Natalia Sisik

37 nowości na TikToku

Nowości z TikToka za okres wrzesień-grudzień 2020

1. TikTok w obliczu zakazów i ograniczeń

W USA trwają negocjacje w sprawie potencjalnej sprzedaży TikToka. Jednak platforma stoi również w obliczu zakazów i ograniczeń na kilku innych terytoriach. Jak wygląda ta kwestia w różnych krajach?

  • Indie – TikTok jest zakazany w Indiach od czerwca z powodu trwających konfliktów granicznych między Indiami a Chinami. Platforma miała w tym kraju ponad 200 mln użytkowników. ByteDance nadal negocjuje z władzami Indii powrót aplikacji. Jak dotąd rząd indyjski nie zmienił podejścia.
  • USA – TikTokowi przyglądają się władze w USA w związku z jego powiązaniami z chińskim rządem. Stany Zjednoczone grożą platformie wprowadzeniem zakazu korzystania z niego, jeśli do 12 listopada firma nie wynegocjuje wykupu przez amerykańską spółkę. Należy pamiętać, że sytuacja TikToka w Stanach może się zmienić na podstawie precedensu prawnego lub – potencjalnie – zmiany rządu w nadchodzących wyborach.
  • Pakistan – Pakistan zniósł zakaz korzystania z TikToka zaledwie dziesięć dni po zablokowaniu aplikacji. Została ona zablokowana ze względu na udostępnianie mieszkańcom Pakistanu „niemoralnych” i „nieprzyzwoitych” filmów. Pakistański urząd telekomunikacyjny (PTA) uzasadnia przywrócenie aplikacji faktem, że od tej pory filmy będą moderowane „zgodnie z normami społecznymi i prawem Pakistanu”.

2. Nowe możliwości duetów

Duety na TikToku umożliwiają użytkownikom tworzenie filmu do wybranego wideo innego twórcy. Na początku funkcja ta służyła przede wszystkim do tworzenia duetów do filmów idoli. Jednak obecnie użytkownicy wykorzystują ten format do wielu innych kreatywnych form. W związku z tym TikTok ogłosił wprowadzenie trzech nowych opcji, które umożliwiają tworzenie filmów w nowych układach.

Obecnie użytkownicy mogą wykorzystywać duety w następujący sposób:

  • Układ lewy i prawy – to tradycyjny układ duetów, w którym Twoje wideo jest umieszczone obok oryginalnego klipu.
  • Reaguj – zapewnia wyświetlanie obrazu w obrazie, aby pokazać Twoją odpowiedź na oryginalny klip.
  • Góra i dół – nakłada nową odpowiedź na oryginał.
  • Trzy ekrany – możliwość kolaboracji przez większą liczbę użytkowników.

3. Zakaz reklam produktów związanych z odchudzaniem

TikTok ogłosił podjęcie nowych kroków, aby zapewnić użytkownikom ochronę przed problemami z samooceną, wprowadzając nowe zakazy reklam odchudzania i nowe narzędzia, które pomagają łączyć użytkowników z profesjonalnymi usługami, aby pomóc w rozwiązaniu ich problemów. Aplikacja będzie teraz również egzekwować nowe ograniczenia dotyczące reklam, które zawierają informacje na temat diety i produktów odchudzających.

Według nowych zasad:

  • produkty do kontroli wagi mogą dotrzeć tylko do użytkowników w wieku 18+;
  • reklamy promujące produkty lub usługi związane z odchudzaniem i kontrolowaniem wagi nie mogą promować negatywnego obrazu ciała ani negatywnego związku z jedzeniem.

4. Sytuacja TikToka w USA

Problemy TikToka w USA zaczęły się 6 sierpnia, gdy Biały Dom wydał EO (rozporządzenie wykonawcze), na mocy którego aplikacja zostałaby zakazana w USA w ciągu 45 dni, gdyby nie oddzieliła się od swoich chińskich korzeni.

19 września, dzień przed wejściem w życie zakazu, TikTok ogłosił znaczący postęp w transakcji przejęcia, a Departament Handlu Stanów Zjednoczonych przyznał TikTokowi przedłużenie, dając mu czas do 27 września na sfinalizowanie szczegółów przejęcia i zagroził usunięciem aplikacji z amerykańskich sklepów Google Play i App Store.

27 września, na kilka godzin przed wejściem w życie zakazu, firma wygrała odwołanie od EO, unikając zakazu. Sąd wyznaczył teraz termin rozprawy na 4 listopada w celu uzupełnienia zakazu na aplikację TikTok w amerykańskim sklepie z aplikacjami – podczas gdy TikTok ma czas do 12 listopada na sfinalizowanie szczegółów pełnej wyprzedaży na rzecz firmy z siedzibą w USA lub „będzie musiał zmierzyć się z całkowitym zakazem w USA”.

Tak więc TikTok nadal może zostać usunięty ze sklepu z aplikacjami w Stanach Zjednoczonych. Właśnie temu platforma się teraz sprzeciwia. Dyrektor ds. Bezpieczeństwa TikTok, Roland Cloutier, uważa, że: Infrastruktura TikToka jest „całkowicie oddzielona od oprogramowania aplikacji Douyin”, więc TikTok i jego chińska odmiana nie są ze sobą powiązane.

5. Jak działa algorytm?

W marcu TikTok ogłosił plany uruchomienia nowego, specjalnego miejsca w Los Angeles dla organów regulacyjnych, dziennikarzy i polityków, którzy chcą zobaczyć, jak działa platforma. W nowej siedzibie zainteresowani będą mieli wgląd w algorytm, procesy moderowania treści i więcej.

TikTok przy okazji nowej inicjatywy i opóźnienia otwarcia nowego centrum ze względu na pandemię podzielił się ważnymi informacjami dotyczącymi algorytmu, informując, że: „Gdy użytkownicy otwierają TikTok po raz pierwszy, widzą osiem popularnych filmów przedstawiających różne trendy, muzykę i tematy. Następnie algorytm będzie nadal wyświetlać użytkownikowi nowe iteracje ośmiu filmów na podstawie wideo, na których użytkownik wykazuje zaangażowanie”.

Jedną z kluczowych zalet algorytmu w przeciwieństwie do innych platform społecznościowych jest to, że TikTok jest w dużej mierze siecią otwartą i jako taka jest mniej definiowana przez to, kogo obserwujesz, a bardziej dyktowana przez popularne trendy. TikTok pokaże Ci kluczowe, popularne posty z kilku kategorii, a następnie dostosuje Twój kanał w oparciu o ten, w który się najbardziej angażujesz.

Zaangażowanie to opiera się na:

  • bezpośredniej interakcji – komentarze, polubienia, obserwowanie i udostępnianie;
  • wskaźniku ukończenia – czy obejrzysz klip do końca;
  • informacjach o filmie – czy film zawiera napisy, określone dźwięki i piosenki, hasztagi itp.;
  • ustawieniach urządzenia i konta – to mniej istotny czynnik przy określaniu zasięgu, ale TikTok bierze również pod uwagę takie elementy, jak preferencje językowe, ustawienia kraju i typ urządzenia mobilnego.

W oparciu o te elementy aplikacja dostosowuje Twój kanał, biorąc pod uwagę Twoje preferencje, przy czym początkowym punktem wyjścia są posty zdefiniowane tematycznie, a nie osoby (np. gwiazdy).

6. Program partnerów marketingowych

TikTok uruchomił Program Partnerów Marketingowych, który jest najnowszym elementem platformy w dążeniu do rozszerzenia potencjału reklamowego i maksymalizacji możliwości dla marek. Zapewnia on szereg zatwierdzonych reklam i usług kreatywnych, które mogą pomóc markom w lepszym osiąganiu celów marketingowych w aplikacji. Aplikacja ma już 20 certyfikowanych partnerów z doświadczeniem w marketingu w mediach społecznościowych.

Wraz z programem TikTok udostępnił nowe funkcje kreatora i wsparcie reklamowe dla marek. Wcześniej ogłosił nową możliwość dla twórców, aby mogli sprzedawać swoje produkty fanom bezpośrednio w aplikacji. Co więcej, TikTok uruchomił również fundusz twórców o wartości 200 mln dolarów, aby płacić swoim najlepszym użytkownikom za wyświetlenia na platformie.

Oczywiste jest, że wzmocnienie relacji z twórcami i markami na TikToku jest obecnie najwyższym priorytetem. TikTok for Business został uruchomiony w czerwcu ubiegłego roku.

7. Liczba użytkowników

TikTok ma obecnie ok. 689 mln aktywnych użytkowników miesięcznie na całym świecie. Niemal w każdym miesiącu, w tym również w sierpniu i wrześniu, był najczęściej pobieraną aplikacją niezwiązaną z grami na świecie z ponad 61,1 mln instalacji.

8. Sprzedaż produktów na platformie

TikTok ogłosił nową integrację z Teespring, która umożliwi twórcom wyświetlanie zaprojektowanych przez nich towarów bezpośrednio dla swoich fanów w aplikacji. Jak donosi The Verge:

„Tysiące twórców TikTok nawiązało już współpracę z Teespring, aby rozpocząć tworzenie towarów, które mogą sprzedawać swoim obserwatorom. Integracja pozwoli twórcom tworzyć własne produkty na Teespring, przesyłać je bezpośrednio do TikTok, a następnie umożliwić fanom kupowanie produktów bezpośrednio przez TikTok”.

W sumie ok. 7000 twórców z TikToka jest częścią programu, który zapewni im inny sposób na bezpośrednie generowanie dochodu na platformie.

Nowości z TikToka za okres kwiecień-sierpień 2020

1. TikTok świętuje 2 mld pobrań

TikTok i jego chińska wersja, zwana Douyin, zgromadziły ponad 2 mld pobrań w Google Play Store i Apple App Store. Według Sensor Tower TikTok to pierwsza aplikacja po Facebooku, WhatsAppie, Instagramie i Messengerze, której udało się przekroczyć liczbę 2 mld pobrań od 1 stycznia 2014 r. Jak podaje dalej Sensor Tower, Indie to największy międzynarodowy rynek TikToka – stanowi 30,3% wszystkich pobrań aplikacji.

2. Donation Stickers – nowa funkcja do przekazywania darowizn

TikTok ułatwia twórcom i fanom przekazywanie darowizn na rzecz wybranych organizacji charytatywnych. Firma ogłosiła uruchomienie nowej, interaktywnej funkcji Donation Stickers, z której twórcy mogą korzystać w swoich filmach i transmisjach na żywo, aby zbierać fundusze na wybrane organizacje charytatywne – bezpośrednio w aplikacji TikTok.

Naklejki działają obecnie na wybranych terytoriach, a darowiznę można przekazać na rzecz partnerów: CDC Foundation, James Beard Foundation, Meals on Wheels, MusiCares, National PTA, National Restaurant Association Educational Foundation, No Kid Hungry i The Actors Fund. Gdy klikniesz w naklejkę, zostaniesz przeniesiony do specjalnej strony wewnątrz aplikacji, na której możesz przekazać darowiznę na cele charytatywne – bez konieczności opuszczania aplikacji.

3. „FAME czy SHAME” – nowa produkcja z tiktokerami

„FAME czy SHAME” to nowy program Player Original, realizowany wspólnie z agencją DDOB. W luksusowej willi zamieszka 10 twórców młodego pokolenia, znanych między innymi z TikToka czy Instagrama. Będą się oni zmagali z różnymi wyzwaniami, a utrudniać je będą goście – dokładniej osoby znane z mediów czy też telewizji. To, ile dany uczestnik zbierze punktów, będzie decydowało o tym, w jakim teamie się znajdzie – fame czy shame.

W produkcji zobaczymy: Ange-Sophie Reich, Jana Marciniaka, Kingę Kostrzewę, Klaudię Bieszcz, Patryka Woźniaka, Łukasza „Blondino” Książkiewicza, Filipa Zabielskiego, Michała Gałę, Martę Rentel i Weronikę „Wero” Piątek. Program poprowadzą influencerzy Danny Ferreri i Saszan.

4. Zwiększenie kontroli rodzicielskiej na TikToku

TikTok wprowadza do aplikacji „Family Safety Mode”, który pozwala na zwiększenie kontroli rodzicielskiej. Rodzice nastoletniego użytkownika będą mogli połączyć swoje konto z kontem dziecka. Umożliwi to rodzicowi kontrolowanie czasu, przez jaki jego dziecko może korzystać z aplikacji, włączanie i wyłączanie wiadomości oraz ograniczenie nieodpowiednich dla dziecka treści.

Nowości z TikToka za okres styczeń-marzec 2020

1. Zmiany dotyczące wirtualnych prezentów

TikTok ogłosił zmiany dotyczące wysyłania i otrzymywania wirtualnych prezentów na live’ie. Do tej pory użytkownicy powyżej 13. roku życia mogli wysyłać wirtualne prezenty, a użytkownicy powyżej 16. roku życia mogli je otrzymywać. Obecnie zarówno otrzymujący, jak i obdarowujący, muszą mieć ukończone 18 lat.

Eric Han – dyrektor ds. bezpieczeństwa na TikToku wyjaśnia, że zmiany mają na celu stworzenie bezpiecznego środowiska, w którym użytkownicy w każdym wieku mogą cieszyć się transmisją na żywo bez poczucia wywieranej presji na wysyłanie wirtualnych prezentów.

2. Muzyczna zakładka dla artystów

Artyści muzyczni mogą cieszyć się nową funkcją na TikToku. Chińska aplikacja oficjalnie wprowadziła dodatkową zakładkę znajdującą się na profilu artysty, która bezpośrednio przekierowuje obserwatorów do muzyki twórcy znajdującej się na TikToku. Dzięki nowej karcie fani mogą w szybki i łatwy sposób dodać muzykę swojego ulubionego artysty bezpośrednio z jego profilu do swojego filmu w aplikacji.

zakładka muzyczna tiktok

3. TikTok nadal nie zwalnia

Pomimo nacisków rządu USA na chińską aplikację TikTok (co ostatnio doprowadziło do zakazu korzystania z aplikacji przez członków amerykańskiej marynarki wojennej), aplikacja miała znakomite wyniki w 2019 roku – zarówno pod względem pobrań, jak i przychodów. Według nowych danych z Sensor Tower, 44% z 1,65 mld pobrań – czyli ponad 738 mln instalacji – miało miejsce w 2019 roku. I chociaż TikTok wciąż eksperymentuje z różnymi sposobami zarabiania, aplikacja miała najlepszy rok pod względem przychodów, osiągając 176,9 mln USD w 2019 roku – czyli 71% całkowitego przychodu w wysokości 247,6 mln USD.

4. Edukacja na pierwszym miejscu

Chińska wersja TikToka – aplikacja Douyin – jest odwiedzana przez 400 mln aktywnych użytkowników dziennie. Jest to imponujący wzrost, biorąc pod uwagę fakt, że w styczniu ubiegłego roku Doyuin miał niemal o połowę mniej aktywnych użytkowników. ByteDance twierdzi, że Douyin stał się największą platformą wiedzy, kultury i sztuki w Chinach.

Treści edukacyjne stały się najbardziej wartościowym formatem dla ByteDance. TikTok również zalicza treści edukacyjne do jednej z najczęściej oglądanych kategorii w swojej aplikacji na całym świecie. W ubiegłym roku aplikacja rozpoczęła kampanię edukacyjną w Indiach, w której udział wzięło ponad 200 mln użytkowników.

5. Gwiazdy na TikTok

Zainteresowanie aplikacją TikTok nieustannie rośnie zarówno wśród zwykłych użytkowników, jak i osób publicznych. W związku z tym coraz więcej muzyków, aktorów i celebrytów zakłada swoje oficjalne konta. W Polsce w ostatnim czasie do aplikacji dołączyli między innymi: Julia Wieniawa, Maffashion, Ada Fijał, Adam Fido, Rafał Maślak, Katarzyna Cichopek, Magda Steczkowska, Dawid Woliński, Maciej Orłoś, Marina Łuczenko, Maryla Rodowicz, Joanna i Maciej Dowbor, Gromee oraz Qczaj.

W USA oficjalne konto założyli: Kendall Jenner, Shakira, DJ Snake, Kevin i Joe Jonas, Usher, Ashley Tisdale, Shawn Mendes, Camila Cabello, Tyga, Kevin Hart oraz Kylie Jenner.

6. Zmiana w wyglądzie profilu

TikTok testuje nowy wygląd profilu użytkowników. Nowa wersja jest zbliżona do widoku profilu użytkowników na Douyin, czyli chińskiej wersji TikToka. Odświeżony wygląd zakładki – przeniesienie guzika „obserwuj” na samą górę, zwiększenie fontu z nazwą użytkownika oraz uwydatnienie bio – ma na celu zwiększenie zaangażowania wśród użytkowników.

7. ByteDance i jego nowe produkty

Właściciel TikToka, firma ByteDance, wypuściła właśnie swoją nową aplikację – Flipchat. Jest to hybryda komunikatora internetowego i forów opartych na zainteresowaniach. Aplikacja jest dostępna zarówno na iOS, jak i na Androida. Co więcej, chiński gigant technologiczny pracuje również nad własną wyszukiwarką.

ByteDance wprowadził niedawno swój nowy produkt do wyszukiwania treści w Toutiao, czyli jednej z największych chińskich platform mobilnych do tworzenia, agregowania i dystrybucji treści opartych na technikach uczenia maszynowego. ByteDance szykuje się również do wejścia w segment gier mobilnych. Pierwsze dwa tytuły mają się pojawić na rynku wiosną 2020 roku.

8. Funkcja deepfake

W kodzie TikToka wykryto fragment odpowiedzialny za działanie nowej, kontrowersyjnej funkcji. Opcja umożliwiałaby użytkownikom aplikacji tworzenie fałszywych treści typu deepfake, czyli sfałszowanych za pomocą sztucznej inteligencji materiałów. Dzięki nowej funkcji użytkownicy TikToka byliby w stanie stworzyć film, w którym twarz bohatera zostaje podmieniona na inną, która swoją mimiką idealnie dopasowuje się do oryginalnej treści nagrania. Nowe narzędzie nie jest dostępne dla użytkowników aplikacji TikTok. Nie wiadomo również, czy ostatecznie zostanie uruchomione.

Nowości z TikToka za okres październik-grudzień 2019

1. ByteDance pracuje nad platformą do streamingu muzyki

Według Financial Times, właściciel TikToka, firma ByteDance, prowadzi rozmowy z największymi wytwórniami muzycznymi, takimi jak Universal Music, Sony Music i Warner Music na temat globalnych umów licencyjnych, obejmujących utwory należące do mejdżersów w ramach nowej usługi – muzycznej platformy streamingowej.

ByteDance planuje otwarcie platformy już w przyszłym miesiącu. Jednak przed wprowadzeniem jej do krajów zachodnich, ByteDance rozpocznie swoją działalność na rynkach wschodzących, takich jak Indie, Indonezja i Brazylia.

2. E-commerce na TikToku

Kolejną nowością (również w fazie testów) jest możliwość dodawania klikalnych linków do filmu. Funkcja ta pozwala na łatwe i szybkie przekierowanie widzów z filmu, na którym pokazywany jest produkt, do witryny sklepu internetowego (żółty kwadracik z koszykiem). Opcja ta jest już dostępna dla wszystkich użytkowników na chińskim TikToku – Douyinie.

klikalne linki tiktok

3. Tajne konto Marka Zuckerberga na TikToku

Mark Zuckerberg postanowił osobiście poznać swojego największego konkurenta w świecie social mediów. Założyciel Facebooka stworzył potajemne konto na TikToku – kryje się pod nazwą @finkd. Do profilu ma również podpięty oficjalny Instagram, co potwierdza autentyczność konta. Mark obserwuje 62 osoby, w tym głównie amerykańskich celebrytów i popularnych twórców aplikacji TikTok. Jako jedyna Polka należę do grona zaobserwowanych przez Zuckerberga.

mark zuckerberg tiktok

4. Link w bio

TikTok testuje możliwość dodawania linków do bio. Nowa funkcja ma ułatwić przekierowywanie widzów na zewnętrzne strony. Jak podkreśla ByteDance, są to jedynie testy i nie wiadomo, czy funkcja zostanie wprowadzona dla wszystkich użytkowników. Gdyby jednak tak się stało, zdecydowanie ułatwiłoby to prowadzenie i mierzenie kampanii reklamowych na TikToku.

tiktok bio linki

5. Problemy TikToka w Stanach Zjednoczonych

Prawodawcy z USA zostali wezwani do przeprowadzenia dochodzenia w sprawie przechowywania i wykorzystywania danych osobowych amerykańskich obywateli przez aplikację TikTok. Przyczyną dochodzenia są obawy przed cenzurą wrażliwych politycznie treści, które rzekomo są przekazywane chińskiemu rządowi.

TikTok jest prawdopodobnie pierwszą chińską aplikacją, która osiągnęła międzynarodowy sukces i podbiła serca amerykańskich nastolatków.

„Chociaż nie możemy komentować trwających procesów regulacyjnych, TikTok wyjaśnił, że nie mamy wyższego priorytetu niż zdobycie zaufania użytkowników i organów regulacyjnych w Stanach Zjednoczonych. Część tych wysiłków obejmuje współpracę z Kongresem i jesteśmy do tego zobowiązani” – powiedział rzecznik Tik-Toka.

6. Udostępnij na TikToku

TikTok ogłosił uruchomienie pakietu SDK „Share to TikTok”, który umożliwia aplikacjom innych firm bezpośrednią integrację z TikTokiem. Użytkownicy aplikacji służących do edycji wideo, będą mogli przesyłać filmy z platform bezpośrednio do TikToka.

share to tiktok

7. TikTok nie zwalnia tempa

Według najnowszych danych z Sensor Tower, TikTok przekroczył 1,5 mld pobrań na całym świecie, co czyni go trzecią najczęściej pobieraną aplikacją w tym roku (bez gier). Najwięcej pobrań odnotowano w Indiach – 466,8 mln, czyli około 31% wszystkich unikalnych instalacji. Chiny znalazły się na drugim miejscu, generując 173,2 mln pobrań, czyli 11,5% wszystkich unikalnych pobrań. Trzecie miej sce przypadło Stanom Zjednoczonym z wynikiem 123,8 mln ściągnięć, czyli 8,2% TikTok w październiku ponownie znalazł się w czołówce najczęściej pobieranych aplikacji na świecie.

tiktok liczba pobrań

8. Aktorzy i osobowości telewizyjne na TikToku

Do aplikacji przekonuje się coraz więcej znanych i uznanych gwiazd z całego świata, w tym także z Polski. Na TikToku swoje konto aktywnie prowadzą między innymi: Will Smith, Jimmy Fallon, Ellen DeGeneres, Howie Mandel, Dove Cameron, Reese Witherspoon, Selena Gomez, Tony Hawk czy Arnold Schwarzenegger.

W Polsce swoje konta mają między innymi: Maciej Dowbor i Joanna Koroniewska, Adam Fidusiewicz, Ada Fijał, Klaudia Halejcio, Tomasz Karolak, Bartek Kasprzykowski oraz Michał Milowicz.

Nowości z TikToka za okres lipiec-wrzesień 2019

1. TikTok wyprzedził Facebooka

TikTok znalazł się na szczycie sierpniowej listy najczęściej pobieranych aplikacji. Dane pochodzące z Sensor Tower pokazują, że aplikacja należąca do ByteDance znalazła się na pierwszym miejscu pod względem częstotliwości pobrań aplikacji, tym samym wyprzedzając aplikacje należące do Facebooka, czyli: WhatsAppa, Messengera, Instagrama oraz samą aplikację Facebook. Co ciekawe, wysokie miejsce w rankingu zajęła aplikacja konkurencyjna do TikToka, czyli Likee.

top 10 aplikacji

2. Giphy na TikTok

TikTok rozpoczął współpracę z Giphy – aplikacją, w której znajdziesz tysiące zabawnych animacji GIF, nawiązujących m.in. do popularnych memów, filmów, seriali czy zabawnych zwierzaków. Integracja umożliwia użytkownikom dodawanie GIF-ów do swoich filmów; ma również pomóc tworzyć nowe pliki GIF. Jest to pierwsze partnerstwo, które ma na celu zintegrowanie naklejek innej firmy z platformą TikTok.

3. Gwiazdy muzyki na TikTok

TikTok przyciąga uwagę coraz większej liczby osób publicznych z całego świata. Profil na TikToku prowadzą największe gwiazdy muzyki, takie jaki: DJ Khaled, Will.i.am, Alicia Keys, Nicki Minaj, Mariah Carey, Ed Sheeran, Jonas Brothers, Hrvy, Marshmello, Little Mix, Cardi B czy Anne-Marie.

Polscy artyści również wykorzystują potencjał aplikacji do promocji swojej muzyki. Na TikToku możesz zobaczyć m.in.: Roksanę Węgiel, Cleo, Margaret, Magdę Beredę, My3, Zuzę Jabłońską, Sylwię Lipkę, 4Dreamers, Sylwię Przybysz, Saszan, Ewelinę Lisowską, a od niedawna także Katarzynę Nosowską.

4. Testy nowego feedu

TikTok testuje nowy wygląd strony „Dla Ciebie”. Obecnie użytkownicy przeglądający stronę główną, zmieniają filmy, przesuwając palcem w górę. Zaktualizowana wersja oferuje układ w stylu siatki. Taki wygląd pozwala na sprawniejsze wybieranie filmów oraz umożliwia umieszczenie większej liczby filmów rekomendowanych użytkownikom przez TikTok zgodnie z ich preferencjami.

5. Zakupy na TikToku

Na TikToku pojawiła się nowa funkcja, która pozwala użytkownikom kupować produkty związane ze sponsorowanym hashtagiem bez opuszczania aplikacji. Sponsorowane wyzwania to kampanie marketingowe, w których użytkownicy są zachęcani do publikowania filmów związanych z challengem marki.

Nowa funkcja e-commerce nazwana przez TikToka „Hashtag Challenge Plus”, oprócz tworzenia i przeglądania filmów związanych z hashtagiem sponsorowanym przez markę, zawiera osobną kartę, w której produkty z kampanii można zakupić w samym TikToku.

Pierwszą marką, która wypróbowała nową funkcję była amerykańska firma Kroger, która zachęciła użytkowników amerykańskiego TikToka do publikowania filmów z transformacji akademików w przytulne miejsca za pomocą hasztagu #TransformUrDorm.

6. Analityka na TikTok

Na TikToku dostępna jest już analityka profilu. Aplikacja udostępnia użytkownikom dane w 3 zakładkach: „Przegląd”, „Treść” oraz „Obserwujący”. W zakładce „Przegląd” znajdziesz informacje o liczbie wyświetleń wideo, przyroście obserwujących oraz liczbie wyświetleń profilu. Wszystkie dane możesz zobaczyć w zakresie 7 lub 28 dni. W zakładce „Treść” zobaczysz najbardziej trendujące wideo oraz najpopularniejsze filmy w ciągu ostatnich 7 dni. Natomiast w zakładce „Obserwujący” znajdziesz informacje na temat płci widzów oraz kraju ich pochodzenia. TikTok nie udostępnia informacji na temat wieku obserwatorów.

analityka na tiktoku

analityka tiktok

Nowości z TikToka za okres kwiecień-czerwiec 2019

1. TikTok rośnie w siłę!

TikTok to jedna z największych platform społecznościowych na świecie. Liczba aktywnych użytkowników przekroczyła 500 milionów, z czego ponad 2 miliony pochodzi z Polski.

W ciągu 3 lat twórcy apki (ByteDance) przekroczyli rynkową wycenę Ubera (75 miliardów dolarów). Aplikacja stanowi fenomen, który tempem wzrostu zawstydza nawet karierę Instagrama, a mimo to wciąż niewielu marketerów wie, jak wykorzystać ten potencjał.

Trudno się dziwić, skoro główny segment użytkowników to osoby w wieku 13-18 lat. Ta generacja odbiorców jest wyzwaniem pod wieloma względami – głównie przez rozproszoną uwagę pomiędzy różnymi kanałami komunikacji. Z drugiej strony, działania brand buildingowe są bardzo efektywne kosztowo i mogą generować pierwszy kontakt młodego użytkownika z marką.

2. (Chwilowy) ban w Indiach

Agresywny wzrost może generować tarcia w starciu z legislaturą. W kwietniu, na wniosek Ministra Elektroniki i IT, doszło do zdjęcia aplikacji TikTok ze sklepów Google i Apple w Indiach. Jego decyzja była podyktowana wcześniejszym wyrokiem sądu w Madrasie, który orzekł, że aplikacja ułatwia dystrybucję pornografii i innych „niedozwolonych treści”.

Co prawda, 120 milionów dotychczasowych użytkowników wciąż miało dostęp do aplikacji, ale ban zablokował możliwość dołączania nowych – według producenta. W konsekwencji firma traciła 500 tysięcy dolarów dziennie. Po usunięciu z aplikacji ponad 6 milionów treści niezgodnych z regulaminem, ban został zdjęty.

To nie pierwsze problemy TikToka z administracją – w USA agencja FTC obciążyła firmę karą 5,7 miliona dolarów za naruszenie prawa chroniącego prywatność nieletnich i wymusiła zaimplementowanie mechanizmów potwierdzających wiek użytkownika.

3. Ochrona rodzicielska

TikTok poważnie traktuje kwestię bezpieczeństwa swoich użytkowników – mając do czynienia z tak liczną społecznością, nietrudno natknąć się na treści nieodpowiednie dla najmłodszych. Na szczęście aplikacja posiada możliwość włączenia tzw. „restricted mode”, dzięki czemu content z ogólnodostępnych sekcji („For You”) filtruje treści dla starszych odbiorców. A to tylko jeden z wielu mechanizmów pomagających chronić prywatność. Rodzice mają możliwość ustalenia m.in. automatycznej blokady ekranu po dwóch godzinach używania, mogą wyłączyć opcję ściągania filmów, określić, kto może obserwować i komentować content. Takie praktyki określają szerokie standardy i dopingują konkurencję, by również rozwijała się w tym aspekcie.

O autorze

Natalia Sisik

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 16–18 kwietnia 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

    Z kolei jeśli chcesz mieć dostęp do całej wiedzy sprawny.marketing w jednym miejscu, subskrybuj platformę premium.sprawny.marketing.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz