Zapraszamy na 23 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

19 Szkoleń i I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

Wyniki testu SEO. Rel=canonical

W dzisiejszym wpisie omówimy wyniki testów i pokażemy działanie tagu, który zaistniał w SEO w lutym 2009 roku. Do dnia dzisiejszego nie komentowaliśmy tego wydarzenia na Sprawnym Marketingu, wydaje się więc że czas najwyższy przedstawić nasz punkt widzenia…


Do dzisiejszego wpisu zmotywował mnie blip mendaxa i post Blueranków. W drugim przypadku dywagacje należałoby zacząć od sensu stosowania rel=canonical w sytuacji w której problem można rozwiązać na poziomie Google Analytics i wprowadzenie # (hash’a) w URL źródła GA – cały proces bardzo fajnie opisał Tomek. Bardzo fajna funkcja rzadko w Polsce używana, w MaxROY.com w ten sposób mierzyliśmy m.in. skuteczność kampanii AdTaily i Flaker – tym samym linki z tych systemów reklamowych były SEO Friendly.

Podobnie pozbawione sensu wydaje mi się testowanie rel=canocnial na wersjach strony “z www” i “bez www” – do tego celu są bowiem stworzone odpowiednie narzędzia w Google Webmaster Tools. Co więcej Google może traktować subdomeny jak inne domeny a o czym piszemy dalej rel=canonical działa tylko w obrębie jednej domeny.

Zanim przejdziemy dalej chciałbym wam pokazać zestawienie jakie przygotowałem na pierwsze szkolenie SEO. Zalety i wady przekierowania 301 i rel canonical:
Wady i zalety rel canonical i przekierowania 301

Zwracam uwagę przede wszystkim na ostatni punkt tabelki – rel=canonical to sugestia dla wyszukiwarki! Taka informacja widnieje w plikach pomocy Google nt. tagu rel=canonical:

Czy atrybut rel=”canonical” to sugestia, czy dyrektywa?

Ta nowa opcja pozwala właścicielowi witryny zasugerować wersję strony, którą Google ma traktować jako kanoniczną. Google weźmie to pod uwagę, łącznie z innymi sygnałami, podczas określania, który z zestawów adresów URL zawiera identyczne treści, i wyznaczy najbardziej odpowiednią stronę do wyświetlenia w wynikach wyszukiwania.

W dalszych krokach chciałem wam pokazać jak wg. naszych doświadczeń działa tag rel=canonical. Działanie canonical przetestowaliśmy m.in. na starym spisie certyfikatów Google. Pod adresem: https://sprawnymarketing.pl/certyfiakty-google/ został umieszczony tag

link rel canonical

Po trzech tygodniach od umieszczenia tego tagu widzimy iż strony nie ma już w indeksie:

wyindeksowana podstrona

A na zapytanie “site:sprawnymarketing.pl certyfikaty” zwracany jest canonicalny adres url:

poprawny adres canonicalny

Powyższy test potwierdza skuteczność tego tagu i wydaje się że w nasze ręce trafia kolejne ciekawe narzędzie SEO.


Zapraszamy do komentarzy, ciekawy jestem także wyników waszych testów w tym zakresie.

 

P.S. Zapraszamy także do śledzenia naszych mikroblogingowych aktywności:

Tomek na Flakerze

Więcej o rel canonical Matt Cutts:


 Share
sprawnymarketing

Cezary Lech

Content marketer i Specjalista SEO, organizator konferencji I ❤ Marketing oraz Search Marketing Day a także ogólnopolskiego cyklu szkolenia.sprawny.marketing. Autor wielu artykułów oraz prezentacji z zakresu pozycjonowania a także innych aspektów marketingu internetowego. Współwłaściciel i dyrektor komórek marketingowych MaxROY.com sp. z o.o. i GoldPosition.pl. Więcej o Cezarym możesz się dowiedzieć na jego prywatnej stronie i profilu Google+.


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • Cezary Lech

      Tag testuje też w sklepie internetowym na stronach sortowania łącznie około 200-300 podstron z tagiem caninical, test trwa za krótko aby go dzisiaj publikować. Jak tylko będę miał wyniki zaktualizuję tego posta.

    • Chyba trochę się pośpieszyliście, 1 test na jednej podstronie.

    • Brak konkretów, test na jednej podstronie w dodatku podstrona zwraca teraz 404 więc normalne, że musiała wylecieć z indeksu. W sumie to szczęściarzami wielkimi jesteście bo w większości przypadków są z tym rel-canonical problemy ;)

    • Cezary Lech

      @anka Stara strona certyfikatów działa: https://www.sprawnymarketing.pl/certyfikaty-google/ blad 404 musiał byc chwilowy.

      Wydaje mi się że problem z canonicalem polega na tym że Google Bot musi taką stroną ponownie zaindeksować i zaktualizować w cache. Dopiero wówczas zaczyna się proces przenoszenia mocy i usuwania URL z wyników. W tym konkretnym przypadku zadziałało – strony są dobrze podlinkowane, blog wordpress + pingowanie. Może to są przyczyny dla których u nas to zadziałało.

    • Cezary Lech

      @aniec2 Tak dokładnie – wybierz wersję strony na którą chcesz kierować użytkowników z Google a na drugiej stronie umie rel canonical z adresem poprawnej strony.

    • Zasadniczy problem z canonical polega na tym, że jest właśnie “sugestią”. Innymi słowy, G. może być “mądrzejsze” od webmastera, mimo że ten wie dokładnie, co chce osiągnąć, wstawiając ów tag.

      Zastanówmy się do czego można używać tego tagu? Do “problemu www” mamy 301 w htaccess; do śledzenia kampanii w Analytics – opisany przez Ciebie “trick” z #; wszelkie problemy z linkami affiliacyjnymi również rozwiązuje 301; przy sortowaniu w sklepach nie lepiej zostać z “tradycyjnym” PR-sculptingiem z nofollow?
      Nie bardzo również widzę sens dodawania tego tagu w opisanym przez Ciebie przypadku certyfikatów. Można wiedzieć, co chcieliście osiągnąć przez taki zabieg? Chyba, że to właśnie miał być tylko test na canonical…

    • Hmm, z Waszego testu wynika, że ‘stary’ adres zostaje usunięty z indeksu, czy w takim razie canonical pomaga w “wyindeksowaniu”?:)

    • Paweł Kuźma

      jeżeli chodzi o urle affiliacyjne to moim zdaniem przekierowanie 301 nie zawsze się sprawdzi. Często partnerzy promują swoje podstrony na serwisie właściciela serwisu promowanego, które to podstrony mogą mieć postać np.: http://www.przyklad.pl/partner/pawel/ , a treść na nich jest identyczna ze stroną główną. Tutaj widziałbym rozwiązanie rel=”canonical” ze stron patrnerskich do strony np.: głównej. Nie ma potrzeby aby google indeksował wszystkie strony partnerów. W tym przypadku partner oczywiście nie jest świadomy, że strony tej nie wypromuje a jedynie pomoże właścicielowi witryny.

      Przekierowanie może być tutaj niezgodne z zasadami partnerskimi, gdzie partner otrzymuje swoją podstronę na danym serwisie.

    • Seo Tutorial

      Witam,
      troszkę rzeczywiście za szybko z wnioskami na przykładzie jednej podstrony. Ja podchodzę sceptycznie do nowych tagów google, które się zmieniają jak np. rel=”nofollow” i wolę zastąpić je przekierowaniem 301 badź zastosować # w url’u.
      Czekam na więcej testów.

    • witajcie,
      rozważam właśnie użycie canonicala, tylko nie wiem czy jest odpowiedni dla mojego przykładu i chciałem się poradzic Was.

      otóż, mam galerię ze zdjęciami. zdjęcie o ID=999 może należeć do kilku kategorii, wiec dla przykladu mamy 3 linki prowadzące do tego zdjęcia z 3 kategorii:
      domena.pl/zdjecia_nocne/zamek_w_olsztynie_999/
      domena.pl/zdjecia_z_jury/zamek_w_olsztynie_999/
      domena.pl/zdjecia_zabytkow/zamek_w_olsztynie_999/

      czy powinienem przy 2 ostatnich podstronach dać canonicala do pierwszego zdjecia, aby uniknąć duplicate content? title, keywords oraz ścieżka do samego JPG pod 3 adresami jest taka sama…

    • @tom3103

      Tak zgadza się. Wybierasz jedne adres docelowy główny np. domena.pl/zdjecia_nocne/zamek_w_olsztynie_999/ a na dwóch pozostałych umieszczasz tag canonical

    • Tak czytam i widzę że większość wypowiedzi to zwykłe dywagacje.

      Nie będę pisał czym jest canonical jako że google dość dokładnie opisało ten tag ale napiszę jak on wpłyną na jedną z pozycjonowanych przeze mnie stron.

      Strona główna sklepu wpadła w suplemental index (prawdopodobnie ze względu że strona główna, to zdjęcia – odnośniki do kategorii sklepu oraz trochę treści jako produkty polecane i nowości, która jest kopią opisów poszczególnych produktów) i pojawiała się wyłącznie w zapytaniach dodatkowych czyli uzupełniających. W głównym indeksie nie było jej widać.

      Wstawiłem canonical ze wskazaniem na stronę główną i po ponownym przeindeksowaniu strony głównej przez google zaczęła ona się pojawiać w indeksie głównym. Więc czy na pewno tag jest zbędny ?

    • W jakim celu ceneo używa na wszystkich swoich stronach rel=canonical wskazujęc jako kanoniczną stronę identyczną z aktualnym urlem? Na przykład na stronie ceneo.pl jest rel=canonical href="ceneo.pl".?

    • @cezarylech

      Jeśli jakiś robot będzie scrapował strony ceneo to zapewne będzie pobierał całą treść i kod strony, takie zastosowanie rel canonical pozwala nie dopuścić zaindeksowania i powielenia treści. Jeśli robot nie wytnie tego znacznika to ceneo w pewnym sensie dostanie linka ze strony spamera.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *