Wojtek Mazur

O budowaniu linków i Content Marketingu – wywiad z Jonem Cooperem

Linki w dziedzinie SEO są tematem, na który czasu poświęconego na rozmowy i wymianę swoich doświadczeń nigdy nie jest za wiele. W czasach przed pojawieniem się słynnych aktualizacji Pingwin (pierwsza w kwietniu 2012) budowanie linków do stron było relatywnie proste i niemal zawsze skuteczne. Jednak wraz z pojawieniem się nowej postawy Google, piętnującej większość stosowanych wcześniej sposobów oraz źródeł pozyskiwania linków, wielu pozycjonerów oraz właścicieli stron pozostało z niczym. Obecnie podczas zdobywania linków należy skupić się nie tylko na ich skuteczności i wpływie na pozycje, ale również (o ile nie przede wszystkim) na uniknięciu sytuacji, w której zbudowane linki zaszkodziłyby stronie internetowej. Bardzo istotne jest więc wybranie właściwej strategii na link building.

Wraz z moim gościem będziemy dyskutować o wielu interesujących aspektach dotyczących linków. Jak budować je właściwymi sposobami, czego unikać, oraz jak wybrać najlepszą strategię dla swojej strony. W tym temacie, nie mógłbym sobie wyobrazić lepszego rozmówcy niż Jon Cooper. Jon znany jest jako jeden z największych i najbardziej cenionych ekspertów od link buildingu na świecie.

Jon Cooper cytat

[n1]Wojtek Mazur[/n1][ques]Jon, bardzo się cieszę, że mam dziś okazję z Tobą porozmawiać. Czy możesz opowiedzieć nam coś o sobie dla tych, którzy być może jeszcze Cię nie znają?[/ques]

[n2]Jon Cooper[/n2][ans]Pewnie! Zajmuję się budowaniem linków, prowadzę Agencję w Gainesville w USA, na Florydzie, w pracy naszej agencji skupiamy się jedynie na link buildingu. W branży SEO jestem od ponad 4 lat, jednak od początku mojej kariery zawodowej około 80% swojego czasu poświęcałem na zdobywanie linków. Jestem jeszcze studentem (choć w niepełnym wymiarze czasu). Zespół mojej agencji (5 osób) składa się również ze studentów. Większość osób kojarzy mnie pewnie poprzez mój blog, Point Blank SEO.[/ans]

[n1]Wojtek Mazur[/n1][ques]Wiem, że w przeszłości, na początku swojej przygody z SEO, miałeś trochę własnych tematycznych stron. Domyślam się, że świetnie można było je wykorzystać do nauki link buildingu i testowania różnych strategii. Wiele osób zajmujących się Black Hat SEO tworzyło dziesiątki niskiej jakości stron tego typu w celu zdobycia łatwego zarobku, ponieważ możliwe było skuteczne ich wypozycjonowanie bez podejmowania większego wysiłku i kosztów. Jednak obecnie wobec wszystkich zmian, które zaszły w wyszukiwarce Google, ta strategia nie jest już taka prosta i wymaga znacznie większego wysiłku i nakładów finansowych. Czy myślisz, że tworzenie niewielkich, tematycznych stron afiliacyjnych i promowanie ich poprzez White Hat SEO może być jeszcze opłacalne w dzisiejszych czasach?[/ques]

[n2]Jon Cooper[/n2][ans]Cieszę się, że o to zapytałeś. Uważam, że nie. Sądzę, że nie warto jest już tworzyć stron tematycznych i pozycjonować ich technikami White Hat, ponieważ –  żeby zrobić to dobrze – wymagałoby to zbyt wiele wysiłku i ciężkiej pracy, aby było to opłacalne. Nie twierdzę, że nikt nie powinien już próbować zajmować się Black Hatem, ale każdy, kto ma to w planach, powinien  być świadomy, na co się decyduje.[/ans]

[n1]Wojtek Mazur[/n1][ques]Jestem ciekaw, jaka jest Twoja opinia na temat linków z for dyskusyjnych? Nie zrozum mnie źle,  nie pytam o ten rodzaj linków, które w sposób oczywisty są postrzegane jako spam, jak np. linki z tysięcy automatycznie wygenerowanych profili na forach. Pytam o takie pochodzące z treści postów w naturalnych wątkach, gdzie rzeczywiści możemy znaleźć jakąś wartość. Czy uważasz, że wykorzystanie naprawdę wysokiej jakości marketingu szeptanego może być skutecznie i z powodzeniem stosowane jako źródło dobrych linków?[/ques]

[n2]Jon Cooper[/n2][ans]Linki z for są jednym z lepszych sposobów na zdobycie ruchu na stronie, wykorzystywanym przez wiele znanych mi osób. Owszem, takie linki mają również wpływ na pozycję w wyszukiwarce. Fora dają fajne możliwości zdobycia linków do trochę trudniejszych podstron, jak np. strony produktowe. Polecam jednak skupić się bardziej na zdobywaniu ruchu i budowania zaangażowania użytkowników z for. Przestrzegam też przed traktowaniem budowania linków na forach jako okazji do zostawienia linka gdzie tylko się da. Powinno się aktywnie uczestniczyć we wszelkich powiązanych tematycznie dyskusjach i dodawać link tylko wtedy, gdy naprawdę ma to sens w kontekście całego wątku.[/ans]

[n1]Wojtek Mazur[/n1][ques]Wiadomo, że analiza linków konkurencji jest świetnym sposobem na znalezienie nowych źródeł linków. Pamiętam jedną poradę dla większych stron i sklepów internetowych, którą gdzieś się podzieliłeś. Chodziło o przeprowadzanie analizy nie tylko wśród głównej konkurencji, ale również o zrobienie osobnych badań na poziomie swoich kategorii, gdzie można znaleźć zupełnie innych konkurentów i kolejne szanse na nowe linki. Co mógłbyś polecić z kolei niewielkim stronom firmowym, aby jak najlepiej wykorzystać analizę linków konkurencji?[/ques]

[n2]Jon Cooper[/n2][ans]Dla mniejszych stron nie powinno się dyskredytować analizowania linków większych konkurentów tylko dlatego, że będą wśród nich też takie źródła, z których mała strona nie będzie szans na zdobycie linka. Z pewnością znajdą się przypadki, w których tylko poszczególna kategoria większej strony jest Twoją branżą i konkurować będziesz w tym przypadku z ich konkretnym adresem URL. Na przykład: jeśli zajmujesz się sprzedażą żarówek, a kategoria większego konkurenta mieści się na podstronie wiekszastrona.com/zarowki, możesz prześledzić i wykorzystać jako szanse ich linki prowadzące tylko do tego konkretnego podfolderu. Warto spojrzeć też na analizę konkurencji z szerszej perspektywy, ponieważ bezpośredni konkurenci są tylko wierzchołkiem góry lodowej i –  analizując wszelkie możliwe strony i blogi ze swojej branży – można znaleźć  świetne źródła lub przynajmniej same pomysły i inspiracje na linki.[/ans]

[n1]Wojtek Mazur[/n1][ques]Większość strategii na budowanie linków jest ściśle związana z tworzeniem treści i myślę, że w przyszłości nie ulegnie to zmianie. Myślisz, że jest miejsce (i ciągle będzie w przyszłości) dla technik link buildingu niewymagających tworzenia contentu, które wciąż można postrzegać jako techniki White Hat?[/ques]

[n2]Jon Cooper[/n2][ans]Oczywiście, ale nie są one odpowiednie dla wszystkich. Są miejsca, w których możesz zdobyć linki zaledwie dzięki samemu istnieniu. Istnieją bowiem strony, które uwielbiają linkować do miejsc typu: „gdzie  znaleźć ten produkt/ usługę”. Jednak rzeczywiście zależy to od specyfiki branży. Jako przykład jednej dziedziny, gdzie można uzyskać wiele dobrej jakości linków za samo „istnienie”, mogę podać branżę artykułów pszczelarskich (beekeeping supplies) w USA. Polecam przejrzeć linki kilku stron zajmujących najwyższe pozycje, żeby przekonać się, o czym mówię.[/ans]

[n1]Wojtek Mazur[/n1][ques]Od dłuższego czasu sporo się słyszy o infografikach w kontekście sposobu na zdobycie świetnych linków. Czy osobiście wykorzystujesz infografiki, budując linki? Może mógłbyś podzielić się z nami spostrzeżeniami w tym temacie? Jestem ciekaw, jakie są według Ciebie najlepsze praktyki przy budowaniu linków poprzez infografiki.[/ques]

[n2]Jon Cooper[/n2][ans]W mojej agencji nie używamy infografik. Jesteśmy bardzo skupieni na innych metodach link buildingu. Jedyne treści, jakie tworzymy, to tematyczne poradniki, które wiemy, że na pewno zdobędą linki. Bez urazy dla infografik, jako że widywałem i nadal spotykam się z przypadkami, gdzie ich skuteczność jest bardzo dobra, jednak nie jest to strategia, której my używamy. Jeśli miałbym poradzić coś związanego z ich tworzeniem: analizuj przykłady takich infografik, które osiągnęły bardzo dobre rezultaty (możesz znaleźć je po prostu przez Google lub wykorzystując na przykład Buzzsumo). Polecam też upewnić się, że zaprezentowanie tego rodzaju danych, które chcesz wykorzystać, na pewno ma sens w formie infografiki. Ta rada może wydawać się prosta, ale wystarczy spojrzeć jak wiele infografik osiąga marne rezultaty. Niektóre informacje przyjęłyby się lepiej jako np. video lub nawet zwykły artykuł.[/ans]

[n1]Wojtek Mazur[/n1][ques]To prawda. Może jest to oczywiste, ale nie wszystkie rodzaje informacji mają sens istnienia w formie infografiki. Dodałbym jeszcze, że jeśli ktoś decyduje się już na zajęcie się infografikami jako strategią na budowanie linków, powinien nie godzić się na żadne kompromisy w kwestii ich wyglądu graficznego. Jeśli design będzie kiepski, nie ma co nastawiać się na sukces infografiki.

Chciałbym zapytać Cię o kwestię autorytetu domeny. Obecnie ma on raczej większe znaczenie niż w przeszłości. Zmniejsza to szanse na wysokie pozycje świeżo zarejestrowanych domen dla bardzo konkurencyjnych słów kluczowych. Jakie strategie (oprócz rozpoczęcia dobrej kampanii content marketingowej) polecasz właścicielom nowych stron internetowych w celu zwiększenia ich wartości Page Authority?[/ques]

[n2]Jon Cooper[/n2][ans]Zacznijmy od tego, że Domain Authority jest wskaźnikiem stworzonym przez Moz, będącym nieoficjalnym odpowiednikiem Page Ranka na poziomie pojedynczej podstrony. Dla nowych stron internetowych zaczynam od zrobienia naprawdę dużej analizy konkurencji – z uwzględnieniem konkurentów bliższych i dalszych. To fundament wszystkich naszych działań, ponieważ każda nisza jest inna i pozwala na inne możliwości.[/ans]

[n1]Wojtek Mazur[/n1][ques]Podzielisz się z nami swoimi aktualnymi projektami związanymi z SEO oraz tym, jakie masz plany na przyszłość z nimi związane?[/ques]

[n2]Jon Cooper[/n2][ans]Dawniej posiadałem i zarządzałem sporą ilością stron internetowych, które tworzyłem od podstaw, jednak dla żadnej z nich nie realizowałem strategii w 100% – ze względu na próbę pogodzenia wielu działań w tym samym czasie. Robiłem za dużo rzeczy na raz, przez co ucierpiała ogólna jakość pracy. Z tego względu zmieniłem podejście i zdecydowałem się na stworzenie i rozwijanie agencji specjalizującej się w wysokiej jakości link buildingu. Tworzę na początku tylko kilka podstawowych rodzajów linków, zanim zdecydujemy się na dalszą współpracę. W przyszłości planuję dalszy rozwój, by stać się jedną z najbardziej zaufanych agencji budujących linki w Stanach Zjednoczonych, mogącą zaoferować profesjonalny link building dla większości branż i stron internetowych.[/ans]

[n1]Wojtek Mazur[/n1][ques]Warto wspomnieć, że w najbliższych dniach ludzie z Europy i z Polski będą mieli świetną okazję na naukę Link Buildingu i Content Marketingu od Ciebie, gdyż będziesz prowadził warsztaty poświęcone tym tematom. Zdradzisz nam kilka szczegółów dotyczących tych szkoleń?[/ques]

[n2]Jon Cooper[/n2][ans]Jasne. Poprowadzę dwa szkolenia podczas Search Marketing Week, poświęcone link buildingowi, Content Marketingowi oraz temu, jak efektywnie łączyć je w swojej pracy. Pierwsze z nich odbędzie się 21 listopada w Warszawie, kolejne zaś w Londynie, 24 listopada. Zachęcam do uczestnictwa![/ans]

[n1]Wojtek Mazur[/n1][ques]Dzięki za interesującą rozmowę. Życzę wszystkiego, co najlepsze, Tobie i Twoim planom w rozwoju agencji![/ques]

[n2]Jon Cooper[/n2][ans]Wielkie dzięki, cała przyjemność po mojej stronie![/ans]

Oryginalna, anglojęzyczna wersja wywiadu – zobacz

 Jeśli macie jakieś pytania lub przemyślenia odnośnie rozmowy z Jonem i tematów, które poruszyliśmy zachęcam do dyskusji w komentarzach.

czytaj także

Jak osiągnąć sukces w Content Marketingu? 3 proste sposoby

Wojtek Mazur

O autorze

Wojtek Mazur

Wojtek prowadzi agencję SEO oraz marketingu internetowego- Elephate, która kieruje swoje usługi głównie na rynki anglojęzyczne. Jego działania ...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

     

  2. Tylko to co działa w stanach, nie do końca będzie działać też w Polsce. Mam na myśli nie tyle samo linkowanie, ale nieco inne podejście do link buldingu jako takiego w naszym kraju.

  3. @Kamil, właśnie dlatego Jon mówi, że podstawą do link buildingu jest analiza konkurencji. „Każda nisza jest inna i pozwala na inne możliwości” – polski rynek jest pewnego rodzaju niszą, do której trzeba podchodzić inaczej.

  4. Łukasz Kaźmierczak

    Może i nie będzie to działało do większości stron w PL, ale są takie gdzie będzie to dobre rozwiązanie;) P.S. Czy jest w planach nagrywanie i sprzedaż SMW w elektronicznej wersji?

  5. @Kamil u nas wciąż ilość ważniejsza od jakości… ale to szybko się zmienia i jeszcze trochę różnice zaczną się zacierać pomiędzy USA, a PL :)

  6. Wojtek Mazur

    Jeśli chodzi o inne podejście, nie tylko do link buildingu ale i całego SEO, to tylko kwestia czasu aż w Polsce zacznie to wyglądać tak jak w USA. Nawet jeśli to kwestia nie miesięcy ale lat zmian, to na pewno się to stanie. Taką sytuację zagraniczni specjaliści SEO postrzegają jako szansę i możliwość niemal spoglądania w przyszłość, właśnie dla ludzi z branży w Polsce. Jedyne co się nie zmieni, to zasięg i ilość stron na świecie w języku angielskim w porównaniu do polskiego, co też jest bardzo istotne i wpływa na stosowane strategie i podejście.

  7. Podejściem możemy USA dogonić, ale z metodami i narzędziami raczej trudno będzie dotrzymać tempa. Świadomość to jedno, a zaawansowanie rynku to drugie.

  8. Bardzo ciekawy wywiad. Nie dowiedziałem się z niego niczego nowego, ale umocnił mnie w przekonaniu że moje metody pozyskiwania linków są dobre.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz