Napisz do nas

Zapraszamy na 19 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing.

19 Szkoleń i I ♥ Marketing

agent_smith

Russell Smith o „database journalism” i treściach, które przyciągają linki

Dziennikarstwo w papierowej gazecie i dziennikarstwo w portalu internetowym to dwie różne rzeczy. Tak przynajmniej powinno być, bo to zupełnie różne media, o innych wadach i zaletach; konsumują je inni ludzie, w inny sposób i w innym celu. Kolejny z prelegentów majowej konferencji Search Marketing Day, Russell Smith, kieruje działem rozwoju treści w portalu internetowym najbardziej cenionej instytucji medialnej na świecie – brytyjskiego BBC. Pod pojęciem „rozwój treści” kryje się właśnie to wszystko co różni dobre treści internetowe od gazetowych – przyciąganie linków, przyciąganie kliknięć, oprawa interaktywna i specyficzna forma literacka, jaką jest artykuł internetowy. Russell opowie, jak „oprawia” się suchy tekst w formę, która działa w internecie.


Maciej Janas
Zajmujesz się rozwojem treści na witrynie BBC, narodowego brytyjskiego nadawcy, wcześniej byłeś dziennikarzem tej stacji. Co to właściwie znaczy „rozwój treści” („editorial development”), co właściwie robisz? Dlaczego uważasz, że nie wystarczy po prostu wrzucić tekstowej treści na stronę i czekać na sukces?

Russell Smith
Moim zadaniem jest przewidywanie zmian w sposobach konsumpcji treści przez naszą publiczność i wdrażanie zawczasu dopasowanych do owych zmian strategii podawania wiadomości; muszę więc wykraczać daleko ponad to, jak portal BBC serwuje wiadomości dzisiaj. Jeśli nie będziemy zmieniać się wraz upodobaniami czytelników, zajmą się nimi nasi konkurenci.

Maciej Janas
Odwołując się do zasady Pareto: jakimi zajmującymi 20% czasu technikami można poprawić jakość publikowanej treści w stopniu poprawiającym wyniki o 80%?

Russell Smith
Dużo uwagi poświęcamy ocenie wagi poszczególnych opublikowanych już tekstów, aby na tej podstawie lepiej inwestować wysiłki redakcyjne w przyszłości. Najmniej kosztowną metodą znaczącego poprawiania efektów jest więc „przewiduj, co będzie ważne, napisz to raz i publikuj w wielu miejscach” („write once, publish often principle”).

Maciej Janas
Jaki jest przepis na dobrą, przyciągającą linki infografikę? Możesz wskazać linki do jakichś szczególnie udanych Twoim zdaniem infografik?

Russell Smith
Przepis jest bardzo prosty – infografika powinna odpowiadać potrzebom odbiorcy w stopniu wzbudzającym w nim chęć podzielenia się nią ze znajomymi. Jeśli masz pomysł na infografikę, co do której wierzysz, że twoi znajomi będą nią szczerze zainteresowani – warto ją zrobić. Nasze infografiki zwykle zdecydowanie wychodzą poza standard zwykłego obrazka, który – choćby najciekawszy i najładniejszy – pozostaje statyczny. Przygotowujemy więc interaktywne grafiki, z którymi czytelnik może współdziałać, są to właściwie niewielkie aplikacje podające żądane przez internautę treści w atrakcyjny sposób. Wśród najfajniejszych infografik, jakie zrobiliśmy w BBC wymieniłbym:

  • Every death on every road in Great Britain 1999-2010 (aplikacja dająca wielowymiarowy dostęp do głębokich danych o wypadkach samochodowych na brytyjskich drogach, prezentująca je w kilku graficznych formach (mapy, wykresy) w zależności od zadanych kryteriów,
  • The world at seven billion (aplikacja stworzona z okazji przyjścia na świat 7-miliardowego mieszkańca Ziemi, prezentująca wielowymiarowo dane dotyczące ludzkości świata, wg zadanych kryteriów (kraj, płeć), a dodatkowo pokazująca, którym byłeś mieszkańcem Ziemi na podstawie Twojej daty urodzenia :-),
  • US election: Battleground states (aplikacja stworzona na amerykańskie wybory prezydenckie, prezentująca dane demograficzne i sondażowe ze stanów, w których prawdopodobnie rozstrzygać się będzie prezydencki wyścig

Oto pełna lista infografik i aplikacji przygotowanych przez BBC.

Maciej Janas
Linki wychodzące są ważnym elementem rzetelnego dziennikarstwa, ale pozycjonerzy tradycyjnie nie lubią linkować na zewnątrz. Jakie jest znaczenie linków wychodzących dla pozycjonowania witryny źródłowej? Dlaczego w planach portalu BBC jest dwukrotne zwiększenie liczby linków wychodzących do 2013 roku?

Russell Smith
Bo jest to korzystne dla czytelników, buduje ich zaangażowanie i zaufanie do nas. Poza tym, nawet BBC nie jest w stanie przekazać wszystkich wartych przekazania wiadomości! Czytelnicy przychodzą do nas i widzą, że nasze wiadomości mają oparcie w faktach, że nie są zmyślone, że jesteśmy rzetelni, nie próbujemy sprawiać wrażenia jedynego istniejącego dostawcy wiadomości, a rzetelność jest dla nas najważniejsza.

Maciej Janas
Jak dobrze linkować na zewnątrz?

Russell Smith
Warto linkować bezpośrednio do treści odpowiadających tematycznie tekstowi źródłowemu, a także używać linkowanych artykułów jako uzupełnienia luk w naszych treściach.

Maciej Janas
Czy hotlinkowanie obrazków, raportów, infografik i innych elementów jest dopuszczalne w jakiejkolwiek sytuacji? Często używasz pojęcia „data journalism” („dziennikarstwo oparte na danych”). Co to znaczy, kto tego potrzebuje i po co?

Russell Smith
Granicę hotlinkowania takich materiałów wyznacza czytelność i estetyka twojej witryny – dopóki ich ilość nie spowoduje bałaganu i nie pogorszy czytelności twojego tekstu, jest w porządku. Termin „database journalism” oznacza opowiadanie wiadomości w oparciu o bazy danych, o konkretne dane. Chodzi o potwierdzanie newsa zaobserwowanym przez kogoś istotnymi statystycznie trendem, czasem chodzi o uzupełnienie wiadomości perspektywą lokalną lub wręcz osobistą. Przykładowo, wiadomość o kształcie kolejnego budżetu państwa warto uzupełnić interaktywnym kalkulatorem, który pozwoli czytelnikowi poczuć wpływ zmian budżetowych na jego osobistą sytuację, zamiast tylko częstować go ogólnikowym artykułem.

Maciej Janas
Jeśli spojrzeć na zbiór nieodnoszących sukcesów witryn kontentowych/newsowych, jakie są ich charakterystyczne wspólne cechy? Innymi słowy, jak tworzyć treść, żeby ludziom nie chciało się jej czytać?

Russell Smith
Ważny jest jasno wytyczony cel; co miałyby cię wyróżniać na tle konkurencji. Co robisz najlepiej? Co jest twoim USP (Unique Selling Proposition, a więc eksponowana w przekazie marketingowym cecha produktu lub korzyść z jego stosowania, wyróżniająca produkt na tle konkurencji).

Maciej Janas
Czym różni, albo czym powinno różnić się pisanie do internetu i do mediów offline?

Russell Smith
Tych różnic jest bardzo wiele! Treści do internetu powinny być interaktywne, osobiste, relewantne, żywe, nastawione na reakcje czytelnika, cyfrowe; pisanie do internetu to coś zupełnie innego, niż pisanie do gazety.

Maciej Janas
Jakie ostatnio podejmujecie wyzwania w BBC, jak będzie się zmieniał ten serwis w najbliższym czasie?

Russell Smith
Nasze działania będą się koncentrować wokół uczynienia naszych treści bardziej skłaniającymi do podejmowania działań. Inwestujemy zasoby także w tagowanie treści, jej „ożywianie”, dodanie warstwy społecznościowej. Kolejne sprawy to lepsze dostosowanie naszych treści do odbioru przy użyciu urządzeń mobilnych i wdrażanie elementów telewizji internetowej.

Maciej Janas
O czym będziesz mówił podczas majowej konferencji SearchMarketingDay.com w Poznaniu?

Russell Smith
Skoncentruję się na tzw. „responsive content”, treściach motywujących czytelnika do działania, zaangażowania, klikania. Chodzi o podawanie wiadomośc w formie, stylu i na platformie pożądanej przez publiczność. To w skrócie :-).

sprawnymarketing

Maciej Janas

Od 2004 w poznańskich agencjach interaktywnych (UX, copy), od lutego 2010 do grudnia 2012 redaktor serwisu SprawnyMarketing.pl. Lubi tropić i opisywać trendy w biznesie internetowym, interesuje się interakcjami technologii z człowiekiem i społeczeństwem oraz współczesną polszczyzną. Google+


  • Darek

    Szkoda że dziennikarstwo internetowe odbiega poziomem od tego na papierze, wystarczy spojrzeć na to co się stało z portalami wp i onet;
    wszystko przepisane z PAP,
    tytuły nijak się maja do treści ,
    zagłębie trolli ,
    obrazki w stylu porno light.

  • otofotki

    @Darek i to może być przyczyna popularności serwisów tematycznych. Niestety tego typu serwisy często są wciągane przez większych graczy i robi się podobna papka.

  • lichor

    Szkoda gadać co obecnie dzieje się z największymi portalami w Polsce. Zero rzetelnych informacji, jakość artykułów leci na łeb na szyję. Na chwilę obecną jeszcze działy biznesowe moim zdaniem (np. Podatki) w przypadku czy to interii, czy onetu jeszcze trzymają poziom. Reszta to wszędobylski chłam…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *