Wpływ internetu na zakupy elektroniki. Efekt ROPO

Yahoo i Consumer Electronics Association (CEA) przeprowadzili badanie zachowania konsumentów kupujących elektronikę do użytku domowego. O ile jeszcze mało osób kupuje online, to większość szuka informacji online, co ma pośredni lub bezpośredni wpływ na zakupy. Używanie wyszukiwarek internetowych wpłynęło na 15,3 miliarda $ wydatków na elektronikę w USA.

Po przebadaniu 2000 osób, wyciągnięto następujące wnioski:

  • 71 % badanych woli kupować w tradycyjnych sklepach… ale
  • 45% osób kupujących w tradycyjnym sklepie użyło wyszukiwarek przy wyborze produktu;
  • dla 47% z całej grupy badanych, wyszukiwarki miały wpływ na zakup;
  • poszukiwanie informacji poprzez wyszukiwarki wpłynęło bezpośrednio lub pośrednio na 15,2 miliarda dolarów wydanych w pierwszej połowie 2006 roku w USA.

O ile jeszcze stosunkowa mała grupa osób kupuje online, to większość korzysta z internetu przy podejmowaniu decyzji o zakupie.

Tim Hubert, dyrektor działu Market Research w CEA wyjaśnia: „Wydatki na elektronikę domową w USA w pierwszej połowie roku 2006, wyniosły 32,5 miliarda dolarów. Na 77% tych wydatków (czyli 25,1 miliarda dolarów) wpływ miało poszukiwanie informacji online.
Konsumenci chcą być dobrze poinformowani przed zakupem, a co za tym idzie, poszukują w internecie. Używają przy tym: wyszukiwarek, stron internetowych producentów, stron internetowych sprzedawców i wyszukiwarek sklepowych

Warto jeszcze dodać, w jaki sposób internauci najczęściej trafiają na strony producentów elektroniki — w 55% poprzez wyszukiwarki.

Podejrzewam, że na polskim rynku można zaobserwować podobne zjawisko. O ile procent kupujących online będzie zdecydowanie niższy, to reklama w internecie może mieć zbliżony wpływ na sprzedaż offline.

Zobacz więcej:

Tomasz Frontczak

Założyciel serwisu SprawnyMarketing.pl i autor bestsellera Marketing internetowy w wyszukiwarkach (6000 sprzedanych egzemplarzy), pierwszej na polskim rynku pozycji omawiającej kompleksowo zagadnienia SEM/SEO/PPC. Współwłaściciel konsultingowej MaxROY.com. Jeden z 3 pierwszych w Polsce certyfikowanych trenerów Google AdWords. Od 2014 roku zaangażowany w startup DietLabs, gdzie jest szefem działu marketingu i współzałożycielem. Interesuje się wpływem mechanizmów marketingu internetowego na zwinność przedsiębiorstwa. Każdego dnia zaangażowany w projekt o bardzo długim horyzoncie czasowym: “Tata Igi i Sary". Twitter


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


  • Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *