Niniejszy tekst zdobył Wyróżnienie w I edycji Programu Stypendialnego MaxROY.com dla studentów. Autorowi gratulujemy, a wszystkich studentów serdecznie zachęcamy do wzięcia udziału w drugiej edycji programu. Na Wasze teksty czekamy do 1 września!
Twitter w pigułce
Serwis ten powstał w 2006 roku, odróżniając się od innych platform komunikacyjnych formą bardzo krótkich informacji. Jego założycielami byli Evan Williams, Noah Glass, Jack Dorsey oraz Biz Stone. Mało kto wie, skąd pochodzi nazwa – logo Twittera zostało nazwane Larry the Bird na cześć amerykańskiego koszykarza Larry’ego Birda. TT jest określany jako mikroblog i może spełniać funkcję dziennika internetowego. Możemy go również potraktować jako platformę społecznościową, a także jako najszybszego dostarczyciela informacji ze świata. Tweetując, mamy do wykorzystania 140 znaków, ale do przekazywanej informacji możemy także załączać linki oraz zdjęcia. Wówczas przekaz staje się bardziej atrakcyjny dla odbiorcy i wzrasta jego atrakcyjność wizualna. Twitter jest niezwykle specyficznym narzędziem, które posiada swoje zalety oraz wady. Nie zmienia to faktu, że jest w Polsce niedoceniany przez wielu specjalistów od komunikacji społecznej oraz marketingu.
Twitter kontra Facebook
Wśród mediów społecznościach najbardziej popularny jest Facebook. Co czwarty mieszkaniec Ziemi korzysta z Facebooka. W Polsce to najpopularniejszy serwis. Miesięczna liczba aktywnych użytkowników na Facebooku pod koniec grudnia 2014 roku wynosiła 1,39 miliarda – jest to o 13 proc. więcej niż w poprzednim roku. Twitter ma jednak 2,5 miliona realnych użytkowników w ciągu miesiąca. I choć pod względem statystyk „ćwierkanie” może okazać się mało atrakcyjne, ewidentną zaletą Twittera jest jego szybkość. Często wiadomości publikowane w tym serwisie wyprzedzają światowe stacje informacyjne. Wielu marketingowców dostrzega już, jak wielki potencjał ma ten serwis – na przykład Gary Vaynerchuck w swojej książce „Ekonomia Wdzięczności” napisał, że dla niego Twitter jest podstawowym narzędziem komunikacji z klientami – umożliwia bezpośrednią i szybką rozmowę lepiej niż jakikolwiek inny serwis. Vaynerchuck podkreśla, że właśnie Twitterowi zawdzięcza swój biznesowy sukces!
140 znaków, pomysł i zaangażowanie to gwarancja sukcesu
Twitter wciąż porównywany jest z Facebookiem, a to przecież dwie zupełnie różne platformy, posiadające różną specyfikę. Prowadząc konto na Twitterze, należy pamiętać o tym, że jest on zdecydowanie bardziej absorbujący niż Facebook. Jest to portal, który zobowiązuje do aktywnego tweetowania i odpowiadania na komentarze w błyskawiczny sposób. Twórcy Twittera dali możliwość 140 znaków na jeden tweet, jest to pojemność bliska SMS-owi. Taki system wymaga stworzenia konkretnej informacji, zachowując dyscyplinę i zmuszając administratora profilu do analizy tego, co jest najbardziej wartościowe dla odbiorcy. Nie można oczekiwać feedbacku, w tak prosty i szybki sposób, jak najczęściej ma to miejsce na profilach facebookowych. Konieczna jest zatem budowa aktywności i zaangażowania odbiorców.
Na Twitterze nie istnieje również określona liczba tweetów, którą można wstawiać w ciągu dnia. Jeżeli znajdujemy content warty uwagi, jeżeli ktoś go retweetuje – odpowiadamy, udostępniamy i budujemy relację. Ważna jest także regularność w obserwowaniu tych, którzy nas interesują. Należy pamiętać ponadto o dobrym hashtagowaniu treści (za pomocą symbolu #). Daje nam to możliwość podpięcia naszej informacji pod dany tag. Hashtag ma ogromną siłę. W związku z tym należałoby robić to w sposób racjonalny, kontrolować jakie są trendy w hasthagach i uwypuklać tylko słowa kluczowe. Trendy na Twitterze to najpopularniejsze tematy, które oznaczane są za pomocą symbolu #. Trednami mogą być wydarzenia kulturalne i sportowe czy różnego rodzaju konferencje. Bez wątpienie trendy są dobrym sposobem dotarcia do większej grupy odbiorców. „Zahaczając” o popularne wydarzenie, można zyskać nowych followersów, którzy będą szukać na Twitterze informacji na ten konkretny temat. Dzięki hashtagom możemy też sprawdzić to,
w jaki sposób użytkownicy wypowiadają się o marce. Daje to również możliwość interakcji, która może okazać się kluczem do sukcesu.
Znane osobistości i Twitter
Obecność popularnych osób na Twitterze jest dużym atutem. Mamy jednocześnie wgląd w życie znanej osoby czy marki, ale również możemy w łatwy sposób nawiązać z nimi kontakt. Z pewnością gdyby zapytać polskich internautów o to, kto ze znanych osób najbardziej udziela się na TT, to około 90 proc. odpowiedziałoby, że Radosław Sikorski.
I słusznie. Ma aż 414 tysięcy followersów Jest to jeden z polityków, który profilem posługuje się niezwykle skutecznie. Niekiedy odnosi się wrażenie, że bombarduje on informacjami. Tak było m.in. w sytuacji podpisania kontraktu gazowego między Polską a Rosją. Niewątpliwie w mediach liczy się szybkość oraz rzetelność. A Sikorski jest jednym z najszybszych źródeł informacji.
Żeby nie było tak pięknie, na Twitterze zdarzają się również wpadki.
Coraz mniej wielkich ludzi – najpierw Havel, teraz Wisłocka
– tweetowała wicemarszałek Sejmu Wanda Nowicka po śmierci Wisławy Szymborskiej. Natomiast na profilu Grzegorza Napieralskiego widniał tweet:
Dziękuję za wiersze, które były taką dawką pozytywizmu. Pani Wisława nigdy nie odejdzie. Jej poezja jest przecież nieśmiertelna.
Problem polegał na tym, ze twórczość Szymborskiej nie miała nic wspólnego z pozytywizmem. Napieralski stanął twarzą w twarz z internautami, a Nowicka schowała głowę w piasek i wpis z błędem natychmiast usnęła. Wpadek na TT jest mnóstwo, dlatego też, korzystając z tego serwisu, należy być nadzwyczaj ostrożnym. Z analiz przeprowadzonych przez Sotrender wynika, że na podium wśród najpopularniejszych profili, które prowadzą komunikację przeważnie w języku polskim, pod względem liczby obserwujących uplasowali się: MTV Polska, TVN24 oraz Honey. Pod względem liczby aktywności w przeliczeniu na jednego tweeta, sytuacja wygląda zupełnie inaczej. W pierwszej trójce znaleźli się artyści Dawid Kwiatkowski, Saszan oraz koszykarz Marcin Gortat. Wymieniona trójka w lipcu zeszłego roku opublikowała najpopularniejsze wpisy. Na szczególne wyróżnienie wśród wzmożonej aktywności zasługują profile Vevo Polska oraz Papież Franciszek.
Co nowego w „Ćwierkaczu”?
Twitter odpowiada wymaganiom stawianym przez użytkowników i wprowadza nowe możliwości, które niewątpliwie usprawnią komunikację na tym serwisie. Od początku istnienia Twittera jego największą wadą był brak możliwości prowadzenia bezpośredniej rozmowy grupowej na gruncie prywatnym oraz firmowym. Dziś już taka funkcja istnieje i skutecznie wypełnia braki z przeszłości. Oprócz tego nowością jest możliwość udostępniania treści video. I choć nie jest to nic nadzwyczajnego, to na chwilę obecną video możemy „przechwycić”, edytować i dodawać swoje zdjęcia. Aplikacja została stworzona przede wszystkim z myślą o wygodzie użytkowania. Wobec tego kilka kliknięć umożliwia zabranie głosu w dyskusji za pomocą wideo lub rozpoczęcie filmowej relację z ważnego wydarzenia na żywo. Udostępnione wideo, które może trwać 30 sekund, wyświetli się na osi czasu w postaci miniaturki, a żeby je obejrzeć, wystarczy kliknięcie. Taka funkcja może okazać się niezwykle przydatna przy relacjonowaniu oraz dzieleniu się emocjami z dużych eventów. Zmiany wprowadzane na Twitterze nie tylko usprawniają komunikację pomiędzy użytkownikami, ale także pozwalają rywalizować z innymi konkurentami na rynku. Nowości na TT dają przede wszystkim szerokie pole manewru, które kreatywnie może być wykorzystane przez agencje marketingowe oraz firmy promujące się w social media.
To, w jaki sposób „ćwierkasz”, stanowi o Twoim sukcesie. Budowanie stałych relacji, konkretyzacja contentu oraz zaangażowanie są niezwykle ważne, nie tylko w wirtualnym świecie, ale także w rzeczywistości. Każdy indywidualnie decyduje o tym, co obserwuje, tworząc jednocześnie wyspecjalizowaną bazę inspiracji oraz informacji.
Chcesz poznać więcej funkcji Twittera? Zapisz się na szkolenie Marketing w Social Media.
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.
Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!
Chyba czas zainteresować się Twitterem ;)