radość.
Motyw przewodni: Każdy kiedyś marzył, aby mieć dzień, w którym może robić wszystko, co mu się podoba, nie ponosząc przy tym żadnych przykrych konsekwencji. Wymarzony dzień Suchara Codziennego to wizyta w Pijalni Czekolady Wedla!
Plan: Główną częścią promocji był 58-sekundowy film z Pijalni Czekolady Wedla opublikowany na Instagramie i Facebooku.
https://www.instagram.com/p/BL9ARhsgXmA/
Cała akcja trwała pięć dni, podczas których stworzone zostały dedykowane grafiki, wideo i zdjęcia z Pawełkiem na Snapchacie, Instagram Stories, Instagramie oraz Facebooku.
Plan działań na poszczególnych platformach
Kampania cieszyła się dużym zainteresowaniem fanów. Ostateczny zasięg wszystkich postów z Pawełkiem opublikowanych na Sucharze Codziennym wyniósł 1 milion 800 tysięcy wyświetleń (tabela z dokładnymi danymi na końcu Case’a).
Szczególnie spodobał się post Pawełek vs Typowy Paweł i można śmiało stwierdzić, że okazał się klasycznym wiralem, bo w 24h grafika:
- dotarła do 500 tysięcy odbiorców,
- zdobyła 2,7 tysiąca lajków,
- została udostępniona 600 razy i 550 razy skomentowana; głównie przez osoby o imieniu Paweł i ich znajomych
Statystki posta Pawełek vs Typowy Paweł:
Kolejny post, kolejny wiral! Tym razem na Instagramie. W Czekoladową Jengę ze znajomymi zagrałoby ponad 3,5 tysiąca osób, którzy oznaczyli się w komentarzach.
Sam post natomiast:
- został wyświetlony 583 tysiące razy przez 418 tysięcy unikalnych użytkowników
- oraz zdobył 34 700 lajków
https://www.instagram.com/p/BL_eX9Bg9u-/
Statystyki posta “Czekoladowa Jenga”:
Pozostała część promocji Pawełka odbyła się na “znikających” platformach — Instagram Stories i Snapchacie.
Mimo, iż treści dostępne są tam tylko przez 24h, to nie można lekceważyć tych platform. Ich atutem jest bardzo wysoki poziom zaangażowania użytkowników.
Instagram Stories
Każde Story składało się z kilku grafik, tworzących spójną historię o czekoladzie.
Po lewej suchar Kanibale, po prawej statystki wyświetleń (125 tysięcy obejrzeń).
Następne Story promujące Pawełka dotyczyło dwóch typów zachowań konsumentów. Jednym z przykładów był sposób picia kawy.
Po lewej stronie grafika 2 typy ludzi, po prawej statystki wyświetleń (100 tysięcy odtworzeń).
Snapchat
Podobnie jak w przypadku Instagram Stories, również na Snapchacie Pawełek został przedstawiony w zabawnym świetle sucharów.
Liczbowe podsumowanie kampanii
2. Kampania informująca o konieczności rejestracji numerów PRE-PAID
Cel kampanii – promocja rejestracji numerów na kartę w Plushu
- Numer rejestruje się w salonie Plusa, wystarczy mieć dowód osobisty
- Benefity – 500 zł na rozmowy i SMSy do wszystkich oraz 50 gb Internetu
Motyw przewodni: Misiek Plush przejmuje rolę pracownika w salonie Plusa. Odwiedzają go różne charakterystyczne osoby, które chcą zarejestrować swój numer.
Plan: Główna akcja kampanii zostaje przeprowadzona na Snapchacie. Jest wspomagana przez pozostałe kanały Suchara Codziennego – Instagrama, Instagram Stories i Facebooka.
W ciągu 5 dni kampanii wszystkie materiały wideo zostały obejrzane 4,5 miliona razy. Wśród nich 3 mln wyświetleń dotyczyło bezpośrednio Plusha i rejestracji numerów.
Intro: wprowadzenie Plusha
Snapchat – 10 snapów (wtorek – 09.08.16)
Kampanię rozpoczęliśmy we wtorek 9 sierpnia 2016 r. serią zabawnych snapów z Plushem w roli głównej, których celem było przedstawienie bohatera. Wykorzystaliśmy do tego dwie maskotki – małego i dużego miśka.
Sceny z Plushem nawiązywały do jednych z głównych aspektów życia naszych fanów – jedzenia i nudzenia się ☺
Pokazanie miśka Plusha w zabawnym świetle sprawiło, że został on ciepło przyjęty przez naszych fanów.
Liczba wyświetleń wszystkich snapów w ciągu 24 godzin dochodziła do około 50 tysięcy.
Pierwszą część kampanii zakończyliśmy snapami, w których Plush opowiedział, że jutro musi iść do pracy, ale bardzo mu się nie chce.
Salon I i II – sześć scen rejestrowania numerów w salonie
Po pierwszym dniu zapytaliśmy użytkowników, jak oceniają obsługę w salonie Plusa.
Salon I
Podczas gdy na Snapie misiek Plush rejestrował numery, na Instagramie opublikowaliśmy post, który nawiązywał do całej akcji.
https://www.instagram.com/p/BI7VsaODnSm/
W tym samym czasie na Instagram Stories nagraliśmy wideo z backstage’u salonu, opowiedzieliśmy o konieczności rejestrowania numerów oraz nawiązaliśmy do posta (“ksywka”) na Instagramie, pokazując najciekawsze komentarze naszych fanów.
Salon II
Wideo na Instagramie i Facebooku (czwartek – 11.08.16)
Następnego dnia opublikowaliśmy kolejny post na Instagramie oraz na Facebooku. Tym razem w formacie wideo.
https://www.instagram.com/p/BI-YAFojm20/
Outro – suchary z Plushem
Snapchat – 4 snapy (piątek i sobota 12-13.08.16)
Kampanię zakończyliśmy czterema sucharami z Plushem.
Podsumowanie
Kampania promująca rejestrację numerów pre-paid dla Plusha okazała się sukcesem. Nasi fani bardzo pozytywnie zareagowali na współpracę komercyjną Suchara Codziennego z marką. Chętnie wchodzili w interakcje: dawali lajki, komentowali oraz wysyłali snapy.
99,9% wszystkich wiadomości, które otrzymaliśmy były pochlebne.
3. Promocja rejestracji numerów na kartę – (Plush)
Cel kampanii: Poinformowanie obecnych i potencjalnych klientów o konieczności rejestracji numerów PRE-PAID
Motyw przewodni: Życie bez telefonu – czyli konsekwencja niezarejestrowania numeru, gdyż zostanie on na stałe zablokowany.
Główną część promocji tworzą cztery skecze wideo, które pokazują, jak wyglądałby świat bez telefonu.
Komunikat dla odbiorcy:
Lepiej mieć telefon i móc z niego swobodnie korzystać!
https://www.instagram.com/p/BNCiyAxAngB/
Akcja promowania trwała pięć dni, podczas których stworzone zostały dedykowane grafiki i wideo z Plushem na Snapchacie, Instagram Stories, Instagramie oraz Facebooku.
Plan działań:
Kampania cieszyła się sporym zainteresowaniem fanów. Ostateczny zasięg wszystkich postów z Plushem opublikowanych na Sucharze Codziennym wyniósł 1 milion 380 tysięcy wyświetleń (tabela z dokładnymi danymi na końcu Case’a).
Promocja rozpoczęła się opublikowaniem na Facebooku grafiki z intrygującym zapytaniem i dwiema opcjami do wyboru.
Delikatne lokowanie treści sponsorowanej zostało pozytywnie przyjęte przez fanów. Co ciekawe, część z nich wcieliła się w rolę “adwokatów” i wytłumaczyła niektórym osobom, że takie posty komercyjne są jak najbardziej akceptowalne i pochwalane.
Podobna grafika została opublikowana na Instagramie. Jak można było się spodziewać, post dotarł do większej liczby odbiorców niż na Facebooku:
- został wyświetlony ponad 550 tysięcy razy,
- zdobył około 21 tysięcy lajków,
- fani dodali prawie 350 komentarzy.
Kolejny etap promocji odbył się na Instagram Stories. Przez trzy dni były publikowane tematyczne historie składające się z sucharów, skeczu wideo oraz planszy z komunikatem o potrzebie rejestracji numeru.
Jak by wyglądało wysyłanie wiadomości bez telefonu?
https://www.instagram.com/p/BNZyGbDAtNg/
Jak by wyglądało szukanie drogi bez telefonu?
https://www.instagram.com/p/BNZxqaIAZ2E/
Jak wygląda zamawianie taxi bez telefonu?
https://www.instagram.com/p/BNZx5ZNAV5m/
Ostatni dzień promocji to wyeksponowanie miejsc, gdzie można zarejestrować numer w Plushu. W tym celu zostały stworzone dwie serie zabawnych grafik na Instagram Stories oraz na Snapchacie.
Snapchat
Kampania w liczbach
4. 15 tysięcy użytkowników Sucharbota w 4 dni
Co to jest chatbot?
W 2016 chatboty nagle stały się gorącym tematem w świecie technologii.
Chatboty są oprogramowaniem, które ma na celu automatyzację konkretnych zadań. Służą prowadzeniu spersonalizowanej i interaktywnej komunikacji z użytkownikami, działając w obrębie komunikatorów. Dostępne są na różnych platformach, tj. WeChat, Telegram, Kik, Slack czy ostatnio fejsbukowy Messenger.
Zalety chatbotów
- Dostęp – obecnie internauci częściej korzystają z komunikatorów mobilnych niż z platform mediów społecznościowych
- Łatwość wejścia – chatbota można zaprojektować bez kodowania, korzystając z darmowych serwisów do tworzenia chatbotów
- Prostota korzystania – przyciski i komendy są bardzo intuicyjne
- Content Push – chatbot daje możliwość wysyłania wiadomości do użytkowników raz na 24 h; (Messenger)
SucharBot
Jest chatbotem Suchara Codziennego zaprojektowanym na FB Messengera. Obecnie SucharBot wysyła użytkownikom 5 sucharów dziennie oraz odpowiada na kilka prostych komend (głównie reakcje na wulgaryzmy oraz komendy dotyczące wewnętrznego „menu”).
W przyszłości ma być kanałem dystrybucji treści humorystycznych w modelu – Suchar on Demand.
Przykład
Po wpisaniu w polu tekstowym “kotki”, SucharBot będzie wysyłał suchary/memy/GIFy/wideo związane z kotami.
Aby sprawdzić SucharBota i zacząć przygodę z Suchą Inteligencją należy wykonać jeden z poniższych kroków:
- Kliknąć – m.me/sucharcodzienny
- Na Messengerze – znaleźć Suchar Codzienny i „Rozpocząć” konwersację
- Na Desktopie – wysłać wiadomość „hej” przez fanpage Suchar Codzienny
Promocja SucharBota – od 1 tys. do 15 tys. użytkowników
SucharBot został uruchomiony na początku września 2016. Po trzech tygodniach testów rozpoczęliśmy akcję promocyjną. Zostały do tego wykorzystane cztery kanały Suchara Codziennego: Instagram, InstaStories, Facebook i Snapchat. Na Instagramie oraz Facebooku opublikowaliśmy po jednym poście. Na InstaStories i Snapchacie stworzyliśmy krótkie historie składające się z kilku grafik i wideo. Aby dokładnie sprawdzić konwersję z poszczególnych platform, każdy post został opublikowany pojedynczo, w krótkich odstępach czasowych.
Przyrost użytkowników SucharBota
Wyniki tej krótkiej akcji promocyjnej są zadowalające. SucharBota dodało 14 tysięcy nowych użytkowników. Zgodnie z naszym przewidywaniem, najlepszą konwersję miał Snapchat. Drugi w kwestii skuteczności był Instagram, następnie InstaStories i na końcu Facebook.
Dziwić może wyjątkowo niska skuteczność posta na Facebooku. Aby dodać SucharBota z poziomu naszego fanpage’a na Facebooku wystarczyło tylko kliknąć w link umieszczony w treści posta. Natomiast w przypadku Snapchata – zamknąć aplikację, otworzyć FB Messengera, ręcznie wyszukać użytkownika „Suchar Codzienny” i rozpocząć z nim konwersację.
Content wykorzystany do promocji SucharBota
0. Test – zmiana Cover Photo na Facebooku
Nowe Cover Photo informujące o SucharBotcie zostało dodane na 12 dni przed akcją promocyjną. W tym czasie SucharBota dodało 1000 osób.
Wskazówka: znajdź swój gadżet dla swojej branży – nowość, rozwiązanie, które możesz mieć przed innymi, a które wzbudzi zainteresowanie wokół twojego produktu.
1. Instagram
- Rodzaj posta: video instruktażowe
- Zasięg: 125 tysięcy
- Osoby, które dodały SucharBota: 5000
- Konwersja: 4%
2. Instagram Stories
- Rodzaj posta: grafika + video instruktażowe
- Zasięg: 100 tysięcy
- Osoby, które dodały SucharBota: 2200
- Konwersja: 2,2%
3. Facebook
- Rodzaj posta: GIF + informacja
- Zasięg: 360 tysięcy
- Osoby, które dodały SucharBota: 700
- Konwersja: 0,002%
4. Snapchat
- Rodzaj posta: video instruktażowe
- Zasięg: 50 tysięcy
- Osoby, które dodały SucharBota: 6000
- Konwersja: 12%
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.
Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!
Czekam na więcej takich artykułów! :)