Zapraszamy na 19 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing.

19 Szkoleń i I ♥ Marketing

25-Real-Life-Struggles-Being-Instagram

Instagram Marketing i 25 porad jak zdobywać więcej followersów i like’ów?

Kiedy blisko dwa lata temu Facebook przejmował Instagram za 1 mld dolarów, branżowi eksperci łapali się za głowy. Czym bowiem „banalna” aplikacja zasłużyła sobie na taką wycenę?! Wielu uważało ten krok za fanaberie społecznościowego giganta w stylu: „kto bogatemu zabroni…”.

W ostatnich miesiącach pojawia się coraz więcej sygnałów uzasadniających tę decyzję. Nastolatki coraz częściej rezygnują z Facebooka i przenoszą swoją aktywność w inne miejsca sieci oraz do aplikacji mobilnych. Wśród wymienianych kierunków migracji wskazuje się takie aplikacje jak: Whats App (kupione ostatnio przez Facebooka za 19 miliardów dolarów!), SnapChat, Vine i w dużej mierze właśnie Instagram

Firmy natomiast zaczynają dostrzegać potencjał marketingowy Instagrama, a tego, jak skutecznie promować się na tej platformie, dowiecie się m.in. z poniższego video:

social media sites most popular teens facebook instagram Screen przedstawiający najpoularniejsze serwisy wśród młodych użytkowników sieci społecznościowych, zródło: Business Insider

W dzisiejszym artykule przedstawiam 11 praktycznych porad wspomagających Growth Hackingowy ;) wzrost ruchu z tego kanału.

Wiele trafnych wskazówek dotyczących Instagrama wynotował swego czasu Neil Patel w artykule: The Science of Instagram: How to Get More Followers and Likes, porady dotyczą jednak głównie profili prywatnych użytkowników, ja przygotowałem spis praktycznych wskazówek dotyczących profili firmowych:

1. Na poczatek coś dla fanów SEO – 11 profili z opcja dodania linka :). W opisie profilu umieść link do strony www, jest to link nofollow, pamiętaj jednak, że Instagram jest aktualnie intensywnie indeksowany/kopiowany przez wiele innych serwisów, które często tworzą kopie profili już z linkiem dofollow, powodując wzrost ruchu z tego serwisu.

http://instagram.com/sprawnymarketing (nofollow)
http://iconosquare.com/sprawnymarketing (dofollow)
http://websta.me/n/sprawnymarketing (nofollow)
http://www.intagme.com/sprawnymarketing (tekstowy URL)
http://www.oninstagram.com/profile/sprawnymarketing (tekstowy URL)
http://www.instavillage.com/u/sprawnymarketing/ (dofollow)
http://www.instagram24.pl/sprawnymarketing (nofollow)
http://www.enjoygram.com/sprawnymarketing (dofollow)
http://picbi.com/sprawnymarketing (nofollow)
http://expdata.com/instagram/user.php?id=427553890 (dofollow)
http://pixsta.com/u/sprawnymarketing/ (nofollow)

[TIP] Podając pełne dane adresowe Twojej firmy w opisie, zwiększysz tzw. Citation Rank, mający znaczenie przy ustalaniu wyników lokalnych.

2. Linkowanie do strony www i produktów – wrzucając na Instagram zdjęcie produktu, pamiętaj, żeby umieścić link do produktu w pierwszej linii opisu. Używaj bardzo „mobilnych” skracaczy linków, typu bit.ly i goo.gl. Link na poziomie aplikacji nie będzie klikalny, jednak stosunkowo łatwo go skopiować/zapamiętać, a następnie wkleić/wpisać w okno przeglądarki i trafić wówczas bezpośrednio do promowanego produktu. Tak to wygląda w praktyce:

stosowanie skracaczy linkow na instagram

[TIP] Zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkowników mobilnych jest link z opisowym, łatwym do zapamiętania urlem (dostępne np. po założeniu konta bit.ly):

bit.ly/1fZU4Sw ➜ bit.ly/crewtshirt

[TIP] Nic nie stoi też na przeszkodzie, aby uruchomić własny firmowy skracacz, jak np.: sprawny.pl lub najbardziej kontrowersyjny przykład skracacza linków, jaki udało mi się znaleźć: kut.as ;)

[TIP] Jeśli zdecydujemy się na skracacz, to warto pamiętać, że jest to doskonała okazja do dodania parametrów śledzących np. przy pomocy Narzędzią tagowania linków Google! To pozwoli Ci lepiej mierzyć konwersje z Instagrama.

3. Tagowanie zdjęć – używaj popularnych tagów, takich jak #love #kiss #cool #funny #cute … #instagood #instacool itp. Top 100 gorących tagów na Instagram znajdziesz na web.stagram.com, najlepiej wyszukać popularne tagi dopasowane do Twojej branży i grupy produktów.

[TIP] Polskim instagramowym mistrzem w tagotwórstwie [to chyba też nowe słowo ;)] wydaje się być AbstrachujeTV

4. Utwórz lokalizację niestandardową, podając adres swojej witryny, i taguj dodawane zdjęcia w utworzonej lokalizacji. Dzięki temu wiele osób jeszcze w głównym feedzie będzie cały czas ,,opatrywać się” z adresem Twojej strony.

[TIP] Warto pamiętać o poprawnej pisowni adresu www – zapisany w całości małymi znakami jest mniej czytelny niż adres zapisany z użyciem kapitalików na początku każdego słowa:
www.SprawnyMarketing.pl

5. Nie zapominaj, że Instagram to także Video – jeśli tworzysz autorskie video, to wskazane jest przygotować osobny kontent z myślą o Instagramie (materiał max. 15 sekund). W tym zakresie doskonałą robotę robi GO PRO:

[TIP] Zarówno zdjęcia, jak i filmy z insta można osadzać w treści stron, korzystając z funkcji Embed, tak, jak zrobiłem powyżej! Pod tym linkiem znajdziesz kilka dodatkowych możliwości osadzenia kontentu z Instagrama.

6. Oprogramowanie PC/MAC do publikowania zdjęć na Instagramie – jeśli prowadzisz działania na Instagramie, to pamiętaj, że jest odpowiednie oprogramowanie zarówno na Mac, jak i na PC, wspierające dodawanie zdjęć – podszywające się pod telefon komórkowy. Znacząco upraszcza cała sprawę i powoduje, że dodanie kolejnego kanału social media w firmie jest praktycznie bezbolesne ;)

[TIP] Jest kilka bardzo przydatnych aplikacji dla osób zarządzających kilkoma kontami lub dużą ilością followersów.

7. Don’t buy followers!! – Pamiętaj, że Instagram należy do Facebooka i prawdopodobnie prędzej czy później FB wdroży podobne mechanizmy jak EdgeRank – kupieni fani szybko znikną albo obniżą widoczność naszych postów.

8. Kontent i Konkursy – czyli co wrzucać na profil? Nie mogą to być tylko zdjęcia Twoich produktów, bardzo dobrze share’ują się cytaty i złote myśli, ew. kontent w stylu „demotywatory”. Zachęcaj też użytkowników do fotografowania i oznaczania profilu sklepu na produktach, które zostaną w nim zakupione, np. poprzez robienie konkursów na najlepsze zdjęcia z Insta, lub za zdjęcia o największej liczbie like’ów.

Abercrombie wzywa do dzielenia się swoimi zdjęciami już w opisie profilu:

[TIP] Pamiętaj o właściwym dla tego kanału Call to action, jak np. „Double Tap…” lub „Spam me with likes…”. PICLAB to natomiast genialna aplikacja do tworzenia własnych grafik z tekstami.

9. System reklamowy Instagram Ads – Pamiętaj, że już wkrótce na Instagramie będzie można wykupić także reklamy i posty sponsorowane.

Więcej na ten temat

[TIP] W praktyce reklamę można kupować już teraz, trzeba się jednak kontaktować bezpośrednio z właścicielami profili lub szukać w Google.

10. Aby wesprzeć rozwój i szybkość przybierania fanów w tym kanale, warto umieścić wtyczkę na stronie www, która będzie wyświetlała nasze ostatnio umieszczone zdjęcia. Kod HMTL do pobrania tutaj, wygląda to np. tak (przykład z theyallhateus.com):

[TIP] Użyj także innych kanałów Social Media do promocji kanału na Instagramie:

[TIP] Pamiętaj, że podczas dodawania zdjęcia na Instagram, możemy z poziomu aplikacji automatycznie umieścić zdjęcie także na portale Facebook, Twitter, Tumblr lub Flickr.

11. Instagramowa Netykieta – Republikując czyjąś fotkę. nie zapomnij wskazać źródła jej pochodzenia, poprzez otagowanie autora @nazwaprofiluzrodla lub – jak to zgrabnie uczyniło abercrombie – wrzucając nazwę źródła na samą fotkę:

how to corectly repost photos on instagram

Czy Instagram ma już skalę w Polsce?

Instagram pół roku temu ogłosił, że przekroczył 200 mln użytkowników, wgrywane zdjęcia idą już w miliardy, specjaliści branżowi głoszą, że stajemy się „społeczeństwem obrazkowym”, a najszybciej rosnąca grupa userów to #selfie mamy 40+ :)

Polskie największe konta mają po 100-170 tys. followersów (Ewa Chodakowska i Jessica Mercedes). Warto jednak pamiętać, że do skutecznej kampanii na Instagramie często wystarczy znacznie skromniejsze dotarcie – jest to związane z tym, że jak na razie serwis w żaden sposób nie filtruje/ogranicza widoczności treści.

Czy moja firma powinna być na Instagramie?

Na to pytanie niezwykle trudno w tej chwili odpowiedzieć. Najszybciej do działań reklamowych – co zresztą naturalne – zaadaptowały Instagram  branże fashion oraz lifestyle. Nieprzypadkowo za przykłady w tym artykule posłużyły mi głownie strony modowe – to właśnie ta branża wydaje się być w tej chwili najmocniejsza na Insta. „Musisz być tam, gdzie Twoi klienci” – zatem jeśli Twoja grupa docelowa jest na Instagramie i masz pomysł na generowanie tam treści, to moim zdaniem zdecydowanie warto już w tej chwili w ten kanał wchodzić. Przykład trudnej branży na Instagramie: General Electric

PS Ostatnio, przechadzając się po poznańskim Starym Browarze, miałem okazję przekonać się, że nawet największe polskie marki już inwestują w social media, w tym także w mniej popularne kanały social takie jak: Pinterest, Instagram, LinkedIn, Twitter czy Google+. W moim przekonaniu największy potencjał wzrostu na 2015 rok kryje się właśnie w w/w serwisach społecznościowych.
Jeśli zatem czujesz, że potrzebujesz wiedzy i wsparcia z social marketingu, to klikaj w logotypy social na poniższej grafice :)

PS 2 Znacie przykłady Instagramowych profili z tzw. „trudnych branż”?!

PS 3 Followujcie nasze jedyne firmowe instagramowe konto
http://instagram.com/sprawnymarketing

PS 4 Chcesz się dowiedzieć więcej na temat komunikacji marketingowej na Instagramie? Zapraszamy na nasze szkolenie, organizowane wspólnie z firmą Socjomania!

http://searchmarketingweek.com/szkolenie-twitter-pinterest-instagram-googleplus/


 Share sprawnymarketing

Cezary Lech

Content marketer i Specjalista SEO, organizator konferencji I ❤ Marketing oraz Search Marketing Day a także ogólnopolskiego cyklu szkolenia.sprawny.marketing. Autor wielu artykułów oraz prezentacji z zakresu pozycjonowania a także innych aspektów marketingu internetowego. Współwłaściciel i dyrektor komórek marketingowych MaxROY.com sp. z o.o. i GoldPosition.pl. Więcej o Cezarym możesz się dowiedzieć na jego prywatnej stronie i profilu Google+.


  • No akurat punkt 3 jest dla mnie troche nietrafiony. Sama spotkałam sie wiele razy z tym, że tagi dodawane są w komentarzach jednak niewiele osób wie tak naprawde, że wpisane w komentarz tagi nie pokazują się w zbiorze tych zdjęć, jak sie kliknie w ten hashtag. Idąc tym tokiem rozumowania to można by codziennie wklejać komentarz z tagami pod zdjęciem i być gdzieśtam na początku. A tak to nie działa.

  • Na szczęście nie potrzebuje tego, żeby mieć więcej followersów i lików ale warto było przeczytać jak można to zrobić :)

  • Cezary Lech

    Ola dzięki za komentarz, też cały czas ucze się Instagrama i Twoj komentarz jest tego najlepszym przykładem :) – poprawię ten punkt.

  • premiumplus

    Facebook dobrze wie co robi i w co inwestuje. Także mierzy na większego giganta niż jest..

  • Dzięki za te rady Cezary, sama obsługa insta jest prosta – trudniejsze jest znalezienie fajnego pomysłu na zdjęcia bo to raczej połowa sukcesu.

  • Bardzo ciekawy artykuł. Właśnie zamierzam się zarejestrować w instagramie i informacje, o których tu przeczytałem na pewno wykorzystam.

  • FB w naszym kraju jest bardzo popularny … jednak np Twitter, który na świecie jest hitem u nas raczkuje (i pewnie nic w tym temacie się nie zmieni).
    Jak będzie z instagramem ? czas pokaże – jednak czuję ,ze podzieli w naszym kraju los twittera.

  • Instagramfan

    Super artykuł, ale nie działa mi dodawanie niestandardowej lokalizacji omawianej w punkcie 4. Owszem dodałam, ale u mnie nie świeci się na niebiesko i nie można w to kliknąć, a normalnie powinno przekierować na stronę, na której widać wszystkie zdjęcia oznaczone w tej lokalizacji. Jak więc mam to zrobić?

  • Cezary Lech

    @Instagramfan To nie bedzie link, Instagram nie daje takiej mozliwosci, chodzi tu jedynie o to zeby w kolejnym miejscu budowac rozpoznawalnosc adresu www i przypominac zeby przeklikliwali sie na strone. Czesc firm w tym miejscu wrzuca „Click Link in Profile”

  • Mam pytanie: jak utworzyć lokalizację niestandardową w Instagramie?

  • Kilka nieopisanych tutaj sposobów na zdobycie darmowych obserwujących na instagram można znaleźć również tutaj goo.gl/d25p0Z

  • Kiedyś słyszałam że są też takie strony na których można kupić followersy i nawet lajki za ciebie robią wszystko ponoć. Moja kuzynka kiedys mi mowiła o jakiejs stronie 123follow czy cos takiego. Ja osobiscie nie korzystam z tego bo nie mam insta ale jeśli ktoś chce szybko dobić sobie followersów to spoko opcja nawet;p

  • Zawsze jak chce mieć dużo lajków i obserwujących na Instagramie korzystam z tej strony: [LINK]

    —> instafollow.pl/31969 (gdyby link wyżej nie działał)

    Dodaje nam obserwujących i lajki z całego świata :)
    P.S. Nawet na stronie są dodawane opinie ludzi którzy skorzystali z tego :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *