W ostatnich tygodniach Facebook pokazuje, jak reagować na szybko zmieniającym się rynku social media, stając się tym samym jednym z lepszych przykładów zwinnego przedsiębiorstwa ostatnich lat. Facebook bierze to, co najlepsze z każdego serwisu społecznościowego, wykorzystując równocześnie swoją największą przewagę konkurencyjną, jaką jest liczba aktywnych użytkowników.
Zobacz, jakie funkcjonalności Facebook przejął od konkurencji w ostatnich tygodniach:
- Facebook Video zaczyna przeganiać YouTube, a materiały video natywnie wgrywane na Facebooka osiągają znacznie lepsze zasięgi organiczne niż te, które linkują do YouTube.
- Facebook Mentions bezpośrednio konkuruje z Periscope i Meerkat, które jak na razie mają mikroskalę i małe zasięgi. W tym samym czasie Facebook Mentions – mimo że to nowa aplikacja – z marszu zyskuje setki tysięcy widzów, co dobrze pokazują przykłady wykorzystania tego narzędzia na fanpage Prezydenta Dudy czy Zbigniewa Stonogi
- Wprowadzając Facebook Notes, FB przejmuje funkcjonalność nie tylko od LinkedIn Pulse, ale także od serwisów contentowych typu Medium.com oraz platform blogowych (WordPress, Blogspot, Tumblr):
Facebook „notes” have a new Medium-like appearance. (See comments on this note.) https://t.co/e8QQwWEXeN
— Dave Winer (@davewiner) August 17, 2015
- Facebook Instant Stories – czyli sposób na szybkie ładowanie najlepszych tresci od wyselekcjonowanych wydawców. Odpowiedź na popularność BuzzFeed?
- Instagram Direct (też należący do Facebooka) coraz bardziej upodabnia się do Snapchata – Snapstagram? ;)
- Facebook Messenger oraz należący do Facebooka WhatsUp – na bazie tych dwóch aplikacji powstanie prawdopodobnie kolejna odpowiedź Facebooka na sukces Snapchata.
- Instagram natomiast skutecznie rywalizuje z serwisami bazującymi na contencie graficznym, takimi jak Pinterest, warto też przypomnieć sobie, dlaczego wg obserwatorów tego rynku to Instagram będzie największym systemem social
To wszystko powoduje, że marketing na Facebooku w nadchodzącym 2016 roku będzie moim zdaniem najbardziej wyraźnym trendem zarówno pod względem zaangażowania i czasu spędzanego przez użytkowników w serwisie, jak i pod względem alokacji budżetów reklamowych. Wiedza z Facebook Marketingu staje się jeszcze bardziej niezbędna dla absolutnie każdego marketera!
Myślę, że powyższe przykłady pokazują, jak Facebook konsekwentnie wchodzi w kolejne segmenty rynku social mediów i ,,rozpycha się” na nich bez pardonu, poprzez przejęcia rozwijających się platform lub poprzez szybkie uruchomienie w swoim serwisie funkcjonalności podobnych do tych, jakie ma konkurencja.
Facebook jest w tej chwili na bardzo uprzywilejowanej pozycji – większość konkurencyjnych kanałów social nie ma wielu użytkowników, a zatem długo i mozolnie będzie musiało budować ich bazę, a to, jak wiadomo, jest najdroższy i najbardziej czasochłonny proces. Jeśli kierownictwo Facebooka zachowa czujność, to można sądzić, że przez najbliższe lata Facebook nie odda pozycji największego serwisu social.
PS Dobre decyzje podejmowane przez Facebooka nabierają jeszcze większego znaczenia, kiedy przyjrzymy się pozostałym serwisom social, które notują znacznie wolniejsze wzrosty, stagnacje lub mają problem ze spieniężeniem ruchu. Klasycznym przykładem jest Google+, ale – co pokazują ostatnie wyniki – także Twitter zaczyna mieć problemy:
Pomimo pozornie dużej różnorodności serwisów social, okazuje się, że tak naprawdę mamy na tym rynku 7 ważnych graczy, którzy skupiają w swoich rękach wszystkie ważne serwisy:
- Flickr, Tumblr = Yahoo
- Twitter i Vine
- LinkedIn i Slideshare
- Snapchat
- YouTube i Google+ = Google – nie zarabia
- Facebook, Instagram, WhatsUp = Facebook
I, co ważne, bardzo prawdopodobne jest dalsze zawężenie a rynku, jak np. zakup Twittera przez Google.
PS2 Na tę chwilę czekamy jeszcze tylko na sensowną wyszukiwarkę, która pozwoli nam przeszukiwać i odnajdywać treści, na które natknęliśmy się za pośrednictwem Facebooka. To może być prawdziwy cios dla Google i bardzo ważny krok dla Facebooka!
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.
Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!