Warto wiedzieć, że z RTB (model zakupu powierzchni reklamowej) powiązany jest Audience Targeting, który daje Reklamodawcy możliwość docierania z właściwym przekazem reklamowym do odpowiednich Użytkowników w określonym czasie i miejscu, co stanowi niewątpliwie ogromną zaletę Real-Time Biddingu.
Natomiast poznanie możliwości i ograniczeń poszczególnych platform RTB, a także opcji targetowania, pozwala na wybranie optymalnych parametrów emisji dla prowadzonych kampanii. Opisy tych możliwości znajdziecie poniżej, zapraszam do lektury.
Rodzaje danych
Platformy w stosunkowo łatwy i przystępny sposób umożliwiają zastosowanie remarketingu. Najczęściej do segmentacji danych na temat Użytkowników wystarczy wklejenie zaledwie jednego pixel kodu, który umożliwia tworzenie zróżnicowanych list remarketingowych w zależności od odwiedzanych przez internautów sekcji, produktów. Możliwy jest również retargeting personalizowany dynamicznie.
Kluczowym elementem dla zbudowania dopasowanego profilu emisji są dane na temat Użytkowników, które możemy wykorzystać w kampanii.
Wyróżnić możemy:
- First Party Data– czyli dane, które sam Reklamodawca zbiera na temat swoich Użytkowników (np. obecność i zachowanie na stronie, bazy mailingowe, dane z systemu CRM)
- Third Party Data– czyli dane na temat Użytkowników oraz ich zachowań w sieci zbierane i udostępniane przez podmioty zewnętrzne tzw. Data providers
Wybrane możliwości targetowania dostępne w ramach platform RTB:
- Demografia: wiek, płeć, miejsce zamieszania
- Zainteresowania
- Intencje zakupowe – dostarczają nam informacji na temat oglądanych czy kupowanych przez Użytkowników produktów w sieci.
- Targetowanie predykcyjne – polega na stworzeniu profilu Użytkownika na podstawie osób odwiedzających stronę Reklamodawcy. Retargetowanie predykcyjne pozwala dotrzeć z reklamą do wszystkich użytkowników, którzy zachowują się, poruszają w sieci tak, jak osoby odwiedzające stronę Reklamodawcy.
- Stawki – możliwość ustawiania indywidualnych stawek zarówno ogólnie dla całej kampanii, dla danej grupy reklam, dla danego rodzaju targetowania reklamy, czy też dla konkretnego formatu reklamowego itp.
- Czas emisji – możliwość wyboru zarówno dni, jak i godzin emisji
- Capping – ograniczenie liczby wyświetleń do danego Użytkownika. Możliwość ustawienia cappingu dziennego, tygodniowego, miesięcznego i w skali całej kampanii
- Formaty reklamowe – możliwość targetowania ze względu na miejsce wyświetlania reklam (np. na formy above the fold oraz below the fold). Możliwość wyboru różnych formatów reklamowych (płaskie formy bannerowe jak: double billboard, leaderboard, rectangle, skyscraper, linki txt, formy wideo, a nawet rich media.)
- Miejsce emisji – reklamę możemy emitować zarówno w wariancie Run On Network (zasięgowo, w ramach całej sieci, czy inventory giełdy reklamowej) Run On Category (emisja tylko w wybranych kategoriach tematycznych witryn), jak i w ramach tworzonych tzw. White list (emisja tylko na wybranej liście witryn) czy Black List (wykluczenie z emisji serwisów www niepożądanych dla Reklamodawcy)
- Automatyczna optymalizacja kampanii – systemy mają możliwość optymalizacji kampanii według wskazanych przez Reklamodawcę kryteriów. System sam optymalizuje zarówno wyświetlane formy reklamowe, miejsce, czas emisji, profil behawioralny, a także stawkę za emisję. Kampanię możemy optymalizować m.in. pod kątem takich wskaźników jak: CTR, CPA (np. CPS, CPL) czy Cost Per Engagement dla kampanii wykorzystujących format rich media.)
- Multikanałowość – Emisja w kanałach: Deskop, Mobile: Tablety, Smartfony, Video.
Przy konstruowaniu kryteriów emisji należy zachować umiar i pamiętać, by ich zbytnio nie zawęzić, gdyż może okazać się, że tak wąski profil spełnia jedynie kilkunastu Użytkowników i zbyt mocno zawężamy potencjał, możliwości skutecznej emisji.
Miksuj
Każda platforma do RTB daje inne możliwości i ma inne zalety, inne inventory, bazę danych o Użytkownikach i profilach ich zachowań. Odpowiednie poznanie i wykorzystanie możliwości poszczególnych systemów pozwala na uzyskanie najlepszych rezultatów z emisji w modelu RTB.
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.
Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!
Jak mogę uruchomić swoją pierwszą kampanię RTB ? Czy jest jakaś platform w stylu G Adwords ? Tzn. mogę wgrać banery, ustawić targetowanie itp.