Zapraszamy na 23 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

19 Szkoleń i I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

Instagram Marketing i 25 porad jak zdobywać więcej followersów i like’ów?

Kiedy blisko dwa lata temu Facebook przejmował Instagram za 1 mld dolarów, branżowi eksperci łapali się za głowy. Czym bowiem “banalna” aplikacja zasłużyła sobie na taką wycenę?! Wielu uważało ten krok za fanaberie społecznościowego giganta w stylu: “kto bogatemu zabroni…”.

W ostatnich miesiącach pojawia się coraz więcej sygnałów uzasadniających tę decyzję. Nastolatki coraz częściej rezygnują z Facebooka i przenoszą swoją aktywność w inne miejsca sieci oraz do aplikacji mobilnych. Wśród wymienianych kierunków migracji wskazuje się takie aplikacje jak: Whats App (kupione ostatnio przez Facebooka za 19 miliardów dolarów!), SnapChat, Vine i w dużej mierze właśnie Instagram

Firmy natomiast zaczynają dostrzegać potencjał marketingowy Instagrama, a tego, jak skutecznie promować się na tej platformie, dowiecie się m.in. z poniższego video:

social media sites most popular teens facebook instagram Screen przedstawiający najpoularniejsze serwisy wśród młodych użytkowników sieci społecznościowych, zródło: Business Insider

W dzisiejszym artykule przedstawiam 11 praktycznych porad wspomagających Growth Hackingowy ;) wzrost ruchu z tego kanału.

Wiele trafnych wskazówek dotyczących Instagrama wynotował swego czasu Neil Patel w artykule: The Science of Instagram: How to Get More Followers and Likes, porady dotyczą jednak głównie profili prywatnych użytkowników, ja przygotowałem spis praktycznych wskazówek dotyczących profili firmowych:

1. Na poczatek coś dla fanów SEO – 11 profili z opcja dodania linka :). W opisie profilu umieść link do strony www, jest to link nofollow, pamiętaj jednak, że Instagram jest aktualnie intensywnie indeksowany/kopiowany przez wiele innych serwisów, które często tworzą kopie profili już z linkiem dofollow, powodując wzrost ruchu z tego serwisu.

http://instagram.com/sprawnymarketing (nofollow)
http://iconosquare.com/sprawnymarketing (dofollow)
http://websta.me/n/sprawnymarketing (nofollow)
http://www.intagme.com/sprawnymarketing (tekstowy URL)
http://www.oninstagram.com/profile/sprawnymarketing (tekstowy URL)
http://www.instavillage.com/u/sprawnymarketing/ (dofollow)
http://www.instagram24.pl/sprawnymarketing (nofollow)
http://www.enjoygram.com/sprawnymarketing (dofollow)
http://picbi.com/sprawnymarketing (nofollow)
http://expdata.com/instagram/user.php?id=427553890 (dofollow)
http://pixsta.com/u/sprawnymarketing/ (nofollow)

[TIP] Podając pełne dane adresowe Twojej firmy w opisie, zwiększysz tzw. Citation Rank, mający znaczenie przy ustalaniu wyników lokalnych.

2. Linkowanie do strony www i produktów – wrzucając na Instagram zdjęcie produktu, pamiętaj, żeby umieścić link do produktu w pierwszej linii opisu. Używaj bardzo “mobilnych” skracaczy linków, typu bit.ly i goo.gl. Link na poziomie aplikacji nie będzie klikalny, jednak stosunkowo łatwo go skopiować/zapamiętać, a następnie wkleić/wpisać w okno przeglądarki i trafić wówczas bezpośrednio do promowanego produktu. Tak to wygląda w praktyce:

stosowanie skracaczy linkow na instagram

[TIP] Zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkowników mobilnych jest link z opisowym, łatwym do zapamiętania urlem (dostępne np. po założeniu konta bit.ly):

bit.ly/1fZU4Sw ➜ bit.ly/crewtshirt

[TIP] Nic nie stoi też na przeszkodzie, aby uruchomić własny firmowy skracacz, jak np.: sprawny.pl lub najbardziej kontrowersyjny przykład skracacza linków, jaki udało mi się znaleźć: kut.as ;)

[TIP] Jeśli zdecydujemy się na skracacz, to warto pamiętać, że jest to doskonała okazja do dodania parametrów śledzących np. przy pomocy Narzędzią tagowania linków Google! To pozwoli Ci lepiej mierzyć konwersje z Instagrama.

3. Tagowanie zdjęć – używaj popularnych tagów, takich jak #love #kiss #cool #funny #cute … #instagood #instacool itp. Top 100 gorących tagów na Instagram znajdziesz na web.stagram.com, najlepiej wyszukać popularne tagi dopasowane do Twojej branży i grupy produktów.

[TIP] Polskim instagramowym mistrzem w tagotwórstwie [to chyba też nowe słowo ;)] wydaje się być AbstrachujeTV

4. Utwórz lokalizację niestandardową, podając adres swojej witryny, i taguj dodawane zdjęcia w utworzonej lokalizacji. Dzięki temu wiele osób jeszcze w głównym feedzie będzie cały czas ,,opatrywać się” z adresem Twojej strony.

[TIP] Warto pamiętać o poprawnej pisowni adresu www – zapisany w całości małymi znakami jest mniej czytelny niż adres zapisany z użyciem kapitalików na początku każdego słowa:
www.SprawnyMarketing.pl

5. Nie zapominaj, że Instagram to także Video – jeśli tworzysz autorskie video, to wskazane jest przygotować osobny kontent z myślą o Instagramie (materiał max. 15 sekund). W tym zakresie doskonałą robotę robi GO PRO:

[TIP] Zarówno zdjęcia, jak i filmy z insta można osadzać w treści stron, korzystając z funkcji Embed, tak, jak zrobiłem powyżej! Pod tym linkiem znajdziesz kilka dodatkowych możliwości osadzenia kontentu z Instagrama.

6. Oprogramowanie PC/MAC do publikowania zdjęć na Instagramie – jeśli prowadzisz działania na Instagramie, to pamiętaj, że jest odpowiednie oprogramowanie zarówno na Mac, jak i na PC, wspierające dodawanie zdjęć – podszywające się pod telefon komórkowy. Znacząco upraszcza cała sprawę i powoduje, że dodanie kolejnego kanału social media w firmie jest praktycznie bezbolesne ;)

[TIP] Jest kilka bardzo przydatnych aplikacji dla osób zarządzających kilkoma kontami lub dużą ilością followersów.

7. Don’t buy followers!! – Pamiętaj, że Instagram należy do Facebooka i prawdopodobnie prędzej czy później FB wdroży podobne mechanizmy jak EdgeRank – kupieni fani szybko znikną albo obniżą widoczność naszych postów.

8. Kontent i Konkursy – czyli co wrzucać na profil? Nie mogą to być tylko zdjęcia Twoich produktów, bardzo dobrze share’ują się cytaty i złote myśli, ew. kontent w stylu “demotywatory”. Zachęcaj też użytkowników do fotografowania i oznaczania profilu sklepu na produktach, które zostaną w nim zakupione, np. poprzez robienie konkursów na najlepsze zdjęcia z Insta, lub za zdjęcia o największej liczbie like’ów.

Abercrombie wzywa do dzielenia się swoimi zdjęciami już w opisie profilu:

[TIP] Pamiętaj o właściwym dla tego kanału Call to action, jak np. “Double Tap…” lub “Spam me with likes…”. PICLAB to natomiast genialna aplikacja do tworzenia własnych grafik z tekstami.

9. System reklamowy Instagram Ads – Pamiętaj, że już wkrótce na Instagramie będzie można wykupić także reklamy i posty sponsorowane.

Więcej na ten temat

[TIP] W praktyce reklamę można kupować już teraz, trzeba się jednak kontaktować bezpośrednio z właścicielami profili lub szukać w Google.

10. Aby wesprzeć rozwój i szybkość przybierania fanów w tym kanale, warto umieścić wtyczkę na stronie www, która będzie wyświetlała nasze ostatnio umieszczone zdjęcia. Kod HMTL do pobrania tutaj, wygląda to np. tak (przykład z theyallhateus.com):

[TIP] Użyj także innych kanałów Social Media do promocji kanału na Instagramie:

[TIP] Pamiętaj, że podczas dodawania zdjęcia na Instagram, możemy z poziomu aplikacji automatycznie umieścić zdjęcie także na portale Facebook, Twitter, Tumblr lub Flickr.

11. Instagramowa Netykieta – Republikując czyjąś fotkę. nie zapomnij wskazać źródła jej pochodzenia, poprzez otagowanie autora @nazwaprofiluzrodla lub – jak to zgrabnie uczyniło abercrombie – wrzucając nazwę źródła na samą fotkę:

how to corectly repost photos on instagram

Czy Instagram ma już skalę w Polsce?

Instagram pół roku temu ogłosił, że przekroczył 200 mln użytkowników, wgrywane zdjęcia idą już w miliardy, specjaliści branżowi głoszą, że stajemy się “społeczeństwem obrazkowym”, a najszybciej rosnąca grupa userów to #selfie mamy 40+ :)

Polskie największe konta mają po 100-170 tys. followersów (Ewa Chodakowska i Jessica Mercedes). Warto jednak pamiętać, że do skutecznej kampanii na Instagramie często wystarczy znacznie skromniejsze dotarcie – jest to związane z tym, że jak na razie serwis w żaden sposób nie filtruje/ogranicza widoczności treści.

Czy moja firma powinna być na Instagramie?

Na to pytanie niezwykle trudno w tej chwili odpowiedzieć. Najszybciej do działań reklamowych – co zresztą naturalne – zaadaptowały Instagram  branże fashion oraz lifestyle. Nieprzypadkowo za przykłady w tym artykule posłużyły mi głownie strony modowe – to właśnie ta branża wydaje się być w tej chwili najmocniejsza na Insta. “Musisz być tam, gdzie Twoi klienci” – zatem jeśli Twoja grupa docelowa jest na Instagramie i masz pomysł na generowanie tam treści, to moim zdaniem zdecydowanie warto już w tej chwili w ten kanał wchodzić. Przykład trudnej branży na Instagramie: General Electric

PS Ostatnio, przechadzając się po poznańskim Starym Browarze, miałem okazję przekonać się, że nawet największe polskie marki już inwestują w social media, w tym także w mniej popularne kanały social takie jak: Pinterest, Instagram, LinkedIn, Twitter czy Google+. W moim przekonaniu największy potencjał wzrostu na 2015 rok kryje się właśnie w w/w serwisach społecznościowych.
Jeśli zatem czujesz, że potrzebujesz wiedzy i wsparcia z social marketingu, to klikaj w logotypy social na poniższej grafice :)

PS 2 Znacie przykłady Instagramowych profili z tzw. “trudnych branż”?!

PS 3 Followujcie nasze jedyne firmowe instagramowe konto
http://instagram.com/sprawnymarketing

PS 4 Chcesz się dowiedzieć więcej na temat komunikacji marketingowej na Instagramie? Zapraszamy na nasze szkolenie, organizowane wspólnie z firmą Socjomania!

http://searchmarketingweek.com/szkolenie-twitter-pinterest-instagram-googleplus/


 Share
sprawnymarketing

Cezary Lech

Content marketer i Specjalista SEO, organizator konferencji I ❤ Marketing oraz Search Marketing Day a także ogólnopolskiego cyklu szkolenia.sprawny.marketing. Autor wielu artykułów oraz prezentacji z zakresu pozycjonowania a także innych aspektów marketingu internetowego. Współwłaściciel i dyrektor komórek marketingowych MaxROY.com sp. z o.o. i GoldPosition.pl. Więcej o Cezarym możesz się dowiedzieć na jego prywatnej stronie i profilu Google+.


  • Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • No akurat punkt 3 jest dla mnie troche nietrafiony. Sama spotkałam sie wiele razy z tym, że tagi dodawane są w komentarzach jednak niewiele osób wie tak naprawde, że wpisane w komentarz tagi nie pokazują się w zbiorze tych zdjęć, jak sie kliknie w ten hashtag. Idąc tym tokiem rozumowania to można by codziennie wklejać komentarz z tagami pod zdjęciem i być gdzieśtam na początku. A tak to nie działa.

    • Na szczęście nie potrzebuje tego, żeby mieć więcej followersów i lików ale warto było przeczytać jak można to zrobić :)

    • Cezary Lech

      Ola dzięki za komentarz, też cały czas ucze się Instagrama i Twoj komentarz jest tego najlepszym przykładem :) – poprawię ten punkt.

    • premiumplus

      Facebook dobrze wie co robi i w co inwestuje. Także mierzy na większego giganta niż jest..

    • Dzięki za te rady Cezary, sama obsługa insta jest prosta – trudniejsze jest znalezienie fajnego pomysłu na zdjęcia bo to raczej połowa sukcesu.

    • Bardzo ciekawy artykuł. Właśnie zamierzam się zarejestrować w instagramie i informacje, o których tu przeczytałem na pewno wykorzystam.

    • FB w naszym kraju jest bardzo popularny … jednak np Twitter, który na świecie jest hitem u nas raczkuje (i pewnie nic w tym temacie się nie zmieni).
      Jak będzie z instagramem ? czas pokaże – jednak czuję ,ze podzieli w naszym kraju los twittera.

    • Instagramfan

      Super artykuł, ale nie działa mi dodawanie niestandardowej lokalizacji omawianej w punkcie 4. Owszem dodałam, ale u mnie nie świeci się na niebiesko i nie można w to kliknąć, a normalnie powinno przekierować na stronę, na której widać wszystkie zdjęcia oznaczone w tej lokalizacji. Jak więc mam to zrobić?

    • Cezary Lech

      @Instagramfan To nie bedzie link, Instagram nie daje takiej mozliwosci, chodzi tu jedynie o to zeby w kolejnym miejscu budowac rozpoznawalnosc adresu www i przypominac zeby przeklikliwali sie na strone. Czesc firm w tym miejscu wrzuca “Click Link in Profile”

    • Mam pytanie: jak utworzyć lokalizację niestandardową w Instagramie?

    • Kilka nieopisanych tutaj sposobów na zdobycie darmowych obserwujących na instagram można znaleźć również tutaj goo.gl/d25p0Z

    • Kiedyś słyszałam że są też takie strony na których można kupić followersy i nawet lajki za ciebie robią wszystko ponoć. Moja kuzynka kiedys mi mowiła o jakiejs stronie 123follow czy cos takiego. Ja osobiscie nie korzystam z tego bo nie mam insta ale jeśli ktoś chce szybko dobić sobie followersów to spoko opcja nawet;p

    • Hejka :D Ja korzystam z tej strony by się wypromować: instagram-followers.pl/2148
      Mega pomocna :D

    • Zamiast kupować puste lajki, sugeruje zainwestować w automat, który z Twojego konta będzie lajkował, obserował i rozdawał komentarze tak jakbyś Ty to robił. A w zamian ludzie będą się odwzajemniać 🙂 Mówię o tym: https://goo.gl/5fAolA

    • Lepszym sposobem i z pewnością że fajni nie odejdą są https://szybkielajki.pl – dla mojej firmy dało to zdecydowane efekty także wszystkim polecam kupowanie like na tej stronie

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *