Kiedy blisko dwa lata temu Facebook przejmował Instagram za 1 mld dolarów, branżowi eksperci łapali się za głowy. Czym bowiem „banalna” aplikacja zasłużyła sobie na taką wycenę?! Wielu uważało ten krok za fanaberie społecznościowego giganta w stylu: „kto bogatemu zabroni…”.
W ostatnich miesiącach pojawia się coraz więcej sygnałów uzasadniających tę decyzję. Nastolatki coraz częściej rezygnują z Facebooka i przenoszą swoją aktywność w inne miejsca sieci oraz do aplikacji mobilnych. Wśród wymienianych kierunków migracji wskazuje się takie aplikacje jak: Whats App (kupione ostatnio przez Facebooka za 19 miliardów dolarów!), SnapChat, Vine i w dużej mierze właśnie Instagram…
Firmy natomiast zaczynają dostrzegać potencjał marketingowy Instagrama, a tego, jak skutecznie promować się na tej platformie, dowiecie się m.in. z poniższego video:
Screen przedstawiający najpoularniejsze serwisy wśród młodych użytkowników sieci społecznościowych, zródło: Business Insider
W dzisiejszym artykule przedstawiam 11 praktycznych porad wspomagających Growth Hackingowy ;) wzrost ruchu z tego kanału.
Wiele trafnych wskazówek dotyczących Instagrama wynotował swego czasu Neil Patel w artykule: The Science of Instagram: How to Get More Followers and Likes, porady dotyczą jednak głównie profili prywatnych użytkowników, ja przygotowałem spis praktycznych wskazówek dotyczących profili firmowych:
1. Na poczatek coś dla fanów SEO – 11 profili z opcja dodania linka :). W opisie profilu umieść link do strony www, jest to link nofollow, pamiętaj jednak, że Instagram jest aktualnie intensywnie indeksowany/kopiowany przez wiele innych serwisów, które często tworzą kopie profili już z linkiem dofollow, powodując wzrost ruchu z tego serwisu.
http://instagram.com/sprawnymarketing (nofollow)
(dofollow)
http://websta.me/n/sprawnymarketing (nofollow)
(tekstowy URL)
(tekstowy URL)
(dofollow)
(nofollow)
(dofollow)
(nofollow)
http://expdata.com/instagram/user.php?id=427553890 (dofollow)
(nofollow)
[TIP] Podając pełne dane adresowe Twojej firmy w opisie, zwiększysz tzw. Citation Rank, mający znaczenie przy ustalaniu wyników lokalnych.
2. Linkowanie do strony www i produktów – wrzucając na Instagram zdjęcie produktu, pamiętaj, żeby umieścić link do produktu w pierwszej linii opisu. Używaj bardzo „mobilnych” skracaczy linków, typu bit.ly i goo.gl. Link na poziomie aplikacji nie będzie klikalny, jednak stosunkowo łatwo go skopiować/zapamiętać, a następnie wkleić/wpisać w okno przeglądarki i trafić wówczas bezpośrednio do promowanego produktu. Tak to wygląda w praktyce:
[TIP] Zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkowników mobilnych jest link z opisowym, łatwym do zapamiętania urlem (dostępne np. po założeniu konta bit.ly):
bit.ly/1fZU4Sw ➜ bit.ly/crewtshirt
[TIP] Nic nie stoi też na przeszkodzie, aby uruchomić własny firmowy skracacz, jak np.: sprawny.pl lub najbardziej kontrowersyjny przykład skracacza linków, jaki udało mi się znaleźć: kut.as ;)
[TIP] Jeśli zdecydujemy się na skracacz, to warto pamiętać, że jest to doskonała okazja do dodania parametrów śledzących np. przy pomocy Narzędzią tagowania linków Google! To pozwoli Ci lepiej mierzyć konwersje z Instagrama.
3. Tagowanie zdjęć – używaj popularnych tagów, takich jak #love #kiss #cool #funny #cute … #instagood #instacool itp. Top 100 gorących tagów na Instagram znajdziesz na web.stagram.com, najlepiej wyszukać popularne tagi dopasowane do Twojej branży i grupy produktów.
[TIP] Polskim instagramowym mistrzem w tagotwórstwie [to chyba też nowe słowo ;)] wydaje się być AbstrachujeTV
4. Utwórz lokalizację niestandardową, podając adres swojej witryny, i taguj dodawane zdjęcia w utworzonej lokalizacji. Dzięki temu wiele osób jeszcze w głównym feedzie będzie cały czas ,,opatrywać się” z adresem Twojej strony.
[TIP] Warto pamiętać o poprawnej pisowni adresu www – zapisany w całości małymi znakami jest mniej czytelny niż adres zapisany z użyciem kapitalików na początku każdego słowa:
www.SprawnyMarketing.pl
5. Nie zapominaj, że Instagram to także Video – jeśli tworzysz autorskie video, to wskazane jest przygotować osobny kontent z myślą o Instagramie (materiał max. 15 sekund). W tym zakresie doskonałą robotę robi GO PRO:
[TIP] Zarówno zdjęcia, jak i filmy z insta można osadzać w treści stron, korzystając z funkcji Embed, tak, jak zrobiłem powyżej! Pod tym linkiem znajdziesz kilka dodatkowych możliwości osadzenia kontentu z Instagrama.
6. Oprogramowanie PC/MAC do publikowania zdjęć na Instagramie – jeśli prowadzisz działania na Instagramie, to pamiętaj, że jest odpowiednie oprogramowanie zarówno na Mac, jak i na PC, wspierające dodawanie zdjęć – podszywające się pod telefon komórkowy. Znacząco upraszcza cała sprawę i powoduje, że dodanie kolejnego kanału social media w firmie jest praktycznie bezbolesne ;)
[TIP] Jest kilka bardzo przydatnych aplikacji dla osób zarządzających kilkoma kontami lub dużą ilością followersów.
7. Don’t buy followers!! – Pamiętaj, że Instagram należy do Facebooka i prawdopodobnie prędzej czy później FB wdroży podobne mechanizmy jak EdgeRank – kupieni fani szybko znikną albo obniżą widoczność naszych postów.
8. Kontent i Konkursy – czyli co wrzucać na profil? Nie mogą to być tylko zdjęcia Twoich produktów, bardzo dobrze share’ują się cytaty i złote myśli, ew. kontent w stylu „demotywatory”. Zachęcaj też użytkowników do fotografowania i oznaczania profilu sklepu na produktach, które zostaną w nim zakupione, np. poprzez robienie konkursów na najlepsze zdjęcia z Insta, lub za zdjęcia o największej liczbie like’ów.
Abercrombie wzywa do dzielenia się swoimi zdjęciami już w opisie profilu:
[TIP] Pamiętaj o właściwym dla tego kanału Call to action, jak np. „Double Tap…” lub „Spam me with likes…”. PICLAB to natomiast genialna aplikacja do tworzenia własnych grafik z tekstami.
9. System reklamowy Instagram Ads – Pamiętaj, że już wkrótce na Instagramie będzie można wykupić także reklamy i posty sponsorowane.
[TIP] W praktyce reklamę można kupować już teraz, trzeba się jednak kontaktować bezpośrednio z właścicielami profili lub szukać w Google.
10. Aby wesprzeć rozwój i szybkość przybierania fanów w tym kanale, warto umieścić wtyczkę na stronie www, która będzie wyświetlała nasze ostatnio umieszczone zdjęcia. Kod HMTL do pobrania tutaj, wygląda to np. tak (przykład z theyallhateus.com):
[TIP] Użyj także innych kanałów Social Media do promocji kanału na Instagramie:
[TIP] Pamiętaj, że podczas dodawania zdjęcia na Instagram, możemy z poziomu aplikacji automatycznie umieścić zdjęcie także na portale Facebook, Twitter, Tumblr lub Flickr.
11. Instagramowa Netykieta – Republikując czyjąś fotkę. nie zapomnij wskazać źródła jej pochodzenia, poprzez otagowanie autora @nazwaprofiluzrodla lub – jak to zgrabnie uczyniło abercrombie – wrzucając nazwę źródła na samą fotkę:
Czy Instagram ma już skalę w Polsce?
Instagram pół roku temu ogłosił, że przekroczył 200 mln użytkowników, wgrywane zdjęcia idą już w miliardy, specjaliści branżowi głoszą, że stajemy się „społeczeństwem obrazkowym”, a najszybciej rosnąca grupa userów to #selfie mamy 40+ :)
Polskie największe konta mają po 100-170 tys. followersów (Ewa Chodakowska i Jessica Mercedes). Warto jednak pamiętać, że do skutecznej kampanii na Instagramie często wystarczy znacznie skromniejsze dotarcie – jest to związane z tym, że jak na razie serwis w żaden sposób nie filtruje/ogranicza widoczności treści.
Czy moja firma powinna być na Instagramie?
Na to pytanie niezwykle trudno w tej chwili odpowiedzieć. Najszybciej do działań reklamowych – co zresztą naturalne – zaadaptowały Instagram branże fashion oraz lifestyle. Nieprzypadkowo za przykłady w tym artykule posłużyły mi głownie strony modowe – to właśnie ta branża wydaje się być w tej chwili najmocniejsza na Insta. „Musisz być tam, gdzie Twoi klienci” – zatem jeśli Twoja grupa docelowa jest na Instagramie i masz pomysł na generowanie tam treści, to moim zdaniem zdecydowanie warto już w tej chwili w ten kanał wchodzić. Przykład trudnej branży na Instagramie: General Electric
PS Ostatnio, przechadzając się po poznańskim Starym Browarze, miałem okazję przekonać się, że nawet największe polskie marki już inwestują w social media, w tym także w mniej popularne kanały social takie jak: Pinterest, Instagram, LinkedIn, Twitter czy Google+. W moim przekonaniu największy potencjał wzrostu na 2015 rok kryje się właśnie w w/w serwisach społecznościowych.
Jeśli zatem czujesz, że potrzebujesz wiedzy i wsparcia z social marketingu, to klikaj w logotypy social na poniższej grafice :)
PS 2 Znacie przykłady Instagramowych profili z tzw. „trudnych branż”?!
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.
Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!
Na szczęście nie potrzebuje tego, żeby mieć więcej followersów i lików ale warto było przeczytać jak można to zrobić :)
Ola dzięki za komentarz, też cały czas ucze się Instagrama i Twoj komentarz jest tego najlepszym przykładem :) – poprawię ten punkt.
Facebook dobrze wie co robi i w co inwestuje. Także mierzy na większego giganta niż jest..
Dzięki za te rady Cezary, sama obsługa insta jest prosta – trudniejsze jest znalezienie fajnego pomysłu na zdjęcia bo to raczej połowa sukcesu.
Bardzo ciekawy artykuł. Właśnie zamierzam się zarejestrować w instagramie i informacje, o których tu przeczytałem na pewno wykorzystam.
FB w naszym kraju jest bardzo popularny … jednak np Twitter, który na świecie jest hitem u nas raczkuje (i pewnie nic w tym temacie się nie zmieni).
Jak będzie z instagramem ? czas pokaże – jednak czuję ,ze podzieli w naszym kraju los twittera.
Super artykuł, ale nie działa mi dodawanie niestandardowej lokalizacji omawianej w punkcie 4. Owszem dodałam, ale u mnie nie świeci się na niebiesko i nie można w to kliknąć, a normalnie powinno przekierować na stronę, na której widać wszystkie zdjęcia oznaczone w tej lokalizacji. Jak więc mam to zrobić?
Mam pytanie: jak utworzyć lokalizację niestandardową w Instagramie?
Podbijam do pytania o tworzenie lokalizacji niestandardowej.
Ak korzystac z tego SEO gdzie trzeba wejsc??
Zapraszamy do sprawdzenia naszej oferty, skutecznego promowania instagrama dla firm – crazyfejm.pl
Cześć, widziałem że na fejmowo jest opcja promowania instagrama (kupuje się pakiety promujące). Sprawdźcie, fajne ceny nawet.
Mam następujące pytanie, będę wdzięczny za sugestię. Robię landing page w wordpresie, żeby link do niej umieścić w profilu na instagramie a będą na tejże landing page linki do moich kilku sklepików Print on Demand (Etsy i Amazon KDP). Na Instagramie można mieć w profilu tylko jeden link i chcę to w ten sposób obejść
Czy w kodzie buttonów (z owymi linkami do sklepów) umieścić rel=”nofollow” ? Buttonów nie robię sam ale przy pomocy darmowej wtyczki MaxButtons i w niej jest opcja dodania do kodu właśnie „no follow”. Czy nofollow bardziej zaszkodzi czy pomoże i czy Amazon np nie blokuje konta za takie linki do siebie ?
Thank you for the auspicious writeup. It in reality was once a amusement account it.
Glance complex to far delivered agreeable from you! However, how could we be in contact?
Hi, i believe that i noticed you visited my web site thus i got here to go back the want?.I am attempting
to in finding things to improve my web site!I guess its adequate
to make use of a few of your ideas!!
Have you ever thought about adding a little bit more than just your articles?
I mean, what you say is valuable and all. Nevertheless think
of if you added some great images or video
clips to give your posts more, „pop”! Your content is excellent but with pics and clips, this website could certainly be one of the greatest in its field.
Awesome blog!