Ranking 110 najlepszych książek marketingowych wg ekspertów z branży

Zaczynasz stawiać pierwsze kroki w marketingu online? A może pracujesz już w tej branży od lat, ale cały czas chcesz poszerzać swoją wiedzę i szukasz inspiracji do wdrożenia kolejnych kampanii reklamowych? Specjalnie z myślą o Tobie poprosiliśmy najlepszych ekspertów z branży, aby polecili nam warte uwagi książki, które ich zdaniem powinien przeczytać każdy, zarówno początkujący, jak i doświadczony marketer. Tak właśnie powstał ranking 100 najlepszych książek marketingowych. Na początku listy zawarliśmy tytuły, które pojawiały się najczęściej w wypowiedziach przepytanych przez nas marketerów. Głosy na najpopularniejsze książki rozkładały się w następujący sposób:

Dlaczego wymienione wyżej książki są warte przeczytania? W jaki sposób mogą Ci się przydać w Twojej codziennej pracy marketera? Sprawdź opinie ekspertów!

Artykuł zawiera linki partnerskie serwisów OnePress i Helion.

1. „To jest marketing”, Seth Godin

Opinie ekspertów:

Magdalena Urbaniak

Seth wprowadził nową jakość do książek na temat marketingu. Lubię i szanuję to, że za każdym razem, gdy czytam jego książkę czy wpis na blogu, przeżywam często „aha, moment”. „To jest marketing!” bardzo zgrabnie opisuje i podsumowuje to, czym jest dzisiaj marketing. Pomaga ustawić światopogląd „świeżakom” w branży, a tym, którzy w niej pracują już od kilku lat, pozwala przypomnieć, jaką mamy misję oraz jak efektywnie ją realizować.

Stasiek Świątkiewicz

Bardzo dobre podejście miękkie do marketingu, jak i do całej komunikacji.

Rafał Szymański

Uwielbiam tego gościa od kilkunastu lat, od kiedy przeczytałem „Purple Cow”. Tak, to on napisał, że na pastwisku pełnym krów masz być tą fioletową, aby się wyróżnić. Nie wiem, czy twórcy czekolady Milka go czytali, ale ta porada działa. To także on jest autorem najskuteczniejszej zasady sociall sellingu, mówiącej o tym, że owszem, możesz zaczepiać obcych ludzi i prosić ich, aby coś od Ciebie kupili, ale zdecydowanie lepiej sprzedaje się ludziom, których znasz. I lepiej, aby Cię oni lubili. Ta książka jest pierwszą kompleksową pozycją tego autora i skracając recenzję napiszę: przeczytaj ją, a na pewno się nie zawiedziesz.

Katarzyna Adamkiewicz-Karmińska

Czasem działania marketingowe porównuję do tańca. Jeśli nie znasz podstaw, to bez względu na to, ile zaprezentujesz wymyślnych figur tanecznych, nie będziesz tańczyć dobrze. Podobnie w marketingu – nie da się działać skutecznie (i pożytecznie), jeżeli nie rozumie się, czym w ogóle jest marketing. W książce Godina znajdzie się wiele praktycznych wskazówek, ale największą wartością, jaką można z niej wyciągnąć, to zrozumienie kwintesencji marketingu. Dla przykładu jeden z cytatów z książki: „Marketing jest wspaniały, gdy sprzedaje produkt komuś, kto dzięki temu zakupowi ma więcej radości lub jest skuteczniejszy w działaniu”.

Kamil Natil

Najświeższa książka w moim zestawieniu. Wydana w zeszłym roku, w bardzo spójny sposób dowodzi, że ani wielkie zasięgi, ani duże liczby nie są celem ostatecznym współczesnego marketingu. Godin pokazuje liczne sukcesy firm, zespołów i osób, które postanowiły znaleźć swoją niewielką rynkową niszę. Paradoksalnie mniejsze, ale efektywniej uprawiane poletko w Internecie może przynieść nam większą korzyść. Prosty język i przystępny styl czynią tę książkę idealnym punktem startowym dla osób zaczynających swój romans z marketingiem.

Katarzyna Sowicka

Najnowsza książka marketingowego guru, bardzo oczekiwana przez tych wszystkich, którym opowieść o fioletowych krowach zmieniła postrzeganie marketingu w ogóle. Tym razem Godin zwraca uwagę na to, że jednym z najważniejszych pytań, które muszą sobie zadać marketerzy, jest: „Dla kogo?”. A to dopiero początek, ponieważ kiedy już to ustalimy, musimy mieć odwagę, aby powiedzieć szerszemu rynkowi: „To nie jest dla Ciebie”. Musimy zaakceptować fakt, że nie robimy przeciętnych rzeczy dla przeciętnych ludzi, a tworzymy rozwiązania konkretnych problemów dla konkretnych grup odbiorców. W „To jest marketing!” Godin zachęca nas do skupienia się na „najmniejszym realnym rynku” – plemieniu, które czerpie korzyści z naszej oferty i o nią dba. Oczekiwanie, że inni dokonają racjonalnych wyborów w oparciu o funkcje, a nawet korzyści, to mit. Musimy stworzyć kulturę, w której nasze plemię zyskuje status i przynależność, będąc „ludźmi takimi jak my”. Wracamy do korzeni po latach często nieetycznych działań, skupionych na spray and pray. W tym kontekście książka ta staje się już nie tyle zbiorem przemyśleń i porad, ale manifestem, którego potrzebuje branża.

Angelika Chimkowska

Z Sethem Godinem to jak z winem: im starszy, tym lepszy. Książka jest kwintesencją tego, czym jest marketing. A marketing jest o tym, aby lepiej słyszeć naszego klienta, a nie głośniej krzyczeć; jest o zmianie, jakiej doświadczy Twój klient, gdy skorzysta z Twojego produktu lub usługi. Chcesz nauczyć się marketingu, który pozwala zmieniać świat na lepsze? W takim razie jest to właśnie ta pozycja i podejście dojrzałego marketera, który doskonale zna tę sztukę, bo tworzy w niej ponad 30 lat.

Jacek Kłosiński

Strasznie lubię styl i sposób przekazu Setha Godina i mam wrażenie, że ta książka to świetne podsumowanie ostatnich lat jego pracy. Pięknie tłumaczy współczesne potrzeby w zakresie budowania marek. Ok – jest trochę abstrakcyjna i mało konkretna – ale będzie świetnym uzupełnieniem dla bardziej narzędziowych książek, o których opowiedziałem powyżej.

2. „Marketing 4.0”, Philip Kotler

Krzysztof Marzec

To podstawa do wdrożenia się w marketing niezależnie od platformy, a także uzupełnienia wiedzy oraz zrozumienia, dlaczego coś działa/nie działa, a nie tylko opieranie się na swojej intuicji.

Katarzyna Adamkiewicz-Karmińska

Zmienność jest na stałe wpisana w marketing. Część książek czy podejść szybko ulegają przeterminowaniu. Marketer, który chce zrozumieć, jak prowadzić działania w obecnym świecie, powinien sięgnąć po książkę Kotlera. Mamy w niej zaprezentowane nowe podejście do marketingu, uwzględniające interakcje online i offline pomiędzy klientem a marką. Dzięki lekturze można również podejść na nowo do ścieżki zakupowej klienta, która w Marketingu 4.0 przybiera formę pięciu A (aware, appeal, ask, act, advocate). Jak umiejętnie przeprowadzić klientów od fazy świadomości do fazy orędownictwa? Szczegóły w książce :).

Jakub B. Bączek

Książka, którą powinien przeczytać zarówno każdy marketingowiec, jak i przedsiębiorca. Idealnie odpowiada na pytanie, co kieruje społeczeństwem przy podejmowaniu decyzji zakupowych, a zatem co zrobić, by klient wybrał naszą firmę na zrealizowanie swoich potrzeb. Koncepcja marketingu humanocentrycznego, ścieżki zakupowej nowej ery i orędownictwa społecznościowego to podstawy działań w erze gospodarki cyfrowej. Lektura obowiązkowa dla każdego, kto chce skutecznie sprzedawać swoje produkty i usługi.

Adrian Gamoń

Chociaż nie jest to książka idealna, to na dziś jest to mój numer jeden. Polecam ją wszystkim stawiającym pierwsze kroki w marketingu cyfrowym oraz chcącym lepiej zrozumieć współczesny marketing. Nie przypadkiem studenci mojego kierunku studiów podyplomowych Social Media & Content Marketing na AGH otrzymują ją na początku studiów. Autorzy zawarli w książce większość kluczowych zagadnień związanych z trendami we współczesnym marketingu. Książka buduje fundament pod połączenie tradycyjnego marketingu z marketingiem pełnym technologii i automatyzacji. Wiele zawiłych kwestii teoretycznych zostało w niej przedstawionych w przystępny sposób.

Andrzej Ogonowski

Do klasyki w nowym wydaniu zawsze warto wracać. Często tak gonimy za nowymi trendami, że gubimy się i zapominamy o najprostszych i podstawowych kwestiach w marketingu. Ta książka łączy w sobie podstawy i nowości.

3. „Marketing”, Philip Kotler

Patrycja Górecka Butora

Jeśli jesteś marketingowcem i nie czytałeś tej pozycji – musisz to zrobić. To książka, która nie potrzebuje recenzji. Znajdziesz tu wszystko, począwszy od wskazówek związanych z brandingiem, zarządzaniem marketingowym i budowaniem strategii. Idealny podręcznik dla tych, którzy mają niedosyt po ukończeniu studiów na kierunkach związanych z marketingiem.

Dagmara Plata-Alf

Po prostu klasyk nad klasykami, który każdy marketer powinien przeczytać w swoim życiu przynajmniej raz. Dlaczego znajduje się na mojej liście? Bo to pozycja, do której wracam regularnie i uważam, że po prostu jest ponadczasowa.

Anna Ledwoń Blacha

Podstawy podstaw. Esencja marketingu, do której wracam bardzo często. Rozdziałami, na wyrywki. Dla mnie biblia – niezmiennie 😉.

Franciszek Georgiew

Jest to elementarz połączenia biznesu i marketingu, pełen checklist, dobrych praktyk, ciekawych case’ów i sprawdzonej, ponadczasowej wiedzy.

Albert Radomski

Oddaję swój głos na „Biblię Marketingu”, jako książkę uniwersalną, a na pozostałe pozycje polecam książki poszerzające wiedzę z dziedzin „ocierających” się o marketing (np. programowanie czy grafikę).

4. „Niech Cię widzą w sieci! Blog lub serwis branżowy od podstaw”, Grzegorz Miłkowski

Krzysztof Marzec

Wydanie prosto z drukarni, stanowi świetny wstęp do tego, co przynosi obecnie najlepsze efekty, czyli do content marketingu nastawionego na performance marketing. Na podstawie tej książki spokojne zbudujesz szeroką listę „do zrobienia” dla obowiązkowych elementów bloga firmowego.

Grzegorz Miłkowski

Będę nieskromny i polecę swoją książkę, której sprawny.marketing jest patronem. Miała premierę niedawno, bo 21 kwietnia i już wskoczyła na listę bestsellerów u wydawcy. Książkę szczególnie polecam początkującym marketerom działającym w sektorze MŚP, którzy chcą poznać tajniki content marketingu w oparciu o media własne, czyli blogi i portale firmowe. W publikacji przeprowadzam krok po kroku przez założenia tworzenia polityki redakcyjnej dla serwisu branżowego, a następnie w sposób przyjazny dla humanistów opowiadam o sprawach technicznych, wyborze domeny, hostingu, dostosowaniu serwisu do podstawowych założeń SEO, budowaniu struktury artykułu w serwisie, umieszczaniu poszczególnych elementów, żeby zwiększyć potencjał konwersji (np. formularzy newslettera) itp. Polecam tę pozycję i mam nadzieję, że zawarłem w tej pigułce wiedzy wiele przydatnej wiedzy na start dla początkujących :).

Andrzej Ogonowski

To najnowsza książka marketingowa, która wpadła mi ostatnio w ręce. Bardzo dobrze ukazuje problem zaistnienia w sieci w ujęciu contentu. Podaję tę książkę jako przykład często pojawiających się pozycji praktyków z polskiej branży marketingowej – w większości przypadków są warte polecenia.

Maja Wiśniewska

Nowa pozycja, która w kompaktowy sposób przedstawia zagadnienie budowania społeczności wokół marki za pomocą własnego medium (bloga lub portalu tematycznego). Obejmuje wszystkie elementy potrzebne do stworzenia serwisu contentowego – od wyboru domeny, po bezpieczeństwo oraz strukturę i aspekty content marketingowe.

5. „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym”, Daniel Kahneman

Jakub B. Bączek

Książka autorstwa laureata Nagrody Nobla, której lektura zmieni Twoje myślenie na temat… myślenia! Przedstawia działanie ludzkiego umysłu i pokazuje, że jednak nie zawsze, a tak naprawdę bardzo często podejmujemy niekoniecznie racjonalne decyzje. Czy aby na pewno zawsze jesteśmy świadomymi autorami własnych wyborów i osądów? Czy możemy ufać własnemu myśleniu? Dowiedz się, czym jest tytułowe myślenie szybkie i wolne i dlaczego niekoniecznie chcemy decydować się na to drugie, oraz czy da się uniknąć „pułapek myślenia” mimo posiadania tej wiedzy po jej lekturze.

Kamil Natil

Nie jest to najłatwiejsza lektura – głównie ze względu na ilość przykładów badań i teorii, na które powołuje się autor. Niemniej książka pomocna będzie nie tylko w poprawie działań marketingowych, ale również przyda się w szerokorozumianym biznesie. Dowiedziałem się z niej na przykład, dlaczego nieprawdą jest, że kara jest skuteczniejsza od nagrody. Odpowiedź z uzasadnieniem była banalnie prosta, a w tę samą „pułapkę myślenia” wpadła między innymi cała kadra szkoleniowa NBA i marynarki wojennej USA. Kahneman jest laureatem Nagrody Nobla, a niniejsza książka należy do kanonu książek dotyczących rozwoju osobistego.

Anna Ledwoń-Blacha

Kluczowe w marketingu jest dla mnie poznanie innych i ich sposobu myślenia. Z pomocą przychodzi ta książka. Jak myślimy, jak podejmujemy decyzje? Jedna z najbardziej wartościowych książek w moim życiu.

Paweł Sala

Dlaczego ta książka? Ponieważ trudno robić dobry marketing nie rozumiejąc, jak działa ludzki umysł. Niestety przez wiele dekad mieliśmy mylne wrażenie odnośnie do tego, jak postrzegamy świat. W swojej książce Daniel Kaheman opowiada o tym, jak przez lata odkrywał funkcjonowanie ludzkiego umysłu, za co finalnie dostał nagrodę Nobla. Pozycja ta, mimo swojej przepastnej objętości, powinna stać na półce każdego marketera, który chce dotrzeć do serca i umysłu swojego klienta.

6. „Model Story Brand. Zbuduj skuteczny przekaz dla swojej marki”, Donald L. Miller

Wojciech Bizub

Ta pozycja pokazała mi, jak tworzyć komunikację marketingową opartą na storytellingu bez zbytniego komplikowania. Prezentuje ona koncepcję klienta i marki-opiekuna. Oprócz tego to świetna egzemplifikacja tego, w jaki sposób można sprzedawać swoje szkolenia, bo książka jest długim listem sprzedażowym.

Adrian Gamoń

To mój numer dwa. Jak zacząłem ją czytać, to prawie się załamałem. Autor zawarł w niej to, co zamierzałem napisać w mojej książce o storytellingu w mediach cyfrowych. Chociaż moja książka nie powstała, bo Donald Miller był pierwszy, to bardzo cieszę się, że „Model Story Brand” jest na rynku. Sam jej tytuł może budzić skojarzenia, że będzie to książka o budowaniu opowieści o firmie, ale zupełnie tak nie jest. To książka o tym, jak marka może stać się częścią opowieści klientów – jak w prosty i skuteczny sposób zbudować komunikację marki, z którą klienci będą się mogli utożsamiać i przekazywać ją dalej. Autor w swoim modelu świetnie łączy koncepcje z marketingu, storytellingu i projektowania modeli doświadczeń klientów oraz modeli biznesowych (Business Model Canvas). Choć napisana jest „amerykańskim stylem”, to przerobienie ćwiczeń z niej pozwala wypracować komunikaty, który faktycznie sprzedają. Sam sprawdziłem to w praktyce.

Angelika Chimkowska

Książka, która uczy, jak mówić do klientów, aby chcieli słuchać tego, co mamy do powiedzenia. Nie jest to przewodnik po manipulacji ani propagandzie. Autor ostrym nożem odcina rzeczy, które są warte powiedzenia, od tych, które należy przemilczeć, bo naszego klienta zwyczajnie to nie interesuje. Na pewno słusznie się domyślasz, że do tych kwestii należy to, należą ile lat ma Twoja firma oraz dlaczego jesteście tacy świetni. Klienta interesuje jego problem lub aspiracja, do której dąży. Nasz produkt czy usługa są na tyle ważne, na ile pozwalają te cele zrealizować. Książka pozwala ułożyć taki przekaz w spójną, przyciągającą uwagę historię. Zdecydowanie warta przeczytania pozycja. Co więcej, warta praktykowania, bo skutecznie wyróżnia się na rynku.

Jacek Kłosiński

Być może masz kłopoty z tym, żeby jasno i czytelnie opowiadać o swojej marce. Ta książka to bardzo dobra odpowiedź na ten problem. Miller podpowiada konkretny proces, który pomoże Ci znaleźć taki sposób komunikacji, który będzie zrozumiały dla Twoich odbiorców.

7. „Statystycznie rzecz biorąc, czyli ile trzeba zjeść czekolady, żeby dostać Nobla?”, Janina Bąk

Grzegorz Miłkowski

Cóż mogę napisać, Janinę zawsze przyjemnie się czyta, a ta książka to klasa sama w sobie, która opowiada o statystyce w jedynym, niepowtarzalnym, „janinowym” stylu. Lektura obowiązkowa! :)

Piotr Bucki

Wiem, pomyślicie sobie, że nic w rodzinie nie ginie, ręka rękę myje i nie ma rady na układy (swoją drogą brawa dla tego, kto odkryje, jakiego zjawiska psychologicznego tu użyłem [z którego zresztą korzystał też obrońca O.J. Simpsona]). No ale muszę. Bo nawet jakbym nie lubił Janiny jako osoby, to musiałbym rekomendować tę książkę moim studentom kierunków marketingowych, żeby nauczyli się myśleć i nie wyciągać błędnych wniosków. Narzędzia do analizy, bazy danych już mamy – teraz musimy się nauczyć mądrze z nich czytać ze sprawnością wróżki Benity z kryształowej kuli. I tego właśnie mądrego czytania rzeczywistości się z tej książki nauczysz. Tylko dla ludzi z mocnymi zwieraczami i poczuciem humoru.

Antoni Szczepaniak

Nigdy w życiu nie polecałem nikomu książki, której nie czytałem. Uważam, że to bez sensu. Tu jednak zrobię wyjątek, ponieważ nie czytałem jej JESZCZE i jestem pewien, że po jej przeczytaniu pluł bym sobie w brodę, gdybym jej tu nie wymienił. Prędzej uwierzę, że Stingowi wyszła kiepska płyta lub Tarantino słaby film, niż że Janina napisała coś, czego nie warto przeczytać. Właściwie nie ma znaczenia, czy pracujesz w marketingu – treści wypluwane przez Janinę powinieneś chłonąć tak, jak ona chłonie statuetki na #ilovemkt.

8. „Esencjalista”, Greg McKeown

Marcin Wsół

Pozycja obowiązkowa dla osób, które mają problem z natłokiem pracy i jej organizacją. Książka zawiera wiele przykładów, które można szybko wdrożyć w życie, by efektywnie zarządzać swoim czasem oraz zwiększyć produktywność – nie tylko w samej pracy, ale również w życiu codziennym. Przedstawione są w niej praktyczne przykłady tego, co należy eliminować, aby mieć czas na ważniejsze sprawy i obowiązki, które docelowo można wykonać jakościowo lepiej.

Sandra Modzelewska

To książką dla każdego managera, dyrektora, specjalisty, który nie potrafi mówić „nie”, wciąż sięgając po więcej i więcej. Bo czy nie tego jesteśmy uczeni od najmłodszych lat? Multitasking, wszechobecne przekonanie, że możemy robić wszystko, a ograniczają nas tylko własne słabości, jest źródłem naszych frustracji i narastającej presji. Brzmi znajomo, prawda? Mam wrażenie, że doskonale znają to marketerzy pracujący w mniejszych firmach, gdzie jedna osoba zastępuje cały dział marketingu. Lektura przestawia myślenie i zachęca do głębokiej refleksji. To książka o sztuce wyboru, produktywności i o tym, jak osiągać najlepsze efekty w codziennej pracy i życiu, skupiając energię tylko na najważniejszych zadaniach. Brzmi niepokojąco, wiem. Ale jest to ważna lekcja.

Sylwia Chada

W byciu esencjalistą nie chodzi o to, żeby robić więcej w krótszym czasie, lecz o to żeby robić tylko właściwe rzeczy. Esencjalizm to coś więcej niż strategia zarządzania czasem albo technika zwiększania produktywności. Polega na systematycznym i metodycznym rozpoznawaniu rzeczy, które są dla nas najważniejsze oraz na eliminowaniu wszystkiego innego, abyśmy mogli jak najlepiej zająć się sprawami najistotniejszymi. Zmuszając nas do stosowania ostrzejszych kryteriów uznawania różnych spraw za istotne, esencjalizm pozwala odzyskać kontrolę nad dokonywanymi wyborami dotyczącymi sposobu zagospodarowania naszego cennego czasu i energii. Nie musisz milcząco zgadzać się na to, żeby to inni wybierali za ciebie. Stanie się esencjalistą nie jest po prostu kolejną pozycją na naszej liście spraw do załatwienia, wiąże się bowiem z przyjęciem zupełnie nowego sposobu robienia wszystkiego. Chodzi o to, żeby robić mniej, ale lepiej, i to w każdej dziedzinie życia. Esencjalizm to filozofia życia, której czas właśnie nadszedł.

9. „Zaczynaj od dlaczego. Jak wielcy liderzy inspirują innych do działania”, Simon Sinek

Marta Cwalina-Śliwińska

Mogłoby się wydawać, że ta książka nie jest o marketingu. A jednak. Znalezienie odpowiedzi na pytanie DLACZEGO dana marka istnieje i co może zrobić dla swoich potencjalnych użytkowników, żeby wpłynąć na ich emocje, jest bardzo ważne w kontekście tworzenia każdej strategii marketingowej. Właśnie z tego powodu polecam tę książkę. Od kilku lat tworzę strategie marek z różnych branży i za każdym razem zaczynam właśnie od znalezienia odpowiedzi na te pytania. Takie podejście do strategii marketingowej zarówno marek produktowych, usługowych, jak i personalnych daje mocny start w budowaniu silnej marki.

Paulina Walkowiak

Pewnie każdy ją już zna. Dla mnie TED Talk Sinka był kluczowy, kiedy zaczynałam swój biznes. Możesz robić fantastyczne rzeczy i kochać to, co robisz, ale jeśli komunikujesz jak wszyscy, to dużo trudniej będzie Ci się wybić z komunikatem. Sinek zmusza do przemyślenia i zredefiniowania sposobu komunikacji. Jest to książka, do której co jakiś czas wracam, żeby sobie ją utrwalić.

Magdalena Pawłowska

Skuteczność marketingu zależy od relacji, którą mamy z naszą społecznością, czyli od poziomu zrozumienia jej potrzeb, problemów i aspiracji. Koncept Simona z tej książki wyjaśnia w bardzo prostych słowach, na czym trzeba się skupić – na „Dlaczego?”. Po przeczytaniu tej pozycji już nic nie jest takie samo.

Zainteresowała Cię ta pozycja? W takim razie sprawdź artykuł Huberta Jezierskiego 5 inspiracji z książki Simona Sineka „Zaczynaj od dlaczego. Jak wielcy liderzy inspirują innych do działania”.

10. „Sztuka rynkologii”, Jacek Kotarbiński

Bartosz Majewski

Kotarbiński napisał bardzo dobrą książkę, pisaną z perspektywy praktyka, który widział na rynku wiele i z tych doświadczeń destyluje wartościowe obserwacje, nie zamykając oczu na patologie. Ponieważ autor słowem rynkologia próbuje zastąpić cisnący się na usta marketing, książka nie może mieć podtytułu „czyli marketing po polsku w XXI wieku”, choć mi wybitnie by on tam pasował. Autor to konsultant i jeden z najbardziej znanych polskich marketingowców, a także autor licznych publikacji w prasie branżowej i pomysłodawca bardzo lubianego przeze mnie fanpage’a „bareizmy wiecznie żywe”. Bardzo podobało mi się to, że książka porusza temat marketingu w polskich firmach w kontekście relacji ze sprzedażą, osobą zarządzającego czy obsługą klienta – marketing w tej książce jest częścią większej całości, a nie silosem. Szczególnie polecam tą książkę ludziom, którzy pracują w marketingu B2C i nie są w 100% zachwyceni tym, jak wygląda marketing w ich wykonaniu. Być może ta książka będzie dla Was amunicją, która posłuży do zmiany na lepsze.

Mateusz Czech

Jak kształtował się marketing? Dlaczego marketing to nie sprzedaż? Dlaczego marketing to umiejętność zarządzania swoim jeziorkiem? Jacek opisuje początki marketingu w polskich warunkach, a do tego z poszanowaniem niezmiennych praw marketingu. Każdy adept marketingu powinien opanować umiejętność tworzenia i zarządzania swoim jeziorem.

11. „Viral. Jak szerzyć idee i tworzyć wirusowe treści”, Piotr Bucki

Anna-Maria Wiśniewska

Trudno przecenić wartość chyba jedynej w swoim rodzaju takiej książki na rynku polskim. Piotr rozkłada powody powstania virali na czynniki pierwsze, podpierając to jak zwykle ogromną ilością wiedzy o działaniu ludzkiego mózgu, naszych przyzwyczajeniach, błędach poznawczych i innych ciekawostkach. Zresztą – przeczytajcie sami.

Piotr Bucki

Wiem, pomyślicie sobie, że zachowuję się jak wykładowca akademicki, który na zajęciach każe przeczytać własną książkę. Ale co tam! Jestem w stanie przyjąć to na klatę. To książka, w którą włożyłem całe marketingowe serce i z której jestem mega dumny – ale która przede wszystkim zawiera zweryfikowaną naukowo wiedzę na temat tego, jakie są ludzkie motywacje do dzielenia się, udostępniania, podawania dalej i komentowania wszystkiego, co uznają za tego warte. Ale skromnie daje ją na 3 miejscu. Żeby nie było, że się pcham na podium. Zresztą to urocze i symbolicznie, bo najczęściej autor – czyli ja – lądował właśnie na 3. miejscu na podium I LOVE MKT.

12. „ABC marketingu B2B”, Łukasz Kosuniak

Patrycja Górecka-Butora

Przewodnik po metodach i narzędziach marketingu biznesowego, napisany przez praktyka, bez wodolejstwa, z masą przydatnych wskazówek. Jako że od lat ten rodzaj marketingu jest corem mojej pracy, to jedna z książek, którą kupiłam zaraz po premierze, patrząc jedynie na okładkę i tytuł. Było warto!

Krzysztof Marzec

Bardzo solidnie wyjaśnia podejście do marketingu B2B. Polecam szczególnie dla tych marketerów, którzy zaczynają działania w B2B albo nadal myślą, że każdy marketing robi się tak samo.

13. „Ogilvy o reklamie w epoce cyfrowej”, Miles Young

Mateusz Czech

To biblia jednego z najlepszych copywriterów, jaki zna ten świat. Świat reklamy to nic innego jak marketing w najczystszej postaci. Ta książka to drogowskaz, a do tego „zmusza” do refleksji na temat marki, którą zarządzamy. Po prostu lektura obowiązkowa dla każdego specjalisty, który chce pracować w marketingu i chce to robić bez wstydu.

Anna Ledwoń-Blacha

Dla mnie to podręcznik na temat przejścia reklamy tradycyjnej w reklamę cyfrową – swoista opowieść o cyfrowej rewolucji w marketingu, ale również miejsce do uzupełnienia podstaw o marketingu.

14. „Ogilvy on Advertising”, David Ogilvy

Jakub Chmielniak

Książka autorstwa jednego z najsłynniejszych amerykańskich marketerów, ojca reklamy, twórcy agencji Ogilvy & Mather. W ciągu całej swojej kariery współpracował z dziesiątkami największych amerykańskich przedsiębiorstw. Jego metodologia i styl pracy wykształciły pokolenia pracowników branży reklamowej, a książka ta zawiera zestaw bezcennych porad dla każdego zainteresowanego tematem.

15. „Epic Content Marketing”, Joe Pulizzi

Kinga Odziemek

Bardzo wartościowe insighty dotyczące content marketingu i sposobów dystrybucji treści. Mimo tego, że nie jest najnowszym wydawnictwem, to wiedza w niej przekazana jest bardzo aktualna. Kładzie nacisk na strategię, ale taką, którą można wdrożyć – a nie taką, o której można tylko poczytać i westchnąć, bo jej wdrożenie kosztuje sporo czasu i zasobów.

16. „Content marketing i social media”, Barbara Stawarz-Garcia

Maja Wiśniewska

Książka, dzięki której zrozumiałam wartość content marketingu na początku aktywności zawodowej. To dobre zestawienie różnych aspektów treści i kompendium wiedzy dla początkujących marketerów. Obejmuje wszystkie elementy tworzenia strategii content marketingowej dla różnych kanałów komunikacji.

Dagmara Plata-Alf

Basi uwielbiam nie tylko słuchać, ale również ją czytać. Doceniam tę pozycję za praktyczne wskazówki dla zarówno marketerów, PR-owców, jak i przedsiębiorców.

17. „Content: Elementarna cząstka marketingu”, Rebecca Lieb i Jaimy Szymanski

Sandra Modzelewska

Czy nie wszystko w pracy marketera sprowadza się właśnie do contentu? Autorzy tej pozycji przeprowadzają czytelników przez wszystkie aspekty związane z procesem tworzenia, dystrybuowania i ewaluacji skuteczności tworzonych przez nas treści. Jak znaleźć równowagę między content marketingiem i strategią contentową? Jak „produkować” skuteczne treści? Książka jest wypchana po brzegi konkretnymi wskazówkami i interesującymi przykładami kampanii. Content is the king! – chyba nikt nie ma tu żadnych wątpliwości?

Katarzyna Sowicka

Doskonałe uzupełnienie content marketingowej biblii Joe Pulizziego. To oparty na badaniach głęboki i wnikliwy przewodnik, pokazujący, że marketingową wartość należy budować nie tylko poprzez inicjatywy i media własne (strona firmowa, blog), ale także poprzez media społecznościowe, reklamę i kanały offline. Autorka wykracza ponad powierzchniowe opisy sposobów tworzenia contentu, przedstawiając wyniki wielu lat badań ilościowych i jakościowych – tym ciekawszych, że są one rezultatem wielu godzin spędzonych na wywiadach z osobami zarządzającymi marketingiem w kilku wiodących światowych markach. Książka zdecydowanie pomocna, jeśli podejmowanie decyzji dotyczących organizacji, zespołu, narzędzi i procesów content marketingowych to Twoja codzienność. Dość trudna, ale tym bardziej warto.

18. „Potęga irracjonalności. Ukryte siły, które wpływają na nasze decyzje”, Dan Ariely

Łukasz Rogala

Żyjemy w mocno internetowych czasach. Rola Internetu, w tym Facebooka i Google, jest coraz większa. Przy tak dużej ilości informacji i natłoku danych wszystkim wydaje się, że podejmują mądre i rozsądne decyzje. Tymczasem po spędzeniu 4 godzin na poszukiwaniach odpowiedzi w Internecie może okazać się, że decyzja nie jest optymalna/najlepsza. Gros tych osób to nasi obecni lub potencjalni klienci.

Książka ta pomaga zrozumieć dziwactwa umysłu i sprawić, że zrozumiemy irracjonalność naszych odbiorców (lub ją namierzymy) i będziemy mogli ją wykorzystać w pracy nad produktem, który reklamujemy/współtworzymy. Można się bardzo zaskoczyć jak coś, co jest dla nas raczej oczywiste, nie jest takie w umysłach naszych klientów.

19. „Factfulness. Dlaczego świat jest lepszy, niż myślimy, czyli jak stereotypy zastąpić realną wiedzą”, Hans Rosling

Maja Wiśniewska

Chociaż nie jest to typowa narzędziowa książka o marketingu, to pozwala każdemu marketerowi spojrzeć na dane z odpowiednim dystansem oraz odróżniać fakty od fake newsów. Pomaga zrozumieć rzeczywistość i podejmować decyzje w oparciu o rzetelne dane.

Tomasz Palak

Ta książka pozwala na zdystansowane podchodzenie do ocen niezawierających poparcia badań i zauważenie, jak często nieświadomie posługujemy się wewnętrznie ukrytymi w nas fałszywymi przekonaniami. W marketingu warto wiedzieć to zarówno jako jego nadawca, jak i wcielając się w odbiorcę. Tytuł książki jest bardzo trafny – w końcu można przyznać rację autorom.

Chcesz wiedzieć więcej o tej książce? Sprawdź artykuł Piotra Buckiego Kilka prawd z książki Hansa Roslinga „Factfulness”!

20. „Przeskoczyć przepaść. Jak trafić z nowoczesnym produktem do każdego klienta”, Geoffrey A. Moore

Bartosz Majewski

Klasyk dla ludzi, którzy wprowadzają nowe produkty na rynek (niekoniecznie technologiczne). Dowcip polega na tym, że książka powstała dwadzieścia kilka lat temu, ale nadal, w prawie niezmienionej formie, stanowi świetny opis rzeczywistości rynkowej towarzyszącej wprowadzaniu nowych produktów na rynek. O przenikliwości autora niech świadczy to, że od pierwszego wydania jedyne co zmienia się w kolejnych edycjach to przykłady. Nikt nie chce już uczyć się marketingu na przykładzie tego, jak wprowadzano na rynek kasety wideo.

Stasiek Świątkiewicz

Klasyk sam w sobie.

21. „How Brands Grow: What Marketers Don’t Know”, Byron Sharp

Maciek Wróblewski

Jedna z nielicznych pozycji na rynku, która opisuje procesy wzrostu marek i ich udziałów rynkowych za pomocą nauki i „twardych” badań – danych, a nie przypuszczeń i mumbo-jumbo. Bayron Sharp jest profesorem marketingu i dyrektorem instytutu Ehrenberg-Bassa – najbardziej cenionej jednostki badawczej w zakresie marketingu na świecie.

Marta Cwalina-Śliwińska

Książka, która w bardzo konkretny sposób prowadzi czytelnika przez poszczególne kroki, niezbędne do zbudowania silnej marki. Bazą merytoryczną do jej napisania były wieloletnie badania na setkach światowych marek w różnorodnych branżach, przeprowadzone przez Ehrenberg-Bass Institute for Marketing Science na Uniwersytecie Australii Południowej. Dlaczego polecam tę książkę? Ponieważ skuteczność opisanych w niej sposobów budowania marki sprawdziłam osobiście, zarządzając globalnymi markami, takimi jak M&M’s, Twix, Mars, Bounty czy Milky Way na rynku polskim oraz tworząc strategie marketingowe dla swoich klientów.

22. „Storytelling danych. Poradnik wizualizacji danych dla profesjonalistów”, Cole Nussbaumer Knaflic

Łukasz Rogala

Dane są sexy, zwłaszcza teraz. Jako marketingowcy musimy nimi operować, bo pozwalają nam zarobić na chlebek. Dobrze podane dane są kluczem do decyzji data-driven. A ponieważ nie każdy w organizacji naszej lub klienta musi umieć się z nimi obchodzić, dobrze wiedzieć, jak prezentować skomplikowane liczby i tworzyć za ich pomocą historie. Historie, które przełożą się na zwiększenie inwestycji w działania marketingowe. Generalnie jest to książka która po przeczytaniu i odrobinie treningu zrobi z prezentacyjnego nieuka Boga prezentacji danych. Jeżeli w pracy robisz dużo prezentacji, to uwierz mi, że zyskasz w oczach swoich kolegów i klientów.

Mateusz Muryjas

Przygotowywanie raportów i opowiadanie o wynikach Twoich działań jest dla Ciebie wyzwaniem? Musisz koniecznie przeczytać tę książkę – jest ona pewnego rodzaju podręcznikiem wizualizacji danych dla profesjonalistów. Każdy z nas co jakiś czas prezentuje lub przedstawia jakieś dane – w formie raportów, podsumowań czy prezentacji sprzedażowych. Książka „Storytelling danych” uczy skutecznego storytellingu z wykorzystaniem danych. W kilku lekcjach krok po kroku przejdziesz przez proces zamiany danych w informacje, a informacji w wiedzę. A wszystko to jest poparte licznymi przykładami i wieloma grafikami, które mogą stanowić doskonałą inspirację do dalszej pracy. Wiele z praktycznych wskazówek przedstawionych w książce to tzw. quick wins, czyli szybkie i konkretne rozwiązania gotowe do natychmiastowego użycia w Twoich raportach.

23. „Jedna kampania do wolności. Jak stworzyć produkt online, pozyskać klientów i żyć na własnych warunkach”, Magdalena Pawłowska

Ola Gościniak

Jedna z nielicznych książek, do których wracam przy każdej kampanii.

Magdalena Pawłowska

To pozycja o tym, jak stworzyć produkt – kurs online – i pozyskać klientów w Internecie, czyli jak przeprowadzić skuteczną kampanię sprzedażową. Są tematy potrzebne każdemu – tu i teraz.

24. „Jak rozmawiać z nieznajomymi”, Malcolm Gladwell​

Grzegorz Miecznikowski

Jest lipiec 2015 roku. Sandra Bland, młoda afroamerykanka jedzie na rozmowę o pracę w Teksasie. Zostaje zatrzymana przez drogówkę. Wywiązuje się awantura. Bland trafia do aresztu, a po trzech dniach popełnia samobójstwo. To wydarzenie stało się preledium do społecznego ruchu #BlackLivesMatter. I ta książka to próba zrozumienia, co wydarzyło się wtedy na drodze. Bo, jak pisze Gladwell, nie powinno przechodzić się do porządku dziennego nad takimi sprawami. Malcolm Gladwell​ i tym razem nie zawodzi (zresztą identycznie wysoki poziom trzymają wszystkie jego książki i reportaże w #TheNewYorkTimes​). A jego najnowsza książka „Jak rozmawiać z nieznajomymi”, mimo tego, że znajduje się w księgarniach na półkach z książkami do rozwoju osobistego, nie jest ani motywacyjnym bełkotem, ani przewodnikiem dla karierowiczów. To zbiór doskonałych, reportażowych, mocnych opowieści, w których znajdziemy także sporo współczesnej socjologii i psychologii. Opowieści, które pokazują, co idzie nie tak, kiedy spotykamy się z nieznajomymi i dlaczego tak często rozmowy z nimi kończą się konfliktami lub niepowodzeniem. Nie jest to typowo marketingowa pozycja, ale daje dużo do myślenia. Polecam zwłaszcza osobom zajmującym się komunikacją i sprzedażą.

Tomasz Palak

Mnóstwo godnych uwagi i przydatnych w marketingu spostrzeżeń oraz historii. W marketingu najczęściej właśnie „rozmawiamy z nieznajomymi” – warto wiedzieć, na jakie błędy trzeba uważać i jak robić to jak najlepiej. A na czym lepiej, jeśli nie na przykładach od konkwistadorów po serial „Przyjaciele”?

25. „Marketing za przyzwoleniem”, Seth Godin

Monika Czaplicka

Ta pozycja uczy, że reklamy nie muszą przeszkadzać (jak te w TV przerywające nam film), a mogą być pomocne i pożądane. Była to jedna z pierwszych książek o marketingu, którą przeczytałam – ukształtowała moje spojrzenie na social media marketing. Czyta się przyjemnie. Chociaż dziś może lekko trącać myszką, myślę, że sam sposób myślenia może się przydać niektórym marketingowcom i dziś.

26. „Made to Stick”, Chip Heath, Dan Heath

Angelika Chimkowska

Książka, która w naukowy sposób pokazuje, co jest siłą napędową viralowych treści. Co ciekawe, autorzy nie tylko udowadniają tezy od marketingowej strony, ale również od psychologicznej i socjologicznej. Pozycja ta jest alternatywą dla łatwych przewodników o tym, jak w pięciu krokach wykręcić ponadprzeciętny zasięg. Dodatkową zaletą książki jest styl, w jakim została napisana. Autorzy świetnie wiedzą, co utrzymuje naszą uwagę i jak nasz mózg tworzy skojarzenia, zapamiętuje i uczy się. Dokonali tego praktycznie, właśnie pisząc tą książkę.

27. „Marketing 3.0”, Philip Kotler

Rafał Szymański

Zarykuję twierdzenie, że Kotler jest jak Apple. Co kilka lat słyszymy, że marka Apple się skończyła, że 4P Kotlera to już przeszłość i pewnie nic nowego nie wymyśli, a kolejny iPhone na pewno będzie klęską. Tak się jednak nie dzieje i korzystamy na tym my, marketerzy, czytając kolejną książkę tego autora lub kupując nowy telefon, uwiedzeni marketingowym geniuszem.

W książce tej Kotler wraz z dwoma współautorami zrywa ze stworzoną przez siebie koncepcją Marketingu 1.0, w której to marka decydowała o produkcie, cenie czy promocji. Marketing 2.0 to firmy skupione kliencie i mimo, że ta koncepcja ma już ponad 10 lat, dla wielu z nich „customer centric” pozostaje realnie wdrożone tylko w prezentacjach PowerPoint dla zarządu.

Omawiana w książce koncepcja Marketingu 3.0 opisuje nowego konsumenta z nowymi potrzebami. Jest on wysoko wyedukowany, świadomy swoich potrzeb i świetnie zorientowany technologicznie. To pewnie jak Ty. Firmy powinny zatem nie tylko spełnić ich potrzeby, ale także słuchać, odzwierciedlać ich wartości i inspirować. Na dzień pisania tej recenzji książka ta była cytowana w 2025 pracach naukowych – może Twoja będzie tą następną?

28. „Moje przygody z marketingiem”, Philip Kotler

Jacek Kotarbiński

Świetny kawał historii ekonomii i marketingu na świecie, w świetle jednej z najważniejszych osób dla historii marketingu XX wieku. Fundamentalne zasady stworzone przez Kotlera oraz przez niego opracowane, są nieustannie aktualne i zmieniają się wraz z rynkiem.

29. „22 niezmienne prawa marketingu”, Al Ries, Jack Trout

Monika Czaplicka

Kolejna pozycja z serii old time classics. Bardzo często w pogoni za nowinkami zapominamy o treściach, które stanowią podstawy. To może być „Marketing” Kotlera, to mogą być właśnie „22 niezmienne prawa marketingu”. Czy takie niezmienne, to nie wiem ;), ale na pewno świetne do tego, żeby spojrzeć inaczej na swój marketing. Część z tych prawd może się wydawać oczywistą oczywistością, ale zapewniam, że lektura dostarcza też nowych doznań ;).

30. „Porozmawiajmy o komunikacji”, Piotr Bucki

Antoni Szczepaniak

Jeśli są takie zagadnienia, w których warto rozwijać się niezależnie od tego, jakim obszarem marketingu się zajmujesz, to jest to właśnie komunikacja. Jednocześnie jest to dziedzina, w której, mam czasem wrażenie, mierność jest niemal standardem rynkowym. Pracodawcy oczekują najczęściej po prostu „lekkiego pióra”. W rzeczywistości mamy jednak do czynienia z niezwykle złożoną i wieloaspektową dziedziną, a obszary, w których specjalizuje się Piotr, to te najbardziej zaniedbywane. No… może po stylistyce i deklinacji 😁.

31. „Marketing szeptany”, Mark Hughes

Jakub B. Bączek

Marketing szeptany, czyli jak sprawić, żeby inni mówili o nas i nas polecali, bez specjalnych reklam i promocji z naszej strony. Książka pokazuje, jak wyróżnić się z tłumu i dać się zauważyć pośród tysięcy informacji, którymi jesteśmy bombardowani każdego dnia. I co zrobić, by bez wielkich wydatków na reklamę dotrzeć z naszym przekazem do zainteresowanych osób. Pozycja ta pobudza do myślenia i działania, podając jednocześnie sporo przykładów, którymi warto się zainspirować.

32. „They Ask You Answer”, Marcus Sheridan

Kinga Odziemek

Świetne podejście do istoty inbound marketingu. Skupia się na zrozumieniu konsumentów i pokazaniu, w jaki sposób odpowiednie treści mogą być tworzone, dystrybuowane i wpływowe dla decyzji potencjalnych klientów. Zawiera też sporo case’ów, za co dostaje dodatkowy plus.

33. „Mała niebieska księga reklamy”, Steve Lance, Jeff Woll

Rafał Szymański

Napisana przez dwóch amerykańskich weteranów z agencji reklamowych. To zbiór 52 wskazówek na temat tego, jak robić lepsze reklamy, obejmujący każdy aspekt pracy marketera. Porady są oparte o przykłady kampanii zrealizowanych przez tych tuzów reklamy, poprzetykane zabawnymi historyjkami, a te są dodatkowo wzbogacone o komiksy podkreślające co ważniejsze puenty. Jeśli ją przeczytasz, a potem wdrożysz te wskazówki, to na pewno nigdy już nie pomyślisz: „Jak to możliwe, że ta wspaniała kampania reklamowa nie jest mojego autorstwa”. Jeśli Ci się to nie uda, to na pewno będziesz się dobrze bawić podczas czytania.

34. „101 idei, które zmieniły reklamę”, Veksner Simon

Tomasz Brusik

To zbiór inspiracji marketingowych, do którego wracam za każdym razem, gdy ich potrzebuję. Ładnie wydana i szalenie inspirująca pozycja!

35. „The Long and the Short of It”, Peter Field, Les Binet

Maciek Wróblewski

To próba znalezienia odpowiedzi, które działania reklamowe i w jakich okolicznościach są najbardziej efektywne dla marek. Po lekturze tej książki wielu marketerów otworzy oczy na to, jak wiele z ich działań w rzeczywistości nie mają sensu. Opracowanie powstało na podstawie danych z 996 kampanii zgłoszonych do konkursów efektywności.

36. „Zakamarki marki”, Paweł Tkaczyk

Antoni Szczepaniak

Najlepsze książki o marketingu i książki, które warto polecić początkujacemu marketerowi to tematy na dwa osobne artykuły. Osobie, która dopiero zaczyna, najbardziej polecam pracę pod kimś naprawdę doświadczonym – choćby i w nudnym projekcie za grosze. Książki dobierał bym raczej pod kątem kształtowania sposobu myślenia i szukania inspiracji. Nie zaczynał bym od Kotlera, a właśnie od Pawła Tkaczyka. Nie żeby był gorszy 😉. Po prostu jego książka jest prostsza do przełknięcia.

37. „Brand Brilliance”, Fiona Humberstone

Marta Krasnodębska

To przykład książki, w której forma podkreśla treść. Jest przepięknie, starannie wydana, napisana przystępnym językiem i zdradza tajniki budowania marki z perspektywy osoby, która bardzo dba o autentyczność i relacje.

38. „Pochodzenie marek”, Al Ries, Laura Ries

Jacek Kotarbiński

Kluczowa pozycja nawiązująca do zjawiska konwergencji i dywergencji w przyrodzie. Opisuje wykorzystanie tych procesów do budowania marek poprzez specjalizację (dywergencja) lub łączenie wartości (konwergencja). Obowiązkowa lektura dla każdego, kto chce tworzyć i rozwijać marki.

39. „Marketing wartości”, Justyna Bakalarska

Grzegorz Miłkowski

Świetna pozycja, która przedstawia inspirujące historie firm wierzących w to, że biznes ma do spełnienia ważniejsze zadanie niż tylko zarabianie pieniędzy, a człowiek stanowi w nim największą wartość.

40. „Strategiczny brand marketing. Praktyczny przewodnik skutecznego marketingu dla menedżerów i nie tylko”, Jarek Szczepański

Anna-Maria Wiśniewska

Coś dla entuzjastów bardziej holistycznego i akademickiego podejścia do marketingu. Trochę taki odświeżony Kotler w pigułce. Polecam!

41. „Podręcznik brandingu”, Wally Olins

Sandra Modzelewska

Lektura obowiązkowa, książka-przewodnik dla wszystkich ludzi zaangażowanych w budowanie marek osobistych, lokalnych oraz globalnych. Źródło cennej wiedzy o tym, co i jak trzeba zrobić, aby stworzyć markę i z sukcesem ją rozwijać. Dlaczego i kiedy wprowadzić branding? Co to jest architektura marki i jej widoczność? Budowa strategii marki i wiele innych zagadnień poruszanych w podręczniku pozwolą na dogłębne zrozumienie tematu. Branding to zagadnienie powszechnie znane dla każdego marketera, ale czy na pewno dobrze rozumiane? Niekoniecznie. Ta książka rozwiewa wszelkie wątpliwości.

42. „Praktyczny marketing miast i regionów”, Jacek Pogorzelski

Adrian Gamoń

Zastanawiałem się, co zaproponować jako pozycję numer trzy. Choć na myśl przyszły mi na pewno warte uwagi lektury, takie „To jest marketing!” Setha Godina, „Odwracanie marki” Marty Neumeier czy „Złam konwencję” Grzegorza Kossona, to chciałbym polecić książkę wyjątkową – „Praktyczny marketing miast i regionów” Jacka Pogorzelskiego. Chociaż książka związana jest z marketingiem miejsc, to wiedza w niej zawarta jest mocno aktualna i uniwersalna. Napisana jest bardzo przystępnie, a zarazem konkretnie – z wieloma praktycznymi wskazówkami. To właśnie z tej książki zaczerpnąłem model budowania relacji z marką, który stał się fundamentem mojego spojrzenia na strategię komunikacji marki. Bardzo polecam to, co robi Jacek Pogorzelski i z niecierpliwością czekam na kolejne publikacje.

43. „Piękny styl. Przewodnik człowieka myślącego po sztuce pisania XXI wieku”, Steven Pinker

Piotr Bucki

Ćwicząc się w pisaniu i czesaniu własnych myśli można zostać lepszym człowiekiem. A lepszy człowiek to lepszy marketingowiec. To książka nie tylko dla „kreatywnych”. Nie tylko dla „copywriterów”. To apel o lepsze, precyzyjne i prostsze pisanie. Krzyk wołającego na puszczy, któremu oczy krwawią od złych tekstów na stronach; od gargantuicznych glutów słownych w mailach. Który chce sobie wydłubać bębenki w uszach widelczykiem do ciasta, byle tylko nie słuchać słownej sraczki wypełniającej sale konferencyjne. Steven Pinker to mój bohater. On jest Don Kichotem walczącym z złym pisaniem. Ja jestem jego Sancho Pansą. I walczę o to, żeby każdy przeczytał jego książkę. I do niej wracał.

44. „Zasady wywierania wpływu na ludzi. Teoria i praktyka”, Robert B. Cialdini

Martyna Zastrożna

Absolutny klasyk! Polecam nawet tym, którzy znają opisane przez Cialdiniego zasady z innych opracowań. Książka pełna badań, przykładów i anegdot, doskonale pokazuje, jak na co dzień oddziałują na nas marketingowcy.

Dowiedz się więcej na ten temat – zobacz artykuł Dagmary Pakulskiej 6 porad z książki „Wywieranie wpływu na ludzi” Roberta Cialdiniego

45. „Marketing to Mindstates: The Practical Guide to Applying Behavior Design to Research and Marketing”, Will Leach

Jacek Pogorzelski

Ekonomia behawioralna na przykładach marketingowych. Prosty opis mechanizmów architektury wyboru do zastosowania w praktyce marketingowej, autorstwa jednego z pionierów tego kierunku myślenia.

46. „Zaufanie 2.0. Jak wywierać wpływ, zdobyć lojalność klientów i kreować markę”, Chris Brogan, Julien Smith

Martyna Zastrożna

Nie najnowsza, ale bardzo mądra książka o szczerym, pełnym szacunku i pomocnym podejściu do klienta/odbiorcy. Świetna lektura dla wszystkich, którzy pracują ze społecznościami.

47. „Skuszeni. Jak tworzyć produkty kształtujące nawyki konsumenckie”, Nir Eyal, Ryan Hoover

Łukasz Rogala

W 2020 roku wszyscy cierpimy na deficyt – deficyt uwagi. Wygrają Ci, którzy w natłoku informacji, z którymi codziennie się stykamy, znajdą magiczny sposób na lojalizowanie klientów. A jak najlepiej lojalizować klientów? Oczywiście można ceną, niebanalną obsługą, humorem – ale to wszystko prędzej czy później straci na znaczeniu, bo zawsze znajdzie się ktoś, kto jest zabawniejszy, lepszy w obsłudze klienta lub po prostu tańszy. Książka pokazuje, jak budować potrzebę użytkownika, jak ją utrzymywać i wysoce stymulować. Dobrze wpisuje się w gap, jaki powstaje pomiędzy świetną obsługą i wyjątkowym produktem. Pytanie, czy jesteś gotowy UZALEŻNIĆ klientów od swojego produktu/ usługi?

48. „Opinia publiczna”, Walter Lippmann

Jakub Chmielniak

Klasyczna pozycja dotycząca kształtowania opinii i budowy stereotypów w głowach obywateli współczesnych społeczeństw jest pozycją obowiązkową dla każdego marketera, który bierze swoją pracę na serio i chce konstruować trwałe obrazy i wyobrażenia na temat marek i produktów, które reklamuje. Książka pozwala głębiej wniknąć w mechanizmy kryjące się za powstawaniem opinii – które wszyscy jakieś żywimy i do których jesteśmy przywiązani.

49. „Kod kulturowy. Jak zrozumieć preferencje współczesnego konsumenta, motywacje wyborców czy zachowania tłumu”, Clotaire Rapaille

Marcin Łukiańczyk

Co nami kieruje, kiedy chcemy kupić samochód? Niskie spalanie czy może bezpieczeństwo i ilość poduszek w standardzie? Jak głęboko powinniśmy sięgnąć w głąb duszy naszych klientów, aby dojrzeć prawdziwe powody decyzji zakupowych? „Kod kulturowy” pokaże Ci inne podejście do tego, jak możesz to sprawdzić i jakie pytania powinieneś zadawać potencjalnym klientom, aby to odkryć.

50. „Unconscious Branding”, Douglas Van Praet

Magdalena Urbaniak

Jestem wielką fanką neuromarketingu. Każdy, kto chce wiedzieć, jak naprawdę działa nasza podświadomość, powinien sięgnąć po tę pozycję. Douglas obala popularne twierdzenia, a przede wszystkim tłumaczy, jak my wszyscy jako konsumenci jesteśmy poddawani i sami poddajemy się konkretnym mechanizmom tworzonym przez marki, ale też przez samych.

51. „Strategia błękitnego oceanu”, W. Chan Kim i Renée Mauborgne

Jacek Kotarbiński

Fundamentalna pozycja dla zrozumienia zasad tworzenia nowych kategorii rynkowych i budowania wartości dla klientów. Istotna dla każdego, kto marzy o największym wyzwaniu marketingowym, jakim jest strategia dywergencji, czyli zbudowania całkowicie nowego rynku i nowego produktu oraz zyskania na nim silnej, rozpoznawalnej marki, niemożliwej do pokonania przez konkurentów.

52. „Strategy That Works: How Winning Companies Close the Strategy-to-Execution Gap”, Paul Leinwand

Jacek Pogorzelski

Proste ujęcie strategii, ciekawe, mniej znane w Polsce przykłady (brazylijska Natura, chiński Haier) oraz mocny akcent na aspekt wdrażania strategii czynią z tej książki wartościową pozycję.

53. „From Impossible to Inevitable”, Jason Lemkin, Aaron Ross

Kinga Odziemek

Świetna książka pozwalająca zrozumieć marketing nie od strony kreatywnej, a od strony biznesowej, strony wzrostu, strony rozwoju przedsiębiorstwa. Pozwoliła mi inaczej podejść zarówno do budowy mojej własnej firmy, jak i do układania strategii marketingowych.

54. „A New Brand World”, Scott Bedbury

Marta Cwalina-Śliwińska

Tę książkę napisał marketingowiec odpowiedzialny za światowy sukces takich marek jak Nike czy Starbucks – Scott Bedbury. Autor dzieli się z czytelnikami swoim doświadczeniem w drodze do sukcesu zarządzanych przez siebie marek, a także przedstawia ciekawe case studies sukcesów i porażek wielu innych światowych marek, takich jak Disney, Guinness, Harley-Davidson czy Gap. Ponadto w książce znajdziemy wiele anegdot z pracy nad Nike i Starbucks, które w ciekawy sposób pokazują, jak podejmowane były decyzje i kto za nimi stał.

55. „Jak Google, Bono i Gates trzęsą światem dzięki metodzie OKR”, John Doerr

Mateusz Muryjas

Książka, którą powinien przeczytać każdy marketer, zanim rozpocznie tworzenie strategii. John Doerr, na podstawie historii gigantów takich jak Intel, Google, czy Microsoft, przedstawia ideę celów i kluczowych wyników (OKR – objectives and key results), dzięki której organizacje dążą do doskonałości operacyjnej. Książka pozwala wyrobić sobie nawyk wyznaczania celów, np. kampanii lub obecności marki w danym medium, za pomocą metody „małych kroków”. Dzięki niej określisz nie tylko oczekiwany efekt końcowy, ale i poszczególne działania, które Cię do niego doprowadzą. Jeżeli zdarzyło Ci się nie osiągnąć wyznaczonego wcześniej celu, prawdopodobnie dzięki metodzie OKR precyzyjnie odpowiesz sobie na pytanie „Dlaczego tak się stało?”.

56. „Marketing Rebellion: The Most Human Company Wins”, Mark Schaefer

Magdalena Urbaniak

Wiadomo, że liczy się nie tylko książka, ale też człowiek, który za nią stoi. Marka podziwiam zawodowo za jego zawsze świeże i śmiałe pomysły na działania biznesowe. Uważam, że wyprzedza wielu specjalistów w myśleniu. Prywatnie mam zaszczyt nazywać go przyjacielem. Czytam i polecam wszystkie jego książki – to skarbnica praktycznej wiedzy i inspiracji.

57. „Driving Digital Strategy: A Guide to Reimagining Your Business”, Sunil Gupta

Jacek Pogorzelski

Przejrzyście wyłożona zależność między strategią a strategią cyfrową i dlaczego ta druga nie jest prostym odwzorowaniem tej pierwszej. Podobają mi się teksty, które demitologizują buzzwordy jak disruption, ekosystem, platforma i przywracają im właściwe proporcje.

58. „Zaufanie, czyli waluta przyszłości”, Michał Szafrański

Ola Gościniak

Często zapomina się o tym w branży, a do tego jest to coś, co jest spójne z moimi wartościami.

59. „Shoe Dog”, Phil Knight

Jakub Chmielniak

Phil Knight, twórca Nike, w swojej autobiografii pokazuje, w jaki sposób, przy wykorzystaniu influencerów jego czasów i dostępnych mu kanałów dystrybucji treści marketingowych, zbudował jedną z największych marek odzieżowych na świecie. Fabularyzowana opowieść wciąga, jest napisana przystępnie, ale ma bogatą treść. Must read dla wszystkich marketerow pracujących z fizycznym produktem.

60. „SEO 2020: Actionable, Hands-on SEO, Including a Full Site Audit”, dr Andy Williams

Łukasz Żelezny

Używam tej książki jako pomocy naukowej w momencie, w którym przychodzi mi szkolić zespoły ds. SEO wewnątrz firmy. SEO to bardzo szeroki temat i aby móc podać tę wiedzę w zorganizowany sposób, podpieram się tą właśnie pozycją. Jest to książka napisana w przystępny sposób, bez żargonu i dzięki temu jest świetną propozycją również dla osób, które zaczynają przygodę z pozycjonowaniem.

61. „Nowe pozycjonowanie”, Jack Trout

Mateusz Czech

Czym byłby marketing bez Trouta? Pozycjonowanie to kluczowy element strategii marketingowej. Walka zaczyna się w głowie u konsumenta, a nie na fanpage’u na Facebooku.

62. „Pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych”, Shari Thurow

Łukasz Żelezny

Leciwa, ale wciąż aktualna pozycja, którą miałem w rękach ponad 10 lat temu. To, co warto zaznaczyć, to fakt, że książka została przełożona na język polski. Bardzo dobrze napisana, bez technicznego żargonu. Pokazuje wiele prostych i skutecznych rozwiązań, które nawet teraz, mimo upływu czasu, warto przemyśleć i być może wdrożyć.

63. „Google Analytics dla marketingowców”, Martyna Zastrożna

Patrycja Górecka-Butora

Marketing bez danych jest jak Paweł Tkaczyk bez koszulki z batmanem czy Janina bez kota. I ta książka pozwala właśnie postawić pierwsze kroki w analityce. Autorka w przystępny sposób i na przykładach zdradza tajniki narzędzia i pokazuje funkcje, które przydadzą się zarówno początkującym, jak i średniozaawansowanym.

64. „Analiza danych w biznesie. Sztuka podejmowania skutecznych decyzji”, Foster Provost, Tom Fawcett

Mateusz Muryjas

Podejmowanie trafnych decyzji dotyczących strategii lub codziennych działań wymaga umiejętności zadawania mądrych pytań biznesowych, skutecznej analizy danych, wyciągania trafnych wniosków oraz stawiania i testowania hipotez. Książka przeprowadza czytelnika przez procesy związane z analizą danych – od podstaw, do zagadnień bardziej złożonych i zaawansowanych. Przedstawione zagadnienia łączą w sobie naukę i technologię z biznesem i marketingiem, które na poziomie strategicznym są niezbędne do tworzenia w firmie kultury zarządzania opartego o dane. To doskonała pozycja dla osób, które chcą płynnie zagłębić się w tematykę sztucznej inteligencji w marketingu od strony technologicznej i zrozumieć podstawy modelowania danych.

65. „Nie każ mi myśleć! O życiowym podejściu do funkcjonalności stron internetowych”, Steve Krug

Martyna Zastrożna

Obowiązkowa pozycja dla każdego, kto przygotowuje witryny, interfejsy albo po prostu strony docelowe kampanii. Zabawna, prosta i mądra książka.

66. „DotCom Secrets: The Underground Playbook for Growing Your Company Online”, Russel Brunson

Stasiek Świątkiewicz

Świetna książka opisująca działanie lejków sprzedażowych. To że jest dobra potwierdza fakt, że autor wymyślił określenie „lejek sprzedażowy”.

67. „Coś za coś. Wszechobecny konflikt pomiędzy jakością a dostępnością”, Kevin Maney

Bartosz Majewski

Bardzo dobra książka, która pokazuje fundamentalny konflikt pomiędzy byciem drogim a dostępnym, będący podstawą polityki cenowej. Książka koncentruje się dość mocno na rynkach B2C, ale daje się z niej wyciągać sporo analogii do rynku B2B. Główna teza książki była podstawą do mapy rozwoju firm z branży usług profesjonalnych (albo budujesz dużą armię albo niewielkie służby specjalne). Tylko 216 stron, świetna forma, więc szybko się czyta – idealna książka na weekend.

68. „The Brain Audit: Why Customers Buy (and Why They Don’t)”, Sean D’Souza

Wojciech Bizub

Marketing jest o tym, w jaki sposób klienci podejmują decyzje. Co jest dla nich ważne i co działa na podstawie badań, a nie domysłów. Trzeba przeczytać „The Brain Audit”, aby zrozumieć procesy zachodzące w głowie klientów.

69. „Steve Jobs. Sztuka prezentacji”, Carmine Gallo

Tomasz Brusik

Tytuł tej książki jest nieco mylący. Nie dotyczy ona tylko prezentacji, ale języka sprzedaży i ogółem wizji marketingu, jaką realizował Steve. Według mnie to obowiązkowa pozycja dla każdego marketera i sprzedawcy.

70. „Zdobyć rynek. Jak sprzedać prawie wszystko online, stworzyć upragniony biznes i żyć marzeniami”, Jeff Walker

Marta Krasnodębska

Książka opisuje strategię launchu video sales letter Jeffa Walkera, która zrewolucjonizowała sprzedaż online i mimo, że powstała kilka lat temu, nadal jest skuteczna, a książka świetnie opisuje założenia tej metody.

71. „Tajniki konwersji. Jak zmienić potencjalnego klienta w zadowolonego nabywcę”, Chris Smith

Wojciech Bizub

Tytuł precyzyjnie określa zawartość. Pozycja dla mniejszych biznesów, którym zależy na działaniach nastawionych na sprzedaż. Chociaż dużo czytam, to rzadko trafiam na książki tak mocno upakowane konkretami.

72. „Youtility: Why Smart Marketing Is About Help Not Hype”, Jay Baer

Grzegorz Miecznikowski

Nieważne czy komunikujesz się za pomocą sygnałów dymnych, gołębi pocztowych czy tam-tamów, Twój komunikat zawsze brzmi tak samo: „Hej! Mam dobry produkt! Kupisz go?”. Każda firma chce być liderem w swojej kategorii – z tym, że mówienie „jestem liderem” nie sprawia, że naprawdę nim jesteśmy. W swojej książce Jay Baer udowadnia, że aby prowadzić skuteczną sprzedaż i komunikację w dzisiejszych czasach, trzeba być albo bardzo innowacyjnym, albo mieć bardzo dobry wyróżnik rynkowy, albo można być po prostu pomocnym i użytecznym dla klientów. Bo w tym całym szumie komunikacyjnym najlepszym sposobem na wyróżnienie się dla firmy (nawet za pomocą reklamy) jest stworzenie albo rzeczywiście niezwykłej, albo po prostu użytecznej formy komunikacji. Dlatego też consultancy selling czy social selling to już nie tylko trendy, ale rzeczywistość wielu firm. Must read dla każdego sprzedawcy i marketingowca. Zasadniczo polecam Wam całą serię dotyczącą Youtility.

73. „Tajniki sprzedaży na LinkedIn”, Grzegorz Miecznikowski

Monika Czaplicka

Ależ to pyszna lektura 😉. Pewnie dlatego, że lubię styl Grzesia i mi się przyjemnie czytało, a do tego, jak zawsze, jest bardzo mięsna (mimo, że Grześ wege). LinkedIn nigdy nie był dla mnie kanałem, z którego skutecznie korzystałam, ale ta lektura to zmieniła. Każdy, kto traktuje LinkedIna po macoszemu (tak jak ja), może od prawie zera wyciągnąć swój profil z czeluści żenady i nie tylko go poprawić, ale odpicować, stworzyć potem lejek sprzedażowy i zastosować wiedzę Grzesia, dostosowując ją do swojego biznesu. Eksperci, freelancerzy, firmy B2B – to obowiązkowa lektura dla was!

74. „Social Media Start”, Jason Hunt

Anna-Maria Wiśniewska

Doskonała, humorystyczna i lekka lektura, która przeprowadza przez najważniejsze kwestie marketingu w social mediach. Mimo że od wydania upłynęły 4 lata, co w dobie social mediów jest jak dekada, książka jest wciąż aktualna.

75. „Uwiedź klienta. Marketing w social mediach”, Monika Czaplicka

Grzegorz Miecznikowski

Miałem tej książki nie czytać, ale pozycje ze spisu treści mnie skutecznie do tego zachęciły. Tam są takie rozdziały, jak: „Bułka przez bibułkę, a ch..j gołą ręką”, „A czy P? Lokum?”, „Nagi instynkt”, „Algorytm Miłości”. Książka jest o marketingu i tęczy. Dużo w niej marketingu i… tęczy. Jeśli szukacie dobrej książki, żeby dokształcić się marketingowo, to tutaj jest dużo fajnie podanej wiedzy, w typowym dla Moniki namiętnym stylu. Najpierw trochę pieszczot i miłych słówek. Potem trochę miziania przeplatanego bardziej ostrymi zabawami. A na koniec full #bdsm, czyli to, co Czaplicka lubi najbardziej – bardzo dobre social media. Bo dziewczyna wie, co pisze, jeśli chodzi o marketing. Książka jest naprawdę zacna, pełna tęczy, soczystego języka i fajnych metafor. A prócz tego to spora dawka merytorycznej wiedzy, której brakowało na rynku. Nie czytasz Czaplickiej? Nie idę z Tobą do łóżka!

76. „Logo Design Love. Tworzenie genialnych logotypów”, Airey David

Tomasz Brusik

Logo to jeden z najważniejszych elementów każdej marki. Ta książka odmienia sposób patrzenia na nie. Pełna jest genialnych przykładów.

77. „Creativity, Inc”, Ed Catmull

Maciek Wróblewski

Jedyną strategią, jaką zobaczy Twój klient, jest kreacja. Współzałożyciel studia animacji Pixar dzieli się swoim doświadczeniem w zakresie procesów powstawania kreacji. Na podstawie najlepszych dzieł studia Pixar pokazuje, jak ważna jest nie tylko kreatywność twórców, ale też organizacja i zasady procesu twórczego.

78. „Jak tworzyć doskonałe relacje. Zdobądź zaufanie i wpływaj na ludzi”, Dale Carnegie

Łukasz Żelezny

Najbardziej znana i budząca zaufanie książka, jaka kiedykolwiek została wydana, ze sprzedażą w ponad 30 milionach egzemplarzy na całym świecie. Pozycja około-marketingowa. Szanowana przeze mnie przede wszystkim z racji czasu, w którym została opublikowana po raz pierwszy (a był to rok 1936). Tak więc długo przed kopiuj wklej i ghostwriterami. W „How to Win Friends and Influence People Dale” Carnegie dzieli się praktycznymi radami i technikami, które pozwolą wydostać się z rutyny psychicznej i uczynić życie bardziej satysfakcjonującym.

79. „Potęga KIEDY. Żyj w zgodzie ze swoim naturalnym rytmem”, Michael Breus

Ola Gościniak

Dzięki niej dowiedziałam się, że jestem „lwem” i przekuwam swoje poranne wstawanie w atut.

80. „Homo Deus. Krótka historia jutra”, Y.N. Harari

Karol Paciorek

Bestsellery Harariego mają ogromną przewagę nad bestsellerami wielu intelektualistów ostatnich dekat, mianowicie są absolutnie „czytalne”. Zwracam uwagę na pierwszą książkę z jego trylogii, albowiem jest w niej sporo nawiązań do mechanizmów, jakimi kierujemy się w życiu, które można przenieść wprost na swoje poletko. Do tego warto wyjść poza podręcznikowe lektury i dawać upust fantazji oraz samodzielnie weryfikować, czy zgadzamy się ze stawianymi przez autora tezami.

81. „Narzędzia tytanów. Taktyki, zwyczaje i nawyki milionerów, ikon popkultury i ludzi wybitnych”, Timothy Ferriss

Marcin Wsół

Książka ta stanowi zbiór wyselekcjonowanych narzędzi, taktyk i nawyków stosowanych przez przedsiębiorców, sportowców, aktorów i inne znane osobistości. Ponad 700 stron praktycznych porad do wdrożenia we własnej pracy i życiu. Zdecydowanie warto przeczytać wskazówki i porady od osób, które osiągnęły w swoim życiu ogromny sukces.

82. „Jedna rzecz. Zaskakujący mechanizm niezwykłych osiągnięć”, Gary Keller, Jay Papasan

Marcin Łukiańczyk

Nie jest to książka marketingowa, natomiast uważam, że każdy powinien ją przeczytać. Ułatwia skupienie się na naszych priorytetach, umożliwiając wybór ścieżki realizacji naszych działań względem tego, co przyniesie największe korzyści w naszym biznesie.

83. „Dlaczego śpimy. Odkrywanie potęgi snu i marzeń sennych”, Matthew Walker

Kamil Natil

Sięgnąłem po tę książkę z polecenia Billa Gatesa. Teraz wśród rodziny i znajomych uchodzę za skarbnicę anegdotek, ciekawostek oraz porad dotyczących snu. Nie zliczę, ile razy w towarzystwie miałem okazję zabłysnąć wiedzą zdobytą od M. Walkera. Zadanie jest o tyle łatwiejsze, że wszyscy (nie tylko marketerzy!) chodzimy chronicznie niewyspani. Czas to zmienić i wygrać nowe życie! Korzystając z okazji chciałbym polecić jeszcze jedną książkę, tym razem beletrystykę. Prawdopodobnie mamy teraz nieco więcej czasu na czytanie, więc warto nadrobić zaległości w klasyce literatury. „Czarodziejska Góra” Thomasa Manna jest jedną z najlepszych książek jakie czytałem, a historie osób, które „utknęły” w sanatorium doskonale wpisuje się w nasz kwarantannowy klimat. Z klasyką literatury jest tak, że doskonale się starzeje. Wydana w latach dwudziestych ubiegłego wieku powieść wydaje się być niezwykle aktualna w latach dwudziestych, które dopiero się zaczęły. Przerażające, ale Mann pięknie pisze, że takie właśnie jest życie.

84. „Głód”, M. Caparrós

Karol Paciorek

Ta pozycja nie ma nic wspólnego z marketingiem wprost. Ba, nie ma nic wspólnego i być może jej autor nie chce, by czytelnik czuł jakiekolwiek połączenie z aspektem marketingowym. Ale traktuje ona o jednym z aspektów świata, w którym żyjemy właśnie często pod dyktando mechanizmów, wśród których jednym jest sprzedaż. Otrzeźwienie i wyjście z myślenia o swojej pracy w samych superlatywach uważam za bardzo cenne. Kwestionowanie roli, którą pełnimy w społeczeństwie i kapitalizmie tym bardziej. No i prawdopodobnie po uważnej lekturze każdy czytelnik przestanie z dnia na dzień marnować jedzenie.

85. „When I Stop Talking, You’ll Know I’m Dead: Useful Stories from a Persuasive Man”, Jerry Weintraub

Marcin Łukiańczyk

Grunt to trzymać się wartości, które przyświecają nam w codziennym życiu. Ta książka pokaże Ci, jak nasze zobowiązania mogą pomóc nam pójść dalej i jak czasami proste działania mogą przynieść olbrzymie efekty; jak swoją upartością i dążeniem do celu można pozyskać Elvisa Presleya i zorganizować trasę koncertową. Jak…? No właśnie, takich „jak” jest wiele – warto zerknąć do środka.

86. „Rework”, Jason Fried, David Heinemeier Hansson

Marcin Wsół

Książka o niekonwencjonalnym podejściu do biznesu, omawiająca, jak stworzyć coś wartościowego bez dużych nakładów pieniężnych na marketing. Zawiera wiele wskazówek na temat tego, jak pracować efektywnie i nieszablonowo. Odrzucenie działania opartego na schematach pozwoli spojrzeć na biznes z zupełnie innej strony.

87. „Remote: pracuj zdalnie, biuro jest zbędne”, David Heinemeier Hansson i Jason Fried

Piotr Krauschar

Dlaczego ta książka? Ta publikacja zwłaszcza dziś dotyka rzeczywistości, w której się poruszamy. COVID-19 spowodował, iż część z nas zastanawia się, jak zoptymalizować powierzchnię biurową do minimum i jak skłonić partnerów, którymi są marketerzy, do pracy opartej głównie o tele i wideokonferencje. Znamy atuty tego podejścia – choćby oszczędności na przejazdach, kosztach najmu powierzchni czy, idąc w stronę wyzwań klimatycznych, teoretycznie mniejsza szkodliwość dla planety Ziemia. Pozostaje tylko nauczyć się wyłapywać emocje uczestników wirtualnych spotkań, zwłaszcza w sytuacjach, gdy ich nie widzimy ;).

88. „Hacking Marketing: Agile Practices to Make Marketing Smarter, Faster, and More Innovative”, Scott Brinker

Piotr Krauschar

Ponownie odwołując się do obecnej sytuacji, warto wspomnieć o podejściu connecting the dots. Nasze organizacje korzystają z wielu narzędzi, także marketingowych, natomiast nie potrafią łączyć faktów w czasie rzeczywistym z wielu obszarów. Polecam zacząć swoją historię z technologią w marketingu (martech) właśnie od tej książki oraz od polskiej mapy Martech. Polecam też wszelkie publikacje dotyczące open innovations (otwartych innowacjei), których celem będzie otwarcie organizacji na współpracę (nie tylko komercyjną) z podmiotami, których wiedza i doświadczenie będą cenne przy tworzeniu innowacyjnych produktów i usług. W czasie intensywnych zmian podejście disruptive jest w cenie, a co X głów, to nie jedna ;).

89. „Difficult Conversations. How to discuss what matters most”, D. Stone, B. Patton, S. Heen

Karol Paciorek

To książka, która na 100% zmniejszy liczbę niepotrzebnych maili wymienianych podczas pracy. Skróci czas spotkań a równocześnie podniesie jakość komunikacji. Często konflikty, w które wchodzimy, są wynikiem spojrzenia na problem tylko z jednej perspektywy – naszej. Wyrabiając sobie mechanizmy pomagające w zrozumieniu problemu, będziemy w stanie pracować zdecydowanie lepiej i przyjemniej.

90. „Świat finansjery”, Terry Prattchett

Marta Krasnodębska

Totalnie się tu wyłamię, ale polecam tę książkę każdej osobie, która chce się dowiedzieć, jak przeprowadzić badanie rynku i wprowadzić nowy, rewolucyjny produkt na rynek. To książka fantasy, a nowy produkt to papierowy pieniądz, ale mechanizmy tworzenia marki i pozyskiwania „first adopters”, procesy rekrutacji czy cyklu produkcyjnego pokazane w tej książce są przedstawione lepiej, niż we wszystkich książkach biznesowych, które czytałam.

91. „Content Inc.: How Entrepreneurs Use Content to Build Massive Audiences and Create Radically Successful Businesses”, Joe Pulizzi

Katarzyna Sowicka

Content marketingowy must have. Joe Pulizzi odrzuca tradycyjne podejście marketingowe, które do tej pory było skupione na stworzeniu produktu, a następnie próbie znalezienia klientów. Czas na odwrócenie reguł, niech zadziała inżynieria wsteczna. „Content Inc.” pokazuje, jak najpierw zdobyć klientów, a później opracować produkty. To najlepszy sposób na zbudowanie solidnego, długofalowego biznesu, dobrze pozycjonującego się w dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie. Radykalny, sześcioetapowy proces budowania biznesu przedstawiony w tej książce jest prosty, praktyczny i opłacalny. A co najważniejsze – działa.

92. „Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego”, Robert B. Cialdini

Zyta Machnicka

Książka ta stanowi rozszerzenie dotychczasowych odkryć dotyczących skutecznej komunikacji i wywierania wpływu na innych. Tym razem Cialdini udowadnia, że znaczenie mają nie tylko treść i forma, ale liczy się również to, co dany przekaz bezpośrednio poprzedza. I znowu trafiamy na mnóstwo przykładów i rekomendacji do działań, które mogą być wykorzystane w absolutnie każdej branży. Zdecydowany must have dla każdego speca od marketingu.

93. „Wielki słownik języka polskiego ze słownikiem wyrazów bliskoznacznych”, PWN

Zyta Machnicka

Praca w marketingu to przede wszystkim praca słowem. I nic Ci nawet po najlepszych koncepcjach, jeśli tym słowem nie umiesz się posługiwać dobrze w praktyce. „Wielki słownik języka polskiego ze słownikiem wyrazów bliskoznacznych” to pozycja, która zawiera ponad 100 tysięcy wyrazów (także tych najbardziej aktualnych) oraz 160 tysięcy wyrazów bliskoznacznych. Bogata frazeologia, przysłowia, odmiana wyrazów, zasady ich pisowni i interpunkcji. Wspaniała lektura, gdy szukasz inspiracji do swoich sloganów, opisów produktów i usług oraz treści do serwisów społecznościowych.

94. „Lepszy pracodawca. Jak autentyczny employer branding zmienia biznes, rynek pracy i ludzi”, Zyta Machnicka

Zyta Machnicka

Pierwszy raz w swojej pracy zawodowej do rankingu książek dodaję… własną książkę. Robię to z premedytacją, ponieważ uważam, że rozumienie autentycznego employer brandingu i praktyczne wykorzystanie potencjału synergii marek są tym, co może każdy – i najmniejszy, i największy biznes – wynieść na zupełnie nowy poziom. Bo to, jakim pracodawcą jesteś, wpływa nie tylko na Twoich kandydatów i pracowników, ale również na decyzje zakupowe Twoich klientów. Łączenie employer brandingu z marketingiem i sprzedażą trzeba jednak przeprowadzać z głową. „Lepszy pracodawca” Ci w tym zdecydowanie pomoże.

95. „The Sales Acceleration Formula: Using Data, Technology, and Inbound Selling to Go from $0 to $100 Million”, Mark Roberge

Franciszek Georgiew

To książka o budowaniu połączeń między działami marketingu i sprzedaży. Szczególnie ważna w dobie przenoszenia się w większym stopniu sprzedaży do digitalu.

96. „Value Proposition Canvas”, Strategyzer.com

Franciszek Georgiew

Bezpłatny i pięknie wydany ebook od Strategyzer.com, który mocno zwrócił moją uwagę w kierunku perspektywy badawczej i skupienia się na potrzebach klientów.

97. „Ludzie. Krótka historia o tym, jak spieprzyliśmy wszystko”, Tom Philips

Tomasz Palak

To jak FuckUp Nights w ogromnym pakiecie. Cudze błędy, na których my wszyscy możemy się uczyć – nie tylko takie z zakresu marketingu. Książka może mocno namieszać w głowie, a jednocześnie autor jest komikiem i jest po prostu prześmieszna. Warto!

98. „Sztuka jasnego myślenia, czyli 52 błędy poznawcze, które lepiej niech popełniają inni”, Rolf Dobelli

Andrzej Ogonowski

To niekoniecznie marketingowa pozycja, ale znakomicie napisana. 52 przykłady pułapek, w które łatwo wpadamy na co dzień. Czytając tę książkę, nie mogłem opędzić się od analogii do mojej pracy w marketingu.

99. „7 nawyków skutecznego działania”, Stephen R. Covey

Sylwia Chada

To biblia współczesnego człowieka. Kierując się wewnętrzną uczciwością, poszanowaniem innych, a przede wszystkim świadomością tego, co najważniejsze, a nie tego, co pilne – można doprowadzić do erupcji własnych możliwości i stworzyć synergię oznaczającą zwielokrotnione efekty wspólnych działań. Wypracowanie owych siedmiu nawyków prowadzi do twórczych zmian wewnętrznych, kształtowania trwałych relacji z innymi, inspirującego przywództwa na poziomie osobistym, interpersonalnym i menedżerskim. Swoje tezy autor ilustruje barwnymi, wiarygodnymi przykładami zaczerpniętymi z własnych doświadczeń.

100. „EGO to Twój Wróg”, Ryan Holiday

Sylwia Chada

Historia zna wielu wybitnych ludzi, którzy po osiągnięciu sukcesu, zaślepieni sławą i bogactwem, popadali w obsesję na swoim punkcie, tracili swą świetność i ostatecznie upadali. Wiele fortun i wspaniałych firm utracono w spektakularny sposób. Równie wielu genialnych młodych ludzi nie osiągnęło pełni swoich możliwości, gdyż zaniechali zdobywania wiedzy i rozwoju. Każdy z nas łatwo może wpaść w pułapkę niedostrzegania własnych wad, ulegania złudzeniom i nieprzyjmowania krytyki. Przyczyna takich problemów jest znana od stuleci. Piszą o niej filozofowie i myśliciele, słusznie ostrzegając Cię przed najbliższym wrogiem: Twoim własnym ego. Ujarzmij je, zanim ono Cię pokona!

101. „Reguła 10X”, Grant Cardone

Magdalena Pawłowska

Nie jest to książka czysto marketingowa, ale porusza to, co w działaniach marketingowych jest niezwykle ważne: cele i skalę ich wykonania. Rezultat zależy od tego, czy jako marketer dasz z siebie wszystko, czy może będziesz chciał iść na skróty. „Reguła 10” nakieruje Cię na działanie na wielką skalę – nie będziesz miał czasu patrzeć na to, czym zajmuje się konkurencja.

102. „E-marketing. Strategia, planowanie, praktyka”, red. Grzegorz Mazurek

Dagmara Plata-Alf

To książka, która powinna znaleźć się w biblioteczce każdego e-marketera. Jest to pozycja przekrojowa, prezentująca kluczowe zagadnienia z dziedziny marketingu internetowego – zaczynając od planowania i budowania strategii, poprzez reklamę internetową, a na wizji przyszłości e-marketingu kończąc.

103. „Dlaczego kupujemy?”, Paco Underhill

Paulina Walkowiak

Książka, od której u mnie wszystko się zaczęło. Analiza zachowań klientów na podstawie obserwacji to absolutny początek metodologii, którą razem z CUX przenosimy do online. Ważna dla zrozumienia mechanizmów stojących i wyjaśniających, dlaczego obserwacja wyłącznie sesji (nie wizyt) użytkowników online nie powinna stanowić bazy do podejmowania decyzji. Do czytania polecam jako punkt wyjścia, z nałożonym filtrem i świadomością, że przez te lata i fakt przejścia do online, niektóre z tych rzeczy mogły się naturalnie zdezaktualizować.

104. „Thinking with Data”, Max Shron

Paulina Walkowiak

Każdy chce używać danych i opierać się na nich podejmując decyzje, ale niestety wciąż niewiele z nas wie, jak to zrobić. Ta książka to podstawa do zmiany myślenia i spojrzenia na dane pod kątem biznesowym. Autor proponuje prosty i logiczny schemat układania zebranych danych w opowieść i dzięki temu wykorzystywania ich w sposób maksymalnie efektywny w biznesie.

105. „Ziemia obiecana”, Władysław Reymont

Grzegorz Strzelec

Książka, która powinna być must be każdego marketera i biznesmena. Pokazuje prawdziwy biznes końca XIX wieku, którego reguły są ponadczasowe i nieubrane w otoczkę współczesności, która często wypacza lub rozcieńcza podstawowy przekaz. „Ziemia obiecana” to setki morałów i cytatów, z których jeden jest dla mnie biblią marketingu, a brzmi (w bardzo lekkiej parafrazie): „Ja nie mam nic, Ty nie masz nic, czyli mamy w sam raz tyle, aby zrobić biznes”. Tłumacząc na współczesny język: to nie tyle budżet marketingowy decyduje o sukcesie kampanii, co dobry pomysł i dobrze dobrany zespół.

106. „Moje życie i dzieło”, Henry Ford

Grzegorz Strzelec

Kolejna pozycja, która porusza o wiele bardziej skomplikowany biznes i wspaniałe podejście do zarządzania i promocji. Tak, zdaję sobie sprawę, że życie Forda nie jest idealną lekcją etyki czy podejścia, ale chyba właśnie to pokazuje realizm życia w biznesie i roli w nim marketera. W przeciwieństwie do Reymonta to już nie fabularna opowieść, ale biografia usłana przemyśleniami, które są drogowskazem także dziś. I znów delikatną parafrazą moją uwagę zwraca pewna maksyma, która brzmi: „Mamy w ofercie każdy kolor samochodu – pod warunkiem, że będzie to czarny”. Czyż to nie pięknie nawiązanie do przerysowanych kampanii firm, które uważają, że są dobre we wszystkim, jednocześnie zapominając często, że bycie dobrym we wszystkim bardzo podnosi koszty oraz zaciemnia przekaz?

107. „Predictably Irrational. The Hidden Forces That Shape Our Decisions”, Dan Ariely

Katarzyna Adamkiewicz-Karmińska

Książki na temat marketingu powinny być na bieżąco przeplatane lekturami na temat… ludzi. Na nic zda się znajomość pojęć marketingowych, jeśli nie będziemy rozumieć odbiorców naszych działań (tego, jak myślą i dlaczego zachowują się tak, a nie inaczej). Na rynku mamy sporo ciekawych pozycji („Contagious: Why things catch on”, „Pułapki myślenia”). W ramach poleceń wybrałam książkę Ariely’ego, bo zdobytą wiedzę można dość szybko przełożyć na swoje działania marketingowe. Autor wyjaśnia masę zaskakujących czynników, które skłaniają nas do podejmowania konkretnych decyzji. Wpływ kontekstu, siła zera, silnych emocji i wiele innych. Miło jest się przekonać, jak bardzo jesteśmy… przewidywalnie irracjonalni :).

108. „Tak, jak myśli człowiek”, James Allen

Grzegorz Strzelec

Najważniejszą książkę zostawiłem sobie na koniec. Przy pierwszych dwóch miałem kilka wątpliwości, bo ważnymi kandydatami były np. „Porażki marek” pióra Matta Haiga, czy też na pewno znane wszystkim „Prawa przywództwa” Maxwella. Tak, tak, uważam, że marketer to człowiek, który musi rozumieć biznes, logikę przepływów kapitału w przedsiębiorstwie i zasady, jakimi cechują się liderzy, aby tworzyć wyróżniające się kampanie. Jednak marketer to też osoba, która po pierwsze zarządza budżetem (stąd właśnie wcześniejsze pozycje), ale także musi tworzyć. Aby tworzyć, trzeba potrafić być wewnętrznie spójnym, żyć ze sobą w zgodzie i siebie samego rozumieć. To podstawa, która uruchamia pokłady kreatywności i inspiracji. A jeśli chodzi o inspirację, to „last but not least” moich pozycji to książeczka, a właściwie broszura Jamesa Allena, pisarza żyjącego na przełomie XIX i XX wieku. To 30 stron gigantycznie skompresowanej wiedzy pod tytułem „Tak, jak myśli człowiek” (częściej znanej pod oryginalnym tytułem „As a Man Thinketh”). Pisząc językiem młodzieżowym: nie wiem, co gość brał, ale chciałbym poznać jego dilera. Nie wiem, jak wielu współczesnych pisarzy inspirowało się tym wydaniem – a może po prostu mają podobne doświadczenia – jednak to, co wyróżnia tę publikację, to skondensowanie ponad 100 lat temu setek współczesnych pozycji do 30 stron maszynopisu! Polecam bardzo! Jeśli jakkolwiek Cię zainspirowałem, polecam zacząć właśnie od tej książeczki.

109. „Drilling Down: Turning Customer Data into Profits with a Spreadsheet”, Jim Novo

Paweł Sala

To książka, która zmieniła mój sposób patrzenia na dane, które możemy pozyskać z systemów CRM, e-mail marketing, Google Analytics itp. Dzięki niej możemy w prosty sposób zamienić te dane w przydatne modele, które ułatwią nam dostosowywanie komunikatów do poszczególnych odbiorców. Mimo że książka ta ma już swoje lata, dalej nie straciła na wiarygodności i pozwala niewielkim nakładem pracy, dzięki zawartym w sobie przepisom, na osiąganie niezwykłych rezultatów w prowadzonych działaniach marketingowych i sprzedażowych.

110. „100 rzeczy, które każdy projektant powinien wiedzieć o potencjalnych klientach”, Susan M. Weinschenk

Paweł Sala

Kompendium wiedzy na temat projektowania de facto wszystkiego, ze szczególnym uwzględnieniem przekazów marketingowych. Książka ta pozwala w prosty sposób zapoznać się z dziesiątkami badań na temat postrzegania rzeczywistości przez ludzi. Dzięki niej w łatwy sposób będziesz w stanie zrozumieć, jak dostosowywać swoje przekazy marketingowe do coraz bardziej zabieganych potencjalnych klientów.

A oto skondensowana lista 110 najlepszych książek marketingowych:

  1. „To jest marketing”, Seth Godin
  2. „Marketing 4.0”, Philip Kotler
  3. „Marketing”, Philip Kotler
  4. „Niech Cię widzą w sieci! Blog lub serwis branżowy od podstaw”, Grzegorz Miłkowski
  5. „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym”, Daniel Kahneman
  6. „Model Story Brand. Zbuduj skuteczny przekaz dla swojej marki”, Donald L. Miller
  7. „Statystycznie rzecz biorąc, czyli ile trzeba zjeść czekolady, żeby dostać Nobla?”, Janina Bąk
  8. „Esencjalista”, Greg McKeown
  9. „Zaczynaj od dlaczego. Jak wielcy liderzy inspirują innych do działania”, Simon Sinek
  10. „Sztuka rynkologii”, Jacek Kotarbiński
  11. „Viral. Jak szerzyć idee i tworzyć wirusowe treści”, Piotr Bucki
  12. „ABC marketingu B2B”, Łukasz Kosuniak
  13. „Ogilvy o reklamie w epoce cyfrowej”, Miles Young
  14. „Ogilvy on Advertising”, David Ogilvy
  15. „Epic Content Marketing”, Joe Pulizzi
  16. „Content marketing i social media”, Barbara Stawarz-Garcia
  17. „Content: Elementarna cząstka marketingu”, Rebecca Lieb i Jaimy Szymanski
  18. „Potęga irracjonalności. Ukryte siły, które wpływają na nasze decyzje”, Dan Ariely
  19. „Factfulness. Dlaczego świat jest lepszy, niż myślimy, czyli jak stereotypy zastąpić realną wiedzą”, Hans Rosling
  20. „Przeskoczyć przepaść”, Geoffrey A. Moore
  21. „How Brands Grow: What Marketers Don’t Know”, Byron Sharp
  22. „Storytelling danych. Poradnik wizualizacji danych dla profesjonalistów”, Cole Nussbaumer Knaflic
  23. „Jedna kampania do wolności. Jak stworzyć produkt online, pozyskać klientów i żyć na własnych warunkach”, Magdalena Pawłowska
  24. „Jak rozmawiać z nieznajomymi”, Malcolm Gladwell​
  25. „Marketing za przyzwoleniem”, Seth Godin
  26. „Made to Stick”, Chip Heath, Dan Heath
  27. „Marketing 3.0”, Philip Kotler
  28. „Moje przygody z marketingiem”, Philip Kotler
  29. „22 niezmienne prawa marketingu”, Al Ries, Jack Trout
  30. „Porozmawiajmy o komunikacji”, Piotr Bucki
  31. „Marketing szeptany”, Mark Hughes
  32. „They Ask – You Answer”, Marcus Sheridan
  33. „Mała niebieska księga reklamy”, Steve Lance, Jeff Woll
  34. „101 idei, które zmieniły reklamę”, Veksner Simon
  35. „The Long and the Short of It”, Peter Field, Les Binet
  36. „Zakamarki Marki”, Paweł Tkaczyk
  37. „Brand Brilliance”, Fiona Humberstone
  38. „Pochodzenie marek”, Al Ries, Laura Ries
  39. „Marketing wartości”, Justyna Bakalarska
  40. „Strategiczny brand marketing”, Jarek Szczepański
  41. „Podręcznik brandingu”, Wally Olins
  42. „Praktyczny marketing miast i regionów”, Jacek Pogorzelski
  43. „Piękny styl”, Steven Pinker
  44. „Zasady wywierania wpływu na ludzi. Teoria i praktyka”, Robert B. Cialdini
  45. „Marketing to Mindstates: The Practical Guide to Applying Behavior Design to Research and Marketing”, Will Leach
  46. „Zaufanie 2.0. Jak wywierać wpływ, zdobyć lojalność klientów i kreować markę”, Chris Brogan, Julien Smith
  47. „Skuszeni. Jak tworzyć produkty kształtujące nawyki konsumenckie”, Nir Eyal, Ryan Hoover
  48. „Opinia publiczna”, Walter Lippmann
  49. „Kod kulturowy”, Clotaire Rapaille
  50. „Unconscious Branding”, Douglas Van Praet
  51. „Strategia błękitnego oceanu”, W. Chan Kim i Renée Mauborgne
  52. „Strategy That Works: How Winning Companies Close the Strategy-to-Execution Gap”, Paul Leinwand
  53. „From Impossible to Inevitable”, Jason Lemkin, Aaron Ross
  54. „A New Brand World”, Scott Bedbury
  55. „Jak Google, Bono i Gates trzęsą światem dzięki metodzie OKR”, John Doerr
  56. „Marketing Rebellion: The Most Human Company Wins”, Mark Schaefer
  57. „Driving Digital Strategy: A Guide to Reimagining Your Business”, Sunil Gupta
  58. „Zaufanie, czyli waluta przyszłości”, Michał Szafrański
  59. „Influencer marketing istniał zanim powstał Instagram”, Shoe Dog, Phil Knight
  60. „SEO 2020: Actionable, Hands-on SEO, Including a Full Site Audit”, dr Andy Williams
  61. „Nowe pozycjonowanie”, Jack Trout
  62. „Pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych”, Shari Thurow
  63. „Google Analytics dla marketingowców”, Martyna Zastrożna
  64. „Analiza danych w biznesie. Sztuka podejmowania skutecznych decyzji”, Foster Provost, Tom Fawcett
  65. „Nie każ mi myśleć! O życiowym podejściu do funkcjonalności stron internetowych”, Steve Krug
  66. „DotCom Secrets: The Underground Playbook for Growing Your Company Online”, Russel Brunson
  67. „Coś za coś”, Kevin Maney
  68. „The Brain Audit: Why Customers Buy (and Why They Don’t)”, Sean D’Souza
  69. „Steve Jobs. Sztuka prezentacji”, Carmine Gallo
  70. „Zdobyć rynek. Jak sprzedać prawie wszystko online, stworzyć upragniony biznes i żyć marzeniami”, Jeff Walker
  71. „Tajniki konwersji. Jak zmienić potencjalnego klienta w zadowolonego nabywcę”, Chris Smith
  72. „Youtility: Why Smart Marketing Is About Help Not Hype”, Jay Baer
  73. „Tajniki sprzedaży na LinkedIn”, Grzegorz Miecznikowski
  74. „Social Media Start”, Jason Hunt
  75. „Uwiedź klienta. Marketing w social mediach”, Monika Czaplicka
  76. „Logo Design Love. Tworzenie genialnych logotypów”, Airey David
  77. „Creativity, Inc”, Ed Catmull
  78. „Jak tworzyć doskonałe relacje. Zdobądź zaufanie i wpływaj na ludzi”, Dale Carnegie
  79. „Potęga KIEDY. Żyj w zgodzie ze swoim naturalnym rytmem”, Michael Breus
  80. „Homo Deus”, Y.N. Harari
  81. „Narzędzia tytanów. Taktyki, zwyczaje i nawyki milionerów, ikon popkultury i ludzi wybitnych”, Timothy Ferriss
  82. „Jedna rzecz. Zaskakujący mechanizm niezwykłych osiągnięć”, Gary Keller, Jay Papasan
  83. „Dlaczego śpimy. Odkrywanie potęgi snu i marzeń sennych”, Matthew Walker
  84. „Głód”, M. Caparrós
  85. „When I Stop Talking, You’ll Know I’m Dead: Useful Stories from a Persuasive Man”, Jerry Weintraub
  86. „Rework”, Jason Fried, David Heinemeier Hansson
  87. „Remote: pracuj zdalnie, biuro jest zbędne”, David Heinemeier Hansson i Jason Fried
  88. „Hacking Marketing: Agile Practices to Make Marketing Smarter, Faster, and More Innovative”, Scott Brinker
  89. „Difficult Conversations. What matters the most”, D. Stone, B. Patton, S. Heen
  90. „Świat finansjery”, Terry Prattchett
  91. „Content Inc.: How Entrepreneurs Use Content to Build Massive Audiences and Create Radically Successful Businesses”, Joe Pulizzi
  92. „Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego”, Robert B. Cialdini
  93. „Wielki słownik języka polskiego ze słownikiem wyrazów bliskoznacznych”, PWN
  94. „Lepszy pracodawca. Jak autentyczny employer branding zmienia biznes, rynek pracy i ludzi”, Zyta Machnicka
  95. „The Sales Acceleration Formula: Using Data, Technology, and Inbound Selling to Go from $0 to $100 Million”, Mark Roberge
  96. „Value Proposition Canvas”, Strategyzer.com
  97. „Ludzie. Krótka historia o tym, jak spieprzyliśmy wszystko”, Tom Philips
  98. „Sztuka jasnego myślenia”, Rolf Dobelli
  99. „7 nawyków skutecznego działania”, Stephen R. Covey
  100. „EGO to Twój Wróg”, Ryan Holiday
  101. „Reguła 10X”, Grant Cardone
  102. „E-marketing. Strategia, planowanie, praktyka”, red. Grzegorz Mazurek
  103. „Dlaczego kupujemy?”, Paco Underhill
  104. „Thinking with Data”, Max Shron
  105. „Ziemia Obiecana”, Władysław Reymont
  106. „Moje życie i dzieło”, Henry Ford
  107. „Predictably Irrational”, Dan Ariely
  108. „As a Man Thinketh”, James Allen
  109. „Drilling Down: Turning Customer Data into Profits with a Spreadsheet”, Jim Novo
  110. „100 rzeczy, które każdy projektant powinien wiedzieć o potencjalnych klientach”, Susan M. Weinschenk

Powyższy tekst zawiera prywatne poglądy Autora. Niekoniecznie muszą odzwierciedlać one poglądy Redakcji.


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing

  • Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *