W ciągu ostatnich kilku lat można zauważyć ogromne zmiany w wyszukiwarkach. Nie, nie chodzi tu bynajmniej o aktualizacje algorytmu. Chodzi natomiast o ekspozycję serwisów pokrewnych w Google, a zwłaszcza, wyniki wyszukiwania YouTube w wyszukiwarce Google. Można powiedzieć, że często YouTube prześciga wyniki organiczne Google!
Ze względu na niesamowitą moc YouTube (oraz fakt, że jest to serwis należący do Google), prawie każdemu zapytaniu zdaje się odpowiadać co najmniej jeden film, który wyświetlany jest na pierwszej stronie SERP. Przesada? Czasem – jak na poniższym przykładzie – połowę SERP stanowią wyniki z YouTube’a rodem.
Typowe zapytanie charakterystyczne dla treści poradnikowej:
Wykorzystując te daleko idące zmiany, można starać się uzyskać więcej ruchu na stronie poprzez pozycjonowanie wideo w Google (oraz w silniku wyszukiwarki YouTube).
Jak działa wyszukiwarka YouTube
Jak w przypadku algorytmu rankingu Google, nikt ze stuprocentową pewnością nie jest w stanie określić, co i w jakim stopniu wpływa na algorytm YouTube. Na podstawie własnych doświadczeń, społeczność SEO zorientowała się jednak, jakie są najważniejsze czynniki rankingu YT. Ich proporcje są jednak ściśle strzeżone przez mistrzów kuchni z Mountain View.
- Tag Title zawiera słowo kluczowe
- Czas trwania filmu ma znaczenie (im dłuższe tym lepiej)
- Zaangażowanie użytkowników (polubienia vs antypatie, ilość wyświetleń itp.)
- Słowa kluczowe występujące w opisie
- Całkowita liczba odsłon
- „ChannelRank”: liczba osób subskrybujących kanał filmu wideo
Ciekawie przedstawia to na infografice autor bloga TagSEO.com:
Nie musisz ulegać szaleństwu i starać się optymalizować video pod kątem każdego z wymienionych czynników wpływających na ranking YouTube. Podobnie jak w przypadku „zwykłego” SEO, samo tworzenie dobrej treści to już połowa sukcesu.
Keyword Research
Łatwo powiedzieć, że dobry Keyword Research jest niezwykle ważnym czynnikiem do odniesienia sukcesu w ramach „zwykłego” SEO. W przypadku YouTube SEO nie jest inaczej. W rzeczywistości, badanie słów kluczowych pod kątem serwisu może być nawet ważniejsze.
Dlaczego? Ponieważ Google nie pokazuje wyników wideo dla wszystkich słów kluczowych. Mechanizm wyszukiwarki uznaje pewne słowa kluczowe za pasujące do wyników wideo: takie jak zapytania o klipy filmowe, tutoriale i inne tematy blisko związane z materiałami wideo. Zawsze możesz próbować optymalizacji słów kluczowych powiązanych z filmem i mieć nadzieję, że Google umieści go w SERPach. Łatwiej jednak odnieść sukces dodając słowa kluczowe, dla których Google pokazuje filmy w wyszukiwarce.
Rzecz jasna, pomysły na słowa kluczowe znajdziemy w Narzędziu Propozycji Słów Kluczowych (niestety już niedługo – wchodzi przecież „wspaniałe” Narzędzie Planowania Słów Kluczowych), wybrać słowa dla swojej niszy … i poszukać ich w Google. Jeśli pod zapytaniem widzisz długą listę filmów, warto bić się o pozycję dla twojego wideo.
Jeśli natomiast chcesz mieć dobrą pozycję w wynikach wyszukiwania YouTube, skorzystaj z Keyword Suggestion Tool serwisu video.
Tworzenie własnego wideo
Nie jest żadną tajemnicą, że kluczem do tworzenia udanych filmów jest odpowiednia treść. Tylko dobry film ma szanse uzyskać wysoki ranking ze względu na aktywność użytkowników. Poznaj kilka wskazówek, które pomogą uczynić Twój film przekonującym i chętnie oglądanym:
- Jeśli robisz wideo typu screencast, korzystaj ze zbliżeń, i podkreśleń, które uczynią treść bardziej czytelną i interesującą.
- Upewnij się, że jakość dźwięku jest na najwyższym poziomie. Możesz wierzyć lub nie, ale ocena nadana przez użytkownika jest w dużej mierze uzależniona od jakości dźwięku. Jeśli sam nagrywasz filmy, zainwestuj w mikrofon, bo cię nie słychać!
- Jeśli nagrywasz za pomocą kamery, upewnij się, że oświetlenie znajduje się za tobą, a nie świeci ci prosto w obiektyw.
Oto kilka stron, z których dowiesz się, w jaki sposób tworzyć dobre filmy:
Optymalizacja pod kątem wyszukiwania
Wreszcie możesz wykorzystać swoją wiedzę „SEO” do pozycjonowania w YouTube. Na szczęście, okazuje się, że ta same prawidła, które działają dla on-page SEO, mają zastosowanie na stronach i blogach, można wykorzystać także do pozycjonowania materiałów z YouTube:
- Wstaw słowo kluczowe na początku tytułu wideo
- Umieść tu i ówdzie słowo kluczowe w opisie wideo (ale nie faszeruj go tym słowem)
- Dodaj powiązane słowa kluczowe (LSI) w opisie wideo
- Zaproponuj wciągającą treść, która przyciąga ludzi
Jedynym odpryskiem on-site SEO w YouTube jest to, że powinieneś zawrzeć słowo kluczowe w nazwie pliku wideo zamieszczonego na YT. Dajmy na to, że zamierzasz zrobić film o tym, jak zawiązać but. Po zakończeniu filmowania, nazwij swój plik tak: jak-zawiazac-but-video.mp4.
Oto kilka innych zasobów na zwiększenie widoczności twojego filmu w ramach serwisu YouTube:
Promocja video w YouTube
Gdy załadujesz już swoje zoptymalizowane pod SEO filmy, nadchodzi czas, by przejść do promocji. Pamiętaj, że ilość wyświetleń, polubienia i oceny, odgrywają rolę zarówno w serwisie YouTube, jak i w rankingu Google.
Oto kilka rzeczy, które możesz zrobić, aby przyciągnąć oko do nowego filmu:
- Wysłać mailing informujący o nowym wideo (pamiętaj, aby poprosić subskrybentów o podzielenie się nowym wideo)
- Promuj swój film na portalach społecznościowych, takich jak LinkedIn, Google+ i Facebook
- Linkuj do filmu z popularnych stron twojej witryny
- Rozważ umieszczenie filmu na nowej stronie twojej witryny i linkuj do nowego posta. Zadbaj o link building z obcych źródeł.
Oto kilka stron, na których znajdziesz porady dotyczące przyciągania uwagi do materiału wideo:
Podsumowanie
Jeśli masz problemy z uzyskaniem dobrych pozycji w Google na konkurencyjne słowa kluczowe, zacznij od budowania pozycji w rankingu filmów na YouTube. W odróżnieniu od nowego posta na blogu – który może zyskiwać dobrą pozycję przez kilka miesięcy – filmy na YouTube często trafiają na pierwszą stronę w ciągu zaledwie kilku tygodni.
Źródło: SEG, TagSEO Blog, Entrepreneur
Aktualizacja: Badania firmy Searchmetrics wskazują, że treści video są stosunkowo najłatwiejsze do wypozycjonowania.
Firma analityczna Searchmetrics przeprowadziła badanie, z którego wynika, że spośród szczególnych rodzajów treści („wertykali”), które Google wyświetla obok standardowych stron WWW (universal search), najczęściej prezentowane są wyniki wideo. Drugim najpopularniejszym rodzajem treści jest grafika, następnie mapy.
Wygląda więc na to, że jedną z najlepszych metod na wdarcie się z witryną do pierwszej dziesiątki wyników jest umieszczenie na niej treści wideo. O ile standardowe treści danej witryny mogą nie zasłużyć na pokazywanie ich w TOP10, witryna może być tam reprezentowana przez osadzone w niej nagranie wideo i w ten sposób przyciągnąć do siebie ruch i zyskiwać rozpoznawalność. Drugim najczęściej prezentowanym przez Google rodzajem treści jest grafika, trzecim mapy, następnie wiadomości, książki, produkty. Na końcu są blogi. Ranking nie uwzględnia dyskusji, aktualizacji, patentów, artykułów naukowych, kodów źródłowych i innych niszowych typów treści:
Raport Searchmetrics zawiera też ranking witryn, z których „wertykalne” wyniki pochodzą najczęściej. Np. wyniki wideo najczęściej pochodzą z YouTube, mapy z Google Maps, wiadomości z wsj.com (Wall Street Journal), produkty z Google Shopping a grafika z Blogspota. Wniosek jest jeden: Google promuje swoje serwisy.
Oto 5 rankingów najpopularniejszych źródeł treści 5 najpopularniejszych typów:
Universal Search
Universal Search to wdrożona w maju 2007 właściwość wyszukiwarki Google polegająca na zbieraniu na jednej, ogólnej liście różnych typów wyników. Poza typowymi wynikami, jakimi są linki do podstron witryn internetowych, universal search wyświetla także (specjalnie oznaczone) wyniki wideo, graficzne, mapy, książki itd., wyręczając użytkownika w odpytywaniu kolejnych wyszukiwarek tematycznych (odpowiednio: wyszukiwarki filmów, obrazów, serwisu mapowego, wyszukiwarki książek itd.).
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.
Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!
Akurat nagrywałem video z nastawieniem na pozycjonowanie i rzeczywiście łatwo się pozycjonuje. Wystarczy dobry tytuł, dosłownie parę linków, kilka udostępnień na stronach i bach, mamy TOP1.
Problem w tym, że bardzo, bardzo ciężko przekierować ruch z YT do strony – linki w opisie niewiele dają, bo ludzie często oglądają filmy na zewnętrznych stronach, w okienku YT na innym profilu (np. kliknęli w polecany film na końcu innego filmu), a jeśli już oglądają na YT, to jeszcze trzeba ich zmusić do kliknięcia albo wręcz powiedzieć na jaką stronę mają wejść (linki w samym filmie mogą prowadzić tylko do innych filmów).
W efekcie jeśli weźmiemy pod uwagę koszt nakręcenia filmu i liczbę przejść na stronę docelową, to koszt jednego pozyskanego użytkownika strony jest bardzo duży, liczony w pojedynczych złotówkach. Oczywiście mówię o porządnie zrobionym filmie: z półprofesjonalnym oświetleniem, kamerzystą i montażem. Mi wychodził koszt na poziomie 100-150 złotych za minutę filmu plus około godziny mojej pracy na minutę filmu.
Zrobienie screencasta jest natomiast dużo tańsze, a efekt niewiele gorszy, więc powinno to być bardziej opłacalne, zwłaszcza jeśli zrobimy sobie jakiś efektowny szablon.
Dodam jeszcze, że tak jak Rafał napisał, dźwięk jest bardzo istotny dla użytkownika.
I tutaj, Marcinie, chyba jedynym wyjściem jest posiłkowanie się AdWordsem i promowanie wideo w YT z bannerem, który może przekierowywać na zewnątrz. Google dba o swoje zarobki i nie daje możliwości dodania do filmu sensownych linków wychodzących za darmo.
W pełni się zgadzam z Marcinem odnośnie tego, iż ciężko jest przekierować ruch z YouTube do strony. Zarządzam kanałem który ma 150 tys wyświetleń miesięcznie, a wejść z Youtube na stronę mam około 1000. Jaki CTR? 0,6%. Szału nie ma, ale lepsze to niż nic ;)
To masz CTR podobny jak w sieci GDN. Ergo – YouTube działa podobnie jak kampania graficzna. :)
bardzo fajny poradnik, ale video musi mieć jeszcze ręce i nogi ;) już widzę jak ograniczone budżetu małych firm robią cokolwiek w tym kierunku ;)
Bardzo ciekawy artykuł. CTR faktycznie są raczej słabiutkie ale dla wybranych witryn o określonej tematyce nakręcenie np. jakichś prostych materiałów poradnikowych którymi można zająć dodatkowe pozycje i przy okazji umocnić swój brand wydaje się fajnym pomysłem.
Ciekawy wpis. Faktycznie filmy na YouTube zajmują sporą pozycję w SERPach. Ciekawe tylko jak jest z klikalnością w osadzone linki w filmie lub te w opisach…
Wideo na YT z uwagi na swoją formę przekazu ma większą „moc”. To dość oczywiste, jeśli po raz kolejny wziąć pod uwagę użytkowników i ich upodobania. Jak zawsze liczy się użytkownik = człowiek, więc wszystko, co może stać się bliższe lub też już jest bliskie ludziom może dać realną szansę na sukces np. w promowaniu strony. Wideo to „bliższy” przekaz także w zakresie emocjonalnym, dlatego cieszy się dużym zainteresowaniem, bardziej niż niejednokrotnie sam tekst.
Bardzo łatwo wypozycjonować coś film na youtoobe. Miałem doświadczenie pozycjonowania serwisu, które długo nie mogło wejść wyżej niż na to samo słowo kluczowe wrzucony film
Na pozycjonowanie wideo na YT wpływa też m.in sam tytuł wideo. Który powinien być taki sam jak słowa kluczowe.
Ogólne rzecz biorąc jak już zostało wspomniane opis wideo to taki mini wpis SEO.
Warto też zrobić pewna rzecz jeśli chcemy szybko wypozycjonować wideo – mianowicie – zrobić reklamę na Facebooku na link bezpośrednio do wideo (choć za 10zł) .
Wypozycjonować film w G to jedno a zrobić to samo w YT to drugie, niestety ostatnie zmiany w YT zdecydowanie utrudniają moim zdaniem wybicie kanału czy też pojedynczego filmu.
To fakt film bardzo łatwo popchać wysoko w wyszukiwarce Google. Szkoda, że kompletnie YT się zmieniło odkąd wpadło w ręce ludzi od google i ciężko się wypozycjonować filmem w YT ;)
Pozycjonowanie w opisywanych serwisach to temat nieco bardziej złożony.
Kiedyś trafiłam na fragment programu (mniejsza o jego poziom), uczestnicy śpiewali, jury wybierało najbardziej „utalentowanego” uczestnika. Jury oznajmiło jednemu z uczestników iż za karę że wykonał utwór który jury uznało za politycznie niepoprawny to pomimo iż jest utalentowany nie ma co liczyć na ich (jury) pozytywną ocenę.
Po pewnym czasie wklepuję tytuł filmu na stronie YT i … na pierwszych 5-ciu stronach nie ma śladu po filmie – na dalszych nie sprawdzałam. W wynikach na pierwszej stronie zupełnie inne tytuły – na dodatek zagraniczne – o zupełnie innej treści.
Po kliknięciu w link na jakiejś stronie następowało przekierowanie i film był (po tym samym tytyłem).
Inny podobny przypadek: Fragment jakiegoś niemieckiego programu tv. Jakiś izraelski oddział ostrzeliwuje Palestyńskie osiedle ze wzgórza na którym zgromadzono izraelskie dzieci i młodzierz. Jedno ze zgromadzonych dzieci oznajmia że jest faszystą i popiera faszyzm.
Mija parę dni….po wpisaniu tytułu w wynikach jakieś bzdety…film można było obejrzeć dopiero po wklejeniu linku w wyszukiwarkę.
Dodam jeszcze że opisane tu filmy miały wielokrotnie większą liczbę wyświetleń niż te proponowane przez YT w wynikach.
Co to jest „Keyword Suggestion Tool serwisu video”. Ja korzystam z keyword plannera dołączonego do serwisu Adwords. Czy Youtube ma podobne narzędzie?